تمجید وزیر راه و شهرسازی از شرکت گل گهر
۲۰ دی ۱۳۹۵، ۰:۴۹
تمجید وزیر راه و شهرسازی از شرکت گل گهر
پروژه مهم راهآهن کرمان – سیرجان که اکنون در آستانه انتخاب نهایی مشاور قرارگرفته موجب شد وزیر راه و شهرسازی از شرکت گل گهر تمجید کند. به گزارش مهر، اردیبهشتماه امسال بود که همزمان با بیست و هفتمین سفر استانی رییس جمهور به کرمان خبر خوشی در حوزه مشارکت دولت با بخش غیردولتی برای احداث یک خط ریلی در کشور منتشر شد و تفاهمی بین شرکت راهآهن و شرکت صنعتی معدنی گل گهر سیرجان باهدف احداث راهآهن کرمان – سیرجان در حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت. عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر در مصاحبهای عنوان کرد: «ورود سرمایهگذاری در حوزه حملونقل و جذب آن در این بخش از اهداف عمده و راهبردی به شمار میآید. واقعیت این است که حجم سرمایهگذاری موردنیاز برای توسعه حملونقل بهشدت بالاست و تنها برای اتمام پروژههای نیمهتمام نیاز به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم.» وی افزود: «طبق برنامه ششم توسعه که توسط دولت به مجلس ارائه شد پیشبینیشده در مدت پنج سال ۱۹۱ هزار میلیارد سرمایهگذاری جدید در این بخش صورت گیرد که رقم بسیار بزرگی است و طبیعتاً قابل استحصال از طریق بودجه دولتی هم نخواهد بود. بنابراین با این تفاسیر بهترین راه این بود که بخش حملونقل آغوش خود را برای سرمایههای بخش خصوصی باز کند و در این راه نیز خوشبختانه توفیقات قابلملاحظهای به دست آوردیم.» آخوندی گفت: «بنابراین میتوان نتیجه گرفت سرمایهگذاری بخش خصوصی در این دوره برای اولین بار در ایران وارد حوزه زیرساخت انحصاری دولت شد و ثمرات آن را هم میتوان دید. بهعنوانمثال، در ساخت راهآهن کرمان به سمت سیرجان سرمایهگذاری بخش خصوصی استفاده شد و بهاینترتیب کاری بدیع در این حوزه صورت گرفت که تا پیشازاین سابقه نداشته است؛ ضمن اینکه چنین سرمایهگذاری راهی جدید را در این عرصه برای ما باز میکند.»
گفتنی است، انجام پروژه خط ریلی سیرجان – کرمان از سال ۹۶ آغاز خواهد شد و شرکت گل گهر سهم ۶۵ درصدی از هزینه ساخت را بر عهده خواهد داشت و تأمین ۳۵ درصد مابقی هزینههای ساخت و نظارت بر عملکرد و کیفیت ساخت بر عهده راهآهن خواهد بود. با ساخت این خط توسط شرکت گل گهر که پیشبینی میشود تا سال ۹۸ به اتمام برسد و درآمدهای حاصل از حق دسترسی تا ۱۰ سال متعلق به این شرکت سازنده است و طبق آخرین اخبار پروژه راهآهن سیرجان – کرمان در آستانه انتخاب مشاور است. این اقدام تحسینبرانگیز دولت در گشودن پای شرکتهای خصوصی برای مشارکت در احداث زیرساختهای ریلی، نقطه عطفی در فصل جدید توسعه خطوط راهآهن است. اقداماتی از قبیل انعقاد قراردادهای شرکت دولتی راهآهن با بخش غیردولتی در قالب قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی. بهعبارتدیگر بهجای اینکه راهآهن عواید خود را از حق دسترسیها بهصورت محدود در اختیار شرکتها قرار دهد، میتواند با واگذاری حق بهرهبرداری از محورهای ساختهشده توسط بخش غیردولتی در مدتزمان معین، از بابت کیفیت ساخت خطوط و استفاده بهینه از ظرفیتهای به وجود آمده اطمینان حاصل کند. با این شیوه، راهآهن علاوه بر حفظ نقش حاکمیتی خود، میتواند با افزایش بهرهوری خطوط به اهداف توسعه بار و ترانزیت دست یابد.
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفتوگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد
زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین
مراسم بزرگداشت «حکمتالله ملاصالحی»، باستانشناس پیشکسوت برگزار شد
نگهبان باستانشناسی ایران
مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:
حق ساختوساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد
«گیتی آذرپی»، ایرانشناس مقیم آمریکا درگذشت
برگزاری هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران»
جایزه جشنواره معلولان هند برای مستند «احمد»
نمایش نقاشیهای «بهنام کامرانی» در «امروزِ دیروز»
معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه میکرد؟
نسخه پایداری در «کندوان»
گفتوگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:
معماری ایران دچار تجملگرایی شده است
گفتوگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:
در معماری پایدار از همسایهها عقب افتادیم
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید