پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش اسحاق جهانگیری به شعار «استان سبزواران؛ حق جنوب کرمان»: استان شدن جیرفت بررسی می‌شود

واکنش اسحاق جهانگیری به شعار «استان سبزواران؛ حق جنوب کرمان»: استان شدن جیرفت بررسی می‌شود





۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۰۵

واکنش اسحاق جهانگیری به شعار «استان سبزواران؛ حق جنوب کرمان»:
استان شدن جیرفت بررسی می‌شود

برای اولین بار در دولت تدبیر و امید، یکی از مسئولان عالی‌رتبه کشور نسبت به استان شدن جیرفت واکنش نشان داد. واکنشی که نه‌تنها منفی نبود که جیرفتی‌ها را به این امر امیدوار کرد.
«استان شدن جیرفت بررسی می‌شود.» این واکنش دومین مقام اجرایی کشور به خواست مردمی بود که در مسجد الرسول شهر جیرفت حاضر بودند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور که دوشنبه و سه‌شنبه به استان کرمان و جنوب این استان سفرکرده بود، در حالی این حرف را زد که پیش‌ازاین در دولت تدبیر و امید کمتر مقام رسمی دراین‌باره اظهارنظر می‌کرد و اگر هم کسی در مقابل این سؤال قرار می‌گرفت که «چه زمانی جیرفت، استان می‌شود» سعی می‌کرد از پاسخگویی شانه خالی کند.نمونه‌اش صحبت‌های مجید انصاری زمانی که معاون پارلمانی رییس جمهور بود، که گفت «نمی‌توانم اظهارنظر کنم» و یا انتقاد وزیر کشور در کرمان از برخی تقسیمات کشوری که به‌زعم او «غیراصولی» بودند. شامگاه دوشنبه اما اسحاق جهانگیری که هشت سال نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس‌های دوم و سوم بوده، پاسخ تقریباً امیدوارکننده‌ای به جیرفتی‌ها داد. وقتی جمعیت حاضر در مسجد الرسول یک‌صدا شعار می‌دادند «استان سبزواران؛ حق جنوب کرمان»، معاون اول رییس جمهور گفت: «بعدازاین سفر، تبدیل‌شدن جیرفت به استان را بررسی می‌کنیم.» آن‌طور که فارس نوشته، جهانگیری استان شدن جیرفت را منوط به ایجاد زیرساخت‌های لازم دانست و اضافه کرد: «امیدوارم بتوانیم جیرفت و عنبرآباد را توسعه دهیم.»
بدون هیاهو پیگیری می‌کنم
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات اسحاق جهانگیری در رابطه با استان شدن جیرفت، به «پیام ما» گفت: «ما در کل به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم عموماً برای توسعه جنوب استان و خصوصاً جیرفت و عنبرآباد هستیم. ما باید زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم تا مردم جنوب برای مسائل مختلف مجبور نباشند 400 تا 500 کیلومتر تا مرکز استان را طی کنند.» یحیی کمالی پور افزود: «همان‌طوری که همه مسئولان باید فریاد و خواست مردم را بشنوند، آقای جهانگیری هم فریاد مردم را شنید. حالا اینکه این فریاد و خواست مردم تحقق یابد، به مقررات و قوانین کشوری بستگی دارد.» وی بابیان اینکه هر نقطه‌ای از کشور که استعداد توسعه را داشته باشد، دولت وظیفه دارد آن را توسعه دهد، اظهار کرد: «اگر دولت در بررسی‌هایش به این نتیجه برسد که جیرفت باید استان شود، این کار را حتماً باید انجام دهد. اما اگر امکان استان شدن جیرفت فراهم نباشد، ما تمکین خواهیم کرد.» نماینده جیرفت در مجلس با اشاره به اینکه نماینده مردم باید صدای مردم را بشنود، گفت: «من همواره سعی کرده‌ام خواست مردم را فریاد بزنم. نماینده باید فریاد مردم باشد. در مورد این خواسته مردم هم حتماً بدون هیاهو پیگیری می‌کنم.» کمالی پور افزود: «امیدوارم این خواست مردم تحقق یابد و مردم بدانند ما به دنبال اجرایی شدن خواست مردم هستیم.» او بابیان اینکه ما نمی‌خواهیم مشکلی در استان پیش بیاید و حاشیه‌ها افزایش پیدا کند، عنوان کرد: «مجموعه مدیریتی استان هم تقریباً به این نتیجه رسیده‌اند که جنوب استان مستقل شود. اما این اقدام باید با آرامش عملی شود و نباید با فضاسازی در استان مشکل ایجاد کرد.»

استان شدن جیرفت از کجا شروع شد؟
تقسیم استان کرمان موضوع جدیدی نیست. از چند سال پیش بحث‌هایی مبنی بر تقسیم استان کرمان وجود داشته است و جنوب کرمان به مرکزیت جیرفت به دلیل جمعیت بالا و داشتن پتانسیل‌های زیاد همواره یکی از گزینه‌های اصلی استان شدن بوده است. گواه این مدعا هم تأسیس بیش از 20 اداره کل در جیرفت است. ادارات کلی که تأسیس آن‌ها از اواخر دولت اصلاحات شروع شد و در دولت‌های نهم و دهم اوج گرفت. افزایش این ادارات کل در جنوب کرمان باعث شد تا خبرهایی مبنی بر استان شدن این منطقه منتشر شود. حتی دی‌ماه 90 محمدرضا باهنر نایب‌رئیس کرمانی مجلس هشتم در این مورد گفت: «با استقلال ادارات کل در جنوب استان کرمان، تقریباً زمینه مناسبی برای استان شدن جنوب فراهم‌شده است.» این صحبت باهنر در کنار وعده‌های برخی مسئولان دولت دهم موجب شد استان شدن جیرفت نزدیک به نظر برسد اما این اتفاق به عمر دولت دهم قد نداد. با شروع دولت یازدهم اما اوضاع متفاوت شد. این بار دیگر مسئولی از مستقل شدن جنوب کرمان حرفی به میان نمی‌آورد. اگرچه در این دولت هم بر تعداد ادارات کل مستقر در جیرفت افزوده شد اما صحبتی از استان شدن جیرفت به میان نمی‌آمد و اخبار منتشره در این مورد توسط مسئولان تکذیب می‌شد.

اظهارات و تکذیب‌ها
در آخرین روزهای تعطیلات نوروز 94 بود که در فضای مجازی خبری مبنی بر تقسیم استان کرمان به سه استان منتشر شد. منتشرکنندگان این خبر حتی نقشه تقسیمات احتمالی را هم منتشر کرده بودند. بر اساس آن نقشه یک استان به مرکزیت کرمان، یک استان به نام سمنگان به مرکزیت سیرجان و یک استان به نام سبزواران به مرکزیت جیرفت، سه استانی بودند که جایگزین پهناورترین استان فعلی کشور می‌شدند. این خبر اما توسط مدیرکل وقت سیاسی استانداری کرمان تکذیب شد. حجت‌الاسلام عباس اسلامی در این مورد گفت: «این نقشه را تکذیب می‌کنیم و چیزی به‌عنوان تقسیم استان کرمان به سه استان وجود ندارد و تقسیم استان در حال حاضر در دستور کار دولت نیست و بیشتر بحث انتخابات مطرح است. حتی بعد از انتخابات هم تقسیم استان را نداریم.» بیش از یک سال پس‌ازاین صحبت‌ها هم معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه سفر رییس‌جمهور به استان کرمان در ارتباط با استان شدن جیرفت توضیحاتی را ارائه کرد. حجت‌الاسلام مجید انصاری گفت: «من از الان به‌طور روشن نمی‌توانم درزمینه استقلال جنوب کرمان اظهارنظر کنم، اما دولت لایحه کلی تقسیمات کشوری را تقدیم مجلس شورای اسلامی جدید خواهد کرد.» این صحبت‌های مجید انصاری باعث شد تا مجدداً بحث تقسیم استان کرمان در رسانه‌ها مطرح شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *