در اولین رویداد «توریسم آپ» گردشگری کشور بررسی شد نقش فضای مجازی در توسعه گردشگری کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه اول | شماره 692

در اولین رویداد «توریسم آپ» گردشگری کشور بررسی شد
نقش فضای مجازی در توسعه گردشگری کرمان

اولین رویداد « توریسم آپ» کشور دیروز در محل اتاق بازرگانی کرمان تشکیل شد. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در این همایش در خصوص صنعت گردشگری کرمان توضیحاتی را ارائه کرد.
مهدی سیاوشی گفت: «امیدواریم با ادامه این جلسات به هدفی که در بحث گردشگری داریم برسیم. دو برنامه خوب در کرمان اجرا شد یکی جشنواره عکس گردشگری کرمان و دیگری تور ماراتن.»
وی بابیان اینکه بعد از برجام یکی از بخش‌هایی که رونق گرفت گردشگری بود، اظهار کرد: «کرمان از استان‌های توانا در بحث گردشگری است و 5 اثر ثبت جهانی دارد. به دلیل زلزله بم کمی از رقبایمان در گردشگری عقب افتادیم سه استان فارس، اصفهان و یزد با تشکیل مثلث طلایی گردشگری علاقه‌ای به هدایت گردشگر به سمت کرمان ندارند.»
وی شناخته نبودن جاذبه‌های استان را از دیگر مشکلات گردشگری کرمان عنوان کرد و گفت: «هرکسی بخواهد سفر کند از طریق اینترنت مقصد خود را انتخاب می‌کند اما متأسفانه در فضای مجازی هم از چهره واقعی کرمان تصویری نیست.» سیاوشی با تأکید بر لزوم معرفی کرمان از روش‌های مختلف ازجمله فضای مجازی اظهار کرد: « باید کرمان را به جایگاهی که شایسته است برسانیم.»
رشد اقتصاد گردشگری با دسترسی بیشتر به اینترنت
مدیرکل اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در این همایش با ابراز امیدواری در خصوص برگزاری مستمر این همایش‌ها گفت: «برگزاری این همایش‌ها می‌تواند منجر به تیم سازی مؤثر شود و درنتیجه بتوانیم قدم مثبتی درزمینه ارتقا جایگاه گردشگری برداریم.» مسعود الهامی ضمن توضیحاتی در خصوص محتوای دیجیتال، اظهار کرد: «با تولید محتوا در فضای مجازی می‌توانیم تأثیر به سزایی در زمینه گردشگری داشته باشیم.»
وی افزود: «ما باید بدانیم کسانی که شبکه‌سازی می‌کنند و مثلث طلایی گردشگری (اصفهان، یزد، شیراز) تشکیل داده‌اند با چه مقاصدی و هدفی کرمان را حذف می‌کنند.»
وی با تأکید بر اهمیت تولید محتوا در زمینه گردشگری در فضای مجازی، تصریح کرد: «هراندازه که فضای مجازی گسترده شود ما نیز می‌توانیم گردشگر بیشتری را جذب کنیم.» الهامی گفت: «طبق آمار با افزایش توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فضای مجازی کشورها در زمینه جذب گردشگر سیر صعودی دارند.» مدیرکل اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اظهار کرد: «آمارها نشان می‌دهد همه گردشگران اولین راهی که برای انتخاب مقصد گردشگری در نظر می‌گیرند، استفاده از فضای مجازی است. درنتیجه دسترسی بیشتر به اینترنت در کشورهای مختلف موجب رشد اقتصاد گردشگری می‌شود.»
وی تصریح کرد: «یکی از نیازهای اساسی صنعت گردشگری در استان طراحی نرم‌افزار گردشگری می‌باشد. باید در کرمان تور آنلاین مجازی داشته باشیم تا از هرجای دنیا بتوانند به کرمان به‌عنوان مقصد دسترسی داشته باشند.»
الهامی افزود: «آمارها نشان می‌دهد آثار باستانی بیشترین تأثیر را در جذب گردشگر می‌تواند داشته باشد و متأسفانه در کرمان باوجود آثار باستانی نتوانستیم استان را به‌خوبی به گردشگران معرفی کنیم.»
مدیرکل اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در خصوص اقتصاد محتوایی گفت: «در حوزه اقتصاد ICT می‌توان کارهای زیادی انجام داد. 55 درصد ترافیک همراه اول از اول سال جاری صرف تلگرام می‌شود و محتوایی که ما ایجاد می‌کنیم اگر سمت و سویی به سمت گردشگری داشته باشد می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند.»
الهامی اظهار کرد: «80 درصد ترافیک اینترنت در ایران صرف دانلود فیلم می‌شود و ما با تهیه فیلم‌هایی از اماکن باستانی استان می‌توانیم در زمینه گردشگری نقش به سزایی داشته باشیم.» وی تصریح کرد:« با تولید محتوا در فضای مجازی و استفاده از اپلیکیشن ها می‌توانیم به درآمد برسیم.»
کارآفرینی خلق یک ارزش جدید است
مدیرعامل شرکت راهکارهای پایدار آبان گفت: «کارآفرینی خلق یک ارزش جدید است و امیدواریم بتوانیم در حوزه کاری خود ارزش‌های جدید را خلق کنیم.»
جاوید مؤمنی تصریح کرد: «همیشه خلق ارزش‌های جدید با ریسک و مشکلات زیادی همراه است، اما فردی که ذات کارآفرینی دارد هیچ زمانی از کار خود دست نمی‌کشد.» وی افزود: «در کرمان گروه‌های مختلفی در زمینه کارآفرینی تلاش می‌کنند و رویدادهای زیادی مثل استارت آپ ویکند وجود دارد که در سه روز پایانی هفته اتفاق می‌افتد تا به ما کمک کند اگر قرار است در کار خود به شکست برسیم این شکست را در آن سه روز تجربه کنیم.»
مدیرعامل شرکت راهکارهای پایدار آبان اظهار کرد: «افرادی که در حوزه کارآفرینی قدم برمی‌دارند خود را به خلق ارزش‌های جدید و خلق ثروت متعهد می‌دانند.»
مؤمنی با تأکید بر اینکه کرمان توانایی‌های ویژه‌ای در زمینه کارآفرینی دارد، گفت: « تلاش اصلی «توریسم آپ» این است که افراد باهم ارتباط برقرار کنند و سعی ما نیز بر این است که هرماه جلسات «توریسم آپ» برگزار شود تا ارتباطات شکل گیرد و ارزشی را خلق کنیم تا سرمایه‌گذار را جذب کنیم.»
وی تصریح کرد:«در استان کرمان تاکنون 3 استارت آپ ویکند برگزار شده، اما همه جرقه‌های بی‌فروغی بوده که راهشان ادامه پیدا نکرده و امیدواریم در این مسیر کارآفرینی بااستعدادهای بی‌نظیری که در زمینه آی تی و گردشگری در کرمان وجود دارد بتوانیم ارتباطات را شکل دهیم و کرمان را به‌عنوان مقصد گردشگری به همه بشناسانیم.»
سید علی طبیب زاده یکی دیگر از ایده پردازان در خصوص توریسم آپ و لزوم جامع سازی آن توضیحاتی را ارائه کرد. طبیب زاده یکی از اهداف برگزاری جلسات «توریسم آپ» را استفاده از ایده‌ها و تجربیات افراد عنوان کرد و گفت: «در راستای یکپارچه‌سازی تلاش‌های فعالان گردشگری این حرکت را شروع کردیم.»
دومین رویداد «توریسم آپ» کشور در ماه آتی همزمان در کرمان و تهران برگزار خواهد شد.

165

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «پیام ما» بیشتر بدانید :