سایت خبری پیام ما آنلاین | عربستان از لیست هفت ترامپ جا ماند

عربستان از لیست هفت ترامپ جا ماند





۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۵۸

عربستان از لیست هفت ترامپ جا ماند

بسم الله خرمی

روز جمعه 8 بهمن 95، جهان شاهد یک فرمان جدید دیگر از سوی دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا بود. به موجب این اجرایی ورود مهاجران به آمریکا را تا 120 روز به حالت تعلیق درآورد. وی همچنین صدور روادید برای شهروندان کشورهای عمدتا مسلمان از قبیل ایران، سوریه، عراق، لیبی، سومالی، یمن و سودان را با هدف آنچه «جلوگیری از حملات تروریستی به خاک آمریکا» خواند، به مدت 30 روز متوقف کرد.
اما جای تعجب اینجاست. که در هیچ یک از این فرمان ها نامی از کشور عربستان سعودی، بزرگترین حامی شبکه های تروریستی جهان وجود ندارد، در حالیکه به ظاهر روح این فرمانها جلوگیری از ورود تروریست به ایالات متحده است.
بیش از 80 سال از روابط گرم و صمیمی ایالات متحده با عربستان سعودی می گذرد، اما در دوران اوباما بود که روابط دو کشور به سردی گرایید و به پایین ترین حد خود رسید.قانون جاستا، حمایت اوباما از اخوان المسلمین و ریاست جمهوری محمد مرسی و امضای توافق برجام با ایران از جمله دلایل آن بوده است. اما به نظر می رسد ترامپ در سیاست خارجی خود حساب ویژه ای روی آل سعود باز کرده است و می خواهد روابط سرد ایالات متحده با این کشور را ترمیم نماید . در حالیکه این سیاست با گفته های وی درباره صیانت از جان و مال مردم آمریکا تناقض دارد. چرا که اخیرا مشخص شده است که از 19 نفری که در حادثه 11 سپتامبر دست داشتند، 15 نفرشان عربستانی بودند و حتی گفته شده که برخی از شاهزادگان سعودی هم در آن حمله مشارکت داشتند. از طرفی هم عربستان خود از بزرگترین حامیان تروریسم و اندیشه های تکفیری از جمله داعش و النصره است و شهروندان عربستانی هم از کمترین حقوق شهروندی برخوردار نیستند و همه چیز در اختیار خانواده آل سعود است و دموکراسی را به چالش کشیده است. در این گزارش می خواهیم به علل تمایل ترامپ به گسترش روابط با این کشور بپردازیم.
5 بهمن ماه بود که پنتاگون اعلام کرد، ادوات جنگی جدیدی به عربستان سعودی تحویل خواهد داد، عربستان سعودی با داشتن جمعیتی بالغ بر 27 میلیون نفر، 235 هزار نفر نیروی خط مقدم، 25 هزار نفر نیروی ذخیره، 1210 دستگاه تانک،432 عراده توپ ، بیش از 6 هزار فروند ادوات زرهی ، 322 سامانه موشکی ، 245 فروند جنگنده، 221 هواپیمای ترابری، 204 فروند هلیکوپتر و 22 فروند هلیکوپتر تهاجمی، 40 ناوجنگی ، ناوچه و مین های جنگی و بودجه نظامی 56 میلیارد و 725 میلیون دلار در رتبه 24 جهان قرار دارد. احتمالا عربستان از این تجهیزات جنگی برای تهاجم بیشتر به یمن و کمک به تروریست ها برای مبارزه با دولت بشار اسد استفاده خواهد کرد. البته این کمک ها تازگی ندارد و همیشه بوده است، چنانکه در دوره باراک اوباما میزان فروش اسلحه به عربستان 58 میلیارد دلار بوده است، که 20 میلیارد آن فقط در سال 2015 به فروش رسیده است.
یکی از محورهای سیاست خارجی دونالد ترامپ حذف تروریست ها و ایجاد مناطق امن در سوریه با حمایت مالی کشورهای منطقه است، بدون شک یکی از کشورهای مورد نظر ایالات متحده، عربستان سعودی است. دونالد ترامپ می خواهد به جای صرف هزینه های هنگفت جنگی از شیوه رهبری در پشت پرده استفاده کند و فقط راهبردها را مشخص کند و حامیان او در منطقه آن را اجرا کند، در واقع می خواهد آمریکا نقش یک استراتژیست بزرگ را اجرا کند و عربستان سعودی اجراکننده آن باشد. ترامپ عقیده دارد آمریکا نباید پول های خود را در خارج از ایالات متحده خرج کند، چرا که این پول ها سهم مردم این کشور است، او این سیاست را در قبال ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک هم در پیش گرفته است و می گوید: بخش بیشتر پول ساخت دیوار را از مکزیک می گیریم.
اسرائیل بزرگ ترین شریک ایالات متحده، در منطقه خاورمیانه قرار دارد که همواره مورد تهدید ایران قرار گرفته است، ایالات متحده همیشه در تلاش بوده است تا با حمایت از عربستان سعودی و کمک های بیش از پیش به این کشور، احتمال ضریب خطر ایران برای رژیم اسرائیل را کاهش دهد و قدرت ایران را مهار کند.
خاورمیانه را می توان به سه دسته تقسیم کرد، دسته اول رو به شرق دارند مانند ایران، عراق و سوریه، دسته دوم رو به غرب دارند مانند عذبستان، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، دسته ای سوم هم خنثی هستند مانند افغانستان، پاکستان و قطر که به نظر می رسد در صورت بروز جنگ بی طرف باقی بمانند.
درست است که دونالد ترامپ نظر مثبتی نسبت به روسیه دارد اما مطمئنا حاضر نمی شود منافع خود در خاورمیانه را با این کشور شریک شود آن را با پوتین تقسیم کند. عربستان مهره خوبی است تا جلو افزایش قدرت متحدان شرق در منطقه را بگیرد و حامی منافع ایالات متحده باشد. آمریکا رژیم سعودی را اهرم فشاری بر سیاستهای ایران می دانند تا توان نظامی و سیاسی ایران را درمنطقه کاهش دهد، از سویی هم نگران موج های اعتراضی مردم خاورمیانه برضد حکومت هایشان است و آنها را مدیریت شده از سوی ایران می داند. آمریکا حلال همه این مسائل را عربستان می داند و به دنبال آن است تا منطقه را به وسیله عربستان مدیریت
گند.
عربستان سعودی همواره از اهرم نفت برای فشار به غرب استفاده کرده است و حتی با استفاده از این منبع انرژی مجبور به حمایت از خود کرده است یا به نوعی امنیت در ازائ نفت را از آنها خواستار بوده است. اما به نظر می رسد با توجه به منابع غنی ایالات متحده در قبال نفت، عربستان دیگر نمی تواند از این اهرم برای فشار بر دولت های غربی از جمله ایالات متحده استفاده کند. اما نمی توان گفت که این فاکتور به طور کلی منسوخ شده است. نفت همچنان اهمیت خود را از دست نداده است. آمریکا حداقل به دو دلیل عمده نیازمند حفظ روابط نفتی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. پیشگیری از ایجاد بحران نفتی و کنترل جریان صادرات نفت به کشورهای رقیب.
عربستان بزرگترین صادر کننده نفت به چین است. بنابراین آمریکا درصدد آن خواهد بود تا با در دست داشتن مدیریت منابع نفتی و حفظ نفوذ در جریان صادارت انرژی از کشورهای عربی به اروپا و آسیای شرقی، رشد اقتصادی رقبای خود را در کنترل داشته باشد.
در پایان هم می توان به این موضوع اذعان داشت که ایالات متحده برای ایجاد نظم مورد پسند خود در منطقه به کمک عربستان سعودی نیاز دارد و هیچگاه برای این موضوع هم که شده روابط خود با عربستان را قطع نخواهد کرد. پس بنابراین دلایل ترامپ برای حمایت از عربستان و افزایش روابط با عربستان را می توان ناشی از نیازهای امنیتی ایالات متحده در منطقه، جلوگیری از قدرت گیری رقبای جهانی و منطقه ای و مدیریت انرژی جهان و کشورهای قدرتمند از جمله چین دانست.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *