پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در گفت ‌و گو با مدیرعامل گل گهر مطرح شد افزایش اقبال به سهام گل گهر با پروژه پنج میلیون تنی گندله

در گفت ‌و گو با مدیرعامل گل گهر مطرح شد افزایش اقبال به سهام گل گهر با پروژه پنج میلیون تنی گندله





۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۲۳

در گفت ‌و گو با مدیرعامل گل گهر مطرح شد
افزایش اقبال به سهام گل گهر با پروژه پنج میلیون تنی گندله

گروه معدنی به‌ویژه دوقلوهای سنگ آهنی، در حالی اخیراً، توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد که تحولات و اخبار مثبتی از این شرکت‌ها به گوش می‌رسد. گل گهر یکی از این برادران دوقلو، حالا در آستانه افزایش سرمایه 25 درصدی قرار دارد و تعدیل مثبت قابل‌توجهی در پیش رو خواهد داشت. علاوه براین گل گهر، پروژه‌های جدیدی را در دست اقدام دارد که تولید 5 میلیون تنی گندله یکی از آن‌ها است که در مدار قرارگرفته است.
به همین بهانه با ناصر تقی زاده، مدیرعامل گل گهر گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

در حال حاضر وضعیت صنعت سنگ معدن را چگونه می‌بینید و دلیل اقبال به سهام دوقلوهای سنگ معدنی در هفته‌های اخیر چه بوده است؟
در حالی تغییرات زیادی در وضعیت این صنعت انجام نگرفته و شرایط صنعت به شکل چشم‌گیری بهتر نشده است که با افزایش قیمت‌های جهانی سنگ معدن، تنها اندکی وضعیت این صنعت بهبودیافته است. اما اقبال سهام‌داران به سهام گل گهر و ایجاد صف‌های خرید، بیشتر به‌واسطه راه‌اندازی پروژه 5 میلیون تنی گندله بوده است که تأثیر زیادی بر سودآوری شرکت خواهد داشت. بنابراین فکر می‌کنم به دلیل اجرایی شدن این بخش، اقبال به‌سوی سهام گل گهر افزایش داشت و صف‌های خرید برای آن بسته شد.
در حال حاضر وضعیت صادرات گل گهر به چه شکلی است و میزان صادرات به چه میزانی است؟
در 6 ماه نخست سال جاری حدود 2 میلیون تن کنستانتره صادرشده است و امیدواریم این روند صادرات تا پایان سال حفظ شود. در واقع، موارد زیادی مانند حمل‌ونقل، وضعیت بنادر و دیگر عوامل بر صادرات محصولات گل گهر مؤثر است و مجموعه این عوامل می‌تواند بر میزان صادرات به میزان چشمگیری تأثیرگذار باشد. در کل مثبت بودن این موارد، افزایش صادرات را به همراه خواهد داشت.
وضعیت تولید گل گهر در چه شرایطی است و آیا تولید این شرکت افزایش‌یافته است؟
تولید شرکت گل گهر افزایش مناسبی داشته است و تاکنون این شرکت 7 میلیون تن تولید کنسانتره داشته که مقداری از آن تبدیل به گندله شده است که در صنعت فولاد کاربرد دارد. در واقع مشتری اصلی گندله این شرکت، فولاد خوزستان است و محصولات توسط این فولادساز خریداری می‌شود.
آیا مشکلاتی که با فولادسازها داشتید، حل شده و آیا قرارداد جدیدی با این شرکت‌ها امضاء شده است؟
مشکلات موجود با فولادسازها حل شده است و قرارداد جدید میان گل گهر و این شرکت‌ها به امضا رسیده است. در واقع قیمت‌ها با همان میزان مصوب سال گذشته بسته شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.
پیش بینی شما از آینده سهام گل گهر چیست و آیا به بالا رفتن قیمت سهام امیدوارید؟
بله. به آینده قیمت سهام گل گهر امیدوار هستم و انتظار افزایش قیمت جدی سهام این شرکت را داریم. در حال حاضر شرکت گل گهر طرح‌های توسعه‌ای زیادی در دست دارد و با به نتیجه رسیدن این طرح‌ها، وضعیت گل گهر بهبود پیدا می‌کند. همچنین شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت نیز وضعیت مناسبی از نظر سودآوری و سهام دارند، علاوه براین، اعلام تعدیل‌های مثبت از سوی این شرکت، عاملی برای افزایش قیمت سهام خواهد شد.
وضعیت افزایش سرمایه گل گهر به کجا رسیده و میزان این افزایش سرمایه چقدراست؟
گل گهر تصمیم به افزایش سرمایه مرحله دوم و 600 میلیارد تومانی از آورده نقدی و مطالبات سهامداران و سود انباشته گرفته تا به شرکتی 3 هزار میلیارد تومانی تبدیل شود. در حال حاضر گل گهر 2400 میلیارد تومان سرمایه دارد و قصد برای افزایش سرمایه 600 میلیاردی دارد. پیرو تصمیمات مجمع فوق‌العاده 30 تیر سال گذشته مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از 8/1 به 4/2 هزار میلیارد تومان برای اصلاح ساختار مالی و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های زیر مجموعه، هیئت مدیره «کگل» تصمیم به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از 4/2 به 3 هزار میلیارد تومان معادل 25 درصد گرفته است.
آیا «کگل» تعدیل مثبت هم خواهد داشت؟
بله. قطعاً گل گهر تعدیل مثبت خواهد داشت و این تعدیل به‌زودی اعلام می‌شود. همچنین میزان این تعدیل مثبت قابل توجه است در روزهای آینده اطلاعات این تعدیل مثبت بر روی شبکه کدال قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش پیش روی گل گهر چیست؟
در سال‌های اخیر همواره گل گهر از کمبود نقدینگی رنج می‌برده و این مشکل همیشه سد راه این شرکت بوده است. شرکت‌های فولادساز که محصولات ما را خریداری می‌کنند، دچار مشکلات مالی هستند و این عامل موجب می‌شود، پول شرکت‌های معدنی را دیر پرداخت کنند و همین سبب می‌شود، سنگ معدنی‌ها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شوند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *