سایت خبری پیام ما آنلاین | مرور کامل آنچه که بین مهماندوست و فدراسون تکواندو ایران اتفاق افتاد از قهرمانی برای ایران تا اتهام مزدوری

مرور کامل آنچه که بین مهماندوست و فدراسون تکواندو ایران اتفاق افتاد از قهرمانی برای ایران تا اتهام مزدوری





۹ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۵۷

مرور کامل آنچه که بین مهماندوست و فدراسون تکواندو ایران اتفاق افتاد
از قهرمانی برای ایران تا اتهام مزدوری

رضا مهماندوست تکواندوکار و سرمربی اسبق تیم ملی ایران، متولد ۱۳۴۴ محله نظام آباد تهران، با اصیلت گیلانی است. وی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ سرمربی تیم ملی تکواندو ایران بود و هم اکنون سرمربی تیم ملی تکواندو جمهوری آذربایجان است. وی که سابقه دو بار قهرمانی در مسابقات بین المللی بلژیک و قبرس در سال های 1998 و 1989 و همچنین مدال برنز المپیک بارسلونا را در کارنامه افتخارات خود دارد، سال 2011 و 2015 به عنوان سرمربی برتر جهان از سوی فدراسیون جهانی تکواندو انتخاب شد.
وی مابین سال های 1386 تا 1390 خورشیدی سر مربی گری تیم ملی تکواندوی جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشت و با این تیم قهرمان جهان، جام جهانی، آسیا و بازی‌های آسیایی شد ولی در آن سال به سبب اختلافاتی که با سید محمد پولادگر، رییس فدراسیون تکواندو ایران پیدا می کند، عطای حضور در ایران را به لقایش می بخشد و سرمربی گری تیم ملی تایوان را قبول می کند.
اگر روزی به کشور دیگری رفتم، به من انگ وطن فروشی نزنید
خودش درمصاحبه ای که خرداد سال 90 با خبر آنلاین انجام می دهد، دلایل نارضایتی اش از فدراسیون و سازمان ورزش را چنین می داند: در کشور ما از مربیان توقع عملکردی 100درصد حرفه ای دارند اما همین آقایان نه دستمزد حرفه ای به مربیان می دهند و نه امکانات حرفه ای را در اختیارش قرار می دهند و همین است که فشار و استرس بی نهایتی به لحاظ خانوادگی،اقتصادی و اجتماعی و حتی از سوی بازیکنان بر مربیان داخلی خصوصا در سطح ملی وارد می شود و هیچکس در این میان به آنها و زندگی شخصی شان توجهی ندارد.حقوق سالیانه ام در این پست تنها 25 میلیون تومان است و دو فرزند دارم که هر دو به دلیل یک بیماری ژنتیکی با مشکلات فراوانی روبرو هستند و در حال حاضر یکی از آنها در آسایشگاه نگهداری می شود و فرزند دیگرم به لحاظ عدم استطاعت مالی در منزل است و همسرم از او پرستاری می کند و این در حالیست که اگر من پول کافی در اختیار داشتم می توانستم در همان مراحل اولیه برای درمان فرزندانم اقدام کنم . اگر روزی به دلیل تمام مشکلات و بی توجهی های آزار دهنده ای که سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک می توانند آنها را حل و فصل کنند به یکی از این پیشنهادات جواب مثبت دادم و رفتنی شدم به من انگ وطن فروشی نزنید.ایران برای من از جانم عزیزتر است ولی بپذیرید که کار کردن با این وضعیت اصلا کار ساده ای نیست»
به فکر موفقیت تیم ملی ایران
در المپیک 2012 لندن هستم
علیرغم این همه مشکلات و گلایه و نارضایتی مهماندوست از سیستم ورزش ایران، وی بلافاصله در تیرماه همان سال در مصاحبه ای با فارس، ضمن رد پیشنهاد سرمربی گری تیم تکواندوی انگلستان گفت: من با افتخار سرمربی تیم ملی ایران هستم و این موقعیت را با پول عوض نمی کنم و فقط به فکر موفقیت این تیم در المپیک 2012 هستم. وی در همان مصاحبه اعلام می کند کمیته ملی المپیک قول داده تا حقوق ما افزایش پیدا کند و در صورت تحقق این وعده دیگری حرفی باقی نمی ماند.
به خاطر 2.5 میلیون تومان، بهترین مربی جهان را خانه نشین کردند
اما ظاهرا این تحقق وعده کمیته ملی المپیک به واقعیت نمی پیوندد و رضا مهماندوست در مهرماه و در حالی که تیم ملی تکواندو ایران در سخت ترین روزهای خود برای آمادگی شرکت در المپیک لندن به سر می برد از سمت خود استعفا می دهد و فدراسیون نیز سه روز بعد یعنی 17 مهرماه 90 با این استعفا موافقت و فریبرز عسگری را جانشین وی می کند. در حقیقت مهماندوست از مدت ها قبل بر سر عدم پرداخت کامل حق و حقوقش که برای 11 ماه فقط همان 7.5 میلیون تومان باشد اما فدراسیون اصرار داشت این رقم باید 5 میلیون باشد و سرانجام این کش و قوس ها، رضا مهماندوست را خانه نشین کرد و پولادگر هم بهترین مربی تکواندوی دنیا را به این بهانه که خودش استعفا داده، کنار می گذارد.
فدراسیون در حقم نامردی کرد و این همیشه
درذهنم می ماند
سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در گفت و گویی که با خبرآنلاین در 5 آبان انجام می دهد، گفت:« تا پولم را ندهند ، کوتاه نمی آیم.» من از آقایان نمی گذرم. این پول، 10 ماه است که از طرف کمیته المپیک به من هدیه شده ام آقایان آن را از من دریغ کرده اند، این حق زن و بچه ام بوده که به من ندادند و تا زمانی که پولم را تمام و کمال نگیرم ، کوتاه نمی آیم. فقط می گویم آقایان فدراسیونی در حقم نامردی کردند و این اتفاق همیشه در ذهنم می ماند.»
آنها هم به خانواده ام و هم به تکواندوی
ایران ظلم کردند
شکست ناباورانه و فاجعه آمیز تکواندوکاران ایران در المپیک 2012 لندن بار دیگر همه نگاه ها را متوجه فدراسیون تکواندو کرد. جایی که در آن شش ماه قبل از آغاز المپیک تصمیم گرفته شد تا سرمربی موفق چهارسال گذشته ایران در خانه بنشیند و فریبرز عسگری هدایت تیم ملی را در لندن به عهده بگیرد. تصمیماتی که ردپای هادی ساعی هم در آن به چشم می خورد. این ناکامی بار دیگر به حق صدای مهماندوست را درآورد تا از مسئولان فدراسیون تکواندو بپرسد «بعد از خانه نشین کردن من چه بلایی بر سر شاگردانم که 4 سال با آنها کار کرده بودم و قول حداقل 2 مدال طلا را داده بودم، آوردید؟ آنها به زن و بچه من ظلم کردند اما ظلم بزرگتر این اتفاقی بود که برای 4 سال زحمت بچه های تکواندو افتاد. مگر نمی گفتند من کارایی ام از هوگوهای الکترونیکی کمتر است؟ چه جوابی الان دارند که به مردم بدهند؟ وقتی یک رئیس فدراسیون نمی تواند ببیند به مربی تیمش می گویند بهترین مربی دنیا ، نتیجه اش این می شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با همه مشکلاتی که داشتید ، به پیشنهادهای خارجی پاسخ مثبت ندادید تا در المپیک باشید، می گوید:ترسیدم. از این ترسیدم که بگویند به خاطر پیشنهاد خارجی و به خاطر پولدوستی جنجال را انداخته. من هم از انگلیس پیشنهاد داشتم و هم از تایپه و چند کشور دیگر. ماندم تا متهم نشوم . 7 تا پیشنهاد را رد کردم تا حرف و حدیثی برایم ایجاد نکنند. نشستم و حالا باید افسوس بچه هایم را بخورم. چه می شد اگر می گذاشتند من هم مثل بنا بمانم و کارم را بکنم؟ البته اگر می توانستند بنا را هم به المپیک نمی بردند . مگر او را هم فراری ندادند.به بنا با این همه زحمتی که کشیده می گویند حاضری خور. انتظار داری به من رحم کنند؟(عصر ایران 21 مرداد 91)
همین اهمال کاری های فدراسیون تکواندو ایران سرانجام باعث مرگ پسر رضا مهماندوست سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو ایران می شود و او در اثر یک بیماری نادر آنزیمی در 21 مهرماه سال 91 فوت می کند.
دلم با تکواندوی ایران است و امیدوارم
در جهان بدرخشد
مهماندوست را که به حق می توان آقای خاص و بنا تکواندو ایران نامید در 29 اردی بهشت 92 سرمربی گری تیم تایوان را به عهده می گیرد و راهی این کشور می شود تا سریال فرار مغزهای ورزش ایران رنگ و روی دیگری به خود بگیرد. او هنگام خروج از ایران در اظهار نظری گفت: درست است به تایوان می روم، اما دلم هنوز با تکواندوی ایران است. امیدوارم تکواندوی ایران در جهان بدرخشد.
فدراسیون تکواندوی ایران در این سال‌ها تحت مدیریت سیدمحمد پولادگر حواشی مختلفی را پشت سر گذاشت اما هنوز هم کارشناسان، رفتن رضا مهماندوست را بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی پولادگر می‌دانند و سرانجام این مربی بزرگ تکواندو ایران در 4 آبان 93 به همراه یوسف کرمی راهی کشور آذربایجان شد و هدایت این تیم را به عهده گرفت و موفق به کسب سه مدال و تنها مدال های این کشور در المپیک ریو شد.
رضا مهماندوست و میلاد بیگی، مزدورند!
مدال ها و مبارزاتی که باعث برملاشدن اختلاف دیرینه فدراسیون تکواندو و مهماندوست گردید. شروع این کش مکش ها به پایان مسابقات تکواندو المپیک بر می گردد که محمد پولادگر در سخنانی ناپخته، عجیب و غیر کارشناسی شده رضا مهماندوست و میلاد بیگی، تکواندکار ایرانی الاصل آدربایجان را مزدور می خواند و می گوید: متاسفم برای کسانی که با پول مردم رشد کرده و مثل مزدور به کشورهای دیگر می‌روند و در رویداد بزرگ جلوی چشم مردمان ایران روبه‌روی یک هموطن می‌ایستند. پول چقدر ارزش دارد!؟
پس از این سخنان نامناسب پولادگر، هجمه ها و انتقادات زیادی علیه او در رسانه ها و فضاهای مجازی راه افتاد و علاوه بر مردم عادی، اعتراض ورزشکاران و هم دوره ای هایش و حتی خود مهماندوست را در پی داشت. ظاهرا این آقا فراموش کرده است که مهماندوست، طلسم تاریخی کره جنوبی را نشکست و تیم ملی ایران را قهرمان جهان نکرد؟ مگر بهترین سرمربی جهان نشد؟ اگر پولادگر و امثال او با مهماندوست و بیگی درست برخورد می کردند و حق و حقوقی که متعلق به او بود را می دادند و باعث مرگ پسر و بستری شدن دخترش نمی شدند، آیا او الان در باکو بود؟
بی مهری تکواندوی ایران به او و مرگ پسرش
او را دل شکسته کرد
جام جم ورزشی در این باره می نویسد، رضا مهماندوست همانی است که قهرمانان زیادی را به تکواندوی ایران تحویل داد و رنسانس در این رشته ورزشی ایجاد کرد. اما این مربی توانا و خوش فکر به دلیل پاره ای اختلافات با فدراسیون تکواندو از رده ملی جدا شد این در حالی است که او در مقطعی برترین مربی تکواندوی جهان لقب گرفت. او به دلیل بی مهری های زیاد راهی کشورهای جنوب شرق آسیا شد و اکنون نیز سرمربی تیم ملی تکواندوی آذربایجان است. البته بی مهری در تکواندوی ایران به مهماندوست تنها دلیل دل شکسته او نیست. دو فرزند معلول داشت و فوت یکی از آنها ضربه دیگری به این مربی پرافتخار بود. او در سال های اخیر سختی های زیادی را کشید اما گویا همه آن روزهای سخت پایان یافته است. مهماندوست اکنون سرمربی تیم ملی آذربایجان است و از انواع حمایت های مالی برخوردار است اما اتفاق بسیار مهم تر این است که او به تازگی دوباره طعم شیرین پدر شدن را چشیده است. او صاحب یک پسر و دختر دو قلو شده است که خوشبختانه بسیار سالم هستند و مشکلی ندارند. مهماندوست پس از تحمل رنج و سختی های زیاد اکنون در کنار همسر و فرزندانش بسیار خوشبخت است اما مسلما هرگز خاطرات تلخ گذشته را فراموش نمی کند.
مهماندوست دینش را به کشور ادا کرد،
ما در حق او کم لطقی کردیم
یوسف کرمی کاپیتان سابق تیم ملی تکواندو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، معتقد است ما خودمان رضا مهماندوست را خط زدیم. ما با خط زدن نام مهماندوست مدال‌های المپیک را از دست دادیم. در المپیک لندن آن اتفاق برای من رخ داد و در برزیل هم شاهد بودیم که سه مدال با ارزش را به خاطر از دست دادن رضا مهماندوست بر باد دادیم. من ۵ تا ۶ سال با مهماندوست زندگی کرده‌ام. او دوست و مربی من بوده است. مهماندوست همچنان ترکش‌های دوران ۸ سال دفاع مقدس را در بدنش دارد، اما آقایان به خاطر اینکه او در المپیک موفق بوده، مزدور و خائن خطابش می‌کنند. زمانی که هیچ کدام از ما نبودیم مهماندوست برای این کشور رفت و جنگید و جانباز شد، حالا چطور او را مزدور خطاب می‌کنند من نمی‌دانم! مهماندوست دین خود را به کشورش ادا کرده و به خوبی وظیفه خود را انجام داده است. ما بودیم که در حق او کم‌لطفی کردیم.
در ریو، تکواندو ایران پایین تر از اردن و تایلند و ساحل عاج قرار گرفت
محمد معتمد، دیگر ملی پوش تکواندو ایران نیز در بیانیه ای می نویسد: متاسفانه سیاستهای مغرضانه و کینه توزانه و عوام فریبانه رئیس فدراسیون از بدو ورود تابحال منجر به خانه نشینی ،بدنامی،هتک حرمت بسیاری از قهرمانان و مربیان ملی ارزنده کشورمون در رشته تکواندو انجامید که تابه این حال نسبت به این رفتارهای غیر منصفانه و غیر اخلاقی نامبردگان هیچ مرجعی وارد عمل نشده و برخورد نگردید،که نتیجه این همه سواستفادها و سوء رفتارها منجر گردید که تیم ملی تکواندو ایران در المپیک ریو کاملا نابود گردد و تا جائی که پایین تر از کشورهای اردن،تایلند،ساحل عاج و …. قرار بگیرند..که با توجه به اتفاقات ناگوار اخیر به این نتیجه رسیدم که تیم ملی تکواندو اعزامی به المپیک لندن در سال 2012 میلادی چقدر مظلومانه اعزام شد و در بدترین شرایط سخت و عدم مدیریت لازم و کارشکنی های فراوان از سوی رئیس فدراسیون توانست صاحب یک مدال نقره شود که در آن شرایط نتیجه بسیار خوبی رقم خورد .
مزدور کسانی هستند که بیت المال و حقوق مردم راضایع می‌کنند.
و بالاخره خود رضا مهماندوست در بیانیه ای شدید پاسخ رییس فدراسیون را می دهد و می نویسد: آقای پولادگر! اگر واقعا نگران ناراحتی مردم هستید، هر چه سریع‌تر کاسه وکوزه‌تان را جمع کنید و کار را به دست اهلش بسپارید، شاید تکواندو نجات پیدا کند. ظاهرا هر کس برخلاف نظر شما حرفی بزند محو و نابودش می‌کنید، البته خود را نابود کردید و تکواندو ایران و احساسات 80 میلیون ایرانی را. دم از وطن پرستی می‌زنید، باید مجددا یادآوری کنم زمانی که جنابعالی در حال تحصیل در حوزه بودید اینجانب به عنوان یک رزمنده و سرباز وطن، خون ناچیزم را تقدیم وطن کردم و زخم‌های آن را تا ابد و باافتخار یدک می‌کشم. گفته‌ای به خاطر پول از ایران رفته‌ام و مزدور هستم. واقعا جای بسی تامل و خجالت دارد برای کسی که دم از اسلام و مسلمانی دارد. یادم نبود خوارج نهروان هم قرآن می‌خواندند و دم از مسلمانی می‌زدند و قرآن را سرنیزه کردند. مزدور کسانی هستند که بیت المال و حقوق مردم راضایع می‌کنند.
باید تاسف خورد به اعمال و افکارتان. چگونه جواب احساسات مردم با شرف ایران را خواهید داد؟ یادتان نرفته که بعد از اخراج از تیم ملی توسط جنابعالی به مدت یک سال و نیم در ایران ماندم ولی به دلیل اینکه من یک مربی بین‌المللی هستم باید مشغول به کار می‌شدم و به دلیل کار کردن در فضای مسمومی که شما به وجود آوردید، توان کار کردن در اینجا را نداشتم و برخلاف میل باطنی مجبور شدم بروم تا از غافله جهانی عقب نمانم که الحمدلله حاصل شد.
در مراجع قانونی از پولادگر شکایت می کنم
وی در 5 شهریور سال جاری بار دیگر به این اتهام واکنش نشان می دهد و می گوید: پولادگر بی‌دلیل به من توهین کرده و من با شهادت رسانه‌ها و مردم هوشمند ایران اسلامی که خود بهترین قاضی هستند ، این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهم کرد. کاری خلاف قانون و شرع انجام ندادم که شرمنده مردم کشورم باشد.
مهماندوست در نظر دارد موضوع فوق را از طریق فدراسیون تکواندو آذربایجان و فدراسیون جهانی تکواندو WTF نیز پیگیری کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *