پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استانداران کرمان از سال 1300 تا 1394 شمسی

استانداران کرمان از سال 1300 تا 1394 شمسی





۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۳۷

استانداران کرمان
از سال 1300 تا 1394 شمسی
برگرفته از کتاب رهگذار عمر/خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی

عزت الله تیرانداز (1)
1353 شمسی
پی نوشت‌ها:
(1) ـ متاسفانه از وی زندگی‌نامه‌ای به دست نیامد.

اسدالله نصر اصفهانی
1354 ـ 1353 شمسی
«وی در 1306 ش. متولد شد. پس از انجام تحصیلات ابتدایى و متوسطه وارد آموزشگاه عالى شهربانى شد و پس از دو سال تحصیل با درجه‏ى رسدبان دومى (1) در شهربانى استخدام گردید. وى دوره‏ى سه ساله‏ى دانشکده‏ حقوق را پایان داد و رساله‏ى خود را در زمینه‏ى ارث در اسلام تدوین نمود و با تهیه‏ جدولى در آن زمینه اسم و رسمى پیدا کرد. وقتى دوره‏ى دکتراى حقوق در ایران دایر شد، نصر اصفهانى دوره‏ى دکترا را طى کرد و دکتر در حقوق شناخته شد و آخرین سمت وى در شهربانى رئیس اداره‏ى طرح و برنامه‏ریزى بود.
اسدالله نصر اصفهانى در درجه‏ى سرهنگى بازنشسته شد و چندى در بخش خصوصى به کار پرداخت و سرانجام به استخدام در شرکت هدیش درآمد. وقتى جمشید آموزگار در کابینه‏ى امیر عباس هویدا به وزارت کشور انتخاب گردید، تغییراتى در کادر استانداران داد از جمله دکتر نصر اصفهانى را به استاندارى کرمان برگزید.
وى قریب دو سال در کرمان خدماتى انجام داد سپس به استاندارى فارس منصوب گردید و سرانجام در 1356 ش. در کابینه‏ جمشید آموزگار به سمت وزارت کشور معرفى شد و در تمام مدت نخست‏وزیرى آموزگار، داراى آن سمت بود.
دکتر نصر اصفهانى در حین خدمت در شهربانى دوره‏هاى کوتاه مدت را در آمریکا طى نمود.گفته می شود مردى فاضل، اندیشمند و صحیح‏العمل بود. پس از انقلاب اسلامى به آمریکا رفت و در آنجا به شغل آزاد پرداخت» (2).

پی نوشت‌ها:
(1) ـ پایه‌ور شهربانی معادل ستوان ارتش. پایه‌ور شهربانی معادل ستوان ارتش … این اصطلاح در زمان رضاشاه مدتی متداول بود و سپس ملغی گردید. فرهنگ دهخدا.
(2) ـ عاقلی، باقر: شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، ج 3، ص 1624.

سید محمد طباطبائی (1)
1357 ـ 1354 شمسی

پی نوشت‌ها:
(1) ـ متاسفانه از وی زندگی‌نامه‌ای به دست نیامد.

محمدعلی احمدی کرمانی
1357 شمسی
«وی فرزند میرزا عبدالحسین روحانی (1) در 1297 ش. در کرمان تولد یافت. تحصیلات ابتدایی را در دبستان انگلیسی و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان جم پایان داد و وارد دانشکده حقوق تهران شد کرمان و در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران لیسانس گرفت. در سال 1333 موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته علوم اداری و دکترای علوم سیاسی دریافت کرد.
احمدی ابتدا در شرکت نفت ایران و انگلیس استخدام شد، بعد وارد وزارت دارایی وارد شد و تدریجاً مدارجی را طی کرد. چندی سمت مترجمی داشت. از اهم مشاغل وی در وزارت دارایی می‌توان مشاغل زیر را نام برد: مدیرکل بودجه، مدیرکل حساب‌داری وزارت دادگستری، مدیرکل تطبیق اسناد و خزانه‌داری کشور. دکتر احمدی مدتی عضو هیئت مدیره و قائم‌مقام مدیر عامل شرکت سهامی بیمه ایران بود. در سال 1350 رییس مدرسه عالی بازرگانی و در 1357 در ماه‌های آخر رژیم سابق مدت کوتاهی استانداری کرمان را بر عهده گرفت (2).
وی چند سفر کوتاه مدت برای مطالعات اداری و مالی به آمریکا عزیمت نمود. او از مؤسسین کانون علوم اداری ایران می‌باشد و مجله‌ای نیز بدین نام انتشار داد. چندی هم عضو هیئت امناء دانشکده صنعتی بود. کتابی نیز از وی به نام «بودجه برنامه‌ای» انتشار یافته است. در سال 1378 ش. در تهران درگذشت» (3).
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف دولت موقت مهندس بازرگان نیز در سمت استانداری کرمان ابقا گردید و چند روز عهده‌دار این سمت بود.
پی نوشت‌ها:
(1) ـ وی از نوادگان آیت الله حاج آقا مجتهد کرمانی (سر سلسله‌ی خاندان احمدی کرمان) است. حاج آقا احمد از شاگردان آقا شیخ محمدحسین صاحب جواهرالکلام و از همدرسان شیخ مرتضی انصاری بود که در زمان ناصرالدین شاه قاجار، از علمای طراز اول کرمان محسوب می‌گردید. تعداد زیادی از افراد این خاندان، از جمله پسر وی آیت الله حاج شیخ ابوجعفر و نوه او آیت الله حاج میرزا محمدرضا مجتهد کرمانی (عالم بزرگ کرمان که هتک اهانت به وی باعث اتحاد علمای مشروطه‌خواه ایران گردید) همگی از علمای مطرح این دیار محسوب می‌گردند. جهت اطلاع بیشتر، نک: نیک‌پور، مجید: نام‌آوران علم و اجتهاد کرمان، بخش خاندان احمدی کرمان.
(2) ـ علت انتخاب وی به استانداری کرمان به این دلیل بود که رژیم پهلویدر هنگام مبارزات مردم ایران در جریان که انقلاب اسلامی، برای عوام فریبی و آرام نمودن مردم به هر ترفند و فریبی دست می‌زد. یکی از این ترفندها، انتخاب استانداران بومی و به ویژه انتخاب افرادی بود که خانواده آنان ریشه و پیشینه مذهبیداشته باشند. انتخاب دکتر محمد علی احمدی نیز به واسطه بومی بودن و انتساب به خاندان علمای احمدی کرمان بود.
(3) ـ عاقلی، باقر: شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، ج 1، ص 60.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *