پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زیارتگاه ها و اماکن مقدس جنوب استان کرمان در کتاب مردم شناسی زیارتگاه ها

زیارتگاه ها و اماکن مقدس جنوب استان کرمان در کتاب مردم شناسی زیارتگاه ها





۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۰:۵۱

زیارتگاه ها و اماکن مقدس جنوب استان کرمان در کتاب
مردم شناسی زیارتگاه ها

کتاب « مردم شناسی زیارتگاه ها » نوشته نجمه سلیمانی دلفارد دانشجوی دکتری جامعه شناسی با مقدمه ای از دکتر ابراهیم انصاری، توسط نشر جامعه شناسان در نمایشگاه امسال کتاب تهران عرضه شده است. در این اثر نویسنده با حضور در میدان تحقیق به بررسی مردم شناسانه و جامعه شناسانه زیارتگاه ها ی مناطق جنوب استان کرمان شامل هفت شهرستان جیرفت ، عنبر آباد ،کهنوج ، قلعه گنج ، رودبار ، فاریاب و منوجان و آداب و رسوم مردم در رابطه با اماکن مقدس پرداخته است و همچنین مباحث تئوریک متنوعی را در حوزه های جامعه شناسی و مردم شناسی دین ، فرهنگ عامه ، اعتقادات و باور های مردم ، زیارت در ادیان مختلف و …. مطرح می کند و کارکردهای مختلف فرهنگی، مذهبی، تاریخی، روانشناسی، هنری اقتصادی، اجتماعی و… زیارتگاه ها را تبیین می نماید و می کوشد تا ضمن پاسخ به پر سش های اساسی در این زمینه اطلاعات ذیقیمتی را از فرهنگ، آداب و رسوم و باورهای مردم این مناطق در اختیار خوانندگان ، علاقه مندان و پژوهشگران قرار دهد و و می تواند راهگشای پژوهش های دیگری در این زمینه باشد.
در بخشی از این کتاب می خوانیم: « انسان از بدو خلقتش به دنبال جایگاهی بوده است که تجلی «امر قدسی» را در آن به نمایش بگذارد و با تأمین «مکان های» خاص، حضور روح الهی را در آن مکان‌ها به صورت دائمی درآورد. در حالتی کلی، در نظر تمامی جوامع، معابد صورتی از عالم است که حرکت گذاری جهان را به سکون تبدیل می‌کند و زمان را به
نقطه ی صفر باز می‌گرداند، به عبارت دیگر آن‌چه را که در عالم به صورت حرکت بی وقفه وجود دارد، به شکلی پاینده تبدیل می‌کند. در عالم، زمان بر مکان غالب است؛در ساختمان معبد، بر عکس، زمان به مکان تغییر یافته است. از این ‌‌رو از گذشته تا به امروز همواره اعتقادات و باورها، آداب و رسوم، نحوه ی نیایش و پرستش هر مردمی در شکل گیری معابد و نیایشگاه‌های ایشان نقشی اساسی ایفا کرده است. و اماکن مقدس در طول تاریخ؛ محلی برای فراغت از دغدغه‌های دنیای فانی و نزدیک شدن به روح هستی بوده اند»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *