پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عسگر خسروی خواننده ، شاعر و آهنگ ساز: در شرایط سخت خلاقیت بروز پیدا می‌کند

عسگر خسروی خواننده ، شاعر و آهنگ ساز: در شرایط سخت خلاقیت بروز پیدا می‌کند





۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۲

عسگر خسروی خواننده ، شاعر و آهنگ ساز: در شرایط سخت خلاقیت بروز پیدا می‌کند

– اصالتا بیرجندی و در یک خانواده اهل فرهنگ و هنر در تهران متولد شده است عسگر خسروی متولد 1362 خواننده ، شاعر و آهنگ ساز ساکن کرمان است که در سال های اخیر کارهای متفاوتی از او شنیده ایم با او گفتگویی انجام داده‌‌ام که می خوانید:
کار موسیقی را از کی شروع کردی و چه کارایی انجام دادی؟
حدود 9 سال هست که گیتار کار می کنم و 4 ساله که خوانندگی رو شروع کردم.
آهنگ تی شرت قرمز اولین تجربه آهنگ سازیم بود. آزادی، ساکتو بستی، احساسات پیراهن، یارش می رود و … اسامی چند تا اثری ست که از من پخش شده. که یکیشون رو تهران ضبط و تنظیم کردم و الباقی کرمان به انجام رسیده . تا به حال 8 آهنگ اجرا کردم که میشه چندتاشون رو توی بعضی سایت های موزیک دانلود کرد که البته من خودمم جا خوردم وقتی دیدم توی سایت گذاشتن. ساخت همه آهنگ ها کار خودمه و تنظیم دوست عزیزم پرهام رنجبر
در این آشفته بازارتولید و پخش آثار موسیقی چرا موسیقی پاپ را انتخاب کردی؟
به طور کلی معتقدم نباید پیروی یک خط مشی واحد در هنر و به ویژه در موسیقی بود و باید به سمتی حرکت کرد که در اون لحظه میشه اون حس رو منتقل کرد. در حال حاضر، در مرحله آزمون و خطا هستم و گاهی گریزی به هر سبکی می زنم. توی تنظیم کارهام هم با همین دیدگاه جلو می رم. و البته ناگفته نماند که موسیقی پاپ برآیند یک جریان اجتماعی بعد از پدیده اصلاحات بود و خوشبختانه متوقف نشد. ترجیح میدم از هرچیزی استفاده کنم برای خلق یک اثر، خیلی اوقات به این ایمان رسیدم که وقت اینکه هرچیزی باید سر جایش باشد گذشته است کلا خیلی پیرو کسی نیستم و همه چیز گوش میکنم از هر کسی و از هر سبکی.
هر خواننده ای مخاطب خودش رو داره و واقعا نمیشه به باورها و انتخاب ها خورده گرفت خیلی اوقات چیزیو دوست داشتیم و کلی ازش خاطره ساختیم و داریم ولی با کسانی روبرو شدیم که ازشون شنیدیم «وای این چیه گوش میدی خاموشش کن « خیلی ها ازینکه تعداد خواننده ها زیاد شده شاکی اند و جمله هر کی از خونه اش قهر کرده رفته خواننده شده رو بارها شنیدیم ولی اکثر اوقات این جریان به خلق اثاری خوبی منجر میشه و جالب تر اینکه عموما کسی که خالی باشه دووم نمیاره توی این بازار . کلمه بازار و بی دلیل به کار نمی برم چون آثار ناخود آگاه ایجاد رقابت میکنه و این اجتناب ناپذیره.
بازخورد کارهایت چگونه بوده؟
اولین کارم که پخش شد تجربه جالبی بود هر کسی نظری می داد که واقعا هم درست بود بعضی ها به شدت انتقاد میکردن بعضی ها تعریف می کردن خیلی وقتا پیش میاد چیزی رو که یه نفر خوشش اومده بود یکی دیگه دوست نداشت و این برام جالب بود . زیاد تمایل ندارم موسیقی و آهنگم ناراحت کنه کسی رو ترجیح میدم بخندونم تا گریه بندازم وقتی یه روز عصر دم غروب تو خیابون قدم بزنی ثانیه به ثانیه چیزایی می بینی برای غمگین شدن و حسرت خوردن . روبرو شدن با کسایی که فقط قراره گله کنن و صداشون بیاد که دارن از غم ها میگن به شدت خسته ام می کنه توی یه جمع شاد بودن همیشه ارجحیت داشته برام تا جمعی که نمی دونن چی می خوان و تو هر شرایطی ایراد از یه جاییه . خیلی به چشم نمیاد ولی باید مدیون دو گروه بود در موسیقی پاپ به نظرم اول کسایی که میتونی وقتی شادی گوششون کنی و شادی رو چند برابر کنن و دوم کسانی که با آگاهی میتونی تو خلوت ازشون لذت ببری و همزاد پنداری کنی .
تا حالا برای گرفتن مجوز اقدام کردی. ؟
من دو بار برای مجوز اقدام کردم: یک بار در دولت قبلی که ناموفق بود و یک بار در دولت فعلی که مصادف شد با استعفای مدیر خانه موسیقی جناب آقای پیروز ارجمند که آن هم نافرجام موند.
در روند تولید آثارت با چه مشکلاتی مواجه بوده‌ای؟
نا معقول هست اگر هر کسی در ایران هرگونه فعالیت هنری داشته باشد و خودش را آماده بن بست های پیش رو و نبردهای تن به تن و مشکلات پیشبینی شده و نشده نکرده باشد. در واقع، اعتقاد دارم که در شرایط سخت و عدم امکانات مناسب، خلاقیت بروز پیدا می کنه و آثار هنری متفاوت تولید میشه. من هم به نوبه خودم بارها با این چالش ها علی الخصوص عدم امکانات لازم در کرمان برای ضبط و ارائه کار مواجه شدم. البته کلا آدم اهل گله و شکایت نیستم و همیشه سعی کردم از امکانات موجود بهترین استفاده رو بکنم، گرچه ناکامی در کسب مجوز و پخش آثارم خوانی ست که به راحتی نمیتوان از آن گذشت.
ترانه هایت را چگونه انتخاب می کنی؟ با توجه به این که شاعر و ترانه سرا هم هستی؟
سالهاست که کار شعر می کنم و تا حدودی با ادبیات ارتباط خوبی دارم جدا از این بحث دوستان زیادی دارم که با آنها در مورد شعر ها و ترانه ها مشورت می کنیم و نهایتا کاری رو که با فضای ذهنی و حسی من پیوند می خوره رو انتخاب می کنم. به علاوه، چند کار در حال ضبط دارم که کاملا به صورت گروهی نوشته شده و به مرور زمان تصحیح شده است. اما مسیر یا ژانر مشخصی رو برای انتخاب یا خلق ترانه هام دنبال نمی کنم و از اونجا که تاریخ ادبیات ما، پیشینه وسیعی داره، مخاطب ایرانی بیشتر متاثر از شعر است تا موسیقی بر خلاف موسیقی در اروپا که متن در اولویت دوم خواننده است.
چه برنامه هایی برای آینده داری؟
همچنان تصمیم به اقدامات مکرر جهت اخذ مجوز و انتشار آلبوم و در صورت امکان اجرای کنسرت دارم. گرچه از مسیر پر پیچ و خم و مشکلات پیش رو آگاه هستم ولی در زمان مدیریت آقای پیروز ارجمند، حرکت خوبی آغاز شد که از مجموع آثار چند خواننده، یک آلبوم مشترک تهیه می شد که از نظر آهنگ سازی، ترانه و تنظیم آثار خوب و قوی بودند و با هزینه مشترک منتشر می شدند که این جریان روزنه امیدی برای خوانندگان و فعالان موسیقی بود که البته نبض این جریان با تغییر پیروز ارجمند قطع شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

افزایش شانس تعطیلی شنبه‌ها

عضو کمیسیون اجتماعی می‌گوید نتیجه استعلام از دفتر مراجع درباره تعطیلی شنبه‌ها مثبت بوده است

افزایش شانس تعطیلی شنبه‌ها

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

ریزش بخشی از دیوار مرمت‌شده شهر تاریخی «بلقیس»

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین خبر داد

ریزش بخشی از دیوار مرمت‌شده شهر تاریخی «بلقیس»

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی:

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

طرحی برای تغییر آغاز سال تحصیلی باتوجه به شرایط آب و هوایی

طرحی برای تغییر آغاز سال تحصیلی باتوجه به شرایط آب و هوایی

مزایدهٔ ۱۲۶ بنای تاریخی

صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی اعلام کرد

مزایدهٔ ۱۲۶ بنای تاریخی

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

چاه‌نیمه‌ها خالی ماندند

سخنگوی صنعت آب کشور می‌گوید تنها ۴۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شده است

چاه‌نیمه‌ها خالی ماندند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *