پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش «پیام ما» از نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان اهمیت برنامه‌ریزی درسه ماه تعطیلی

گزارش «پیام ما» از نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان اهمیت برنامه‌ریزی درسه ماه تعطیلی





۹ تیر ۱۳۹۵، ۰:۰۷

گزارش «پیام ما» از نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان
اهمیت برنامه‌ریزی درسه ماه تعطیلی

نگاهی به لیست‌های نوشته‌شده‌ی بچه‌ها انداخت و به لیلا لبخندی زد و گفت: تو لیست ننوشتی؟ لیلا جواب داد: فکر کنم همان لیست بلندبالای بچه‌ها برایت بس باشد. من خواندمشان، خدا رو شکر که فقط سه ماه تعطیل هستند وگرنه حتما سفر دور دنیا راهم توی لیست می‌گذاشتند.از جا بلند شد و گفت: شهریه چند تا از کلاس‌هایی را که نوشته‌اند، پرس جو کن. ببینم چه می‌توانم بکنم.
اوقات فراغت اصطلاحی است که بار احساسی مثبت زیادی دارد و حتی خواندنش احساس خوبی را در ذهن تداعی می‌کند. اوقاتی که بعد از یک تلاش بی‌وقفه نصیب انسان می‌شود واو آزاد است که با توجه به شرایط نحو گذرانش را انتخاب کند.البته در ایران معمولاً این اصطلاح تعطیلات نوروز و یا تابستان را در ذهن تداعی می‌کند.تعطیلاتی که شاید تمام سال برای چگونه گذراندنش برنامه‌ریزی شود. گاهی افراد تصمیم می‌گیرند در زمان اوقات فراغت خود هم فعال بوده و حتی کار کنند. معمولادر برنامه‌ریزی برای گذران اوقات فراغت به علائق فرد توجه میشود و شاید این‌یکی از دلایل محبوبیت این زمان است. امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی والدین برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت فرزندانشان است.
سلامت جسمانی تأثیر مستقیمی بر یادگیری
و کسب مهارت دارد
شیخ اسدی کارشناس و یکی از مدرسین فنی حرفه‌ای کرمان در رابطه با اوقات فراغت به «پیام ما» گفت:«اوقات فراغت مسئله‌ای است که از عهد باستان تاکنون همواره فکر انسان را به خود مشغول داشته که پس از کارهای ضروری که انجام می‌دهد برای تفریح و لذت بردن، چه کند؟درگذشته ایرانیان با برگزاری جشن‌ها و مسابقات و مراسم‌های مختلف اوقات فراغت خود را پر می‌کردند ،اما باگذشت زمان و ورود تکنولوژی به جوامع لزوم برنامه‌ریزی برای گذران اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه اهمیت پیدا کرد و اکنون این مسئله در کشورهای پیشرفته به‌صورت جدی پیگیری می‌شود.»
به دلیل آغاز تعطیلات تابستانی پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تبدیل به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها شده است.حسینی نسب معلم مقطع دبستان در خصوص گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان به «پیام ما» گفت: «اوقات فراغت برای روحیه کودکان بسیار مفید است. بچه‌ها با آرامش شب تا هر ساعتی که دوست دارند بیدار می‌مانند و صبح هم با آرامش بیدار می‌شوند. یکی از راه‌های پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان شرکت در کلاس‌های ورزشی برای پروراندن جسم است. سلامت جسمانی تأثیر مستقیمی بر یادگیری و کسب مهارت دارد و همچنین اگر علاقه‌ی هنری‌ای وجود داشته باشد کلاس‌هایی در این زمینه هم گزینه‌ی خوبی برای پر کردن اوقات فراغت است.البته باید توانایی و علاقه‌ی دانش‌آموز را برای پر کردن اوقات فراغت مدنظر قرارداد و والدین بر اساس علاقه خودشان برای اوقات فراغت فرزند تصمیم نگیرند. مشورت والدین با فرزند خود در این زمینه بسیار مهم است.والدین می‌توانند علاقه‌مندی‌های فرزندان را لیست نموده و سپس اولویت‌بندی کرده و بهترین تصمیم را با توجه به شرایط بگیرند.»
باید حد اعتدال در آن‌ها رعایت شود
«فرزانه نامجو» مدرس یکی از موسسه‌های آموزش زبان انگلیسی است که در رابطه بااهمیت اوقات فراغت کودکان به «پیام ما» گفت:«اوقات فراغت و به‌خصوص تعطیلات تابستان برای کودکان بسیار بااهمیت است و به دلیل طولانی بودن می‌توان بااستعداد یابی درست زمینه‌ساز رشد و شکوفایی کودک شود.به‌طورکلی کلاس‌های آموزشی متفرقه مفید هستند، زیرا کودک علاوه به دروس مدرسه مهارت‌های جدیدی را یاد خواهد گرفت.البته باید حد اعتدال در آن‌ها رعایت شود و همچنین علاقه‌ی کودک را مدنظر قرارداد تا دانش‌آموز دچار سردرگمی و دل‌زدگی نشود. به نظر من برنامه‌ای بهترین است که هم آموزشی وهم ورزشی و تفریحی باشد.در کرمان معمولاً دانش آموزان اوقات فراغت خود را تفریح می‌کنند.»وی افزود:«ازآن‌جهت که زبان انگلیسی‌زبان دنیا است.فراگیری آن‌یکی از پیشنهادهای خوب برای گذران اوقات فراغت است ومعمولاکودکان به دلیل اینکه قدرت یادگیری بالایی دارند در آن موفق هستند.اما متأسفانه یکی از راه‌های گذران اوقات فراغت در ایران و همچنین شهر کرمان حتی برای دانش آموزان دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شده است که قطعاً بدون آسیب نیستند.»
«حمید ذکا اسدی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در رابطه با نحو گذران اوقات فراغت دانش آموزان گفت: «باید از ظرفیت تعطیلات تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان حداکثر استفاده را در جهت مهارت‌آموزی و کلاس‌های تبیین و آشنایی دانش آموزان با آسیب‌های اجتماعی و راه‌های پیشگیری از آن شود.وی افزایش سطح آموزش و آگاهی دانش آموزان و والدین را در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار ضروری عنوان کرد.
آموزش‌های گران‌قیمت
«شیخ اسدی» بابیان اینکه در کشور ما با سخن گفتن از اوقات فراغت، تنها سه‌ماهه تعطیلات تابستان دانش آموزان به ذهن می‌رسد ادامه داد : «والدین با شروع این تعطیلات به دنبال کلاس‌هایی می‌گردند که فرزندان خود را به آنجا بفرستند و این حالی است که برای دانش آموزان برنامه منظم و مفیدی پیش‌بینی‌نشده است و برنامه‌هایی هم که سازمان‌های مختلف برگزار می‌کند معمولاً هدفمند نیست و تنها باهدف پر کردن وقت فراغت دانش آموزان می‌باشند.»
مجید کارگر کارخانه‌ای است و دو فرزند دارد او در رابطه با گذران اوقات فراغت به «پیام ما» گفت:«برای من که اوقات فراغت معنای خاصی ندارد، من ساعت‌هایی که در کارخانه نیستم آژانس کار می‌کنم.هر دو فرزند من مدرسه می‌روند و اوقات فراغت تابستان را بیشتر یا تلویزیون می‌بینند و یا خواب هستند .آن‌قدر همه‌چیز گران شده است که حتی جرات نداریم، به سفر فکر کنیم. امسال برنامه‌ریزی کرده بودیم تا تابستان بچه‌ها را کلاس شنا بفرستیم ولی شهریه‌ها زیاد بود و از عهده‌اش برنمی‌آمدم. شرمنده‌ام ،که نمی‌توانم شرایط بهتری را برای خانواده‌ام فراهم کنم.»
آموزش‌های مهارتی کوتاه‌مدت
مدرس فنی حرفه‌ای در رابطه با نحو گذران اوقات فراغت گفت:«متأسفانه جامعه ما اوقات فراغت را فقط در تلویزیون و یا پارک ، رستوران و خوردن غذاهای فست فود می‌دانند و یا نهایت سفرهای فشرده و تحمل ترافیک‌های سنگین در جاده‌های شمال و شیراز و اصفهان که پیامدهای ناگواری نیز دارند . جامعه‌ای که برنامه مناسبی برای اوقات فراغت خود ندارد بهره‌وری مناسبی از کار و فعالیت‌های دیگر خود نخواهد داشت.یکی از بهترین برنامه‌ها برای اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه علاوه بر برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات، برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، توسعه مهارت و خلاقیت جامعه بخصوص دانش آموزان است.آموزش فنی و حرفه‌ای درزمینه توسعه مهارت و کارآفرینی با ارائه دوره‌های رایگان در مراکز ثابت و دوره‌های با شهریه مصوب در آموزشگاه‌های آزاد بخش خصوصی، به‌عنوان تنها متولی آموزش‌های مهارتی کوتاه‌مدت غیررسمی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند و این فرصتی است که دانش آموزان کرمانی می‌توانند از آن بهره ببرند.»
مهدی دانش‌آموز دبیرستانی است که به «پیام ما» در رابطه با اوقات فراغتش گفت: تابستان که شروع می‌شود، ترجیح می‌دهم که فقط استراحت کنم. البته گاهی با دوستان برای فوتبال قرار می‌گذاریم یا سینما می‌رویم.اما فکر می‌کنم به‌اندازه‌ی کافی در طول سال درس‌خوانده‌ام و تابستان هیچ کلاس آموزشی‌ای نمی‌روم.
اوقات فراغت هم مانند بقیه زندگی نیاز به برنامه‌ریزی دارد وباید به این دوران طلایی به نحوی نگریسته شود که فقط کشتن زمان نباشد. قطعا لحظاتی برای تفریح لازم است و بازی‌های کامپیوتری وجدید موبایلی سرگرم‌کننده هستند، اما آیا آن‌قدر مفید هستند که تمام اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را پر کنند.نگاه به اوقات فراغت باید از زمانی صرفاً برای استراحت خارج شود تا از این زمان ارزشمند حداکثر استفاده را بتوان برد. البته ناگفته نماند که رعایت کردن تعادل همیشه لازم است. در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید همه‌ی جوانب را موردتوجه قرارداد و در هیچ زمینه‌ای زیاده‌روی نکرد به‌قول‌معروف «اندازه نگهدار که اندازه نکوست».

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *