سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش «پیام ما» از طرح جنجالی ممنوعیت قلیان در کرمان قلیان دود شد

گزارش «پیام ما» از طرح جنجالی ممنوعیت قلیان در کرمان قلیان دود شد





۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۳۶

گزارش «پیام ما» از طرح جنجالی ممنوعیت قلیان در کرمان
قلیان دود شد

طرح ممنوعیت عرضه قلیان در شهر کرمان در حالی اجراشده که چایخانه داران برای سومین بار در هفته جاری برای اعتراض به این موضوع، تجمع کردند.
یکی از اینکه نانش قطع‌شده می‌نالد و دیگری از وام‌هایی می‌گوید که گرفته و امیدوار بوده با درآمد چایخانه داری قسط‌هایش را بدهد اما حالا نه‌تنها درآمدی ندارد که باید کرایه مغازه‌ای که یک هفته تعطیل است را بدهد. این گلایه‌ها صبح روز گذشته در تجمع اعتراضی جمعی از چایخانه داران شهر کرمان در مقابل فرمانداری مطرح شد. نزدیک به 150 نفر از چایخانه داران جمع شده بودند تا فکری برای آن‌ها شود. یکی از آن‌ها می‌گفت مگر به ما جواز نداده‌اند؟ چرا به‌یک‌باره چشمشان را بر روی جواز می‌بندند؟ دیگری می‌گوید کرایه سفره‌خانه‌اش در نزدیکی چهارراه طهماسب آباد ماهی 10 میلیون تومان است که با حقوق کارکنان و هزینه‌های دیگر، هزینه ماهانه‌اش به 20 میلیون می‌رسد و هرروز بسته بودن کلی او را متضرر می‌کند. مدیر رستوران سنتی کشکول هم به ما می‌گوید که سال گذشته نزدیک به 80 میلیون خرج جداسازی محل عرضه قلیان و سرو غذا کرده است و حالا به او گفته‌اند برای تمدید جواز سفره‌خانه، باید قید عرضه قلیان را بزند. افرادی به‌مانند مدیر این رستوران سنتی زیاد هستند و در تجمع روز گذشته خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. در پی این تجمع، توحیدی فرماندار کرمان با سه نماینده معترضان صحبت کرد اما این صحبت‌ها نتیجه مشخصی نداشت. تجمع‌کنندگان همچنین خواستار پاسخگویی یوسف جعفری، رئیس اتاق اصناف کرمان بودند که جوابگوی مجوزهای صادرشده در زمینه چایخانه‌ها باشد. جعفری اما در این زمینه به «پیام ما» گفت که اتاق اصناف برای عرضه قلیان مجوزی صادر نکرده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا در جوازها به ممنوعیت عرضه قلیان اشاره‌شده یا خیر، گفت: «به‌طورکلی جوازی به نام قلیان صادر نشده اما اخیراً مرکز بهداشت مهر ممنوعیت قلیان را بر روی مجوزها می‌زند.»
طرح جنجالی ممنوعیت قلیان
روز دوشنبه هم چایخانه داران کرمانی تجمع دیگری در اعتراض به طرح ممنوعیت عرضه قلیان به راه انداخته بودند. تجمع صبح دوشنبه مقابل علوم پزشکی بود. دلیل تجمعات اخیر به طرحی برمی‌گردد که 2 هفته پیش در کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان مصوب شد. طرحی که بر اساس آن اجرای مصوبه سال 85 وزارت کشور در شهر کرمان الزامی شد. مصوبه‌ای که در آن بر ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی تأکید می‌کند. این مصوبه با تلاش و اصرار وزارت بهداشت در سال 85 اجرایی شد اما با حمایت نکردن دولت وقت، به‌جایی نرسید و آبان ماه 90 هیئت دولت با صدور مصوبه‌ای، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها را از لیست اماکن عمومی خارج کرد تا عرضه قلیان در آن‌ها مشکلی نداشته باشد. اما چند ماه بعد با پیگیری‌های وزارت بهداشت، دیوان عدالت اداری مصوبه هیئت دولت را لغو و اعلام کرد که بر اساس قانون مبارزه با دخانیات، قهوه‌خانه‌ها جزو اماکن عمومی‌اند و نباید در این اماکن قلیان به مشتری عرضه شود.
مخالفت معاون روحانی با ممنوعیت قلیان
با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اما ورق برگشت. محمدعلی نجفی، از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب، با اصرار رئیس‌جمهور روحانی به ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد و به‌طور علنی با ممنوعیت قلیان مخالفت کرد. وی 28 مهر 92 در برنامه پایش در ارتباط با این موضوع گفت: «جلوی قلیان را بگیریم همراه با قلیان چیزهای دیگری هم وارد فضای خانه می‌شود. حالا بنده با همسرم یا دخترم رفتیم قلیان بکشیم دو پک هم آن‌ها بزنند چه مشکلی دارد؟ می‌دانم خیلی‌ها با حرف‌های من مخالفند اما ببینیم مجموع محدودیت‌ها قابل دفاع هستند؟ اگر نبود بدانیم بعضی محدودیت‌ها را زیاد به مردم تحمیل می‌کنیم و در تصمیمات، تردید کنیم.» وی پیشنهاد داد که «موضوع قلیان به نظرسنجی مردم گذاشته شود» و گفت که اگر بناست قلیان باشد، برای زن و مرد «نباید تفاوت باشد.» این صحبت‌های معاون وقت رئیس‌جمهور نشان از پرهیز دولت یازدهم از برخورد سلبی داشت.
فرصت 48 ساعته به چایخانه‌ها
حالا سه سال پس‌ازاین حرف‌ها، در شهر کرمان قرار شده به شدیدترین شکل ممکن باعرضه قلیان مقابله شود. از هفته گذشته هم اخطاریه‌هایی از طرف مرکز بهداشت کرمان با امضای نمایندگان فرمانداری، نیروی انتظامی، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت و اصناف به چایخانه‌ها ارسال‌شده که در آن بر جمع‌آوری قلیان‌ها ظرف 48 ساعت تأکید شده است. در این نامه هشدار داده‌شده که اگر در مدت مشخص‌شده قلیان‌ها جمع نشوند، واحد صنفی «پلمپ» خواهد شد.
ما را به ارگان‌های مختلف پاس می‌دهند
معاون اتحادیه هتلداران که در تجمع اعتراضی روز گذشته شرکت کرده بود به «پیام ما» گفت: «متأسفانه دوستان ما را به یکدیگر پاس می‌دهند و هیچ‌کس مسئولیت این طرح را بر عهده نمی‌گیرد.» فرشاد زبری افزود: «یک‌بار می‌گویند شورای شهر، یک‌بار می‌گویند علوم پزشکی و یک‌بار هم می‌گویند فرمانداری مسئول است. ما می‌خواهیم متولی این طرح را بشناسیم که اگر نتوانستند جلوی قلیان کشیدن در پارک‌ها، تولید و واردات تنباکو را بگیرند، به ما پاسخگو باشد.» وی در واکنش به اینکه می‌گویند مجوزی برای عرضه قلیان به چایخانه‌ها داده نشده، اظهار کرد: «از سال جاری بر روی جوازها مهر می‌زنند که قلیان ممنوع است. در سال‌های قبل اما جواز چایخانه و قهوه‌خانه می‌دادند و اصلاً اسمی از ممنوعیت قلیان نبود. بعد هم مگر در جواز رستوران‌ها می‌نویسند که چلوکباب بدهند یا مرغ؟ جواز رستوران برای سرو غذاست و جواز سفره‌خانه‌ها برای عرضه قلیان.» معاون اتحادیه هتلداران اضافه کرد: «با بسته شدن قلیان خانه ها 2 هزار نفر به طور مستقیم و 8 هزار نفر به طور غیرمستقیم بیکار می شوند.» زبری پس از جلسه با فرماندار کرمان به ما گفت: «این جلسه نتیجه مشخصی نداشت و فقط فرماندار گفت که دیگر نماینده فرمانداری به واحدهای صنفی نمی‌آید.»
فرمانداری مجری قانون است نه قانون‌گذار
فرماندار کرمان در رابطه با طرح ممنوعیت قلیان به «پیام ما» گفت: «ممنوعیت قلیان قانون است و در اختیار ما نیست.» محمدعلی توحیدی افزود: «در کرمان برای اجرای این قانون تیمی تشکیل‌شده و سرکشی تا رعایت قانون ادامه پیدا می‌کند.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا برخورد سلبی با قلیان صحیح است، اظهار کرد: «فرمانداری مجری قانون است و تا زمانی که این قانون باشد، اجرا می‌کنیم.» توحیدی در پاسخ به این پرسش که نجفی معاون وقت رئیس‌جمهور با این طرح مخالفت کرده و در همه شهرهای ایران هم این طرح اجرا نمی‌شود، آیا اجرای آن در کرمان خلاف سیاست‌های دولت نیست، گفت: «این طرح یک قانون است و ما هم به‌عنوان مجری باید در اجرای آن همکاری کنیم. ما قانون‌گذار و متولی این طرح نیستیم اما در اجرای آن باید همکاری کنیم. اگر هم در شهرهای دیگر اجرا نمی‌شود، از ما رفع تکلیف نمی‌کند.» فرماندار کرمان در واکنش به اینکه چرا در سال‌های قبل این طرح اجرایی نشد، عنوان کرد: «هر وقت جلوی ضرر را بگیریم، سود می‌کنیم.»
تبعات اجرای این قانون ربطی به ما ندارد
ماه‌بانو معصوم زاده رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان در خصوص اصرار بر اجرای طرح ممنوعیت عرضه قلیان گفت: «ما مصوبه وزارت کشور را داریم که مصرف قلیان در اماکن عمومی ممنوع است. تعریف اماکن هم مشخص است پس نباید مصرف شود خلاف است و برای این خلاف جریمه هم در نظر گرفته‌شده و حتی مراکز عرضه قلیان هم پلمپ می‌شوند.» وی در پاسخ به این پرسش که نگران تبعات پس از ممنوعیت قلیان نیستید، اظهار کرد: «وظیفه ما تسهیل و تسریع رسیدن به این مصوبه قانونی است. وظیفه نیروی انتظامی هم در این ماجرا مشخص‌شده است و اینکه ما بگوییم بعدش چه می‌شود وظیفه جامعه‌شناسان است که مشخص کنند. وظیفه کسانی است که مشکلات اجتماعی و قانون‌گذاری را بررسی می‌کنند. قانون‌گذار حتماً این‌ها را در نظر گرفته و مصوب کرده. اینکه بعد از اجرای این قانون چه می‌شود به ما ارتباطی ندارد. ما به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم.» این عضو شورا به سایت «کرمان نو» هم گفت که متولی اصلی اجرای طرح ممنوعیت قلیان، فرمانداری است.
هیچ امری با دستور حل نمی‌شود
یک حقوقدان در این رابطه به ما گفت: «در رابطه با ممنوعیت عرضه قلیان در شهر کرمان باید این نکته را در نظر گرفت که شورای شهر مرجع تصمیم‌گیرنده در این خصوص نیست و نمی‌تواند عرضه قلیان را ممنوع کند اما می‌تواند شهرداری را مکلف کند که مصوبه وزارت کشور را اجرا کند. چراکه شهرداری ناظر به اماکن است و شورای شهر فقط می‌تواند شهرداری را برای اجرای مصوبه ممنوعیت عرضه قلیان مکلف کند. اما باید این نکته را در نظر گرفت که هیچ امری با دستور و فرمان حل نمی‌شود.» نعمت احمدی افزود: « به‌عنوان‌مثال در مورد تریاک قوانین زیادی داریم و بعضاً مجازات اعدام هم برای تریاک در نظر گرفته‌شده. این قوانین چقدر تأثیرگذار بودند؟ اساساً تأثیری نداشتند.» وی بابیان اینکه اما متأسفانه قبح مصرف دخانیات با قلیان در حال ریخته شدن است و قلیان می‌تواند دروازه ورود به اعتیاد باشد، اظهار کرد: «مسئله اینجاست که این قضیه باید به‌درستی کنترل شود. چندی پیش وزارت بهداشت تحقیق علمی در خصوص انواع توتون‌ها انجام داد و ضایعات موجود در این توتون‌ها باورنکردنی بود. همان گزارش‌ها را اگر در جامعه پخش می‌کردند تا مردم بفهمند قلیان چه مخاطراتی دارد، استفاده از آن کم‌تر می‌شد. باید به مردم آگاهی داد چراکه ثابت‌شده قلیان به مردم آسیب می‌رساند.»
روش قهری جواب نمی‌دهد
یک جامعه‌شناس در این خصوص به ما گفت: «قلیان به یک تفریح جمعی در خانواده‌های ایرانی تبدیل‌شده و این امر خوبی نیست چراکه قبح مصرف دخانیات ریخته است. اما استفاده از قوه قهریه برای حذف قلیان مشکلی را حل نمی‌کند.» حسین صادقی افزود: «کسی که بخواهد قلیان بکشد با کمترین هزینه می‌تواند این کار را انجام دهد و حذف قهری امکان‌پذیر نیست. برای حل معضل قلیان باید یک مبارزه فرهنگی انجام شود. از دبستان و مدارس باید فرهنگ‌سازی شود و در کنار آن نظارت هم صورت گیرد اما با روش قهری قلیان حذف نمی‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *