پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روز جنجالی مجلس بر سر انتقال بیمه به وزارت بهداشت

روز جنجالی مجلس بر سر انتقال بیمه به وزارت بهداشت





۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۴۱

روز جنجالی مجلس بر سر انتقال بیمه به وزارت بهداشت

انتقال شورای عالی بیمه و سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت جنجال‌آفرین شد اما یک مشکل فنی باعث شد پیشنهاددهندگان موضوع به نتیجه‌ای که می‌خواهند نرسند. به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ششم توسعه به موضوع بیمه رسیده‌اند. بیمه موضوعی جنجالی و پرحاشیه است، تا حدی که گفته می‌شد یکی از موارد اختلافی است که اعضای فراکسیون امید بر اساس آن بنا داشتند با کلیات برنامه ششم توسعه مخالفت کنند اما با توجه به مضیقه‌های آیین‌نامه‌ای ترجیح دادند مشکلات را در زمان بررسی جزئیات رفع کنند.
در جلسه علنی دیروز غلامرضا تاج گردون پیشنهاد کمیسیون برنامه‌وبودجه را مطرح کرد. این پیشنهاد به‌عنوان الحاقی به ماده 87 مطرح شد و بر اساس متن آن، «از زمان ابلاغ این قانون، شورای عالی بیمه و سلامت و دبیرخانه آن از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتزع و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل می‌شود.» که این اتفاق نیفتاد چون در زمان رأی‌گیری یک رأی کم داشت و آن یک رأی مربوط به حسینعلی شهریاری بود که دستگاهش خراب‌شده و نتوانسته بود رأی بدهد. در زمان صحبت پیشنهاددهنده،‌ موافق، مخالف و نماینده دولت، سروصداهای زیادی در مجلس به گوش می‌رسید،‌ تا آنجا که رییس جلسه مدام مجبور بود افراد مختلف را به سکوت و آرامش دعوت کند. در این موضوع سروصدای نمایندگان زن هم بلند شده بود و لاریجانی در چند نوبت به آن‌ها به‌طور جداگانه تذکر داد.
غلامرضا تاج گردون، عضو فراکسیون امید و رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه گفت: «در اوایل دهه هفتاد که وزارت رفاه تشکیل شد با رویکردی این تفکیک‌ها را انجام دادیم اما بپذیریم و تعصب به خرج ندهیم. من به حرف‌های طرف‌های مختلف گوش‌داده‌ام.
پذیرفته‌ام که موضوع تعرض به بیمه‌ها به صلاح مملکت نیست اما در این یک موضوع وقتی می‌بینم که افراد کارشناسی مثل دکتر پزشکیان و دکتر مرندی ولو اینکه با طرح تحول سلامت مخالف هستند اما در این زمینه متفق النظر هستند که باید شورای عالی بیمه منتقل شود. تنها بحث ما این است که از زمان ابلاغ این قانون، شورای عالی بیمه و سلامت به زیرمجموعه وزارت بهداشت منتقل شود.»
راهکار عجیب کواکبیان
مخالف این پیشنهاد نیز یکی از اعضای فراکسیون امید بود. مصطفی کواکبیان معتقد بود این مشکل دولت است و نباید در زمین مجلس بازی شود. نماینده مردم تهران در توضیح مخالفتش از کشور مالزی مثال زد و گفت: «چنین اختلافی در کشور مالزی بود،‌ آقای ماهاتیر محمد مسئولین بهداشت و بیمه‌ای را در یک اتاق کردند و گفتند تا 24 ساعت باید یک پارچه برای مردم تعیین تکلیف کنید.
اگر دولتی‌ها اختلافی دارند که دارند باید خودشان حل کنند. نباید اختلاف را به زمین مجلس بیندازند.» این انتقاد با واکنش طنز لاریجانی همراه شد. رییس مجلس با خنده خطاب به کواکبیان گفت:‌ «لابد پیشنهاد شما این است که سران قوا را توی یک اتاق بکنند بلکه مسئله حل شود؟» و کواکبیان پاسخ داد: «بله اگر این‌طور باشد هم درست است. من پیشنهاد شما را هم تأیید می‌کنم.»
نطق جنجالی آقای نایب رییس
پزشکیان، نایب رییس مجلس با بیان اینکه همه حق دارند از سفره سلامت استفاده کنند، بیان داشت: «من نماینده حق ندارم برای خودم یک بیمه، قوه قضاییه بیمه‌ای دیگر و بانک‌ها بیمه سومی برای خود درست کنند و به مردم فقیر و بیچاره که رسیدیم یک سفره دیگر پهن کنیم.» وی افزود: «مسئولین می‌گویند پول نداریم اگر راست می‌گوییم برای همه پول نداشته باشیم اما اینکه می‌گوییم سفره‌ها متعدد باشد و صندوق‌ها متعدد باشد ظلم به مردم است ما حق نداریم به مردم ظلم کنیم.»
مخالفت سخنگوی دولت
سخنگوی دولت اما با این پیشنهاد مخالف بود. البته نه با اصل موضوع، بلکه محمدباقر نوبخت معتقد بود که اهمیت این موضوع آن‌قدر است که نباید آن را در یک برنامه پنج‌ساله دید، بلکه باید قانون دائمی داشته باشد و در این زمینه تأکید کرد که دولت در حال تهیه یک لایحه است. در نهایت این طرح تصویب نشد اما در طرح دیگری نمایندگان مردم در خانه ملت وزارت بهداشت را متولی سازمان بیمه سلامت کردند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *