سایت خبری پیام ما آنلاین | مخالفان، تنها در آستانه

مخالفان، تنها در آستانه





۲۶ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۰

مخالفان، تنها در آستانه

بسم الله خرمی
نشست آستانه در حالی قرار است در 23 ژانویه در شهر آستانه قزاقستان به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برگزار شود که به احتمال زیاد غایب بزرگ آن، ایالات متحده آمریکا خواهد بود. در این گزارش به بررسی مواضع طرف های مذاکره در بحران سوریه درباره نشست آستانه می پردازیم.
بشار اسد:امکان بررسی رفراندوم در آستانه
در گیری های سوریه در حالی به ماه های پایانی خود نزدیک می شود که گروه های شورشی، خود را اکثریت و دولت اسد را در اقلیت می دانند و این موضوع پیوسته در رسانه های معارض تبلیغ می شود. در همین حال بشار اسد ضمن اعلام آمادگی حضور در نشست آستانه گفت:«ما آماده ایم و اعلام می کنیم که هیات ما برای حضور در این کنفرانس آماده است. ما آماده مذاکره درباره همه چیز هستیم.»
رئیس جمهوری سوریه بررسی رفراندوم را محتمل دانست و اعلام کرد:«در قانون اساسی، تعریف بسیار دقیقی از مکانیزمی وجود دارد که با کمک آن رییس جمهور به مقام می رسد. بنابراین اگر آن ها می خواهند این مسئله را مطرح کنند، باید قانون اساسی را بحث و بررسی نمایند. قانون اساسی به دولت، رئیس جمهور و یا مخالفین تعلق ندارد. بلکه متعلق به ملت سوریه است. به همین دلیل برای هر قانون اساسی باید رفراندوم برگزار شود. این یکی از مسائلی است که ممکن است در دیدار مذکور بررسی شود.
ایران، ترکیه و روسیه سه ضلع مثلث صلح
ایران، ترکیه و روسیه با توافق بر سر برگزاری مذاکرات آستانه اظهار داشتند:«نشست آینده در آستانه به اجرای توافق های بین طرفین سوری که در تاریخ ۲۹ دسامبر سال ۲۰۱۶ در خصوص آن موافقت شد و همچنین قطعنامه ۲۳۳۶ شورای امنیت سازمان ملل کمک خواهد کرد و همچنین این موضوع را تضمین خواهد کرد که آتش بس طولانی مدت و پایدار در سوریه برقرار باشد و تلاش ها علیه گروه های تروریستی که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند ادامه داشته باشد.»
احمد چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت:«با توافق بین روسیه و ترکیه از آمریکا نیز برای حضور در نشست آستانه دعوت شده است.» اما کرملین با واکنش نسبت به صحبت های چاوش اوغلو اعلام کرد:«رایزنی ها درباره چارچوب نشست آستانه هنوز پایان نیافته است و هنوز نمی توان درباره طرف های شرکت کننده در آن اظهار نظر کرد. وی همچنین بیان کرد:هر تصمیمی پیرامون اعضای مذاکرات آستانه باید با توافق هر سه کشور صورت گیرد.»
اعلام حمایت مخالفان دولت سوریه از مذاکرات آستانه
کمیته عالی مذاکرات مخالفان رژیم سوریه، با انتشار بیانیه ای از نشست آستانه که قرار است به منظور دستیابی به راه حل بحران این کشور برگزار شود، استقبال کرد. کمیته مذکور در بیانیه خود ضمن ابراز قدردانی از کشورهایی که تلاش های خود را به برگزاری این نشست معطوف کرده اند، تصریح کرده است:«آماده ایم حمایت های لازم را از هیات نظامی حاضر در این نشست به عمل آوریم.»
اما وزیر امور خارجه ترکیه با مخالفت بر سر حضور برخی مخالفان در نشست آستانه گفت:«حزب دموکراتیک خلق و شاخه نظامی آن در مذاکرات سوریه جایی ندارند و این گروه‌ها برای تجزیه سوریه تلاش می‌کنند.»
در درگیری های اخیر سوریه مخالفان از تسلط بر جنوب روستای حضر در حومه شمالی قنیطره ناکام ماند. همچنین ارتفاعات رأس الصیره مشرف به مناطق عین الفیجه و دیر مقرن در وادی بردی در ریف دمشق به کنترل نیروهای ارتش سوریه در آمد.
آمریکا
زیر فشار تشنجات داخلی
دونالد ترامپ این روزها در حالی برای کاخ سفید برنامه ریزی می کند که فضای داخلی ایالات متحده سراسر آشوب و تشنج است و نه تنها مردم بلکه شخصیت های برجسته ای همچون شهردار نیویورک، فعالان مدنی و هنرمندان و مستندسازان آمریکایی هم در آن حضور دارند.
در حوزه خارجی هم متحدین اروپایی آمریکا با ارسال نامه ای به ترامپ او را از برقراری رابطه با روسیه برحذر داشته اند و روسیه را عامل خطر در جهان معرفی کرده اند. به نظر می رسد تحولات داخلی آمریکا، به خصوص مراسم تحلیف ریاست جمهوری و تازه کاری دولت و فشار دولت های اروپایی مانع از آن شود که این کشور در نشست آستانه حضور یابد.
با این حال مارک تونر سخنگوی فعلی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره به اینکه واشنگتن دعوت نامه رسمی برای شرکت در این نشست دریافت نکرده است، اعلام کرد دولت فعلی مخالفتی با شرکت در این مذاکرات ندارد.
وی گفت:«برنامه زمانی این نشست مناسب نیست؛ اما در صورتی که دعوت نامه ای دریافت کنیم بدون تردید به آن پاسخ مثبت خواهیم داد.»
به نظر می رسد نشست آستانه از کارآمدترین نشست ها درباره بحران سوریه باشد و منجر به راهبردی سوری-سوری شود. در این نشست احتمالاً مخالفان تنها هستند و باید تن به توافقات آستانه دهند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *