سایت خبری پیام ما آنلاین | با ساخت اولین کارخانه تولید شمش طلا در استان جنوب کرمان طلایی می‌شود

با ساخت اولین کارخانه تولید شمش طلا در استان جنوب کرمان طلایی می‌شود





۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۰:۱۸

با ساخت اولین کارخانه تولید شمش طلا در استان
جنوب کرمان طلایی می‌شود

میزان ذخیره قابل‌قبول طلا در معدن طلای زرترشت در جنوب کرمان باعث شده تا اولین کارخانه تولید شمش طلای استان در این منطقه ساخته شود.
کارخانه‌ای که می‌تواند سالانه 100 کیلوگرم شمش طلا تولید کند. این در حالی است که در استان کرمان نه‌تنها تاکنون کارخانه تولید شمش طلا نداشتیم که بر اساس آنچه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان به «پیام ما» می‌گوید، به‌جز معدن طلای زرترشت، معدن طلای فعال در دیگر نقاط استان نداریم. البته معدن طلای زرترشت هم نزدیک به 2 سال است که فعال‌شده. داستان این معدن به سال 74 برمی‌گردد. یک شرکت تهرانی این معدن را به‌عنوان معدنی خصوصی ثبت می‌کند اما پروانه بهره‌برداری معدن به سال 88 می‌رسد. در این زمان 186 هزار تن ذخیره طلای این معدن بوده است اما تا سال 92 و تا قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید اقدامی در جهت اکتشاف جدید صورت نمی‌گیرد. با تغییر دولت و رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد، شرکت مالک معدن ترغیب می‌شود که مجدداً به منطقه بیاید و اقداماتی را با کمک یک سرمایه‌گذار دیگر در جهت اکتشاف جدید انجام دهد. در همین راستا در طول یک سال و نیم حدود پنج میلیارد تومان هزینه می‌شود و میزان ذخیره طلای معدن به بیش از سه برابر افزایش می‌یابد. این ذخیره 500 هزار تنی معدن طلای زرترشت موجب می‌شود جرقه ساخت اولین کارخانه شمش طلا در استان کرمان در نزدیکی این معدن زده شود و درنهایت تیرماه سال جاری جواز ساخت این کارخانه از سوی وزارت صنعت صادر شد و قرار است با همکاری چند شرکت خارجی، این کارخانه در زمینی به مساحت 50 هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری بیش از 104 میلیارد ریال ساخته شود.
عیار طلای زرترشت 5 برابر میانگین کشور
از نکات مهمی که موجب شده سرمایه‌گذاران معدن طلای زرترشت به فکر ساخت کارخانه تولید شمش طلا بیفتند، عیار بالای طلای این معدن است. به‌طوری‌که به گفته اسکندری نسب، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان، عیار سنگ معدن زرترشت 5.5 P.P.M (5.5 گرم طلا در هر تن خاک) است. این در حالی است که در کشورمان معدن زرشوران در استان آذربایجان غربی ازجمله معادن طلایی است که از این نظر به معدن زرترشت شبیه است. حسین قلی قوانلو، مجری طرح معدن و تجهیز کارخانه طلای زرشوران به خبرآنلاین می‌گوید: «میانگین عیار معدن زرشوران 5.5 p.p.m در یک‌تن خاک است و این به معنی آن است در هر تن خاک این معدن 5.5 گرم طلا وجود دارد، میزان و عددی که بسیار مناسب و قابل ‌توجه است. در حال حاضر ازنظر استانداردهای جهانی اگر P.P.M معدن طلایی 0.5 درصد باشد آن معدن اقتصادی محسوب می‌شود در حالی ‌که شرایط معدن طلای زرشوران 10 از این نظر بیش از 10 برابر استانداردهای جهانی است و برداشت از آن کاری بسیار اقتصادی است. به ‌طورکلی میانگین عیار و استاندارد معادن طلای کشور 1.5 p.p.m است و این عدد برای معدن موته (سومین معدن بزرگ کشور بعد از زرشوران) 2 است ولی برای زرشوران 5.5 است، یعنی بیش از دو برابر موته و از این لحاظ بی‌نظیر است.» این صحبت‌های قلی قوانلو درباره معدن بزرگ زرشوران، برای معدن طلای زرترشت، واقع در جنوب کرمان هم صادق است.

بهره‌برداری از کارخانه تا 2 سال دیگر
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در رابطه با ساخت کارخانه شمش طلا در جنوب استان گفت: «معدن طلای زرترشت در 10 کیلومتری روستای زهمکان از توابع شهرستان فاریاب در جنوب کرمان قرار دارد. طبق شواهد باستان‌شناسی به‌دست‌آمده، سابقه استخراج از این معدن به چند هزار سال قبل برمی‌گردد که در آن زمان عملیات جداسازی طلا به روش آسیاب کردن سنگ طلا انجام می‌گرفته است.» محمود اسکندری نسب افزود: «ازآنجایی‌که طلا به‌عنوان یک فلز استراتژیک، ازلحاظ سیاسی و اقتصادی، پشتوانه مالی کشورها بوده و نقش مهمی را در بازارهای جهانی ایفا می‌کند، اکتشاف و بهره‌برداری از پتانسیل‌های طلا در تمامی نقاط کشور دارای اهمیت فراوان بوده به‌علاوه اینکه در اشتغال‌زایی نقاط محروم نیز نقش مؤثری خواهد داشت. با ساخت این کارخانه هم 100 نفر مشغول به کار خواهند شد.» وی اضافه کرد: «البته به‌جز معدن زرترشت، در دو سال گذشته سعی شد اکتشاف در سایر نقاط پتانسیل دار این منطقه نیز دنبال شود که خوشبختانه یک معدن طلای دیگر نیز شناخته و فعال شد. با توجه به اینکه روند مطالعات جهت اجرای این کارخانه به کمک سرمایه‌گذار خارجی در حال انجام است، فعال‌سازی معدن دوم به تأمین مواد معدنی موردنیاز کارخانه زرترشت کمک خواهد کرد.» او ذخیره معدن جدید را بالغ‌بر 17 هزار تن عنوان کرد که با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 8 میلیارد ریال به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و برای 20 نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

بزرگ‌ترین معادن طلای کشور را بشناسید
روزنامه آسیا در مورد مهم‌ترین معادن طلای ایران می‌نویسد: باوجودی که ایران جزو کشورهای مطرح در زمینه تولید طلا محسوب نمی‌شود کشورمان رتبه 54 تولید طلا را در جهان در اختیار دارد اما سرمایه‌گذاری در معادن طلای ایران طی چند سال گذشته هم‌زمان با رشد قیمت جهانی طلا، روند رو به رشدی را نشان می‌دهد. هم‌اکنون اکتشافات طلا در بیشتر استان‌های کشور ازجمله آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان، یزد، مرکزی، قم و همدان، ارغش نیشابور، سقز ، طرقبه مشهد و سیستان و بلوچستان در دست اجرا بوده و به گفته سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور حجم ذخایر قطعی و احتمالی طلای کشور نیز بالغ‌بر 320 تن می‌شود. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی چهار قطب تولید طلای کشور محسوب می‌شوند. معدن طلای زرشوران به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب و ۱۵ کیلومتری مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان (آذربایجان غربی) ، معدن طلای آق‌دره به‌عنوان دومین معدن طلای کشور در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب (آذربایجان غربی) و معدن طلای موته در نزدیکی روستای موته و روستای رباط ترک و در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهرهای گلپایگان، دلیجان و میمه در مرکز کشور بزرگ‌ترین معادن طلای کشور محسوب می‌شوند. عیار این معادن به ترتیب 5.5، 1.5 و 2 p.p.m است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *