سایت خبری پیام ما آنلاین | برگزاری همایش «هموویژلانس» (مراقبت خون) توسط سازمان انتقال خون استان کرمان قطره‌های زندگی‌بخش

برگزاری همایش «هموویژلانس» (مراقبت خون) توسط سازمان انتقال خون استان کرمان قطره‌های زندگی‌بخش





۳ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۱۲

برگزاری همایش «هموویژلانس» (مراقبت خون) توسط سازمان انتقال خون استان کرمان
قطره‌های زندگی‌بخش

سازمان انتقال خون استان کرمان همایشی در تاریخ شنبه 2 مردادماه باهدف آشنایی و معرفی کامل سیستم «هموویژلانس» خون و فرآورده‌هایی خونی در سالن آموزش‌های مداوم جامعه پزشکی برگزار کرد. در این همایش به‌منظور اطلاع‌رسانی و بالا بردن سطح کیفیت خدمات درمانی در حوزه‌ی انتقال خون از کادر درمانی و پزشکان مراکز درمانی استان دعوت به‌عمل‌آمده بود.
مراقبت از خون
در ابتدای همایش دکتر«مهدی زاده» مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمان ضمن خیرمقدم به مهمانان بیان کرد که سازمان انتقال خون استان میزبان کنفرانس یک‌روزه «هموویژلانس» است و با توجه به اهمیتی که خون و مراقبت‌های خونی در فرآیند درمان دارد،از طرف سازمان انتقال خون تصمیم گرفته‌شده است که هرسال یک کنفرانس در این رابطه به‌منظور ارتقا کیفیت و ارائه خدمات بهتر برگزار شود. دکتر«مهدی زاده» مفهوم هموویژلانس را مراقبت از خون دانست و به‌صورت دقیق‌تر آن را مراقبت از دریافت‌کننده فرآورده‌های خونی در مقابل عوارض ناخواسته ناشی از تزریق خون تعریف کرد.او یادآور شد: «این سیستم حدود ده سال است که در مراکز درمانی کشور مستقرشده است ولی متأسفانه هدف آن‌که ثبت و گزارش عوارض ناشی از دریافت خون به‌نحوی‌که این گزارش‌ها به سازمان انتقال خون ارسال شود و مورد تجزیه تحلیل قرارگرفته و اقدامات اصلاحی جهت جلوگیری از وقوع مجدد آن‌ها انجام شود، به‌صورت کامل محقق نشده است،گزارش‌ها ارسالی از طرف مراکز درمانی کمتر از استانداردهای جهانی است.»
سلامت گیرنده خون
مدیرکل سازمان انتقال خون با بیان اینکه 50 درصد فرایند انتقال خون مربوط به سازمان و50 درصد مربوط به مراکز درمانی است اظهار امیدواری کرد که مراکز درمانی با ارسال گزارش‌ها ناشی از عوارض تزریق خون و فرآورده‌های آن همکاری لازم را با سازمان انتقال خون داشته باشند.
مهدی زاده در ادامه بیان کرد :«هموویژلانس در سازمان انتقال خون از لحظه‌ای که فرد برای اهدا خون به سازمان مراجعه می‌کند، آغاز می‌شود. به‌طور مثال در سازمان یک سری تابلوهایی نصب‌شده است که از فرد داوطلب اهدا خون خواسته می‌شود که این تابلوها را مطالعه کند و ممکن است اطلاعاتی که به این صورت به فرد می‌رسد، باعث شود که خود فرد از اهدا خون به دلیل اینکه امکان دارد به سلامت گیرنده خون آسیبی برساند،انصراف دهد. بعدازاینکه فرد تابلوها را مطالعه کرد در صورت تمایل به اهدا خون با همراه داشتن کارت ملی می‌تواند برای ثبت‌نام به واحد موردنظر مراجعه کند.سن اهداکننده باید بین 18 تا 60 سال باشد و وزن بالای 50 کیلوگرم داشته باشد و اگر پیش‌ازاین اهدا خون داشته است از آن زمان برای خانم‌ها 4 ماه و برای آقایان 3 ماه گذشته باشد.
تصمیم برای اهدا خون
بعد از ثبت‌نام اهداکننده به پزشک مرکز ارجاع داده می‌شود و مورد غربال گیری قرار می‌گیرد این غربال گیری که توسط پزشکان آموزش‌دیده‌ی مرکز انجام می‌شود، اهمیت بالایی دارد. در صورت تائید فرد وارد سالن خون‌گیری شده و تحت شرایط کامل بهداشتی و استاندارد بعد از چک کردن مجدد هویت فرد، خون اهدا می‌شود. ممکن است موضوعی باشد که فرد به دلایلی تمایل به بیان آن را به پزشک نداشته باشد بعد از اهدا، اهداکننده در انتها می‌تواند با پر کردن فرم خاصی اعلام کند که مایل به مصرف خون خود نیست و خون از چرخه حذف شود.حتی اگر هم بعد از چند ساعت از اهدا خون فرد تصمیم خود را برای مصرف خون اهدایی‌اش تغییر دهد، می‌تواند با تلفن‌هایی که در دسترس اهداکنندگان قرا گرفته است تماس گرفته و تصمیم جدید خود را بیان کند .همه‌ی این مراحل به دلیل این است که مراقبت از دریافت‌کننده‌ی خون به حداکثر برسد.
بعدازآن خون برای فرآورده گیری وهم چنین بررسی‌های عفونی به قسمت‌های مختلف فرستاده میشودوبعد از تائید سلامت خون در بانک خون نگهداری می‌شود و تا این زمان فقط سازمان انتقال خون دخیل بوده است از زمانی که مراکز درمانی درخواست خون می‌دهند آن‌ها هم در این بحث نقش خواهند داشت.»دکتر «مهدی زاده» بیان کرد که در همه‌ی مراکز درمانی پزشک ارشد «هموویژلانس» وجود دارد تا مراقبت از خون به بهترین نحو انجام شود در انتها «مهدی زاده» مؤثر بودن سیستم «هموویژلانس» را در گرو شناسایی و تشخیص عوارض به‌علاوه مستندسازی و گزارش دهی آن‌ها دانست.
پیوند بافت خونی
«مجید محسنی» کارشناس امور آزمایشگاهی و مسئول «هموویژلانس» سازمان انتقال خون در رابطه با فرآورده‌های خونی گفت:«فرآورده‌های خونی اجزایی از خون هستند که کاربرد درمانی دارند و برای بیماران استفاده می‌شوند. گلبول قرمز خون، پلاکت،پلاسمای تازه منجمد، کرایو، خون شسته شده و… از فرآورده‌هایی هستند که در سازمان انتقال خون کرمان، تهیه می‌شوند. که باید هرکدام از آن‌ها در شرایط خاصی نگهداری شده و به بیمار تزریق شوند.»
«محسنی» در ادامه گفت :«به دلیل این‌که بافت خونی از شرایط ایده آل خود که در بدن انسان است، خارج‌شده باید در شرایط خاصی نگهداری شود تا برای بیماری قابل‌استفاده باشد .با انتقال خون، پیوند بافت خونی صورت می‌گیرد و برای جلوگیری از عوارض ناشی از دریافت خون توجه ویژه‌ی کادر درمانی نیاز است.» او با اشاره به مطالعاتی که در سطح جهانی در رابطه با «هموویژلانس» انجام‌شده است بیان داشت: «بیشترین عوارض ناشی از انتقال خون و فرآورده‌های آن به دلیل خطاهای انسانی رخ می‌دهد که قابل‌کنترل می‌باشند که با طی کردن تمام مراحل بر اساس دستورالعمل‌های جهانی و چک کردن‌های مجدد، جلوی بسیاری از آن‌ها را می‌توان گرفت.»
هویت بیمار
در ادامه همایش دکتر «قاضی‌زاده» مسئول آموزش و پژوهش سازمان انتقال خون استان کرمان نکاتی را در رابطه با نحو نمونه‌گیری و تزریق خون و همچنین شناخت عوارض ناشی از تزریق خون و نحو برخورد با آن‌ها را توسط کادر درمانی بیان کرد.«قاضی‌زاده» با تأکید بر شناسایی دقیق هویت بیمار عنوان کرد : «70 درصد خطاها در بحث انتقال خون ناشی از خطاهای انسانی است که قسمت اعظم آن‌ها به دلیل توجه کافی نداشتن به هویت بیمار رخ می‌دهد.» «قاضی‌زاده» بابیان شرایط و خصوصیات سالم هر فرآورده خون توجه کادر درمانی را به همه‌ی این موارد بسیار مهم دانست و عنوان کرد که بی‌توجهی ونا آشنایی با شرایط ظاهری سالم و همچنین نحو نگهداری هر فرآورده حتی می‌تواند خطر جانی برای بیمار به همراه داشته باشد.
سازمان انتقال خون استان کرمان به دلیل احساس مسئولیتی که در قبال بیماران و دریافت‌کنندگان خون و فرآورده‌های خونی دارد توجهی ویژه‌ای به سیستم «هموویژلانس» یا همان مراقبت خون دارد.قطره‌های خونی که زندگی می‌بخشند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *