سایت خبری پیام ما آنلاین | باوجود افزایش تولید خودرو در کشور، تولید خودروهای چینی کاهش یافت خودروسازان کرمانی در سراشیب سقوط

باوجود افزایش تولید خودرو در کشور، تولید خودروهای چینی کاهش یافت خودروسازان کرمانی در سراشیب سقوط





۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۳:۰۷

باوجود افزایش تولید خودرو در کشور، تولید خودروهای چینی کاهش یافت
خودروسازان کرمانی در سراشیب سقوط

آمار تولید خودرو توسط خودروسازان کرمانی در ماه‌های اخیر در حالی با کاهش روبرو شده که تولید خودروهای سواری در کشور در چهارماهه نخست سال 95 نسبت به سال 94 با رشدی 3.3 درصدی روبرو شده است.
عصر چینی‌ها در بازار خودروی ایران به پایان خود نزدیک شده است. عصری که از اواخر دولت احمدی‌نژاد و در پی قطع ارتباط ایران با شرکت‌های خودرویی معتبر دنیا آغازشده بود. سال 86 بود که خبرهایی مبنی بر حضور خودروسازان چینی در بازار ایران به گوش رسید. خبری که با توجه به در اوج بودن همکاری‌های ایران‌خودرو و شرکت فرانسوی پژو، به‌طوری‌که مدیرعامل این شرکت در سال 87 برای جشن گرفتن بیستمین سال همکاری با ایران‌خودرو به کشورمان سفرکرده بود، جدی گرفته نشد. البته مذاکرات ایران‌خودرو و شرکت چری چین به‌جایی هم نرسید و کسی به ذهنش خطور نمی‌کرد که حضور خودروسازان چینی در کشور پررنگ شود. در سال 87 اما نه از طریق ایران‌خودرو و تهران، که از راه کرمان پای خودروسازان چینی به داخل کشور باز شد. این در حالی بود که درگذشته خودروسازانی نظیر دوو، هیوندایی و فولکس در کرمان به تولید خودرو می‌پرداختند.در این سال شرکت کرمان موتور قراردادی را با چینی‌ها امضا کرد و نام لیفان بر سر زبان‌ها افتاد. در آن زمان خودروسازان داخلی با استفاده از درآمدهای سرشار نفتی و معرفی خودروهای ملی مختلف، چینی‌ها را در حد رقابت نمی‌دانستند. اما با مشکلاتی که در عرصه جهانی برای کشورمان پیش آمد، چینی‌ها به‌سرعت جای خود را در ایران باز کردند و توانستند در کمتر از پنج سال، بیش از 10 درصد از تولید داخل را به خود اختصاص دهند و صنایع خودروسازی کرمان به مرکز اصلی عرضه خودروهای چینی بدل شود. حالا اما آمارها نشان می‌دهد خودروهای چینی دیگر به‌مانند سال‌های قبل در ایران خریدار ندارند. اتفاقی که بیشترین ضررش به شرکت‌های خودرویی کرمانی می‌رسد.
کاهش 40 درصدی تولید کرمان موتور
بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حالی تولید خودروهای سواری در گروه صنعتی ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب با رشد ۴.۸ درصدی از ۴۸ هزار و ۹۵ دستگاه در تیر ۱۳۹۴ به ۵۰ هزار و ۴۲۷ دستگاه و 34.9 درصدی از ۲۸ هزار و ۱۴۸ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۳۷ هزار و ۹۷۵ دستگاه رسیده است، کرمان موتور با کاهش تولید ۴۰.۷ درصدی از تولید ۴۸۲۱ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۲۸۵۷ دستگاه رسیده است. کرمان موتور در اسفند سال 1373 تأسیس شد و در سال 75 خط تولید دوو سی یلو و در سال 79 خط تولید مدلی دیگر از خودروهای شرکت دوو یعنی ماتیز را راه‌اندازی کرد اما از سال 87 به تولید و عرضه خودروهای چینی روی آورد. کاهش آمار تولید این خودروساز فقط در تیرماه رخ نداده به‌طوری‌که در اردیبهشت سال جاری به نسبت سال 94 این خودروساز با کاهش 3.46 درصدی در تولید لیفان X 60، کاهش 8.65 درصدی در تولید جک J 5 و کاهش 7.49 درصدی در تولید جک S 5 روبرو شده است.همچنین خودروهای لیفان 820 و لیفان X 50 تولیدشده‌اند اما نسبت به اردیبهشت 94 افزایش تولید نداشته‌اند و خودرو جک J 3 هم در اردیبهشت‌ماه تولید نداشته است.
توقف تولید خودروی سواری
در راین خودرو
راین خودرو که از سال 1382 به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنایع خودروسازی کرمان در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید تأسیس شد، وضعیت به‌مراتب بدتری در تولید خودروی سواری دارد.
این شرکت در ابتدای فعالیتش در اسفند سال ۱۳۸۲ با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی قرارداد بست و خط تولید خودروی هیوندای ورنا (اکسنت) در خرداد 83 راه‌اندازی کرد. در مرداد 84 هم خودروی آوانته (النترا) توسط این شرکت عرضه شد اما با موانع پیش‌آمده براثر تحریم‌ها، با شرکت چینی گریت وال قرارداد بست و از سال 90 خودروی ولکس C30 را وارد بازار ایران کرد. تولید این خودرو در سه ماه گذشته (اردیبهشت، خرداد و تیر) به صفر رسیده است. این در حالی است که راین خودرو در تیرماه 94، 363 دستگاه ولکس C30 را تولید کرده بود. برخلاف این دو شرکت خودروساز کرمانی، تولید محصولات مدیران خودرو که از سال 81 در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم راه‌اندازی شد با رشد ۴۱.۳ درصدی از ۲۷۰۱ دستگاه در تیر ۱۳۹۴ به ۳۸۱۶ دستگاه افزایش یافت. اما این نکته را باید در نظر گرفت که مدیران خودرو شرکتی بین‌المللی است و از شرکت‌های تابعه صنایع خودروسازی کرمان به‌حساب نمی‌آید. به‌طوری‌که این شرکت به ‌صورت شرکت مشترک با شرکت چری چین اداره می‌شود.
کیفیت، برجام و قیمت بالای قطعات یدکی
اگرچه رکود حاکم بر بازار خودرو بر میزان تولید و فروش خودروهای چینی تأثیرگذار است اما پس از برجام و رفع تحریم‌ها، ایرانی‌ها به دنبال خودروهای باکیفیت‌تر می‌روند. بهاره عریانی، پژوهشگر خودرو در این خصوص معتقد است: «خودروهای چینی درگذشته یا به‌صورت وارداتی یا به‌صورت قطعات منفصل در کشور مونتاژ می‌شدند و به عبارتی چینی‌ها تسلط بازار ایران را در اختیار داشتند اما در شرایط فعلی باخبرهایی که از امضای قرارداد با خودروسازان خارجی ازجمله پژو شنیده می‌شود، تقاضا برای خرید خودروهای چینی با کاهش روبه‌رو شده و مردم در انتظار خودروهای جدید خارجی و غیر چینی به سر می‌برند.» گواه کیفیت نه‌چندان خوب خودروهای چینی هم نمرات کیفی است که به این خودروها داده می‌شود. به‌عنوان نمونه در ارزیابی خرداد 95، خودروهای جک S 5 و جک J 5 از 5 ستاره، 2 ستاره کسب کردند. لیفان X 60 هم یک ستاره کسب کرده. این در حالی است که خودروهایی همچون تندر 90 و رانا که قیمت به‌مراتب کمتری دارند، موفق به کسب 3 ستاره شده‌اند. همچنین از دیگر مسائلی که باعث اقبال کم‌تر مردم به خودروهای چینی شده، قیمت بالای قطعات یدکی این خودروهاست. به‌عنوان‌مثال قیمت چراغ جلو سمت چپ لیفان X 60 حدود 550 هزار تومان است که در مقایسه باقیمت این قطعه در خودروهایی باقیمت مشابه، کمی بالاست.
پی‌نوشت: در راین رابطه با عسکریان روابط عمومی شرکت کرمان موتور تماس گرفتیم اما وی پاسخ تماس ما را نداد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *