پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورود گاوبازان اروپایی

ورود گاوبازان اروپایی





۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۰:۰۸

ورود گاوبازان اروپایی

شاید پس از برجام یکی از جذاب ترین اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، ورود برندهای معتبر اروپایی باشد، برندهایی که اگرچه تا رسیدن به خاک ما، راه پر پیچ و خمی را می گذرانند و هر کدام پس از تعرفه ها و هزینه های مختلف، با قیمت هایی نجومی به ایران می رسند، اما همین حضور رنگارنگ و ورود برندهای معتبر در بازار تشنه ایران را باید غنیمت شمرد.
اما در اوایل روزهای پاییزی امسال بود که ثبت سفارش خودرویی نام آشنا و معروف از دیار ماتادورها باز شد و نوید خودرویی باکیفیت در ایران داده شد. خودرویی که با ابعاد کوچک و جثه ای ریز، قلب تیز و تند آئودی در آن آرمیده تا گهگاهی هیجان گاوبازی اسپانیایی را در خیابان های شهر در رگ های راننده تزریق کند.
روز پنج شنبه 13 آبانماه تست درایو این خودرو توسط شرکت کیهان موتور در پیست آزادی تهران برگزار شد و کمافی‌السابق، تشنه این فرصت ها تا یک برند معروف اروپایی را در خاک ایران و آن هم در پیست بررسی کند. لذا خود را سریعاً به این خودرو رسانده تا این 180 شیر اسپانیایی را بیازماید.
مهمان جدید را بهتر بشناسیم
در حقیقت خودرویی که قرار است به بازار ایران بیاید، نسل سوم از سئات لئون است. خودرویی که روی پلتفرم MQB فولکس واگن پیاده سازی شده، همان پلتفرمی که فولکس واگن گلف یا آئودی A3 نیز از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که سئات لئون نسبت به نسل قبلی، نه تنها کوچک تر شده، بلکه به اندازه 90 کیلوگرم رژیم گرفته و سبک تر شده است. البته فاصله بین دو محور این مدل دقیقاً 5.8 سانتیمتر بیشتر شده که باعث می شود در صندلی های عقب فضای پای بیشتری قرار داشته باشد.
جالب است بدانید که سئات لئون توانسته دو جایزه بین المللی را نیز کسب کند که برای سیستم ترمز و همچنین سیستم کنترل بین خطوط بکار رفته در آن بوده که توسط موسسه EuroNCAP به این خودرو تعلق گرفته است.
عصبانی و شکیل
طراحی سئات لئون را بر خلاف کره ای ها و چینی های حاضر در بازار، باید یک طرح محافظه کارانه و سرسنگین دانست. در کل طرح نمای بیرونی آن به خصوص اگر آن را در کنار خودروهای کره ای و یا حتی رقبای اروپایی خود مثل آلفارومئو جولیتا قرار دهید شاید آن جلب توجهی را که در ابتدا انتظار می‌رود نداشته باشد اما آنچه در طراحی لئون نهفته است، همان سنگین و شکیل بودن است که در محصولاتی مانند آئودی و فولکس واگن می‌تواند یافت و چنین طرحی حتما با گذشت سالها نیز همچنان برای مالک جذاب خواهد بود.
اما حقیقتاً باید اعتراف کرد که طرح چراغ های جلویی اگرچه ساده است، اما آن عصبانیت قدرت نهفته داخل درپوش موتور، در چشمان آن به وسیله LED های مخصوص روز نمایان است و می توان آن را زیبا و ماندگار دانست.
قلب اسب اسپانیایی
سئات لئون با دو پیشرانه در بازار کشورمان عرضه خواهد شد که یکی از آنها توسط آئودی ساخته شده و دیگری پیشرانه تولید شده توسط فولکس واگن است.
نخستین پیشرانه با ۱۳۹۵ سی سی حجم به یاری توربوشارژر می تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه به یک جعبه دنده‌ی ۷ دنده‌ی خودکار کوپل شده است و شتاب صفر تا صد ۸ ثانیه ای را برای لئون به ارمغان می‌آورد.
موتور بعدی نیز چهار سیلندر توربوشارژردار اما به حجم ۱۷۹۸ سی سی است که قدرتی و گشتاور ان به ترتیب ۱۸۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن هستند. این موتور نیز به همان گیربکس ۷ دنده‌ی خودکار کوپل شده است و شتاب صفر تا صد لئون با آن معادل ۷.۲ ثانیه است. مدلی که در روز تست در پیست آزادی تست شد، همین مدل قدرتمندتر بوده که مجهز به موتور آئودی است.
تجهیزات و امکانات
سئات لئون بر خلاف ظاهر ساده اش دارای لیست کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم داشت. تجهیزات ایمنی این خودرو شامل استفاده از ۱۱ عدد کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS ، سیستم کنترل لغزش، سیستم کمک پایداری، سیستم کنترل ترمز در پیچ‌های تند، ‌سیستم کنترل سرعت موتور و سیستم شناسایی خستگی راننده می‌شود.
در خصوص تجهیزات رفاهی نیز دست سئات نسبتا پر بوده و امکاناتی نظیر سیستم ضد سرقت، سیستم ایستایی در شیب، سنسور تشخیص باران، صندلی عقب تاشو، سیستم Start-Stop، سیستم گردش چراغ های جلو، تهویه‌ی اتوماتیک دوگانه، ‌مانیتور لمسی ۶.۵ اینچی، رینگ اسپرت ۱۸ اینچی، گرمکن سه حالته‌ی صندلی‌های جلو، دوربین دید عقب، سانروف شش حالته و سیستم صوتی مجهز به ۸ بلندگو و ساب ووفر است.
به صورت اپشن نیز امکان سفارش رادار بین خطوط و کروز کنترل هوشمند را می‌تان بر روی این خودرو داد.
پشت فرمان
بالاخره پشت فرمان سئات لئون می نشینیم. همه چیز در دستان راننده است و باید قبول کرد که داشبورد میانی بسیار ساده و به دور از هیجان است. در هر صورت دنده را در حالت D گذاشته و زمانیکه فرمان بسیار خوش دست را می گیرم و کیلومترشمارها را نگاه می کنیم، کاملاً اوضاع فرق کرده و متوجه می شویم که به زودی قرار است داستان متفاوتی اتفاق بیافتد تا سادگی داشبورد میانی کاملاً از خاطرمان برود.
با شروع حرکت و لگ بسیار اندک توربوها و ورود بوست تک توربو در مدار، آدرنالین در خون به خوبی ترشح می شود تا متوجه شوید چرا آن را به هیجان گاوبازی اسپانیایی توصیف کردیم. دور موتور که در سمت چپ قرار دارد، به سرعت خود را به مرز 6000 می رساند و راننده را به صندلی میخکوب می کند. اگر کماکان مصرانه علاقه دارید که پای خود را تا انتها روی پدال گاز نگه دارید، می توانید از لگد مجدد 180 اسب در حین ورود به دومین دنده از گیربکس 7 سرعته لذت ببرید. تکانی که نشان از قدرت مناسب پیشرانه نسبت به وزن است و می تواند در هر لحظه خود را به عنوان خودرویی جذاب برای شاخ و شانه کشیدن در خیابان نشان دهند.
اجازه دهید کمی بیشتر در مورد عملکرد خودرو صحبت کنیم و به صورت دقیق تر آن را با اصلی ترین رقیبش یعنی آلفارومئو جولیتا مقایسه کنیم. هر دو خودروهایی جذاب و در سطح جهانی معروف هستند و هر طرف طرافداران پرتعدادی دارد. باید اعتراف کرد که هندلینگ هر دو خودرو عالی هستند و نمی توان گفت که یک طرف برتری نسبت به دیگری دارد و هر دو را باید در یک سطح دانست. اما یک اتفاق جالب دیگری که در روز تست افتاد، حضور یک آلفارومئو جولیتا در پیست بود و فرصت را غنیمت شمرده و یک درگ کوتاه در مسیر مستقیم بین دو خودرو انجام شد که سئات لئون برنده این رقابت بود و باید عملکرد توربوهای سئات را بهتر از جولیتا بدانیم و حقیقتاً پیشرانه لئون اسپانیایی کمی آماده تر و به گوش تر از جولیتا می باشد.
لئون برای چه کسی مناسب است؟
باید گفت سئات مشتریان خاص خود را دارد. مشتریانی که به جای دکمه های رنگارنگ و آپشن های متنوع، به دنبال کیفیت و اعتبار برند هستند و عملکرد پیشرانه برای آنها در اولویت است. مطمئناً هزینه کردن رقمی در حدود 150 میلیون تومان برای یک هاچ بک در بازاری که «شاسی بلند» بودن یک مزیت محسوب می شود، خلاف روند عمومی بازار است اما به نظر می رسد سئات لئون به عنوان یکی از ارزان قیمت ترین اروپایی های بازار، برای کسانیکه دوست دارند خاص باشند و در حین رانندگی به پرفومنس خودروی خود اهمیت ویژه ای می دهند و برند اروپایی و معتبر برای آنها از اهمیت خاصی برخودار است، بسیار قانع کننده باشد و به راحتی می تواند از نظر کیفیت ساخت، عملکرد موتور و گیربکس و همچنین طراحی زیبا و پخته، لبخند رضایت را بر لبان راننده خود نقاشی کند.
قیمت و زمان عرضه
همانطورکه گفتیم سئات لئون در دو مدل عرضه می شود که تفاوت آنها در پیشرانه های نصب شده است. یکی از کارتهای برنده سئات لئون نسبت به رقیب ایتالیایی خود در خاک ایران، قیمت آن است که فاصله نسبتاً خوبی با آن دارد. اگر علاقه دارید که مدل قدرتمندتر یعنی با موتور آئودی 180 اسبی را تهیه کنید، قیمت نهایی آن 145 میلیون تومان است و در مقابل سئات لئون با موتور فولکس واگن 150 اسبی معادل 125 میلیون تومان است و فعلاً موعد تحویل آن 120 روز کاری است که به نظر می رسد اگر همه چیز به خوبی پیش رود، قبل از عید سال نو شاهد حضور این اسپانیایی خود استیل در خیابان های کشور باشیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *