پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان از احداث پنج کارخانه فرآوری مس در کرمان جنوبی خبر داد شکوفایی معادن در پسابرجام

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان از احداث پنج کارخانه فرآوری مس در کرمان جنوبی خبر داد شکوفایی معادن در پسابرجام





۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۲

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان از احداث پنج کارخانه فرآوری مس در کرمان جنوبی خبر داد
شکوفایی معادن در پسابرجام

فعال‌سازی معادن و کارخانه‌های فرآوری مس در کرمان جنوبی می‌تواند نویددهنده سرعت گرفتن قطار توسعه در این منطقه باشد. اتفاقی که به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان حاصل برجام است.
استان کرمان را بهشت معادن کشور می‌خوانند. بهشتی که سرشار از ذخایر معدنی گوناگون است. در دل این بهشت اما بهشت معادن دیگری وجود دارد. کرمان جنوبی که با داشتن ذخایر معدنی همچون کرومیت، تیتانیوم، مس و آهن، از حیث ذخایر معدنی در کشور جایگاه بالایی دارد اما از محرومیتی عمیق رنج می‌برد. محرومیتی که ناشی از استفاده نکردن از ظرفیت‌های پیدا و پنهان منطقه است. ظرفیت‌هایی همچون همین ذخایر معدنی غنی که اگر از سال‌ها پیش به آن‌ها توجه شده بود، کرمان جنوبی امروز وضعیتی متفاوت داشت. بااین‌حال یک ‌ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید «ماهی را هر زمان از آب بگیری تازه است».
بر همین اساس توجه به پتانسیل‌های معدنی کرمان جنوبی اگرچه کمی دیر است، اما می‌توان آن را به فال نیک گرفت و امیدوار بود با اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر، بخش معدن این منطقه متحول شود و به قطار توسعه جنوب سرعت ببخشد. اقداماتی همچون فعال شدن پنج معدن مس در این منطقه و صدور مجوز برای احداث چندین کارخانه فرآوری مس در کرمان جنوبی که روز گذشته خبر آن منتشر شد.
احداث پنج کارخانه فرآوری مس
در کرمان جنوبی
قرار است پنج کارخانه فرآوری مس در کرمان جنوبی احداث شود. کارخانه‌هایی که روند احداث برخی از آن‌ها به پیشرفت 40 درصدی رسیده است. این خبر روز گذشته از سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان مخابره شد. بر اساس خبری که روابط عمومی این سازمان منتشر کرد، قبل از آغاز روند اجرایی احداث کارخانه‌ها، نیاز به مشخص شدن ذخیره ماده معدنی است که با پیشرفت اکتشاف معادن به‌مرورزمان برخی از این مهم محقق شده و مابقی نیز مشخص خواهد شد، به همین دلیل صدور مجوز احداث کارخانه‌های فرآوری در انتظار مشخص شدن میزان ذخیره بود و پس از مشخص شدن، عملیات اجرایی آغاز شد. به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب، احداث این کارخانه‌ها از حدود 6 ماه پیش آغاز شد و در سفر هیئت دولت به استان، یکی از این طرح‌ها در شهرستان جیرفت توسط ریاست جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس کلنگ زنی شد و تا یک سال آینده برخی از این کارخانه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند. کارخانه‌های فرآوری که در بخش معدن از اهمیت بالایی برخوردارند.
فرآوری، حلقه مفقوده معادن استان
اگرچه کرمان بهشت معادن استان است اما خام فروشی یکی از بزرگ‌ترین معضلات بخش معدن این استان محسوب می‌شود. به‌طوری‌که بارها مسئولان استان بر لزوم تأسیس کارخانه‌های فرآوری تأکید کرده‌اند. چندی پیش شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دولت به این دلیل که سهم استان کرمان در بخش معادن فقط «خام فروشی» است، انتقاد کرد. سلطانی زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم در این خصوص معتقد است: «باید از خام فروشی در استان کرمان خودداری کنیم و برای این مسئله باید صنایع را در کنار معادن فعال کنیم.»
وی با اشاره به وجود 48 ماده معدنی در کرمان اظهار کرد: «تمام سعی ما این است که از خام فروشی این مواد معدنی جلوگیری کنیم.» این صحبت‌ها نشان‌دهنده اهمیت احداث کارخانه‌های فرآوری معادن در مناطق دارای ذخایر معدنی می‌باشد و به همین دلیل احداث پنج کارخانه فرآوری مس در کرمان جنوبی حائز اهمیت است.
کشور در فصل اکتشاف قرار دارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان در خصوص بهره‌برداری و فعال‌سازی پنج معدن مس و تلاش برای احداث کارخانه‌های فرآوری مس در کرمان جنوبی به «پیام ما» گفت: «جنوب کرمان در امتداد زون ماده معدنی مس ارومیه – دختر قرار دارد. این زون از آذربایجان شروع و به کوه‌های تفتان در سیستان و بلوچستان ختم می‌شود. با توجه به وجود معادن مس غنی و بزرگی مانند سونگون در آذربایجان، سرچشمه و میدوک در کرمان در این زون، احتمال داده می‌شد که پتانسیل‌های مناسبی از مس در حوزه جنوب کرمان وجود داشته باشد، اما متأسفانه قبلاً تلاش جامعی در جهت اکتشاف این منطقه انجام‌نشده بود.» محمود اسکندری نسب در پاسخ به این پرسش که چرا درگذشته در کرمان جنوبی اکتشاف گسترده‌ای صورت نگرفته بود، اظهار کرد: «در حال حاضر کشور در فصل اکتشاف قرار دارد. شما اگر معادن بزرگ کرمان مثل زغال‌سنگ، گل گهر و مس سرچشمه که اکتشافاتشان به سالیان دور برمی‌گردد را کنار بگذارید، می‌بینید که در کل استان کرمان و کشور هم چندان اکتشافی صورت نگرفته است.»
400 میلیون تن، ذخیره احتمالی مس جنوب
وی بابیان اینکه از طریق دعوت از سرمایه‌گذاران بزرگ، برگزاری پنج مزایده و واگذاری هشت محدوده معدنی مس جهت اکتشاف و بهره‌برداری به سرمایه‌گذاران، واگذاری سه پهنه معدنی مس با مساحت سه هزار و 486 کیلومترمربع از طریق مزایده به سرمایه‌گذاران واجد شرایط که 30 درصد مساحت پهنه‌های تعریف‌شده در جنوب کرمان را شامل می‌شود، برای شناسایی پتانسیل‌های معدنی مس منطقه فعالیت‌های اجرایی بر روی معادن مس جنوب کرمان را آغاز کردیم، افزود: « در 2 سال گذشته گوشه‌ای از تلاش‌های فوق به ثمر نشست و پنج معدن مس در حوزه جنوب کرمان فعال و به بهره‌برداری رسید.» اسکندری نسب در پاسخ به این پرسش که ذخیره قطعی این معادن چقدر است، گفت: «ذخیره قطعی حدود 22 میلیون تن است و احتمال می‌رود 400 میلیون تن ذخیره قطعی معادن مس جنوب باشد.»
توسعه بخش معدن به توسعه منطقه کمک می‌کند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان با اشاره به اینکه امیدواریم تا 2 سال آینده 15 معدن مس در منطقه داشته باشیم، عنوان کرد: «در دیگر بخش‌ها ازجمله تیتانیوم که جنوب کرمان بزرگ‌ترین زون خاورمیانه با ذخیره قطعی 400 میلیون را دارد، عملیات اجرایی در حال آغاز است و تا 2 سال و نیم آینده حدود یک هزار نفر مشغول به کار می‌شوند. ما برای تیتانیوم و معادن جنوب خون‌دل‌ها خورده‌ایم و برای هر نقطه برنامه داشتیم چراکه توسعه بخش معدن به توسعه منطقه کمک می‌کند.»
احداث کارخانه‌های فرآوری از برکات برجام است
اسکندری نسب با اشاره به اهمیت احداث کارخانه‌های فرآوری گفت: «برای احداث هر کارخانه فرآوری به شریک بین‌المللی نیاز است و خوشبختانه پس از برجام احداث این کارخانه‌ها روند بهتری دارد.
احداث کارخانه‌های فرآوری معادن از ثمرات و برکات برجام است و در جنوب کرمان هم با استفاده از فضای پسابرجام، کارخانه‌های فرآوری مس احداث می‌شوند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *