سایت خبری پیام ما آنلاین | نگاهی به ظرفیت های یک شهر باستانی در گفت و گو با حمید وحیدزاده: فهرج در مسیر معرفی به جهان

نگاهی به ظرفیت های یک شهر باستانی در گفت و گو با حمید وحیدزاده: فهرج در مسیر معرفی به جهان





۷ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۴

نگاهی به ظرفیت های یک شهر باستانی در گفت و گو با حمید وحیدزاده:
فهرج در مسیر معرفی به جهان

ناصر شجاعی- برای مهتاب نوردی با همکاری مدیر میراث فهرج، حمید وحید زاده و گروه کوهنوردی «افق بم»، به سرپرستی «مطهره افشاری» به فهرج رفتیم و در دل کویر به صورت گروهی به مهتاب نوردی پرداختیم.
وحید زاده بسیار به فهرج عشق می ورزد. مردم و مسوولان، محبت و احترام بسیار زیادی به او داشتند و به پاس خدمات و تلاش های شبانه روزی ایشان، جهت شناسایی فهرج، که در سالیان زیاد انجام داده است، با هر شیوه دستی از مهر به سویش داشتند.
میل به پویایی و فرزانگی و عشق به وطن، در نهایت سادگی و انسانیت، شیوه زندگانی وحیدزاده محسوب می شود. آموزش دادن او به مردم در مورد یادمان های باستانی ستودنی است و جمع آوری لشکری خدمتگزار به فهرج، از بین همه اقشار جامعه، نشان دهنده آن بوده که درسش را خوب آموزش داده است. این بار درباره تاریخ کهن فهرج با وحید زاده رییس اداره میراث فرهنگی فهرج به گفت و گو نشسته ایم؛

چگونه با میراث آشنا شدید و تشکیلات میراث در فهرج چگونه است؟
ده سال است که با میراث فرهنگی کار می کنم. 4 سال آن افتخاری بوده است. هنگامی که فهرج بخش بود، به عنوان نماینده میراث فهرج در نمایشگاه ها شرکت می کردم و کارهای میراث فرهنگی را انجام می دادم، زمانی که فهرج شهرستان شد، به خاطر سابقه کاری که داشتم، در حوزه یگان و حفاظت، جذب میراث شدم. پس از مدت ها خدمت، به عنوان مدیر میراث فرهنگی فهرج منصوب شدم. اکنون 2 نیروی قراردادی، و 50 نفر نیروی افتخاری داریم که خدمت می کنند. در بخش صنایع دستی مهدیه پورعزیزی، یگان حفاظت عباس دولت آبادی، روابط عمومی علی محمد زاده، تدارکات و پشتیبانی علی الله آبادی، به عنوان همیار میراث مشغول به کار هستند. در بخش صنایع دستی، با آموزش خانم پور عزیزی، سیصد نفر مجوز گرفتند. با شهرداری تهران هماهنگ کردیم و قرار است غرفه هایی را همه ساله به صورت مجانی برای فروش صنایع دستی، در اختیار بگیریم. آقایان بهزاد خان عامری، در بخش پرورش اسب، سجادی در پرورش آهو، احمد آوخت در بخش سه کهور(نگین کویر)، در حوزه بومی گردی، به فهرج، خدمات شایانی را عرضه می دارند.
اگر بخواهید به یک گردشگر جاذبه های گردشگری فهرج صحبت کنید، چه می گویید.
می گویم، در منطقه فهرج 102 اثر تاریخی شناسایی شده که شامل محوطه های تاریخی و قلعه می باشند.
چه گروه هایی در زمینه گردشگری در فهرج فعالیت می کنند و کدام مناطق را برای گردشگران معرفی می نمایند؟
دو کمپ کویرنوردی و گردشگری داریم که شامل؛ تپه های شنی اسلام آباد و ریگ های یلان،(که دومین تپه های شنی جهان با 1070 متر، بلندی از سطح دریا محسوب می شوند)، و منطقه سرسبز شاهرخ آباد، هدف معرفی به گردشگران قرار گرفته اند، که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.
کدام پژوهشگران در مورد منطقه فهرج تحقیق کرده اند و چه دستاوردی داشته اند؟
کهن ترین منابعی که ذکر شده است؛ احمدخان وزیری و مستوفی هستند. در سال 1303 یک دانشمند انگلیسی کتابی دارد با عنوان ایران باستان، که در آن به فهرج نیز اشاره کرده است. پروفسور عدل در زمینه آثار باستانی پژوهش های ویژه ای را به انجام رسانده است. پروفسور کردوانی؛ رئیس کمیته بیابان‌زدایی در ریگ های یلان و شاهرخ آباد، مدت ها در این منطقه پژوهش هایی داشته اند.
گزارش تحقیقات پروفسور عدل در مورد قدمت فهرج چه بوده است؟
ایشان خط ناشناخته ای را بر روی سفالینه های فهرج کشف کردند و برای تکمیل کاوش ها و خط نگاری، آثار را به کشور فرانسه ارسال داشتند. در نتیجه آزمایش ها؛ این آثار را به دوران پارینه سنگی و دیرینه سنگی نسبت داده اند.
فهرج چه آثار باستانی و طبیعی مشهوری دارد؟
آثار باستانی هم چون؛ محوطه های باستانی، میل نادری(برج قاوردی)، قلعه های فهرج، سنگ، غلور آباد و فضاهای طبیعی چون کلوت های فهرج، گلدان های طبیعی، ریگ های یلان، جنگل های عمانی در این منطقه وجود دارد. طبق مستندات؛ شاخه ای از جاده ابریشم از فهرج می گذشته و تا کشورهای اروپایی ادامه داشته است. فهرج مرکز تجاری در دوران کهن بوده است. بازرگانان هندی و پاکستانی با این شهر داد و ستد داشتند. چند ماه پیش نیز بر اثر وزش باد، جاده سنگ فرشی در فهرج آشکار شد و طبق نظریه باستان شناس، سرکار خانم فاضل، کارشناس پایگاه جهانی و منظر فرهنگی ارگ بم، قدمت این جاده که 10 کیلومتر آن دیده شده، به دوران اشکانیان می رسد.
گویا آثار مربوط به دوران مهرپرستی نیز در فهرج کشف شده است، نظر شما چیست؟
طبق نظر کارشناسان سیستان و بلوچستان و کرمان، که از قلعه تاریخی فهرج دیدن کردند، اعلام داشتند که آثاری از معبد میتراییسم را در این قلعه مشاهده کرده اند که حتی بخش هایی از این معبد سالم می باشد. البته معابد زیاد دیگری نیز در سطح شهرستان داریم.
اداره میراث فرهنگی چه کارهایی در حوزه فهرج انجام داده است؟
بعد از آنکه نادرشاه میل نادری را بازسازی کرد، دیگر بازسازی انجام نشده و در حال تخریب بود که به دستور آقای وفایی میل نادری بازسازی شد. هم چنین تشخیص وضعیت محوطه های باستانی را برای ثبت، فرد پرانرژی و خستگی ناپذیر، آقای مهندس روحی، بر عهده دارند که تا آخر سال شاهد ثبت تعداد زیادی از آثار فهرج خواهیم بود. آقای جعفری نیز مسوول پشتیبانی شهرستانی میراث، کمک های شایانی به ما داشته اند.
داستان ساخت فیلم در فهرج به چه گونه ای است؟
الان در کار تهیه فیلمی به نام «مراد» مربوط به جاذبه های فهرج، توسط آقای ارشاد یکی از کارگردانان معروف کشور هستیم، که بخشی از آن فیلم در فهرج و بخشی دیگر در آمریکا ساخته می شود. کم کم فهرج دارد به دنیا شناسانده می شود.
سخن پایانی را بفرمایید!
از مردم دعوت می کنم که برای دیدن این آثار منحصر به فرد به فهرج تشریف بیاورند. فهرج متعلق به همه ایرانیان است و سازمان میراث فرهنگی متعلق به مردم است و خواهش می کنم، مردم همکاری کنند تا از آثار باستانی حفاظت کنند. تا بتوانیم تمدنمان را به دیگر کشورهای جهان معرفی کنیم. سازمان در دولت تدبیر و امید یک مقداری به صورت قوی تر در حوزه میراث دارد کار می کند، که جا دارد از مهندس وفایی مدیرکل، مهندس روحی معاونت میراث و سایرکارکنان میراث تشکر کنم. خدا را شکر گردشگران داخلی و به ویژه خارجی در فهرج فعال شده است و هر سال بر تعداد گردشگران خارجی افزوده می شود.
هم چنین همه بزرگواران همکاری خوبی در رابطه با میراث داشته انداز مهندس فراقی فرماندار فهرج و معاونشان مهندس حمزه، شورای شهر و شهردار فهرج، بخشداران بزرگوار، آقایان کدوری و جوادنیا و کارکنان میراث فهرج و مردم خوب بخش های نگین کویر و مرکزی، دهیاران، تشکر و قدردانی دارم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *