پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تمجید وزیر راه و شهرسازی از شرکت گل گهر

تمجید وزیر راه و شهرسازی از شرکت گل گهر





۲۰ دی ۱۳۹۵، ۰:۴۹

تمجید وزیر راه و شهرسازی از شرکت گل گهر

 

پروژه مهم راه‌آهن کرمان – سیرجان که اکنون در آستانه انتخاب نهایی مشاور قرارگرفته موجب شد وزیر راه و شهرسازی از شرکت گل گهر تمجید کند. به گزارش مهر، اردیبهشت‌ماه امسال بود که هم‌زمان با بیست و هفتمین سفر استانی رییس جمهور به کرمان خبر خوشی در حوزه مشارکت دولت با بخش غیردولتی برای احداث یک خط ریلی در کشور منتشر شد و تفاهمی بین شرکت راه‌آهن و شرکت صنعتی معدنی گل گهر سیرجان باهدف احداث راه‌آهن کرمان – سیرجان در حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت. عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «ورود سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل و جذب آن در این بخش از اهداف عمده و راهبردی به شمار می‌آید. واقعیت این است که حجم سرمایه‌گذاری موردنیاز برای توسعه حمل‌ونقل به‌شدت بالاست و تنها برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم.» وی افزود: «طبق برنامه ششم توسعه که توسط دولت به مجلس ارائه شد پیش‌بینی‌شده در مدت پنج سال ۱۹۱ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری جدید در این بخش صورت گیرد که رقم بسیار بزرگی است و طبیعتاً قابل استحصال از طریق بودجه دولتی هم نخواهد بود. بنابراین با این تفاسیر بهترین راه این بود که بخش حمل‌ونقل آغوش خود را برای سرمایه‌های بخش خصوصی باز کند و در این راه نیز خوشبختانه توفیقات قابل‌ملاحظه‌ای به دست آوردیم.» آخوندی گفت: «بنابراین می‌توان نتیجه گرفت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این دوره برای اولین بار در ایران وارد حوزه زیرساخت انحصاری دولت شد و ثمرات آن را هم می‌توان دید. به‌عنوان‌مثال، در ساخت راه‌آهن کرمان به سمت سیرجان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شد و به‌این‌ترتیب کاری بدیع در این حوزه صورت گرفت که تا پیش‌ازاین سابقه نداشته است؛ ضمن اینکه چنین سرمایه‌گذاری راهی جدید را در این عرصه برای ما باز می‌کند.» 

گفتنی است، انجام پروژه خط ریلی سیرجان – کرمان از سال ۹۶ آغاز خواهد شد و شرکت گل گهر سهم ۶۵ درصدی از هزینه ساخت را بر عهده خواهد داشت و تأمین ۳۵ درصد مابقی هزینه‌های ساخت و نظارت بر عملکرد و کیفیت ساخت بر عهده راه‌آهن خواهد بود. با ساخت این خط توسط شرکت گل گهر که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۹۸ به اتمام برسد و درآمدهای حاصل از حق دسترسی تا ۱۰ سال متعلق به این شرکت سازنده است و طبق آخرین اخبار پروژه راه‌آهن سیرجان – کرمان در آستانه انتخاب مشاور است. این اقدام تحسین‌برانگیز دولت در گشودن پای شرکت‌های خصوصی برای مشارکت در احداث زیرساخت‌های ریلی، نقطه عطفی در فصل جدید توسعه خطوط راه‌آهن است. اقداماتی از قبیل انعقاد قراردادهای شرکت دولتی راه‌آهن با بخش غیردولتی در قالب قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی. به‌عبارت‌دیگر به‌جای اینکه راه‌آهن عواید خود را از حق دسترسی‌ها به‌صورت محدود در اختیار شرکت‌ها قرار دهد، می‌تواند با واگذاری حق بهره‌برداری از محورهای ساخته‌شده توسط بخش غیردولتی در مدت‌زمان معین، از بابت کیفیت ساخت خطوط و استفاده بهینه از ظرفیت‌های به وجود آمده اطمینان حاصل کند. با این شیوه، راه‌آهن علاوه بر حفظ نقش حاکمیتی خود، می‌تواند با افزایش بهره‌وری خطوط به اهداف توسعه بار و ترانزیت دست یابد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *