پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هجمه پگاه به مطبوعات کرمان

هجمه پگاه به مطبوعات کرمان





۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۲:۱۹

هجمه پگاه به مطبوعات کرمان
چندی پیش دادستان کرمان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر از کشف 5 تن مواد فاسد لبنی و پلمپ برخی خطوط تولید کارخانه شیرپگاه کرمان داد. خبر کوتاه بود و شرح آنچنانی نداشت. اما مهم بودن موضوع از جهت ضرورت حفظ سلامتی مردم و موثق بودن منبع خبر که قابل تردید نبود، ما را برآن داشت که در تیترهای صفحه نخست روزنامه به آن بپردازیم و بررسی بیشتر موضوع را به روزهای آتی موکول کنیم. صبح روز بعد پس از توزیع روزنامه چندین تماس از سوی کسانی که خود را از مسئولین شیرپگاه معرفی می کردند با دفتر روزنامه انجام شد و اعلام می شد که خبر کذب است و از شما (روزنامه پیام ما) شکایت می کنیم! زمانی که ما اعلام می کردیم منبع خبر دادستان کرمان و فرماندار کرمان می باشند پس چگونه این مطلب می تواند کذب باشد پاسخ روشنی دریافت نکردیم. داستان فاسد بودن محصولات لبنی کارخانه پگاه به همین جا ختم نشد. در حالی که «دادستان کرمان» در گفت و گوی خود از کشف مواد لبنی تاریخ مصرف گذشته توسط بازرسان دانشگاه علوم پزشکی خبر داده بود، در اقدامی عجیب و پرسش برانگیز منصور قنبری معاون نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پس از بازدید از این کارخانه یک کنفرانس خبری برگزار کرد و در آن شرکت پگاه را از معتبرترین شرکت های استان و در اظهاراتی مفصل به نوعی از صدر تا ذیل شیر پگاه را بری از هر اشتباهی دانست. جالب تر اینکه یکی دیگر از کارشناسان علوم پزشکی در همین نشست مطبوعاتی در ردای یک مبلغ ظاهر شده و خبر می دهد که این شرکت محصولات با کیفیتی دارد و در تلاش است گواهی سیب سلامت را دریافت کند! فارغ از اینکه معاون دانشگاه علوم پزشکی و کارشناس محترم این دانشگاه تا چه حد وظیفه دارند در کنفرانس خبری کارخانه پگاه شرکت کنند و به چه دلیل و با کدام شرح وظایف آن را انجام داده اند، عملکرد مطبوعات استان در این داستان بسیار سوال برانگیزتر بود. پس از برگزاری این نشست متن ارسالی از سوی روابط عمومی کارخانه پگاه را به طور هماهنگ و بدون کم و زیاد منتشر کردند بدون اینکه از خود سوال کنند این اظهارات تا چه حد می تواند درست باشد. در حقیقت همکاران عزیز ما که این روزها با فشارهای بی امان گرانی کاغذ و هزینه های چاپ و نشر دست و پنجه نرم می کنند ترجیح دادند سری که درد نمی کند را دستمال نبندند و برای خود در سطوح مختلف هم دشمن درست نکنند.
در حالی که مردم پس از خبر دادستان مبنی بر پلمپ برخی خطوط تولید به دنبال اخباری موثق و بی طرفانه در این رابطه بودند و بالطبع وظیفه رسانه های مستقل و بیدار هم کشف حقیقت و پاسخ به این نیاز طبیعی شهروندان استان بود ناگهان با حمایت مسئولان دولتی، هجمه ای از کنفرانس های خبری و به به و چه چه از محصولات کارخانه پگاه کرمان به راه افتاد.
دومین کنفرانس خبری با حضور «بیگ زاده» مدیرکل تازه بر مسند نشسته اداره کل استاندارد کرمان برگزار شد. وی نیز از استانداردهای کارخانه پگاه سخن گفت و در اقدامی عجیب برای اثبات آن نشست خبری برگزار کرد. در ادامه برای راحت شدن خیال مردم و محکم کاری، امین غفاری نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در دهم تیرماه و همزمان با روز صنعت و معدن، هیچ کدام از صنایع استان را برای برگزاری کنفرانس خبری لایق تر از کارخانه پگاه ندانست و با حضور در جمع خبرنگاران از کیفیت تولیدات این کارخانه و بهداشتی بودن آن ها داد سخن داد. وی همچون سایر مدیران دولتی قبلی بر مذمت شیر فله ای و بهتر بودن شیر و محصولات این کارخانه تاکیدات بسیاری داشت.
چرایی دفاع تمام قد 2 معاون مدیرکل و یک مدیرکل از کارخانه شیر پگاه به بررسی و توجه مسئولان بالادستی استان نیاز دارد تا بدانیم خون پگاه کرمان از سایر کارخانجات لبنی استان رنگین تر است که مسئولان در فاصله زمانی اندک در محل این کارخانه حاضر شده و نشست خبری با رویکرد حمایت از محصولات آن برگزار می کنند؟
باری از اصل مطلب دور نشویم. مدیرعامل پگاه کرمان در کنفرانس خبری که با حضور مهندس غفاری برگزار شده بود به خبرنگاران گفت: «از روزنامه ای {پیام ما} که خبر کذب فاسد بودن مواد لبنی و پلمپ برخی خطوط تولید را منتشر کرده بود شکایت خواهیم کرد!» در همین نشست روابط عمومی محترم شیرپگاه به خبرنگاران گفت که هیچ خبری را از این نشست منتشر نکنید تا متن تنظیم شده را برایتان ارسال کنم و البته در تماس های بعدی اعلام کرده بود در صورت انتشار متن ارسال شده از سوی روابط عمومی مبلغ 300 هزار تومان به روزنامه پرداخت خواهد شد.
اولین سوالی که هر ذهن آگاه و پرسشگری را به خود مشغول می سازد این است که این همه کنفرانس خبری و هزینه برای رپرتاژ آگهی و تاکید بر سلامت محصولات پگاه کرمان برای چیست؟ مگر واقعیت چیزی جز این است؟ و البته روزنامه های کرمان در این مسیر در اقدامی تامل برانگیز بدون هیچ تحقیق و پرسشی با این جریان همراهی کامل داشتند، چرا می گوییم بدون هیچ تحقیق و پرسش؟ زیرا متن چاپ شده در همه روزنامه های استان کاملا یکسان بود. بدون کوچکترین تغییر و یا حتی اضافه کردن کلمه «گزارش آگهی» به گوشه متن برای اطلاع مخاطب. نگارنده برای همکاران مطبوعاتی احترام ویژه ای قائل است و سختی ها و مرارت های این مسیر سخت را نیک می داند و بیشتر این هجمه تبلیغاتی را دستپخت سازمان آگهی های این نشریات می داند تا سردبیران سختکوش و پرتلاش آن ها. هرچند به نظرم اینگونه درست است که باید اعتماد مردم را با بررسی مستقل و اطلاع رسانی بی طرفانه اینگونه رخدادها جلب کنیم تا در دراز مدت بتوانیم با حمایت و اعتماد مردم طی طریق کنیم و نه رپرتاژ آگهی های اینچنینی که مشخص نیست تا چه میزان می تواند واقعیت، استوار باشد و به نفع مردم تمام شود.
در حقیقت این حرکت تبلیغاتی شیرپگاه بیشتر از آن که تبلیغ این شرکت باشد هجمه به اعتماد مردم به مطبوعات کرمان بود. زیرا با چاپ و تکرار مکرر متن روابط عمومی این شرکت به صورت یکسویه، عملا با آبروی مطبوعات کرمان بازی شد.
«پیام ما» می داند که انتشار همین یادداشت و گزارش مربوط به آن می تواند برخی را آزرده خاطر کند و شاید از آگهی ها و حمایت های چند نهاد و اداره محروم ولی با آگاهی برای تلاش در جهت تغییر فرهنگ و ایجاد روحیه قبول انتقاد پذیری و جلب اعتماد مردم استان در این مسیر گام برمی دارد و عمیقا امیدوار است همراهی همکاران دلسوز مطبوعاتی و حمایت مدیران صادق استان را در این مسیر سخت داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *