سایت خبری پیام ما آنلاین | مردم برای بیابان‌زدایی دست‌به‌کار شوند

مردم برای بیابان‌زدایی دست‌به‌کار شوند





۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱

مردم برای بیابان‌زدایی دست‌به‌کار شوند

محمد درویش: مردم با گام‌های کوچک  با بیابان‌زایی مقابله کنند

 

دیروز روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی بود. در این روز با شعار «سرزمین ارزشمند است و برای حفظ و احیای آن باید سرمایه‌گذاری کنیم.» از تک تک افراد جامعه خواسته شد که برای مقابله با این پدیده پای کار بیایند.
بیابان، یک اکوسیستم منحصر به فرد با گیاهان و جانوران مختص به خود، اگر از محدوده تعیین شده فراتر برود به نام بیابان زایی شناخته می شود و لازم است با آن مقابله کرد، پدیده‌ای که در سالهای اخیر در کشور ما در حال رخ دادن است. درویش فعال محیط زیست در گفت و گو با پیام ما می‌گوید: بیابان همچون تالاب، جنگل و مرتع یک اکوسیستم خاصی دارد که از بین بردن آن برای کشور و طبیعت خطراتی را به همراه دارد، اما متاسفانه این پدیده در سالهای اخیر از محدوده خودش فراتر رفته است به همین دلیل در چنین روزی که به اسم روز مقابله با بیابان زایی شناخته شده تصمیم داریم با این موضوع مقابله کنیم.

مصداق‌های بیابان زایی در کشور

به گفته درویش بیابان زایی یعنی فرآیندهایی را شاهد باشیم که منجر به افت کارایی سرزمین شود. او می گوید: «شور شدن زمین ها، کم شدن حاصلخیزی خاک، پایین آمدن رطوبت خاک و آب های زیر زمینی و فرونشست زمین و ایجاد چاله های زمینی همه در زمره بیابان زایی قرار می گیرند. همچنین کم شدن گونه های جانوری، خشک شدن تالاب ها و بالا رفتن نرخ فرسایش بادی و خاکی و در نهایت متروکه شدن روستاها و افزایش مهاجرت مردم نیز همگی مصداق بیابان زایی هستند و اگر بتوانیم به سهم خود جلوی هرکدام از این کارها را بگیریم یعنی برای مقابله با بیابان زایی گام کوچکی برداشته ایم.» درویش معتقد است یکی از مهمترین پدیده هایی که بیابان زایی را تشدید می کند پدیده «جزیره گرمایی شهرها است» به این معنی که شهرها به دلیل مصرف بالای انرژی، تردد وسایل نقلیه موتوری و استفاده از وسایل سرمایش و گرمایشی در گرم شدن هوا به شدت نقش دارند و این موضوع سبب افزایش تفاوت دمای شب و روز و به دنبال آن افزایش نیاز اقلام زراعی به آب می شود که همه اینها در ردیف مصداق‌های بیابان زایی قرار می گیرند.

گام‌های کوچک در راه مقابله با بیابان زایی

به اعتقاد درویش تک تک افراد جامعه می توانند به سهم خود قدمی هر چند کوچک در راه مقابله با بیابان زایی بردارند. درویش می گوید اگر شهروندی مایل است در راه مقابله با بیابان زایی قدمی بردارد از همین امروز می‌تواند تا حد ممکن استفاده از وسایل نقلیه موتوری را کاهش دهد و به جای آن حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری و پیاده روی را انتخاب کند، همچنین شهروندان می توانند با نصب پنجره‌های دوجداره در منازل، به سمت انرژی کمتری گام بردارند. به گفته او، یک راه دیگر مصرف انرژی کمتر در زندگی این است که افرادی که در طبقات پایین‌تر یک مجتمع مسکونی زندگی می کنند با استفاده کمتر از آسانسور، برق کمتری مصرف کنند. همچنین وسایل برقی چون تلویزیون، کامپیوتر و غیره را در حالت استند بای قرار ندهند.به گفته درویش هم اکنون در کشور ما 12 میلیون هکتار جنگل طبیعی، 2 میلیون هکتار جنگل دست کاشت و 30 میلیون هکتار بیابان و کویر وجود دارد. همچنین آنطور که ایسنا می نویسد بر اساس برآوردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از ۲۰ درصد مساحت ایران تحت تاثیر بیابان‌زایی قرار دارد و سرانه بیابان در کشور ما ۴۳۰۰ متر مربع است این در حالیست که سرانه بیابان در جهان ۲۰۰۰ متر مربع است. افزون بر این، بر اساس یافته‌های سازمان هواشناسی نیز بیش از ۹۰ درصد مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *