سایت خبری پیام ما آنلاین | واکنش نمایندگان استان به حقوق‌های نجومی در گفت‌وگو با «پیام ما» / قانون‌گذاران علیه حقوق‌های نجومی

واکنش نمایندگان استان به حقوق‌های نجومی در گفت‌وگو با «پیام ما» / قانون‌گذاران علیه حقوق‌های نجومی





۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۰:۳۰

واکنش نمایندگان استان به حقوق‌های نجومی در گفت‌وگو با «پیام ما» /
قانون‌گذاران علیه حقوق‌های نجومی

پورابراهیمی، نیکزادی پناه، حمزه، اسدی و حسن پور پاسخ «پیام ما» را ندادند
ماجرای حقوق‌های نجومی در هفته‌های گذشته در صدر خبرهای اکثر رسانه‌ها بوده و هرروز وارد فاز جدیدی می‌شود. در این میان نقش نمایندگان مجلس به‌عنوان ناظران بر عملکرد دولت بسیار تعیین‌کننده است.
حقوق‌های نجومی و غیرمتعارف. این عبارت در روزها و هفته‌های اخیر جزو پربازدیدترین خبرهای اکثر رسانه‌ها بوده است. ماجرایی که از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری با انتشار فیش حقوقی مدیران بیمه مرکزی شروع شد. ابتدا تصویر حقوق 87 میلیونی یکی از مدیران این بیمه منتشر شد و واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به همراه داشت. البته برخی با دیده تردید به تصویر این فیش نگاه می‌کردند اما باگذشت چند روز، فاز جدیدی از انتشار فیش‌های حقوقی نجومی آغاز شد. 18 خردادماه بود که برخی رسانه‌ها فیش 243 میلیونی مدیرعامل یکی از بانک‌های کشور را منتشر کردند. در ادامه فیش‌های حقوقی مدیران برخی سازمان‌های دیگر هم منتشر شد. این فیش‌های حقوقی آن‌قدر در فضای مجازی با واکنش روبرو شدند که در همان روزها کمپینی بانام «فیش حقوقی خود را منتشر کنید» به راه افتاد. این کمپین همه افراد، چه مشهور و چه افراد عادی را به انتشار فیش حقوقی دعوت می‌کرد. در این میان منتقدان دولت حقوق‌های نجومی را دستاویزی برای انتقاد از دولت قراردادند. به همین دلیل برخی مسئولان دولتی ازجمله سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان، مصطفی تاج‌زاده، معاون اسبق وزیر کشور، رضا صالحی امیری، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسین هاشمی استاندار تهران و چند مسئول دیگر فیش‌های حقوقی خود را منتشر کردند تا همه دولت با یک چوب رانده نشود.
قانون چه می‌گوید؟
در حالی برخی مدیران حقوق‌های نجومی دریافت کردند که بر اساس ماده ۷۶ قانون خدمات کشوری، هیچ فردی در دولت نمی‌تواند بیش از ۷ برابر پایه یک کارمند عادی حقوق دریافت کند.
عذرخواهی دولت و عزل مدیران متخلف
سخنگوی دولت تدبیر و امید 23 خردادماه هم‌زمان با اوج گرفتن حقوق‌های نجومی به شبکه دوم سیما رفت و در گفت‌وگوی ویژه خبری از مردم به دلیل این اتفاق عذرخواهی کرد. محمدباقر نوبخت همچنین گفت: «متأسفانه آنچه موجب شد که دستگاه‌های اجرایی بتوانند پاداش‌های غیرمتعارف پرداخت کنند مجوزهای قانونی است که در قوانین مختلف به برخی از آنان داده‌شده است. هیچ‌یک از قوانین و مقرراتی که طبق آن، این حقوق‌های بالا پرداخت‌شده است، مصوب دولت یازدهم نبوده است.» بااین‌حال صحبت‌های سخنگوی دولت اوضاع را بهتر از پیش نکرد. همان روز رئیس‌جمهور در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، از وی خواست تا در اسرع وقت همه موارد تخلف در خصوص حقوق و پاداش‌های پرداختی به مدیران در دستگاه‌های اجرایی را شناسایی نموده، و وجوهی که به‌ناحق پرداخت‌شده به بیت‌المال مسترد و مدیران متخلف عزل شوند.
تأکید رهبری بر برخورد
2 روز پس از نامه رئیس‌جمهور به معاون اولش، جهانگیری در نامه‌ای از رهبری خواست که «رهنمودی مبنی بر لزوم همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادهای عمومی کشور با دولت در این مبارزه جدی و پرهیز از ترویج و اشاعه رفتارهای تحریک‌کننده و برخی فضا سازهای رسانه‌ای صادر فرمایند.» رهبر انقلاب هم در پاسخ به نامه جهانگیری تأکید کردند: « کلیه دستگاه‌ها موظفند نسبت به پرداخت‌های غیرمتعارف حساسیت نشان دهند و قاطعانه با موارد تخلف برخورد کنند. دفتر هم موظف است ضوابط مصوب دولت را در مجموعه‌های وابسته به خود موردتوجه و امعان نظر قرار دهد.»
مدیرانی که برکنار شدند
در این میان دولت اقدام به برکناری چند مدیر کرد. پس از استعفای رئیس بیمه بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌های رفاه، صادرات، ملت و مهر ایران برکنار شدند. هیات مدیره صندوق توسعه ملی هم به‌طور دسته‌جمعی استعفا کردند تا فیش‌های حقوقی وارد مرحله جدیدی شوند.
تأکید رئیس‌جمهور بر مبارزه با فساد
چند روز پس‌ازاین برکناری‌ها و در تاریخ 14 تیر رئیس‌جمهور خطاب به ملت ایران بیانیه‌ای صادر کرد. حسن روحانی در این بیانیه متذکر شد که «دولت، دولت ساماندهی نظام شفافیت اطلاعات است.» وی تأکید کرد: «باکسی عقد اخوت نبسته‌ام و مبارزه با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی را تا ریشه‌کن شدن ادامه می‌دهیم.»
ورود مرکز پژوهش‌ها به فیش‌های حقوقی
یک روز پس‌ازاین بیانیه، مجلس هم به این ماجرا ورود کرد. البته پیش‌ازاین برخی نمایندگان جسته‌وگریخته در این مورد اظهارنظر می‌کردند اما سه‌شنبه گذشته گزارش ویژه مرکز پژوهش‌های مجلس درباره فیش‌های حقوقی نامتعارف در صحن علنی مجلس قرائت شد. آن‌طور که در خبرگزاری‌های مختلف آمده این گزارش، عمده‌ترین دلایل پرداخت‌های نامتعارف را تخلف از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و وجود برخی قوانین و مقررات خاص که زمینه را برای این‌گونه پرداخت‌ها فراهم کرده است، می‌داند. به‌عنوان‌مثال طبق ماده 217 قانون مالیات‌های مستقیم ، وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه دارد یک درصد از وجوهی که بابت مالیات و جرائم موضوع قانون فوق وصول می‌کند (به‌استثنای مالیات شرکت‌های دولتی) را صرف آموزش و تربیت کارمندان و تشویق کارمندان و کسانی که در امر وصول مالیات فعالیت مؤثری داشته‌اند خرج کند. این وجوه به‌عنوان پاداش از شمول مالیات و کلیه مقررات مغایر مستثنی است. آن‌طور که در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده است، یکی از موضوعات مهم و تبعیض‌آمیز، دریافت انواع تسهیلات ارزان‌قیمت توسط برخی مدیران ارشد بانک‌ها و بیمه‌های دولتی است (برخی از فیش‌های حقوقی منتشرشده حاکی از دریافت مبالغ چند 100 میلیون تومانی به‌عنوان وام با عناوین مختلف توسط برخی مدیران بانکی و بیمه‌ای است). دریافت این حجم از تسهیلات اگرچه مستند به برخی مصوبات شورای پول و اعتبار بوده است اما به‌هرحال حاکی از شرایط رانتی است که در این‌گونه بنگاه‌ها از جهت دسترسی به منابع وجود دارد و کاملاً تبعیض‌آمیز و نامتعارف است. این گزارش، کم‌توجهی یا بی‌تفاوتی و فقدان نظارت قوه مجریه در هشت سال گذشته در قبال بروز این مشکل را کاملاً آشکار می‌خواند و تغییرات مکرر در ساختار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تضعیف آن را نیز یکی از دلایل حاد شدن این معضل می‌بیند. واکنش مردم و مسئولان مختلف نشان از اهمیت موضوع حقوق‌های نجومی دارد. اتفاقی که در سطوح مختلفی رخ‌داده و احتمال اینکه در استان کرمان هم رخ‌داده باشد، کم نیست.
بی‌نظمی‌های مالی گذشته عامل حقوق‌های نجومی
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در رابطه با ماجرای حقوق‌های نجومی به «پیام ما» گفت: «بعضی از بی‌نظمی‌های مالی درگذشته منجر به این اتفاق شده است.» حسین امیری خامکانی افزود: «این بی‌نظمی‌ها باعث شده تا برداشت‌های متفاوتی از برخی قوانین شود. مثلاً درحالی‌که بانک‌ها قوانین خاص خود را داشتند اما برخی بخشنامه‌ها درگذشته صادرشده که پرداخت حقوق و مزایا را بر عهده مدیران می‌گذاشته است.»
دولت به‌موقع ورود کرد
وی بابیان اینکه دولت به‌موقع به حقوق‌های نجومی ورود کرد، اظهار داشت: «خوشبختانه دولت مقرراتی را تدوین کرده و دیگر این اتفاقات نخواهد افتاد.» نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس دهم اضافه کرد: «بیانیه رئیس‌جمهور شجاعانه بود و قبل از آن‌هم چندین بار دولت از مردم عذرخواهی کرد.» امیری خامکانی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد در استان کرمان هم این اتفاق رخ‌داده باشد، گفت: «نمی‌دانم. اما ماجرای فیش‌های حقوقی استانی نیست بلکه دستگاهی است. در برخی دستگاه‌ها زیاد بوده و در برخی کم.»
دولتی که شعار قانون مداری می‌داد باید رعایت می‌کرد
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم در این رابطه به «پیام ما» گفت: «اینکه از چه زمانی این حقوق‌های نجومی وجود داشته باید توسط دستگاه‌های نظارتی بررسی شود اما همه مدیرانی که به این دلیل عزل شدند، توسط دولت یازدهم منصوب‌شده بودند.» محمدمهدی زاهدی افزود: «اصلاً اگر هم از دولت‌های قبل این ماجرا وجود داشته، دولت فعلی که شعار قانون مداری می‌داد می‌بایست رعایت کند.» وی بابیان اینکه دولت نباید فقط روی برکناری تعدادی مدیر تمرکز کند، اظهار کرد: «بسیاری از کسانی که مدیر هم نیستند حقوق بالا می‌گیرند و یا از رانت استفاده می‌کنند. رانتی که از طریق برخی سیستم‌های دولتی به‌دست‌آمده و دولت باید با همه برخورد کند.» زاهدی با اشاره به اینکه برخورد قاطع با متخلفان نشان از مخالفت نظام مقدس جمهوری اسلامی با رشوه، رانت‌خواری و تبعیض در برقراری عدالت اجتماعی خواهد بود، اضافه کرد: «ممکن است برخی حقوق بالا نگیرند اما مجموع درآمدشان بالا باشد. این نکته مهم است. دلیلی ندارد برخی از دولتی‌ها مجموع درآمدشان چند صد برابر یک فرد عادی باشد.»
در هر استانی امکان رخ دادن تخلف وجود دارد
نماینده مردم کرمان در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد در استان ‌هم این اتفاق رخ‌داده باشد، گفت: «در هرکجای کشور و در هر استانی امکان رخ دادن این تخلف وجود دارد.»
برخورد دولت قابل‌تقدیر است
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم دراین‌ارتباط به «پیام ما» گفت: «متأسفانه این اتفاق رخ‌داده اگرچه که شروع آن قبل از دولت فعلی بوده اما در این دولت هم ادامه پیداکرده است.» یحیی کمالی پور افزود: «همین‌که دولت برخورد را شروع و چندین نفر را عزل کرد، قابل‌تقدیر است.» وی بابیان اینکه نباید ماجرای حقوق‌های نجومی از طرف جناحی مصادره به مطلوب شود، ابراز کرد: «همه ما باید با کمک هم ‌ریشه این تخلف را بخشکانیم. ما هر زمان که در کشور همدیگر را متهم کردیم، جواب نگرفتیم. باید این را قبول کنیم که بدعتی ناروا در کشور ایجادشده و باید جلوی آن را با کمک هم بگیریم.» نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا در استان‌هم این اتفاق رخ‌داده، اظهار کرد: «تا به امروز چیزی اعلام‌نشده اما این موضوع در سراسر کشور در حال بررسی است و اگر در هر استانی یک مدیر حقوق نجومی گرفته باشد، با وی برخورد خواهد شد.»
نظارت ضعیف باعث این حقوق‌ها شده است
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس دهم در این رابطه به «پیام ما» گفت: «این اتفاق متعلق به هر دوره‌ای که بوده باشد، قابل‌پذیرش نیست.» علیبرز بختیاری افزود: «اگر این تخلفات از دولت قبل وجود داشته، دولت یازدهم هم می‌بایست نظارت بیشتری می‌کرد. این اتفاق نشان می‌دهد نظارت ضعیف بوده است. هم در این دولت و هم در دولت قبلی.» وی بابیان اینکه نباید این ماجرا سیاسی شود، اظهار کرد: «بیانیه رئیس‌جمهور بسیار امیدوارکننده بود و امیدوارم این قصه از ریشه خشکانده شود.» بختیاری در پاسخ به این سؤال که آیا در استان‌هم این اتفاق افتاده است، گفت: «نمی‌دانم. اما شاید در استان‌هم این تخلف روی‌داده باشد. با این‌حال امیدوارم این قضیه از ریشه خشکانده شود.»
حقوق‌های نجومی صرفاً مختص این دولت نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رابطه به «پیام ما» گفت: «باید خلاء های قانونی پیدا شود تا دیگر این اتفاقات رخ ندهد.» احمد انارکی محمدی افزود: «مواضع دولت تدبیر و امید در این خصوص خوب بوده و در خور شان نظام بود و نباید با برخی صحبت‌ها اعتماد مردم را نسبت به‌نظام کم کرد.» نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه حقوق‌های نجومی صرفاً مختص این دولت نیست، اظهار کرد: «باید با نظارت بیشتر این موضوع آسیب‌شناسی شود.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا در استان‌هم این تخلفات رخ‌داده، گفت: «فکر نمی‌کنم و امیدوارم در استان این اتفاق رخ نداده باشد.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *