پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محمد صنعتی قدیمی ترین فعال فرهنگی و اجتماعی: رزم‌حسینی مرد خستگی‌ناپذیر سازندگی کرمان

محمد صنعتی قدیمی ترین فعال فرهنگی و اجتماعی: رزم‌حسینی مرد خستگی‌ناپذیر سازندگی کرمان





۳ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۴۲

محمد صنعتی قدیمی ترین فعال فرهنگی و اجتماعی:
رزم‌حسینی مرد خستگی‌ناپذیر سازندگی کرمان

پیام ما- چهار ماه از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذشت و صبر برای مشخص شدن استاندار کرمان در دولت اعتدال به پایان رسیده بود. گروه‌های سیاسی از طرق مختلف سعی داشتند گزینه‌های مدنظر خود را به استانداری برسانند. اصولگرایان علاوه بر اینکه گوشه چشمی به تداوم کار اسماعیل نجار داشتند، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، رضا انجم شعاع معاون وزیر نیرو، محمد جلال‌مآب مدیرعامل گل گهر سیرجان و شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس نهم را به‌عنوان گزینه‌های استانداری معرفی کرده بودند.
از سوی دیگر اصلاح‌طلبان کریمی، استاندار اسبق کرمان، ابوسعیدی، رییس ستاد روحانی، مصطفوی رییس سابق دانشگاه باهنر، همایی، فرشاد، معاون سیاسی امنیتی استاندار دوران اصلاحات، بختیاری، نماینده سابق بافت در مجلس و میرزایی استاد دانشگاه را جزو گزینه‌های خود قرار می‌دادند.
محمد سیاوشی، محمدجواد فدایی و ابوالقاسم سیف الهی هم به‌تدریج به این لیست اضافه شدند اما وزارت کشور گزینه‌ای را به‌عنوان استاندار کرمان معرفی کرد که نه در میان گزینه اصلاح‌طلبان بود و نه اصولگرایان. 6 آذر 92 برخی خبرگزاری‌ها از علیرضا رزم حسینی به‌عنوان استاندار کرمان نام می‌بردند و 10 آذر وزارت کشور به‌طور رسمی این خبر را تأیید کرد تا چهاردهمین استاندار کرمان از بخش خصوصی بیاید.
رزم حسینی که برخی رسانه‌ها او را استاندار پورشه سوار می‌خوانند، متولد ۱۳۴۰ در کرمان و از رزمندگان دفاع مقدس و دارای سابقه خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. ریاست ستاد فرماندهی سپاه هفتم صاحب‌الزمان (عج) که لشکر ثارالله و سپاه استان کرمان را اداره کرده، آخرین مسئولیت رزم حسینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
وی قائم‌مقام فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان (سردار حاج قاسم سلیمانی) و جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران جنگ بود و در عملیات خیبر جانباز شد و نشان فتح از سوی آیت‌الله خامنه‌ای دریافت کرد. او پس از جنگ، اقدام به پایه‌گذاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کرد. از جمله سوابق استاندار فعلی کرمان در بخش خصوصی می‌توان به عضویت در هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، مدیرعاملی و ریاست هیأت مدیره مجتمع صنعتی کرمان، مدیرعاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کرمان، مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان و جانبازان، ریاست هیأت مدیره شرکت صنایع فلزی آلیاژ کاران دو هزار، مدیرعاملی شرکت تکنوپروم (ویرجین ایلند)، مدیرعاملی شرکت تکنوپروم جنرال تریدینگ، مدیرعاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کاترپیلار، نایب رییسی انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات ساختمانی و معدنی کشور و ریاست مجمع شرکت آستانه ریل اشاره کرد. وی همچنین رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت همیار ماشین تولیدکننده ماشین‌آلات راه‌سازی و ساختمانی بوده که موفق به کسب افتخار مدال طلای بهترین نمایندگی خارجی میان ۵۳ کشور در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شده است. حدود یک ماه پیش سه سال از استانداری رزم حسینی در کرمان گذشت.
برای مرور کارنامه از «محمد صنعتی» تاریخ شفاهی استان کرمان که به دلیل همکاری با استانداران مختلف می‌تواند تحلیلگر خوبی در این رابطه باشد، کمک خواستیم. صنعتی اخیراً کتاب «رهگذار عمر» را منتشر کرده که به هفت دهه خاطرات و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی او اشاره دارد.
بخشی از این کتاب به معرفی همه استانداران کرمان از سال 1300 اختصاص دارد که نشان‌دهنده اشراف به مسائل کلان استان است. در ادامه مهم‌ترین اقدامات علیرضا رزم حسینی را از نگاه «محمد صنعتی» قدیمی ترین فعال امروز فرهنگی و اجتماعی حاضر در صحنه های مختلف اجتماعی و ورزشی که نزدیک به هفت دهه صاحب نظر در امور عمرانی، اجتماعی و ورزشی کرمان بوده، بخوانید.

مثلث توسعه اقتصادی و پایلوت اقتصاد مقاومتی
محمد صنعتی معتقد است مهم‌ترین طرح و البته ابتکار رزم حسینی را می‌توان تدوین طرح مثلث توسعه اقتصادی دانست. مثلت توسعه اقتصادی یکی از ابزارهای شکل‌گیری خلق ثروت و افزایش رفاه عمومی، بسیج همه نیروهای مؤثر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود مادی و معنوی است که استراتژی توسعه استان در این طرح بر مبنای رویکرد مشارکتی و مردمی‌کردن فعالیت‌های اقتصادی است و بی‌شک مدیریت جهادی را می‌طلبد. سه رأس این مثلث را سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دولت تشکیل می‌دهند که شرط تحقق آن ایجاد وحدت بین این رئوس در استان و حضور معنوی نماینده ولی‌فقیه در استان به‌عنوان ناظر عالی این طرح بود.
آیت الله جعفری به گواه استاندار کرمان نقش زیادی در وحدت کرمان داشته است. به طوری که بارها از او به عنوان محور وحدت در استان نام برده شده است. در سال 93 و زمانی که این طرح به‌تازگی تدوین‌شده بود گفته می‌شد اجرای این طرح به‌طورقطع می‌تواند استان را از عقب‌ماندگی‌های چندساله نجات دهد، هم‌افزایی برای مبارزه با فقر و محرومیت باشد، جوانان استان را از مشکل بیکاری برهاند، توسعه و عمران شهری را ایجاد کند، تولید بومی و صادراتی را افزایش دهد، سطح زندگی مردم را بالا ببرد و درمجموع نگاه جامعی به رفع مشکلات اقتصادی مردم داشته باشد. حالا باگذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن این طرح، ثمرات آن را می‌بینیم.
ارائه و اجرای طرح های خلاقانه علیرضا رزم حسینی با نگاه بر سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی موجب شد تا استان کرمان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور انتخاب و معرفی شود. ارائه اختیارات به استان های پایلوت اقتصاد مقاومتی رمز موفقیت آنها برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
تقسیم استان کرمان به هشت زون اقتصادی از جدیدترین ایده های استاندار کرمان است که سبک جدیدی از مدیریت در استان را به نمایش می گذارد. در هر منطقه یک شرکت بزرگ بخش خصوصی مسئولیت توسعه را بر عهده می گیرد. این امر می تواند روند توسعه استان را شدت بخشد.
تقاطع‌های غیر هم‌سطح
محمد صنعتی در خصوص اقدامات استاندار کرمان در زمینه ساخت تقاطع های غیر هم سطح می گوید استاندار کرمان توانست قرارگاه خاتم‌الانبیا را به کرمان بیاورد. در حال حاضر پنج تقاطع غیرهمسطح آزادی، سه راه راه‌آهن، بلوار هوانیروز، پل ابوذر و چهارراه ولیعصر در شهر کرمان در حال اجراست و تقاطع غیرهمسطح امیرکبیر هم در ابتدای راه است. تقاطع غیرهمسطح گنبد جبلیه هم در سال 94 اجرا شد.
متروی کرمان
محمد صنعتی معتقد است که از سال‌ها پیش بحث ایجاد قطار شهری در کرمان مطرح بوده است. هر بار هم یک گزینه مطرح می‌شده ولی هیچ‌ وقت به‌ جایی نمی‌رسید. استاندار کرمان اما اصرار دارد طرح متروی کرمان را در برنامه ششم توسعه قرار دهد. توافق‌نامه مطالعه و ساخت مترو شهر کرمان بین شهرداری کرمان و قرارگاه قائم (عج) وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء امضاشده است.
توجه به میراث فرهنگی
محمد صنعتی می گوید، علیرضا رزم حسینی در این چند سال نشان داده که علاقه زیادی به میراث فرهنگی دارد. بازسازی باغ فتح‌آباد قطعاً یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین فعالیت رزم حسینی در دوران مدیریتش در استان کرمان است. باغی که قرار بود خاک ساختمانش، کود درختان پسته همان اطراف شود اکنون به ظرفیت بزرگ گردشگری استان تبدیل‌شده و زیبایی خیره‌کننده‌اش روزانه افراد زیادی را به سمت این باغ فراموش‌شده می‌کشاند.
در کنار این موضوع آغاز بازسازی خانه حاج‌آقا علی، باغ سنگی سیرجان، بازار کرمان، باغ بیرم آباد، قبه سبز و سایر میراث فرهنگی کرمان نشان می‌دهد که استاندار کرمان بر حفظ این میراث گران‌بها توجه جدی دارد.
علاوه بر این بناهای تاریخی، علیرضا رزم حسینی توجه ویژه‌ای هم به بازار کرمان و میدان مشتاقیه داشته و ساماندهی این دو مکان را در دستور کار خود قرار داده است.
شهریور امسال هم عملیات مرمت و بازسازی قلاع دختر و اردشیر آغاز شد و سلطانی فر، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی کشور در آیین کلنگ زنی مرمت این دو بنای تاریخی اقدامات رزم حسینی در حوزه میراث فرهنگی را ستود. او گفت: «استان کرمان با همت دستگاه های اجرایی مختلف در بسیاری از بخش های بهسازی ابنیه تاریخی از سایر استان های کشور جلوتر و این قابل تقدیر است.»
مقدمات بازسازی و مرمت این دو بنای ارزشمند تاریخی با پیگیری مدیریت استان از مدت‌ها قبل و با حضور گروه های کارشناسی و سرمایه گذاری فراهم شد. قلعه اردشیر بر فراز تپه جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد و وضع طبیعی آن باعث شده است که آن را «قلعه کوه» بنامند. دیواره های قلعه از خشت خام ضخیم ساخته شده و «اردشیر ساسانی» آن را بنا نهاده است. قلعه دختر دیگر قلعه باستانی این شهر است. قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا (ناهید) که به قلعه کهنه نیز مشهور است، بر فراز تپه های مرتفع شرقی شهر کرمان قرار دارد. مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است.
ادامه دارد …

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *