سایت خبری پیام ما آنلاین | توضیح مدیر بهره‌برداری آب منطقه‌ای درباره شرایط جوی استان در سال‌های اخیر افزایش دما، کاهش بارندگی و تغییر اقلیم

توضیح مدیر بهره‌برداری آب منطقه‌ای درباره شرایط جوی استان در سال‌های اخیر افزایش دما، کاهش بارندگی و تغییر اقلیم





۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۲:۳۰

توضیح مدیر بهره‌برداری آب منطقه‌ای درباره شرایط جوی استان در سال‌های اخیر
افزایش دما، کاهش بارندگی و تغییر اقلیم

مدیر بهره‌برداری آب منطقه‌ای کرمان معتقد است با افزایش دما و کاهش بارندگی در استان کرمان طی سال‌های اخیر، این استان دچار تغییر اقلیم شده است.
عباس انجم شعاع روز گذشته این موضوع را اعلام کرد. وی گفت: «دیگر نمی‌توانیم عنوان خشک‌سالی را برای استان کرمان نام‌گذاری کرد و بیان کنیم که در آینده با تر سالی مواجه خواهیم بود! بلکه این علائم نشانگر تغییر اقلیم در استان کرمان است، بطوریکه با افزایش دما و کاهش بارندگی مواجه هستیم.» او همچنین گفت که «میانگین بارندگی دنیا 750 تا 780 میلی‌متر است که میانگین بارندگی کشور، 250 میلی‌متر و استان کرمان 129 میلی‌متر است که متأسفانه در چند سال اخیر میانگین بارندگی استان کرمان به 129 میلی‌متر نیز نرسیده، به‌گونه‌ای که در سال گذشته 116 میلی‌متر میزان بارندگی استان کرمان بوده است.» آن‌طور که ایسنا نوشته، این مسئول دلیل این تغییر اقلیم را هم برداشت بیش‌ازحد آب از سفره‌های زیرزمینی می‌داند.
به‌طوری‌که اغلب دشت‌های استان کرمان از سال‌ها پیش ممنوعه اعلام شدند اما بدون توجه به این موضوع، تعداد بیشماری چاه در آن‌ها حفرشده است. او دراین‌باره گفت: « دشت آزاد، دشتی است که تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی بیش از برداشت است و امکان برداشت اضافه برای ما وجود دارد؛ اما دشت ممنوعه دشتی است که تغذیه کمتر از برداشت است و عمده دشت‌های کرمان به‌عنوان‌مثال دشت کرمان در بهمن سال 55 به‌عنوان دشت ممنوعه اعلام‌شده است اما تعداد زیادی چاه پس از ممنوعیت برداشت، در این دشت‌ها حفرشده است. بنا به دلایل مختلفی تعدادی چاه مجاز و غیرمجاز حفرشده است، به‌گونه‌ای که برخی از مجوزها را شرکت آب منطقه‌ای قصد صدور آن‌ها را نداشته اما قانونا باید صادر می‌کرده است.
ضمن آنکه شرکت آب منطقه‌ای باید نظارت بر نحوه برداشت‌ها می‌داشت.» طبق گفته مدیر بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمان، در حال حاضر 34 هزار و 556 حلقه چاه ، 2 هزار 355 رشته قنات و 1592 دهنه چشمه در استان کرمان موجود است که مجموعاً حدود 6.4 میلیارد مترمکعب آب از این چاه‌ها در طول سال برداشت می‌شود. رقمی که 902 میلیون مترمکعب بیش‌ازحد مجاز است.
این موضوع باعث شده «در برخی مناطق استان خشکیدگی چاه‌های زیادی را داشته باشیم، به‌طوری‌که با جابجایی مکرر چاه‌ها و با کف شکنی چاه‌ها مواجه هستیم، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون 90 تا 100 هزار متر حفاری مجاز در استان کرمان داریم. همچنین هر متر حفاری را 300 هزار تومان برآورد می‌شود، سالانه 27 تا 30 میلیارد تومان هزینه کف شکنی و جابجایی چاه‌هایی که به دلیل اضافه برداشت‌ها و عدم مدیریت‌هایی که درگذشته صورت نگرفته است به ما تحمیل می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *