سایت خبری پیام ما آنلاین | وزیر بهداشت در جلسه شورای اداری شهرستان بم: کارهای خوبی در طرح تحول سلامت در بم و شهرستان‌های اطراف انجام شده است

وزیر بهداشت در جلسه شورای اداری شهرستان بم: کارهای خوبی در طرح تحول سلامت در بم و شهرستان‌های اطراف انجام شده است





۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۵۸

وزیر بهداشت در جلسه شورای اداری شهرستان بم:
کارهای خوبی در طرح تحول سلامت در بم و شهرستان‌های اطراف انجام شده است

سکینه خدیش
وزیر بهداشت هفته گذشته به شهرستان بم سفر کرد. دکتر سید حسن هاشمی قاضی‌زاده در شورای اداری شهرستان بم حاضر شد. در این شورا که در دانشگاه علوم پزشکی بم برگزار شد نیکزادی پناه نماینده شرق استان، ائمه جمعه چهار شهرستان شرق، اشک فرماندار بم و دکتر گردان رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم حضور داشتند.
امام‌جمعه نرماشیر گفت: «در سال‌های قبل فرصت‌های طلایی به وجود آمده بود که انتظار رسیدگی بیشتر را می‌طلبیده ولی متأسفانه در همه‌ی دولت‌ها به شهر ما دیر توجه شده است. شهری که با خاک یکسان شده و فرصت‌ها را ازدست‌داده است. اکنون‌که در خدمت جنابعالی هستیم از شما به‌عنوان وزیری کارآمد انتظار توجه بیشتر به شهرستان‌های شرق استان را داریم.» ایران‌نژاد اظهار داشت: «در منطقه نرماشیر تأسیس یک بیمارستان، پزشک متخصص و همچنین ایجاد رشته‌های جدید مانند پیراپزشکی، دندان‌سازی، داروسازی و… که زیرمجموعه دانشگاه هستند نیاز است. مردم این مناطق برای رسیدن به پزشک متخصص با مشکلات بی‌شماری مواجه هستند.»
قدردانی نماینده بم از زحمات
رئیس علوم پزشکی
نیکزادی نماینده شرق استان کرمان اظهار کرد: «قراربراین شده است نشستی در دو هفته آینده با دکتر گردان و دکتر افلاطونیان به خاطر رونق گرفتن بیمارستان افلاطونیان و استفاده بهینه از بیمارستان داشته باشیم تا کمکی به مردم و سرمایه‌گذار این بیمارستان شود. امیدوارم با ورود دکتر هاشمی وزیر بهداشت کمک قابل‌توجهی به این منطقه شود.» این نماینده همچنین از زحمات دکتر گردان در 3 ماهه اخیر تشکر کرد و گفت: «ایشان زحمت کشیدند تا یکسری از کمبودها جبران شود.»
طرح تحول نظام سلامت از افتخارات حوزه سلامت است
دکتر گردان رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم عنوان کرد: «با توجه به وضعیت منطقه طی 3 سال گذشته دو بیمارستان بهیاری تأسیس‌شده و تمام فارغ‌التحصیلان این رشته جذب بیمارستان‌ها شدند. ساختمان پردیس شماره 1 و 2 راه‌اندازی شده که در 14 رشته کار انجام می‌شود و 80 عضو هیئت‌علمی رسمی و قراردادی در حال فعالیت می‌باشند .» وی افزود: «دانشگاه بم در امتحان علوم پایه که در سال قبل برگزار شد اولین رتبه منطقه را در جنوب کشور آورده است. در بحث بهداشت، خدماتی که در طرح تحول نظام سلامت انجام شد از افتخارات نظام سلامت در جهت تحقق عدالت اجتماعی در بخش سلامت است و باید گفت که بعد از انقلاب اگر کاری هم در بخش نظام سلامت شده باشد به لطف خداوند در سه سال گذشته بوده و با حضور وزیر بهداشت آقای هاشمی انجام‌شده است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: «در منطقه با حضور وزیر بهداشت 32 خانه بهداشت که ساخته‌شده‌اند به‌زودی فعال می‌شوند و تمام خانه‌های بهداشت در شرق استان تکمیل می‌شود. 8 درمانگاه هم در حال ساخت است که امیدواریم در دهه فجر تکمیل شوند. تمام مراکز بهداشتی درمانی که قدمتی زیر 25سال داشتند بازسازی و تجهیز شدند و با لطف خداوند در چهار شهرستان شرق استان این برنامه تأمین می‌شود. همچنین از اقدامات ارزشمند در بخش بهداشت کنترل مرگ‌ومیر مادران باردار بوده است. در بخش درمان هم کارهای خوبی انجام‌شده است. به‌طور مثال بیمارستان 220 تختخوابی ساخته می‌شود و تمام کار نقشه‌های این بیمارستان انجام‌شده و با تأمین اعتبار توسط مجلس شورای اسلامی در سال 96 با توجه به اعتباری که دارد می‌شود برای دو هفته آینده با توجه در نظر گرفتن منظر فرهنگی شهر بم کار این بیمارستان را شروع کنیم.» دکتر گردان افزود: «هر کاری که ما می‌خواهیم در بخش درمان انجام دهیم به‌طور خوش‌بینانه حداقل 4 سال طول می‌کشد. با عنایت خاصی که مقام وزارت نسبت به مناطق محروم دارند، قصد داریم یک‌صد تخت داخلی و 80 تخت اطفال را به‌عنوان یک مرز تخصصی اطفال را راه‌اندازی کنیم تا بار ترافیکی اطفال را از بیمارستان پاستور بم برداریم.»
درخواست فرماندار
از توجه بیشتر به بم
فرماندار بم گفت: «بم هرچه داشته است در طبق اخلاص در اختیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قرار داده است. امیدواریم باهمت جنابعالی مشکلات درمان شهرستان را حل کنیم. شهرستان آماده است آنچه دارد را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد اما بهره‌وری از این امکانات مهم‌ترین چیزی است که ما انتظار داریم در جهت درمان شهرستان به کار روند. کمبود پزشک متخصص، بخش سوانح و سوختگی و مسائل دیگر توجه بیشتر جنابعالی را در حل این مشکلات می‌طلبد.»
تمامی بار طرح تحول سلامت بر دوش دولت یازدهم است
دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان گفت: «تمامی بار طرح تحول سلامت بر روی دوش دولت یازدهم بوده. کارهای بسیار خوبی در بم و شهرستان‌های اطراف آن شده است. تعدادی بیمه نبوده و بیمه‌شده‌اند و مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و داروخانه‌هایی که کامل شده‌اند. با همه این‌ها کمبودهای جدی وجود دارد که امیدواریم در کوتاه‌مدت مسئولین شهر و نماینده محترم کمک کنند برطرف شوند. اگر از سایر بخش‌های ادارات که امکان بهره‌مندی صرفاً برای کار درمان در آن وجود دارد، فضایی باشد، به‌سرعت امکانات می‌دهیم. با توجه به اینکه دکتر گردان پروژه‌های توسعه‌ای مانند گسترش بخش اورژانس، ایجاد بخش اطفال، nicu ، تخت‌های ویژه و کلینیک ویژه و غیره را معرفی کردند، ما هم ازنظر اعتباری کمک مضاعفی می‌کنیم. امیدواریم در آخر سال این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.» وی عنوان کرد: «امیدواریم پروژه ساخت‌وساز بیمارستان 220 تخت خوابی در بم را با موافقت جناب آقای دکتر نوبخت شروع کنیم. وزارت بهداشت هم هر کمکی که از دستش بربیاید دریغ نمی‌کند.اگر از ظرفیت بیمارستان دکتر افلاطونیان درباره خرید خدمت و اجاره بیش از این‌که اتفاق افتاده است بتوان استفاده کرد استقبال می‌کنیم. انتظار می‌رود که دانشگاه آزاد، بخش خصوصی و از همه مهم‌تر سازمان تأمین اجتماعی هم به کمک بیایند. برای بخش خصوصی به دلیل همسایگان مجاور و جاده ترانزیتی سرمایه‌گذاری در این حوزه کاملاً اقتصادی است. وزارت خانه هم نهایت کمک را به‌صورت استثناء در این منطقه خواهد کرد. البته تأمین اجتماعی وظیفه دارد که حضور پررنگی داشته باشد. ضمناً باید دانشگاه آزاد را برای سرمایه‌گذاری متقاعد کنیم. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌ها باید ارتقا پیدا کنند. همچنین ازنظر بنده ایجاد رشته‌های جدید در اولویت دوم قرار دارد. البته رشته‌هایی مانند بهداشت دهان و دندان، بهیاری و پرستاری باید ارتقا پیدا کنند ولی برای دیگر رشته‌ها باید زیرساخت فراهم شود. به همین دلیل در اولویت دوم قرار دارند زیرا درمان و بهداشت مهم هستند و بعد باید سراغ توسعه رشته‌ها برویم. در منطقه شرق استان 2 بیمارستان هست که باید هرچه سریع‌تر تکمیل کنیم که امیدوارم تا پایان سال اتمام و تجهیز شوند. در مرکز نرماشیر هم مشخص است کارهای خوبی انجام‌شده است اما کافی نیست. باید زایشگاه، اورژانس مناسب و تعداد تخت بستری موردنیاز وجود داشته باشد. برای بررسی نهایی تیمی را می‌فرستم.»
مردم را برای مراجعه به پزشک عمومی تشویق کنیم
وی درباره کمبود پزشک متخصص اظهار کرد: «پزشک عمومی خط مقدم کار ماست و طب عمومی مهم‌ترین فرصت خدمت و اساس کار است و باید مردم را برای مراجعه و اعتماد به طبیب عمومی تشویق کرد زیرا طب عمومی کل بدن را چک می‌کند و همه‌ی مشکلات را قضاوت می‌کند اما متخصص فقط جزئی از بدن را می‌بیند درحالی‌که مشکل در بقیه‌ی نقاط بدن است. ولی درعین‌حال متخصص در بعضی از رشته‌ها و موارد نیاز است. تعداد پزشک متخصص نسبت به قبل سه برابر شده. ازنظر ما کافی نیست و باید بیشتر از این خدمت شود. تنها دستگاهی که در هر نقطه‌ی کشور ساخت‌وساز دارد وزارتخانه بهداشت و درمان است.»
پس از شورای اداری، به‌رسم یادبود از طرف کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جهت تقدیر از زحمات دکتر هاشمی به خاطر اجرای موفق طرح نظام سلامت طرح تابلوی فرشی با نمای ارگ قدیم بم به وی اهدا شد. در حاشیه این سفر با حضور هاشمی وزیر بهداشت افتتاح کلینیک تخصصی امام محمدباقر (ع) ،بازدید از بیمارستان پاستور، مرکز جامع سلامت دهان و دندان و افتتاح هم‌زمان 32 خانه بهداشت در منطقه شرق استان به عمل آمد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *