پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در گروه‌های تلگرامی کرمان چه خبر بود از غبار در ریگان تا جشن سده

در گروه‌های تلگرامی کرمان چه خبر بود از غبار در ریگان تا جشن سده





۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۳۳

در گروه‌های تلگرامی کرمان چه خبر بود
از غبار در ریگان تا جشن سده

«در کنار استاندار فرهنگی»
در گروه «درکنار استاندار فرهنگی» روز قبل تعداد اعضا به ۲۱۸۶ نفر رسید. تعدادی از اهالی ریگان نستب به عدم سفر استاندار به شهرستان های شرقی اعتراض داشتند. آنها بارها در این گروه به موضوع گرد و غبار در ریگان اعتراض می کردند.
محمد صادق نازلی یکی از این اعضاء است . او می نویسد:یکی از مشکلات مردم ریگان ایجاد سد نساء بدون درنظر گرفتن حق آبه برای ریگان بود.سالیان متمادی رودخانه نساء و رودخانه های مراتع بالا دست ریگان و ابخیز داری گنبکی را سیراب می کردند و هزاران هکتار مرتع را در طول رودخانه های فصلی آبدهی می کرد متاسفانه با ایجاد سد نساء پیوست زیستی ان رعایت نشد قناتها کم اب شدند و مراتع اطراف روستاها خشکید و اهو ها را در خطر انقراض قرار گرفتند .پیشنهاد می گردد نیمی از اب سد نسا جهت حفظ مراتع ریگان و مسائل زیستی رها سازی شود.
سرماریزه دیگر عضو گروه است که در مورد گرد و غبار در ریگان می نویسد. او می‌گوید:یکی از طرح ها کاشت درختان متناسب با اب و هوای ریگان هست(گز و کهور)البته بشرط نظارت های بعدی،کاری که شهرستان همجوار ما(فهرج)با جدیت در حال دنبال کردن هست.
عضو دیگری که نام ریزگرد یا حناق را برای خود انتخاب کرده بود می نویسد:آیا برای کنترل و مهار ریزگردها در ریگان سرانه ای درنظر گرفته شده؟ شاید استاندار محترم اعتباری در نظر گرفته اند ولی مدیران شهرستانی جایی دیگر خرج کرده باشند .
فرزاد دیگر عضو گروه استاندار را خطاب قرار میدهد و می‌نویسد:«ما هم میخواهیم یه حق برابر با بقیه هم استانیا داشته باشیم میخواهیم بهمون توجه بشه می‌خواهیم استاندار بیاد شهرستان ما ببینه مردم دارن چجوری زندگی میکنن»
«کرمونی‌ها»
در این گروه که بیش از ۵۰۰ عضو دارد موضوع صحبت جشن سده بود. برخی از اعضا معتقد بودند که از جشن سده می توان بعنوان یه فرصت گردشگری استفاده کرد.
جاسمی می گوید:«جشن سده اگه روش برنامه ریزی میشد میتونست به یکی از فرصتهای خوب گردشگری درکرمان تبدیل بشه که متاسفانه کم کاری دوستان عرصه میراث وگردشگری توی اون مشهوده کرمان تنها شهری هست که منظم این جشن دراون برگزارمیشه ولی حیف.»
یکی از اعضا که نامش را «دلیلت اکانت » انتخاب کرده در پاسخ وی می گوید:«بله درسته ،می‌شد این زمین به این بزرگی رو به صورت دوار نیمکت یا صندلی بچینن و حتی ی هزینه ورودی هم برا ورود به محوطه اختصاص میدادن که حالا این هزینه صرف رسیدگی به محوطه داخلی بشه و دور تا دور محوطه جایگاهایی ایجاد بشه برای معرفی و عرضه سوغات و صنایع دستی استان»
مالکی کرمانی می‌گوید:«از تصاویری که یکی از اعضای محترم ارسال کردند اینطور بر میاد که سال به سال از حجم هیزم ها کمتر میشود چون دو سال پیش که من این جشن را از نزدیک دیدم هیزم و آتش بیشتری بود .»
اکانتی با نام «گفتار نیک» می نویسد:«جشن سده یکی از جشن های ایرانیان است که در آغازشامگاه دهم بهمن ماه برگزار میشود با افروختن هیزم که مردمان از پگاه بربام خانه خود یا بربلندی کوهستان گردآورده اند این جشن آغاز میشود همیشه بشکل دسته جمعی وبرپایی یک آتش بزرگ …یعنی جشن همکاری و همبستگی مردمان هست وبا گردهم آمدن به نیایش سرود و پایکوبی میپردازند .»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *