سایت خبری پیام ما آنلاین | سلامت روان ایرانیان

سلامت روان ایرانیان





۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۴۹

سلامت روان ایرانیان

وزارت بهداشت و درمان افزایش آمار آسیب‌ها و بیماری‌های روانی رااعلام کرده است. باید دانست بحران اقتصادی، تغییر و تحولات سریع اجتماعی و نداشتن امید به آینده از جمله عواملی هستند که به افزایش اختلالات روانی در یک جامعه دامن می‌زنند. کارشناسان اجتماعی برخی نشانه‌های نبود امید به آینده در یک جامعه را عدم وجود شادی عمیق برای مدتی طولانی، احساس نا امنی و ترس، خرافه‌گرایی، حسرت گذشته و بی اعتنایی به آینده می‌دانند. هر یک از این امور نشان دهنده عدم تحقق سلامت روان به عنوان یکی از الزامات زندگی بشری است.
بدون تردید آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن می‌توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت رسید. البته منظور از آرامش، آرامش نسبی و نداشتن دغدغه‌های متعدد و گاه فلج‌کننده است. امروزه به دلیل زندگی ماشینی و بروز برخی عادت‌های نادرست از جمله چشم و هم چشمی روز به روز بر شدت مشکلات روانی افراد افزوده می شود.
غفلت از سلامت روان
تاکنون در افکار عمومی ایران آن‌طور زمینه درک و بها دادن به مقوله سلامت روان وجود نداشته است. این امر نیازمند توجه همگانی به امر سلامت روان در کشور است. سلامت روان در کشور باید جزو یکی از برنامه های وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد. در اصل عدم توجه به سلامت روان در کشور به دلیل عدم برنامه‌ریزی یا بی‌توجهی به امر سلامت روان از سوی دست اندرکاران امر، سبب بروز چنین شرایطی در جامعه شده است سلامتی در دو بخش جسمی و روحی نیاز افراد در جامعه سالم است. دست اندرکاران امر باید در زمینه ایجاد سلامت روان و زیرساخت‌های این امر تمهیدات لازم را بیندیشند. باید دانست که با ایجاد سلامت روان در جامعه به نسبت می‌توان به ارتقای سلامت جسمی پرداخت، چون در اکثر مواقع بیماری های جسمی ریشه در اعصاب و روان دارد.
صرف هزینه‌‌های گزاف
در بخش سلامت روان
با وجود اینکه در کشور ما ارزان ترین خدمات در حوزه سلامت ارائه می شود، ‌اما به دلیل اینکه هنوز اختصاص بیمه در بخش سلامت روان در سبد سلامت خانوار قرار نگرفته است به نسبت پوشش دهی بیمه ها فقط در حد بیمه پایه است. با این تفاسیر مبلغ ویزیت ها در بخش سلامت روان، مشاوره و… برای خانواده‌ها با پرداخت هزینه های گزاف همراه است. هم اکنون عمده مشکل افراد در جامعه اشتغال، معیشت، ناهنجاری های اجتماعی، فقر، بیکاری و … است که هر یک از این امور و نارسایی های آن سلامت روان جامعه را به مخاطره می اندازد. وقتی افراد توانایی تامین زندگی خود را نداشته باشند به نسبت این عدم توانایی در قالب ناهنجاری های اجتماعی، ناهنجاری های روحی، بیماری و عوامل روحی و روانی بروز می کند.فرهنگ شادمانی ایرانیان به اندازه فرهنگ سوگواری شان قوی نیست و امروز مردم برای تقویت فرهنگ شادی به کدها و دستورالعمل های فردی و جمعی نیاز دارند. امروزه وسواس، اختلال پریشانی، افسردگی و… از جمله آسیب های تهدید کننده است و میزان قابل توجه اعتیاد و معتادان در کشور، نیز به این مساله دامن می زند. باید به این نکته توجه داشت که اعتیاد در معیارهای سلامت در دسته بیماری های اعصاب و روان جای می گیرد. البته لزوما، تمامی بیماری های اعصاب و روان را نمی توان مرتبط با مسائل اجتماعی دانست.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *