پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چه خبر از کرمان

چه خبر از کرمان





۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۲۲

گل گهر میزبان بزرگ‌ترین نمایشگاه
کتاب تاریخ سیرجان
هم‌زمان با برگزاری جشنواره بزرگ فرهنگی گل گهر، بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب تاریخ سیرجان هم به همت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در حال برگزاری است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی صنعتی گل گهر این نمایشگاه که با همکاری موسسه معراج اندیشه گل گهر و با حضور بیش از ۲۶ ناشر مطرح کشور از ۲۴ لغایت ۲۹ شهریورماه و هم‌زمان با جشنواره فرهنگی گل گهر در محل مجموعه سالن‌های هلال‌احمر واقع در خیابان کارگر برگزار می‌شود ویژه عموم شهروندان سیرجانی بوده و هرروز از ساعت ۱۷ تا ۲۳ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. این نمایشگاه که به لحاظ حضور تعداد ناشران مطرح و کتاب‌های عرضه‌شده در نوع خود در سیرجان بی‌نظیر است و با استقبال بالای شهروندان سیرجانی همراه شده است و روزانه خیل عظیمی از همشهریان از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

استقبال پرشور سیرجانی‌ها از جشنواره بزرگ فرهنگی گل گهر
سومین دوره جشنواره بزرگ فرهنگی گل گهر به همت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در محل مجموعه هلال‌احمر در حال برگزاری است. در این جشنواره که از ۲۴ لغایت ۲۹ شهریور با رویکرد خانواده محوری و با شعار گل گهر همراه فرهنگی سیرجان ، ویژه عموم شهروندان سیرجانی برگزار می‌شود و روزانه میزبان جمع زیادی از شهروندان سیرجانی است.
در این جشنواره که شامل غرفه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف فرهنگی ، اجتماعی، ورزشی ، آموزشی، خلاقیت و کودک و نوجوان است بیش از ۶۰ نَفَر از هنرمندان و فعالین فرهنگی و اجتماعی سیرجان مشارکت مستقیم دارند و تلاش شده از جدیدترین قابلیت‌ها و توانمندی‌ها در این حوزه‌ها استفاده شود.
گفتنی است نشست‌های قرآنی ، روایتگری دفاع مقدس، نمایشگاه بزرگ کتاب، عرضه توانمندی‌های شرکت گل گهر و موسسه معراج اندیشه گل گهر از دیگر بخش‌های این جشنواره بزرگ است که از ۲۴ لغایت ۲۹ شهریورماه از ساعت ۱۷ الی ۲۳ در محل مجموعه ورزشی هلال‌احمر واقع در خیابان کارگر برگزار می‌شود.

زوج‌های دارای فاکتور خطر به مراکز مشاوره‌ای و آزمایشگاهی ژنتیک معرفی می‌شوند
کارگاه آموزشی پرسشگران طرح‌های مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 15 تا 25 سال به مدت دور روز سه‌شنبه و چهارشنبه 23و 24 شهریورماه در محل دانشکده علوم بهزیستی و توان‌بخشی برگزار شد.
بنا به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان زهرا نگارستانی کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان کرمان گفت: طرح‌های مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 15 تا 25 سال در سه شهرستان کرمان ، سیرجان ، رفسنجان اجرا می‌شود.
کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان کرمان در تشریح هر یک از طرح‌ها گفت : طرح مشاوره ژنتیک بیش از ازدواج برای تعداد 4000 زوج در شهرستان‌های کرمان ، سیرجان ، رفسنجان اجرا و در جریان اجرای این طرح پرسشگران آموزش‌دیده پرسشنامه‌های مربوطه را تکمیل و زوج‌های دارای فاکتور خطر ، به مرکز مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم برای انجام آزمایش‌های ژنتیک ارجاع داده می‌شوند. زهرا نگارستانی در تشریح طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 25تا 15 سال گفت این طرح نیز برای دو هزار نفر و در مدارس – دانشگاه‌ها و مراکز نظامی و انتظامی در شهرستان‌های سیرجان ، کرمان ، رفسنجان اجرا می‌گردد. وی در ادامه گفت : پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک از اهداف اصلی طرح‌های غربالگری است که تکرار بیماری ژنتیک در خانواده ، ازدواج‌های فامیلی به‌صورت double – cousin ، سابقه عقب‌ماندگی ذهنی – سابقه مرگ در نوزادان زیر 3 سال ، ناشنوایی ، نازایی ، سقط‌های مکرر ، سابقه تالاسمی و هموفیلی ازجمله فاکتورهای خطر می‌باشند.
30 نفر از کارشناسان پرستاری ، مامایی و ژنتیک به‌عنوان پرسشگر در این دوره آموزشی شرکت نموده‌اند که بعد از طی دوره با تکمیل پرسشنامه و ثبت اطلاعات ،افراد دارای فاکتور خطر را شناسایی و آنان را به مراکز مشاوره یا آزمایشگاهی ژنتیک ارجاع می‌دهند.

پروژه آب‌رسانی به 21 روستای رودبار جنوب کلنگ زنی شد
طی مراسمی که با حضور وزیر کشور، استاندار کرمان، مدیرعامل شرکت آبفار استان و جمعی از مدیران محلی در رودبار برگزار شد. عملیات اجرایی آب‌رسانی به 21روستای این شهرستان وارد فاز عملی شد.
در این مراسم علی رشیدی با اشاره به وجود 5 هزار و 177 روستا در استان کرمان گفت: حدود 700 روستای فاقد آب در استان کرمان داریم که به شکل پراکنده در قسمت‌های مختلف استان قرارگرفته‌اند. وی بیان داشت: در جنوب کرمان یک هزار و 982 روستا داریم که یک هزار و 100 روستای بالای 20 خانوار جمعیت است و 380 روستا فاقد آب آشامیدنی است. رشیدی عنوان کرد: در شهرستان رودبار جنوب 292 روستا داریم که 152 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند و 75 روستا فاقد آب آشامیدنی است. وی با اشاره به اینکه شرکت آبفار استان کرمان طبق شواهد ازجمله دستگاه‌های پیشرو در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است گفت: کمیته اقتصاد مقاومتی هر هفته در شرکت آبفار استان تشکیل جلسه می‌دهد و گزارش کارهای اجرایی انجام‌شده در این حوزه را بررسی می‌کند.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت آبفار استان کرمان تصریح کرد: مقررشده است با اعتبارات صندوق توسعه ملی کار آب‌رسانی در 80 مجتمع آب‌رسانی روستایی نیز انجام شود که تاکنون تعدادی از پروژه‌ها در شهرستان‌ها وارد فاز اجراشده است.
وی تأکید کرد: با اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت آبفار حدود 513 روستا با جمعیتی بالغ‌بر 186 هزار نفر از این نعمت الهی آب شرب سالم برخوردار می‌شوند. رشیدی سپس به تشریح مشخصات پروژه‌های شهرستان رودبار پرداخت و افزود: در این شهرستان 10 پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه آب روستایی تعریف‌شده است که درمجموع 21 روستا با جمعیت 9 هزار و 885 نفر را از آب شرب سالم بهره‌مند می‌کند. رئیس هیئت‌مدیره شرکت آبفار استان کرمان تصریح کرد: اعتبار این پروژه‌ها از محل بند ح تبصره 5 صندوق توسعه ملی و به میزان 66 هزار و 100 میلیون ریال در نظر گرفته‌شده است. وی یادآور شد: برای اجرای کل پروژه 116 کیلومتر لوله‌گذاری، احداث 700 مترمکعب مخزن ذخیره آب، احداث 8 ایستگاه پمپاژ و حفر و تجهیز 4 حلقه چاه را در برمی‌گیرد.
رشیدی بابیان اینکه 8 مجتمع روستایی در این آب‌رسانی تعریف‌شده‌اند گفت: مجتمع‌های کولکان و چاه علی، چاه حسن، مجتمع گلدشت و لب فراوان،عباس آبادمیری مسکره، برجک نمداد، عزیزآباد کپری مجتمع دشت مهران و آب حیات به همراه دو روستای ناز دشت و بیژن آباد در این عملیات آب‌رسانی قرار دارند. کلنگ زنی این پروژه‌های اقتصاد مقاومتی هم‌زمان با آب‌رسانی در دشت مهران در رودبار توسط وزیر کشور انجام شد که شامل 7 روستا با جمعیت 3 هزار و 77 نفر است . مقررشده است این پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تا پایان سال مالی 95 به بهره‌برداری برسند.

فرماندار زرند: خشکسالی میزان تولید محصولات کشاورزی زرند را کاهش داده است
فرماندار زرند با اشاره به شرایط بحرانی دشت زرند گفت: کم آبی میزان تولید برخی از محصولات کشاورزی را کاهش داده است.
رضا خنجری در گفتگو با مهر اظهارداشت: دشت زرند یکی از قطب های اصلی کشاورزی به خصوص تولید پسته در کشور است اما طی سال های اخیر تغییرات اقلیمی موجب کاهش شدید بارندگی شده است و سطح آب های دشت زرند کاهش یافته است.
وی افزود: کاهش سطح آب کیفیت منابع آبی را نیز کاهش داده است و تغییرات اقلیمی موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی شده است.
خنجری ادامه داد: یکی از اقدامات صورت گرفته در شهرستان مقابله با برداشت های بی رویه و پلمب کردن چاه های غیر مجاز بود و در همین راستا به کشاورزان توصیه می شود کشاورزی سنتی را کنار بگذارند و از تسهیلات مناسبی که برای کشاورزی مکانیزه در نظر گرفته شده است استفاده کنند.
فرماندار زرند گفت: با اشاره به آغاز برداشت پسته از باغ های این شهرستان گفت: اقدامات و پیش بینی های لازم انجام شده است و هم اکنون کار برداشت این محصول از باغ های شهرستان آغاز شده و تا نیمه مهرماه نیز ادامه خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *