پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشتی فرنگی بعد از یک دهه بدون طلا از جهانی برمی گردد / پایان یک رویا

کشتی فرنگی بعد از یک دهه بدون طلا از جهانی برمی گردد / پایان یک رویا





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۳۹

کشتی فرنگی بعد از یک دهه بدون طلا از جهانی برمی گردد /
پایان یک رویا

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در لاس وگاس آمریکا برای ایران با قرار گرفتن در رده چهارم به پایان رسید. تیم کشتی فرنگی ایران در پایان این رقابت‌ها یک نقره و دو برنز به دست آورد و بعد از کشورهای روسیه، آذربایجان و اوکراین در رده چهارم قرار گرفت. برای تیم ایران قاسم رضایی در وزن 98 ، حبیب اخلاقی در وزن 85 و یوسف قادریان در وزن 80 کیلوگرم سه کشتی‌گیری بودند که مدال کسب کردند.
آخرین نماینده ایران در این مسابقات حبیب اخلاقی در وزن 85 کیلوگرم بود که با توجه به شکستش در مصاف با آساکولوف ازبکستانی آن هم در شرایطی که هفت بر صفر از حریفش پیش بود، راهی دیدار رده‌بندی شد و در این مرحله با برتری مقابل حریفانش به‌عنوان سومی رسید و یک مدال برنز برای ایران کسب کرد. تیم کشتی فرنگی ایران که چند سالی است روند رو به رشدی را آغاز کرده در این یکی دو سال اخیر در سراشیبی قرار گرفته و فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه می‌کند. ایستادن بر سکوی نخست جهان در سال 2014 و این بار چهارم شدن در جهان نشان دهنده این فراز و نشیب‌ها است. تیم ایران در سال 2013 به‌عنوان هشتمی جهان رسید و بعد در سال 2014 قهرمان شد و حالا در جهانی 2015 چهارمی دنیا را با خود به ارمغان آورده است. در سال 2012 در بازی‌های المپیک لندن هم تیم ایران با سه مدال طلا قهرمان المپیک شده بود. این همه فراز و نشیب برای تیم کشتی فرنگی ایران به چه دلیل رخ می‌دهد؟ بی تردید چهارمی دنیا برای تیمی که می‌توانست با اقتدار به‌عنوان قهرمانی برسد یک نتیجه بسیار ضعیف محسوب می‌شود.
باید تمام دلایل این ناکامی بزرگ مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود چه تصمیماتی منجر شده است که در این مدت ثبات کشتی فرنگی از بین برود و این همه فراز و نشیب حاصل کار این تیم باشد. بدون شک یکی از دلایل ناکامی تیم ملی کشتی فرنگی ضعف کادر فنی تیم ملی است. ضعف در آنالیز کشتی‌های حریفان و ضعف در هدایت کشتی‌گیران و از همه بدتر از بین رفتن حس اعتماد بین کشتی‌گیران و مربیان باعث این ناکامی بود. حالا باید همه این شرایط مورد بررسی قرار بگیرد.
تیم کشتی فرنگی ایران را اگر در بررسی وزن به وزن بخواهیم با همه حریفان خود در این مسابقات مقایسه کنیم به وضوح مشخص خواهد شد که تیم ایران تنها تیمی در این مسابقات بوده که در تمامی اوزان دارای نفرات عنوان دار بوده اما نتیجه‌ای که به دست آمده به هیچ عنوان در قیاس با این وضعیت همخوانی ندارد. کشتی فرنگی ایران اگر چه در دهه‌های 60، 70، 80 و 90 میلادی حرفی برای گفتن نداشته اما از ابتدای 2000 به این سو همیشه در حال پیشرفت بوده و دیگر نمی‌توان همانند گذشته درباره این تیم حرف زد. حالا درباره تیمی حرف می‌زنیم که قهرمان جهان و المپیک است و سطح توقعات از نتایج این تیم هم باید در همین حد باشد. البته یکی از مشکلاتی که کشتی فرنگی این روزها با آن مواجه است، تصمیم گیری افرادی است که شناخت خوبی از این تیم ندارند. افرادی که تحت عنوان اعضای شورای فنی کشتی فرنگی برای این تیم تصمیم گیری می‌کنند اما واقعا بینش و اطلاعات کافی از این تیم و جایگاهی که در جهان دارد را ندارند.
اینکه یکی از اعضای همین شورای فنی معتقد است تیم ملی کشتی فرنگی جوانگرایی کرده و از سعید عبدولی به‌عنوان یک جوان نام می‌برد و می گوید به همین دلیل تیم نتیجه نگرفته، یک مصیبت بزرگ برای کشتی فرنگی است.
باید بزرگی و جایگاه کشتی فرنگی را همه بپذیرند و برای این تیم تصمیمات بزرگی هم بگیرند. اینکه این رشته را به هر مربی که خواستیم بسپاریم یکی از گرفتاری‌های اساسی این رشته است. این تیم باید به دست مربیان سازنده و کاربلد این رشته سپرده شود نه مربیانی که بیش از یک دهه دور از این رشته بودند و به یکباره سرمربی تیم ملی شدند بدون اینکه شناختی از کشتی فرنگی ایران و جهان داشته باشند.
امروز باید فدراسیون کشتی در قبال این تیم احساس مسوولیت کند و بداند که تبعات تصمیمات اعضای شورای فنی متوجه این فدراسیون است و اینگونه نیست که تصور کنیم چون اعضای شورای فنی این تصمیمات را گرفته پس فدراسیون بی تقصیر است. کشتی فرنگی ایران می‌توانست پس از قهرمانی در المپیک و اولین قهرمانی در جهانی امسال به دومین قهرمانی خود دست پیدا کند وعزمی بلند داشته باشد برای آقایی در المپیک آینده اما همه این رویاها از بین رفته و حالا باید نگران شرایط این تیم برای حضور در بازی‌های المپیک آینده باشیم. آنهایی که می‌گویند فاجعه‌ای در لاس وگاس آمریکا رخ نداده است توجه ندارند که برای اولین بار بعد از سال 2005 کشتی فرنگی ایران نتوانست در مسابقات جهانی به مدال طلا برسد که همین موضوع به خوبی نشان دهنده عمق فاجعه است.
فرنگی کاران ایران از سال 2005 با هدایت محمد بنا درخشش و سیر صعودی خود را آغاز کردند و این درخشش با قهرمانی در المپیک به اوج خود رسید. حالا نتایجی رقم خورده است که بعد از یک دهه موفقیت در مسابقات جهانی و کسب مدال‌های طلای متعدد امسال با یک نقره و دو برنز شاهکاری از خود به جا گذاشتند.
دو ایرانی روی یک سکو
در پایان رقابت‌های وزن 85 کیلوگرم قهرمانی جهان دو کشتی‌گیر ایرانی روی سکوی سومی جهان ایستادند. حبیب اخلاقی کشتی‌گیر ارزشمند ایران و سامان طهماسبی کشتی‌گیر ایرانی تیم ملی آذربایجان در دو سوی جدول مسابقات بودند که در نهایت هر دو به مدال برنز مشترک وزن 85 کیلوگرم رضایت دادند. ایستادن دو ایرانی روی یک سکو یک بار دیگر نشان دهنده شایستگی‌ها و پتانسیل‌های کشتی فرنگی ایران است که البته خوب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر