سایت خبری پیام ما آنلاین | در نشست شورای آب استان تاکید شد توسعه کشت های جایگزین در استان

در نشست شورای آب استان تاکید شد توسعه کشت های جایگزین در استان





۲۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۵۷

در نشست شورای آب استان تاکید شد
توسعه کشت های جایگزین در استان

نشست شورای آب استان کرمان عصر روز گذشته در محل استانداری، سالن پیامبر اعظم(ص) با حضور استاندار کرمان، معاون عمرانی استاندار کرمان و جمعی از مسئولین برگزار شد.
استاندار کرمان در این جلسه با تاکید بر اینکه باید پس از برگزاری جلسات کارشناسی، موضوع آبخوان داری و آبخیزداری را به طرح همیاران آب اضافه کنیم گفت: برای ایجاد سدهای خاکی در دشت هایی که بین آب منطقه ای و منابع طبیعی مورد توافق هستند، باید جلسه ای با حضور دست اندرکاران مربوطه برگزار شود و در دشت هایی که امکان آبخوان داری و آبخیزداری وجود دارد هماهنگی صورت گیرد، اختلافات این حوزه برطرف شود زیرا استان کرمان، استان همدلی و همزبانی می باشد. علیرضا رزم حسینی افزود: فرمانداران باید طرح پیشنهادی خاموشی موتورپمپ های کشاورزی را به شرکت آب منطقه ای اعلام کنند تا در برنامه ریزی های بعدی مورد توجه قرار گیرد. وی اظهار داشت: توسعه کشت های جایگزین در استان باید مورد توجه قرار گیرد و نقشه روستاهای دارای آب آشامیدنی و فاقد آب آشامیدنی باید تهیه و ارائه شود.
معاون عمرانی استاندار کرمان نیز گفت: بدون مجوز محیط زیست اجازه نصب آب شیرین کن داده نمی شود و باید آب شیرین کن هایی که در گذشته نصب شده اند تعیین تکلیف شوند. ابوالقاسم سیف الهی بر برگزاری نشست مشترک شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی به منظور کارهای توسعه آبیاری تحت فشار و برخورد با چاه های غیر مجاز تاکید کرد. وی گفت: خاموشی پمپ ها در تنها استانی که در قالب طرح همیاران آب انجام می شود، استان کرمان است.
طرح همیاران آب طرحی گسترده است
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان هم گفت: طرح همیاران آب بسیار گسترده تر از طرح تعادل بخشی منابع آب است. محمدرضا بختیاری گفت: در 14 شهرستان خاموشی موتور پمپ ها را اجرا و یا در دست اجرا داریم، به مدت یک ماه تا 45 روز خاموشی دارند. در طی امسال تا کنون 161 میلیون متر مکعب صرفه جویی شده است و سال گذشته 251 میلیون متر مکعب بوده، پیش بینی می کنیم که در سال جاری می توانیم میزان صرفه جویی را به 250 میلیون متر مکعب برسانیم. پیش بینی می کنیم بارش ها امسال بیش تر از سال گذشته شود و ادامه داشتن خاموشی چاه ها موضوع بسار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مدیر عامل آب منطقه ای کرمان با اشاره به افزایش میانگین بارش ها در امسال اظهار داشت: میانگین بارش ها در سال گذشته 30 میلی متر بوده در حالیکه امسال میانگین بارش 60میلی متر می باشد، همچنین بیش ترین میزان بارندگی را امسال در دهبکری و کم ترین میزان بارندگی را در قلعه گنج داشته ایم و امیدوارم امسال در سطح استان بارش برف را داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه میانگین بارش ها در امسال خوب بوده، تاکید داشت: با توجه به افزایش بارندگی ها مردم نباید فکر کنند که دیگر نیازی به صرفه جویی در مصرف آب نیست، باید گفت که افزایش بارندگی ها هیچ تاثیری بر سفره های زیر زمینی به ویژه در شمال استان نداشته و مردم ما همچنان باید نسبت به مصرف آب توجه ویژه داشته باشند و صرفه جویی کنند.
بختیاری در ادامه گفت: تا کنون دو هزار و 676 کنتور هوشمند را نصب کرده ایم و پیش بینی می کنیم که زودتر از برنامه پنج ساله بتوانیم کنتورها را نصب کنبم. خاموشی موتور پمپ ها در جنوب استان کار بسیار سخت و دشواری است و باید برای سال آینده هماهنگی های لازم انجام شود و همچنین خاموشی چاه ها در شمال استان وضعیت بهتری دارد و تا جایی که امکان دارد این روند ادامه یابد. وی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی های ما دیزلی بودن چاه ها در سطح استان است افزود: از 24 هزار چاه دیزلی تا کنون 12 هزار چاه از این چاه ها برقی شده اند و برق دار کردن چاه ها باید با سرعت بیش تری انجام شود.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان اظهار داشت: از ابتدای طرح همیاران آب 1040 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و پیش بینی می شود جهش خوبی در سه ماه آینده داشته باشیم و تا پایان سال 300 مورد دیگر مسدود شود. بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر 45 درصد سدهای استان پر هستند، تصریح کرد: 576 میلیون حجم مخازن سدهاست که اکنون 265 میلیون مترمکعب پر است و وضعیت خوبی ندارند. وی با اشاره به روند اجرای پروژه های انتقال آب به استان افزود: کار حفاری تونل انتقال آب از صفارود به کرمان 103 متر پیشرفت داشته و روازنه بین 10 تا 15 متر پیشرفت دارد.همچنین کار انتقال آب از دریای عمان نیز در حال پیگیری است و بهشت آباد نیز دنبال می شود و امیدواریم طی چند ماه آینده بتوانیم این کار این پروژه را شروع کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان: آبیاری نوین در چهار هزار و 500 هکتار از اراضی کرمان در دست اجراست
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان هم گفت: سامانه های آبیاری تحت فشار در چهار هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه در دست اجراست. عباس سعیدی در این نشست افزود: تاکنون 865 میلیارد ریال برای اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار در شمال استان کرمان اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: با این میزان اعتبار می توانستیم 13 هزار و 500 هکتار از اراضی را به سامانه های نوین آبیاری مجهز کنیم اما در سال جاری فقط حدود 80 میلیارد ریال اختصاص داده شده است ئ در حال حاضر 315 میلیارد ریال در راستای اجرای آبیاری تحت فشار به کشاورزان بدهکار و متعهد هستیم که این پول را پرداخت کنیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: سال گذشته 120 کیلومتر لوله گذاری در سطح شمال استان کرمان انجام شده اما امسال اعتباری به دستمان نرسیده است. وی تصریح کرد: برنامه ها در زمینه کشت های جایگزین نیز بر حسب زمان بندی در دست انجام است. سعیدی گفت: در راستای آموزش بهره برداران بخش کشاورزی 114 هزار و 700 نفر آموزش دیده اند.
مشاور امور جوانان استاندار کرمان هم گفت: سال گذشته هشت هکتار زعفران کاری در شهرستان انار انجام شده است. حسین صفریان افزود: پیش بینی برداشت در هر هکتار هفت کیلوگرم است و امسال در برداشت اول در هر هکتار چهار کیلوگرم برداشت داشته ایم. وی افزود: 40 روز برای برداشت زعفران کار کرده ایم که برای یکهزار و 350 نفر اشتغالزایی شد. وی نبود نیروی متخصص برای برداشت زعفران را یکی از مشکلات موجود ذکر کرد و گفت: امسال پیش بینی می کنیم کاشت زعفران را در 20 هکتار از مزارع انار اجرایی کنیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *