سایت خبری پیام ما آنلاین | رحمانی فضلی روز گذشته در کرمان از شرایط اقتصادی کشور انتقاد کرد هشدارهای اقتصادی آقای وزیر

رحمانی فضلی روز گذشته در کرمان از شرایط اقتصادی کشور انتقاد کرد هشدارهای اقتصادی آقای وزیر





۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۳

رحمانی فضلی روز گذشته در کرمان از شرایط اقتصادی کشور انتقاد کرد
هشدارهای اقتصادی آقای وزیر

روز گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به‌منظور بررسی روند پیشرفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان به کرمان سفر کرد.
در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان بود که این استان پس از استان‌های آذربایجان شرقی و لرستان به‌عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شد. به همین جهت وزیر کشور به‌عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی چندهفته‌ای یک‌بار به این استان‌ها سفر می‌کند تا روند پیشرفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را بررسی کند. رحمانی فضلی از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی به‌عنوان جانشین فرماندهی این ستاد انتخاب‌شده است. وزیر کشور پیش‌ازاین در اردیبهشت‌ماه به لرستان سفر کرد و در خردادماه به‌منظور بررسی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به آذربایجان شرقی رفته بود و سفر به کرمان، سومین سفر وزیر کشور در راستای اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.
استان کرمان پیشتاز در اقتصاد مقاومتی
درحالی‌که قرار بود وزیر کشور قبل از ساعت 12 روز گذشته وارد کرمان شود، پرواز وی با تأخیری حدوداً یک‌ساعته به زمین نشست و او وارد فرودگاه بین‌المللی کرمان شد. رحمانی فضلی در بدو ورود به استان با اشاره به انتخاب استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی و کرمان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی، گفت: «استان کرمان در این زمینه پیشتاز است.» وی عمده بار تحقق اقتصاد مقاومتی را بر دوش مردم دانست و اظهار داشت: «امیدواریم با مشارکت مردم در عرصه اقتصاد در تاریخ زرین ایران برگی به نام کرمان در عرصه اقتصاد مقاومتی ثبت شود.»
وزیر کشور پس‌ازاین از مجتمع فولاد ایرانیان بازدید کرد و عصر روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان شرکت کرد.
هشدارهای اقتصادی وزیر کشور
در این جلسه رحمانی فضلی در ارتباط با وضعیت اقتصادی کشور هشدارهایی را داد. وی گفت: «باید باور کنیم اقتصاد مقاومتی موضوعی مهم، حیاتی و کاملاً ضروری است.» وزیر کشور افزود: «ما یک آسیب جدی در حوزه اقتصاد، برنامه‌ریزی‌های توسعه و پیشرفت کشور داریم. با سرعت تغییراتی که الآن در دنیا ایجادشده ازجمله در علم و تکنولوژی، ما واقعاً اگر نجنبیم در یک عقب‌افتادگی خواهیم افتاد و این عقب‌افتادگی، سیاه‌چال توسعه‌نیافتگی خواهد بود.» رحمانی فضلی بابیان اینکه علی‌رغم داشتن منابع، ذخایر، امکانات طبیعی و موقعیت جغرافیایی، کشور بسیار فقیری هستیم، اظهار کرد: «فقر ازاین‌جهت که در تولید ثروت، خلق درآمد و در پیشبرد آرمان‌های نظام در حوزه اقتصادی قوی عمل نشده است. ما نیاز به یک جهاد عظیم داریم. جهادی که را ولی‌فقیه، اسمش را اقتصاد مقاومتی گذاشته‌اند.» جانشین فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور اضافه کرد: «نمی‌توان به داشته‌های خودمان بی‌اعتنا باشیم، نمی‌شود از الگو بودن دم بزنیم درحالی‌که نمی‌توانیم پاسخ نیازهای مالی مردم خودمان را بدهیم. اگر اعتقادی به این کار نداشته باشیم کلاهمان پس معرکه خواهد بود.» وی با اشاره به اینکه امروزه به‌سرعت در تکنولوژی با جهش روبرو می‌شویم، بیان کرد: «همه‌چیز در حال تغییر است و هرکسی بتواند این تغییر را مدیریت کند، می‌برد. ما وقتی مدعی حکومت دینی هستیم و کشورهای آزاداندیش این را پذیرفته‌اند، باید خوب عمل کنیم.» رحمانی فضلی بابیان اینکه مردم محور اصلی اقتصاد مقاومتی هستند، عنوان کرد: «ساختارهای غلط ما متأسفانه با مشارکت مردم مقاومت می‌کنند. نظام بانکی، اداری، مالیاتی و برنامه‌ریزی ما هنوز تغییر اساسی نکرده‌اند. این در حالی است که وقتی مردم ضرورت را حفظ کنند، احترام ببینند و دعوت شوند، مشارکت خواهند کرد. ما باید آموزش لازم را به مردم و مدیران بدهیم. وقتی برخی مدیران خودشان مانع توسعه می‌شوند، مردم چه تقصیری دارند؟ خود مدیران اول باید فکر نو داشته باشند. » وزیر کشور با اشاره به طرح‌های خوبی مانند هدفمندی یارانه‌ها و اصل 44 که بد اجرا شدند، گفت: «الگوی مصرف مردم را چقدر تغییر دادیم؟ چقدر سرمایه‌ها را در جهت خوب هدایت کردیم؟ نفت 120 دلار فروخته شد، اما با رشد اقتصادی منفی و تورم 50 درصد روبرو شدیم. »
باید بهتر از گذشته در استان کار شود
استاندار کرمان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با اشاره به اجرای مثلث توسعه اقتصادی در استان اظهار کرد: «هدف مثلث توسعه اقتصادی همگرایی در بحث توسعه اقتصادی بود و خوشبختانه این همگرایی به وجود آمد.» علیرضا رزم حسینی افزود: «شعار ما پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران بود. پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ما ستاد اقتصاد مقاومتی را ایجاد کردیم و در حد بضاعت خودمان کارهای خوبی انجام شد.» نماینده عالی دولت در استان بابیان اینکه آیت‌الله جعفری محور وحدت استان است، گفت: «ایشان همواره حامی دولت تدبیر و امید هستند.» رزم حسینی با اشاره به معرفی استان کرمان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: «حالا که استان کرمان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب‌شده، همه مسئولان استان با اجرای اقتصاد مقاومتی سعی خواهند کرد بهتر از گذشته در استان کرمان کار شود.»
امروز وارد فاز اجرایی شده‌ایم
در این جلسه همچنین جعفر رودری دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان به ارائه گزارشی در رابطه با اجرای اقتصاد مقاومتی در استان پرداخت. وی بابیان اینکه امروز استان وارد فاز اجرایی در بحث اقتصاد مقاومتی شده است، گفت: «قبل از اجرا اما باید یک فرهنگ‌سازی و هم‌پیمانی باید صورت گیرد و بر این مبنا بر اساس پیشنهاد استاندار، همه مسئولان یک میثاق نامه‌ای را امضا کردند.» رودری با اشاره به وجود حدود 3 هزار و 500 پروژه نیمه‌تمام در استان از آمادگی 103 پروژه برای واگذاری خبر داد. دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان همچنین از محدود بودن اکتشافات معدنی در جنوب استان انتقاد کرد و یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در استان را افزایش این اکتشافات عنوان کرد. رودری در بخش دیگری از سخنانش از وزیر کشور به‌عنوان جانشین فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور خواست که نسبت به تسریع تفویض اختیارات از برخی وزارتخانه‌ها به استان که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب‌شده، کمک کند. بر اساس پاورپوینتی که در این جلسه نمایش داده‌شده بود، اختیارات از برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها همچون وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور هنوز به استان تفویض نشده است.
ابوالقاسم سیف الهی معاون عمرانی استاندار هم در این جلسه از موانع واگذاری پروژه‌ها گزارشی به وزیر کشور ارائه کرد. او ضرورت واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی را این‌چنین توضیح داد: «اگر قرار باشد با اعتبارات دولتی پروژه‌های به‌جای مانده از دولت‌های قبلی را به اتمام برسانیم، به 15 سال زمان نیاز داریم.» رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان هم به انتقاد از بروکراسی اداری پرداخت. حسین امیری خامکانی گفت: «ظرفیت‌های استان کرمان درگیر و دار بروکراسی، شکوفا نمی‌شوند.» نماینده مردم زرند و کوهبنان افزود: «هدف‌گذاری اقتصاد مقاومتی هم رهایی از این تاروپود دست و پاگیر است و اگر به مدیران اختیار و جرئت دهیم، قطعاً فضا برای تولید باز و ظرفیت‌ها به فرصت تبدیل می‌شود. در حال حاضر اما وضع موجود بروکراسی اداری ما فضا را برای این تبدیل ایجاد نمی‌کند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *