پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چشم‌انداز کرمان 1404 از زبان استاندار

چشم‌انداز کرمان 1404 از زبان استاندار





۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۴۵

چشم‌انداز کرمان 1404 از زبان استاندار

توسعه کشور در گروی توسعه ذهن تصمیم ‌گیران و مجریان
سیدمهدی طبیب زاده در همایش چشم‌انداز ایران 1404 و برش‌های منطقه‌ای در محل اتاق بازرگانی کرمان اظهار داشت: ما سندها و قوانین زیادی داریم، اما کسی پیگیری نمی‌کند، خروجی آنها چه می‌شود.
وی با طرح این سوال که هم اکنون 10 سال از تدوین سند چشم انداز گذشته اما آیا مشخص است به کدام اهداف رسیده و در سال های باقی مانده باید به کدام الزامات برسیم افزود: در کشور ما رسم شده که یکسری آرمان و ایده بر کاغذ نوشته و ساعت ها وقت در دولت، مجلس و بدنه اجرایی صرف نوشتن آنها شود اما متاسفانه تا سال پایانی برنامه حتی به تنظیم بندهای اجرایی آنها نیز نمی رسیم. مطمئن باشیم اگر با همین رویکرد گذشته حرکت خود را ادامه دهیم، به اهداف تدوین شده و آرمانی نخواهیم رسید.
نائب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ابراز داشت: همه شعار قانون بهبود فضای کسب و کار را داده‌اند، مجلس این قانون را تصویب کرد، اتاق بازرگانی به عنوان بخش بخش خصوصی به آن کمک کرد و دولت تدبیر و امید هم با شعار بهبود فضای کسب و کار روی کار آمده است، اما چقدر توانسته‌ایم بهبود فضای کسب و کار را داشته باشیم. اگر فضای کسب و کار بهبود پیدا نکند و شاخص‌ها هم تغییری نداشته باشد. در استان کرمان اتفاقات خوبی در فضای کسب و کار روی داده، اما در سطح کلان فضای کسب و کار بدتر شده است، زیرا برخی از سازمان‌ها به تامین مالی نیاز دارند و بر بخش خصوصی فشار آورده‌اند و این به فضای کسب و کار آسیب می‌زند.
طیب زاده با تاکید بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای بهبود فضای کسب و کار چاره ای بیندیشد افزود: معتقدم باید چاره جدی برای تامین مالی اندیشیده شود و قوانین و مقررات مزاحم باید برداشته شود این در حالی است که معتقدم قوانین بسیاری داریم که برای حمایت از تولید کنندگان است اما ما در سیستم های ادارای متاسفانه به دنبال کلمه ای هستیم که آن کار را اجرایی نکنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: توسعه منابع انسانی عنصر کلیدی در تنظیم برنامه‌های سند توسعه است، اما به توسعه انسانی فکر نکرده‌ایم و اگر بهترین قوانین را بنویسیم، اما فردی که می‌خواهد آن را اجرا کند، فکرش توسعه پیدا نکند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و توسعه فکر و ذهن افراد تصمیم‌گیر حائز اهمیت است.
باید بتوانیم برنامه های توسعه ای را در عمل اجرا کنیم
علیرضا رزم حسینی سخنران بعدی این همایش با بیان اینکه دولت یازدهم کشور را با مشکلات عدیده ای تحویل گرفت تصریح کرد: تورم لجام گسیخته یکی از مشکلاتی بود که دولت با آن روبه رو بود و از سوی دیگر در سیاست خارجه نیز مشکلاتی زیادی بر کشور تحمیل شده بود داشتیم که خوشبختانه با درایت های دکتر روحانی و حمایت های مقام معظم رهبری این مشکلات در حال رفع شدن است.
وی گفت: معوقات بانکی به وجود آمده در دولت نهم و دهم چندین برابر نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. پول هایی که دست بنگاه های اقتصادی است، موجب معوقات بسیاری برای بانک ها شده است به گونه ای که هم اکنون از 300 هزار میلیارد تومان منابع بانک‌ها حدود 230 هزار میلیارد تومان مربوط به تمدید قرارداد با بنگاه‌های اقتصادی است و عملا پولی به بانک ها برگشت داده نشده است.
استاندار کرمان اظهار داشت : فضای کسب و کار نسبت به سال های 91 و 92 بهبود پیدا کرده و آرامش اقتصادی ایجاد شده در کشور نشان از خردگرایی دولت دکتر روحانی دارد که به دنبال آن است که با علم اقتصاد کار کرده و با عقلانیت کار را جلو ببرد. در برنامه های دوم و سوم توسعه کشور، شکوفایی و رشد اقتصادی خوبی محقق شده اما متاسفانه به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز توسعه نرسیده ایم. متوسط اهداف سند چشم انداز توسعه رشد هشت درصدی بوده است که تنها چهار درصد آن محقق شده و اگر بخواهیم آن را جبران کنیم باید 12 درصد رشد یابیم.
وی با بیان اینکه استان کرمان، به عنوان قطب معدنی، ملی، فراملی و قطب کشاورزی جنوب کشور پیش بینی شده گفت: باید در حوزه شرکت های دانش بنیان، متالورژی و صنایع خودرو سازی رشد قابل توجه ای در سند ششم توسعه داشته باشیم ضمن آنکه با توجه به عبور خط صلح گاز از این استان، صنایع پتروشیمی جزء دیگر اهداف برنامه ششم توسعه استان کرمان دیده شده است.استان کرمان یکی از مکان محورهای برنامه ششم توسعه می باشد و رونق بخشی تجارت الکترونیک یکی دیگر از محورهایی است که استان کرمان در برنامه ششم توسعه باید به آن دست یابد.
رزم حسینی با اشاره به ایجاد شرکت خصوصی ناوگان حمل و نقل ریلی در استان کرمان تصریح کرد: این شرکت باید با ظرفیت 30 میلیون تن بار در استان کرمان تشکیل شود و حمل بار و مسافر جنوبشرق کشور را عهده دار شود همچنین صنعت حمل و نقل باید خصوصی گردد .دولتی بودن ناوگان ریلی؛ بزرگترین آسیب را به اقتصاد کشور ایجاد کرده است که در این راستا نیز باید تدابیری ویژه اندیشیده شود.
وی موضوع آب در استان کرمان را از چالش های جدی در بحث مهاجر پذیری برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم به افق 1404 برسیم باید چالش جدی آب را در برنامه ششم توسعه بیینیم و قطعا نمی توانیم بدون در نظر گرفتن مسئله آب، برنامه‌ای را تدوین کنیم. آب مصرفی در بخش کشاورزی سه برابر سرانه کشور است. با جمعیت فعلی و با توجه به جمعیت پیش بینی شده تا پایان برنامه و افق 1404 ، اگر بخواهیم با همین روند به مصرف آب خود ادامه دهیم باید 13 هزار میلیارد مترمکعب آب مصرف کنیم که دیگر چیزی از آب برای آیندگان باقی نخواهد ماند.صنعتی شدن یکی از راهبردهای اصلی استان کرمان است .باید دو میلیارد مترمکعب مصرف آب در استان کرمان را در قالب برنامه های مختلفی از جمله طرح همیاران آب کاهش دهیم تا در بارش های احتمالی آینده، قابلیت ذخیره آب را داشته باشند.
استاندار کرمان با اشاره به اجرای طرح همیاران آب در حوزه مدیریت کشاورزی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه بحث انتقال حوضه به حوضه آب به استان کرمان را دنبال خواهیم کرد ضمن آنکه با توجه به هزینه های بالای این کار، بخش خصوصی را پای کار آورده و این کار توسط بخش خصوصی هم اکنون در حال انجام است به گونه ای که در راستای انتقال آب از بهشت آباد، 185 میلیون مترمکعب آب برای شرب به استان کرمان وارد می شود و این طرح یک اقدام مهم و استراتژیک برای استان کرمان به شمار می رود.
رزم حسینی در پایان با تاکید بر ایجاد یک نهاد اقتصادی در استان کرمان خاطر نشان کرد: باید بتوانیم برنامه های توسعه ای را در عمل اجرا کنیم و ما نیز در استان کرمان به دنبال ایجاد یک دولت کوچک اقتصادی و کارآ مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در استان هستیم.
اقتصاد مقاومتی برای جبران عقب ماندگی ها آمده است
رئیس کمیسیون علمی راهبردی چشم انداز مجمع تشخیص مصلت نظام در همایش چشم انداز ایران 1404 و برش های منطقه ای در کرمان اظهار کرد: سند چشم انداز از سال 84 در حالی اجرایی شد که در آن زمان خیلی ها تصور می کردند کشور به چنین برنامه ای نیاز ندارد این در حالی است که در سال 75، سند 25 ساله چشم انداز را داشتیم اما در سال 76 با تغییر رییس جمهور وقت این سند کنار گذاشته شد اما باز در پایان همان دولت مجددا به تصویب رسید.
وی با اشاره به اهداف تدوین سند چشم انداز جمهوری اسلامی افزود: مطالعات نشان می داد در آینده، ایران وارد منطقه ای ناامن تر می شد و باید خود را آماده کند و بحث شد اگر ایران بخواهد از پاشیدگی که برای این کشور طراحی شده بود، جلوگیری کرده و لنگرگاهی در منطقه باشد، باید جایگاه اقتصادی و علمی خود را قوی کند و خود را به رتبه اول برساند. اگر در منطقه اول نباشیم، نمی توانیم باقی بمانیم و به تعبیر مقام معظم رهبری رسیدن به جایگاه اول از روی الزام است و باید به سمت این هدف حرکت کنیم تا به آن برسیم. توسعه توسط ملت ها صورت می گیرد و دولت‌ها نقشی در اقتصاد ندارند . دولت تنها برای ارائه خدمات عمومی است و از سوی دیگر اقتصاد تنها باید دست مردم و نهادهای مردمی باشد.
اقا محمدی با بیان اینکه در سند چشم انداز هدف ما تعامل است نه مقابله تصریح کرد: قطعا در جایی که لازم باشد دفاع خواهیم کرد اما برای تحولات بزرگ به شرکت های بزرگ نیاز داریم تا در بحران ها از پا نیفتاده، اما در حال حاضر همه منتظر هستند از جایی پولی بگیرند. دولت یازدهم دو سال است که مذاکره می کند و مردم می دانند که دولتی که جدی کار می کند، کارش با جهان را سامان می دهد و نظام از مذاکره و تلاش او حمایت می کند.
وی با بیان اینکه اگر با روند کنونی در چشم انداز پیش برویم، 40 درصد اهداف محقق خواهد شد تصریح کرد: اگر از آغاز برنامه ششم توسعه بتوانیم با رشد 8 درصد اقتصادی بالا برویم تازه به 65 درصد اهداف خود در چشم انداز 1404 خواهیم رسید و برای رسیدن به تمام اهداف تعیین شده، باید نرخ رشد 12 درصدی داشته باشیم. هم اکنون به یک بسیج ملی نیازمندیم ، بسیج ملی زمانی اتفاق خواهد افتاد که همه ماها بگوییم قرار است همه واحدهای اقتصادی از جمله بقالی سرکوچه و کاسب ها بزرگ شوند و همه ماها باید 8 درصد رشد کنیم و این مفهوم نهادینه سازی شود.
رییس کمیسیون علمی راهبردی چشم انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوشبختانه ایران بعد از انقلاب در زمینه توسعه انسانی تا سال گذشته بعد از کره جنوبی رتبه دوم را در نرخ رشد توسعه انسانی داشته است اما متاسفانه نتوانستیم علم را تبدیل به ثروت کرده و این ضعف ماست.
وی ابراز داشت: باید بخش خصوصی خودش راه بیفتد و اگر منتظر است دولت او را هُل بدهد، دولت چنین توانی ندارد. رقبا تمام توانشان را برای کنار گذاشتن ما جمع کرده اند و نمی خواهند ایران مقتدر شده و حرف اول را در منطقه بزند این در حالی است که ما تمام زیرساخت های لازم و حتی نیروی انسانی برای اول شدن در منطقه را داریم.
آقامحمدی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی برای جبران عقب ماندگی ها آمده است تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی نکته کلیدی این است که عامل توسعه مردم هستند نه دولت، دولت باید تسهیل گر باشد و اقتصاد مقاومتی راهکارهایی نشان می دهد که این عقب ماندگی را جبران کنیم. ایران مخزنی از استعدادهای انسانی و سرزمینی بهره برداری نشده است معتقدم ایران رتبه اول جهان را در عدم استفاده از این ظرفیت ها به خود اختصاص داده است زیرا باید توسعه عامل پیشبرد این استعدادها شود که تاکنون این کار در کشور صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه دستیابی به رشد اقتصادی شتابان مستلزم تغییر نگرش به استراتژی صنعتی کشور و نقش مناطق در تحقق این استراتژی است تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی برای مقاوم سازی اقتصاد ملی در مقابل تغییرات، مخاطرات، تهدیدات و رسیدن به اهداف چشم انداز آمده است.
آقامحمدی در پایان خاطر نشان کرد: ایران در حال حاضر جزء 20 کشور بزرگ اقتصادی دنیا می باشد و در افق چشم انداز این جایگاه باید تا رتبه اولی در منطقه آسیای جنوب غربی ارتقاء یابد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *