سایت خبری پیام ما آنلاین | به ازای هر 100 هزار نفر، 32 نفر در استان جان خود را براثر تصادف از دست می‌دهند کرمان بر سکوی سوم تلفات رانندگی در کشور

به ازای هر 100 هزار نفر، 32 نفر در استان جان خود را براثر تصادف از دست می‌دهند کرمان بر سکوی سوم تلفات رانندگی در کشور





۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۰۱

به ازای هر 100 هزار نفر، 32 نفر در استان جان خود را براثر تصادف از دست می‌دهند
کرمان بر سکوی سوم
تلفات رانندگی در کشور

در ایران سالانه حدود ۱۷ هزار نفر براثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که کرمان سومین استان ازنظر تلفات رانندگی در کشور است.
روز گذشته خبرگزاری خبرآنلاین گزارشی به قلم محمدحسین نجاتی در خصوص میزان تلفات رانندگی در ایران منتشر کرد. بر اساس این آمار، استان کرمان پس از سمنان و مرکزی، بیشترین تلفات حوادث رانندگی را دارد. در ادامه این گزارش را با این توضیح که تغییرات کوچکی توسط «پیام ما» در آن داده‌شده و برخی آمارها از سایت پزشکی قانونی استان کرمان به آن اضافه‌شده، بخوانید:
جاده‌های ایران، هنوز شبح مرگ را در سایه دارند. روزی نیست که در ایران شاهد مرگ افراد در جاده‌ها براثر تصادفات رانندگی نباشیم و حالا در روز‌های پایانی تعطیلات سالانه تعداد تلفات به بالاترین حد خود رسیده و شهریورماه را مانند سال‌های گذشته تبدیل به خونین‌ترین ماه جاده‌های کرده است. در ایران حدود ۱۷ هزار نفر براثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و هنوز کاهش تلفات رانندگی با درصدهای ناچیز دو یا سه درصد همراه شده است.
کرمان سومین استان جاده‌های مرگبار
دراین‌بین برخی استان‌های ایران صاحبان مرگبارترین جاده‌ها و خیابان‌های ایران هستند. سمنان، مرکزی، کرمان، ایلام، قزوین، بوشهر، فارس، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ده استانی هستند که بیشترین میزان تلفات رانندگی بر اساس معیار صد هزار نفر را دارند. سازمان پزشکی قانونی کشور عمدتاً آمار متوفیات حوادث رانندگی را برحسب فراوانی تلفات در هر استان و بدون در نظر گرفتن معیار صد هزار نفر جمعیت اعلام می‌کند، اما در این شیوه از محاسبات، آمار تلفات برحسب هر صد هزار نفر جمعیت در هر استان اعلام می‌شود تا میزان واقعی‌تر تلفات رانندگی در هر استان مشخص شود. در این شیوه نشان داده می‌شود که به‌عنوان نمونه استان کرمان که سومین تلفات را در حوادث رانندگی داشته که دلیل آن تردد بالا از محورهای مواصلاتی این استان است. بر اساس آمار رسمی، در سال گذشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 32.4 نفر در استان کرمان جان خود را از دست داده‌اند درحالی‌که این رقم در استان تهران 9.6 نفر است. آمار تلفات حوادث رانندگی در استان تهران طی سال 1394، یک هزار و 213 نفر بوده که همین آمار در استان کرمان یک هزار و 9 نفر بوده است.
مقایسه با آمار خودکشی در برخی کشورها
اهمیت این آمار زمانی مشخص می‌شود که آن را با معیار خودکشی هر نفر به ازای هر صد هزار نفر مقایسه کنیم. در ایران آمار مشخصی از میزان خودکشی مشخص نیست، اما بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه کشور‌های جهان بر اساس معیار خودکشی به ازای هر صد هزار نفر طبقه‌بندی می‌شوند و بر اساس آن لیتوانی کشوری است که بالاترین میزان خودکشی را دارد، با نرخ ۶۸ نفر به ازای هر صد هزار نفر. در میان کشور‌هایی که بیشترین خودکشی را دارند نام برخی کشورهای توسعه‌یافته آسیایی و اروپایی نیز دیده می‌شود و کشور‌هایی مانند ژاپن، کره جنوبی، فنلاند به ترتیب با ۳۴ ، ۲۹ نفر و ۳۱ نفر به ازای هر صد هزار نفر ازجمله کشورهایی هستند که آمار بالایی در خودکشی دارند. دراین‌بین کشور فرانسه با ۲۳ خودکشی به ازای هر صد هزار نفر یکی از بالاترین میزان خودکشی در اروپا را دارد. این آمار در شرایطی است که استان کرمان با 32.4 نفر در هر صد هزار نفر سومین تلفات رانندگی در ایران را دارد و تنها هفت‌کشور نرخ خودکشی بیشتری از کرمان دارند. در دو نموداری که آمده، نرخ تلفات رانندگی به ازای هر صد هزار نفر در شهرهای ایران و نرخ خودکشی به ازای هر صد هزار نفر در کشورهای منتخب را مشاهده کنید.
210 هزار کشته در 10 سال
در‌۱۰ سال گذشته (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴) به‌طورکلی ۲۱۰‌هزار و ۶۷۷ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. علاوه بر این در شهریورماه به‌مانند سال‌های قبل، تعداد تلفات رانندگی به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. سازمان پزشکی قانونی با اشاره به مرگ روزانه ۵۵.۴ تن در تصادفات شهریورماه ‌سال جاری، اعلام کرد که بررسی انجام‌گرفته در ۱۰‌سال اخیر نشان از ۲۲‌هزار کشته طی این مدت در حوادث رانندگی کشور دارد.
با توجه به افزایش حجم سفرها در آخرین ماه از فصل تابستان و بالا رفتن میزان تردد در جاده‌های کشور شاهد آن هستیم که بیشترین آمار حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز در این ماه به ثبت می‌رسد. در ۱۰‌سال گذشته (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴) ۲۲‌هزار و ۶۸۴ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم ۱۰,۸‌درصد از کل تلفات رانندگی این مدت را در برمی‌گیرد. بر اساس این گزارش هرچند طی ۱۰‌ سال اخیر همواره شاهد کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در شهریور هرسال نسبت به ‌سال قبل از آن بوده‌ایم، به‌نحوی‌که این آمار از سه هزار و ۲۴۰ کشته در ‌سال ۱۳۸۵ به یک هزار و ۷۱۸ کشته در‌ سال ۱۳۹۴ رسیده است؛ اما تلفات تصادفات در شهریورماه همچنان رقم قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین، بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که میانگین مرگ روزانه افراد در حوادث رانندگی شهریورماه از ایام نوروز نیز بیشتر است. به‌عنوان نمونه در ‌سال گذشته (۱۳۹۴)، ۹۶۸ تن در حوادث رانندگی نوروز جان باختند که میانگین روزانه آن برابر با ۴۸.۴ تن گزارش‌شده، این در حالی است که آمار تلفات شهریورماه همان‌ سال یک هزار و ۷۱۸ تن یعنی روزانه ۵۵.۴ تن بوده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *