پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیر کل کار، رفاه و امور اجتماعی از برگزاری جشنواره کارآفرین برتر خبر داد: معرفی الگوهای مناسب اشاعه فرهنگ کارآفرینی

مدیر کل کار، رفاه و امور اجتماعی از برگزاری جشنواره کارآفرین برتر خبر داد: معرفی الگوهای مناسب اشاعه فرهنگ کارآفرینی





۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۳۹

مدیر کل کار، رفاه و امور اجتماعی از برگزاری جشنواره کارآفرین برتر خبر داد:
معرفی الگوهای مناسب اشاعه فرهنگ کارآفرینی

کارآفرینی مقوله‌ای است که در سال های اخیر ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و تعاریف متعددی از آن ارائه شده است. تعاریفی که با گذشت زمان دگرگون شده و تکامل یافته است.
تعریف بومی که از کارآفرین شده از این قرار است که:منظور از کارآفرین شخصی است که با تکیه بر نوآوری، تشخیص فرصت ها و پذیرش مخاطره، ارزش اقتصادی/ اجتماعی جدیدی را در سطح بنگاه، سازمان، بازار، جامعه و… منطبق با الگوهای ایرانی- اسلامی به وجود آورد.
کارآفرین باید بتواند در یک فعالیت با نوآوری شکل گرفته و سبب خلق ارزش جدید و ثروت آفرینی شود.
با توجه به اهمیت کارآفرینی، برنامه ریزی و سیاست گذاری در زمینه توسعه و ترویج آن از الزامات برنامه های مختلف توسعه کشور است. به همین دلیل هر ساله جشنواره استانی و ملی کارآفرینی در سطح استان ها و کشور برگزار می شود. حال این جشنواره چگونه و با چه شیوه ای برگزار می شود و چه ثمراتی می تواند در زمینه تشویق و ترغیب جوانان به کار و تلاش داشته باشد.
رضا اسماعیلی مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان که ریاست دبیرخانه جشنواره استانی کارآفرینان برتر را نیز عهده دار است در خصوص چگونگی برگزاری جشنواره توضیحاتی داده است.
مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار پیام ما از برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر در آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت:«وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای وظایف خود به کارآفرینی به عنوان یک راهکار موثر در ایجاد اشتغال نگریسته و در این زمینه اقداماتی به عمل آورده است. از جمله اهم این اقدامات می توان به برگزاری جشنواره کار آفرینان برتر اشاره کرد. این وزارت خانه پس از برگزاری ده دوره جشنواره کارآفرینان برتر ملی و استانی، در نظر دارد با بهره گیری از تجارب گذشته، یازدهمین دوره را نقطه عطفی در انتخاب الگوهای اقدام و عمل قرار دهد و در این راه با تلفیق علم و تجربه، کارآفرینان اثرگذار را برگزیده و با معرفی آن ها به جامعه، از ایشان تقدیر به عمل آورد.
رضا اسماعیلی؛ ارائه راهکارهای علمی ترویج کارآفرینی متناسب با چشم انداز بیست ساله کشور را هدف اصلی جشنواره بر شمرد و افزود:«بستر سازی حضور فعال کارآفرینان در فرایند توسعه کارآفرینی و انتخاب کارآفرینان برتر، گرایش و متناسب سازی انتخاب کارآفرینان با هدف توسعه نیروی انسانی مبتکر، خلاق و نوآور، تشویق کارآفرینان به ایجاد و توسعه شغل پایدار، آینده نگر و آینده پژوه، شناسایی فرصت ها و تشویق کارآفرینان به استفاده از راه های میان بر جهت تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر از جمله اهداف برگزاری جشنواره است.»
وی با مهم ارزیابی کردن نقش دانشگاه ها در ترویج کارآفرینی در بین جوانان اظهار داشت:«سوق دادن مراکز دانشگاهی کشور به سمت ارائه آموزش های کارآفرینی محور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این مورد می تواند در جهت توسعه کارآفرینی، تقویت سرمایه های انسانی و ترویج فرهنگ تولید، خود اتکایی و از بین بردن فرهنگ مصرف گرایی در بین جوانان موثر باشد.»
اسماعیلی با اشاره به چرایی معرفی و تجلیل از کارآفرینان برتر خاطر نشان کرد:«در جشنواره کارآفرینان برتر ضمن معرفی و تجلیل از کارآفرینان و مفاخر عرصه کار و تولید سعی شده است فرهنگ و نگرشی در جامعه ایجاد شود تا بیش از این نام آوران به عنوان الگوهای شایسته کار و تولید به جامعه جوان و جویای کار کشور معرفی شوند. شاید از طریق برگزاری جشنواره این چنینی نتوان همه کارآفرینان کشور را شناسایی و معرفی نمود و چه بسا بسیاری از این کارآفرینان گم نام هستند. ولی تجلیل از همین تعداد کارآفرین برتر، کوششی است در راستای معرفی این قشر فعال و موثر در کشور و اشاعه فرهنگ کارآفرینی.»
وی ادامه داد:«انتخاب کارآفرینان برتر هر سال به مناسبت روز کارآفرینی، طی فرایندی چهار مرحله ای شامل مرحله عمومی و ثبت نام، داوری استانی، داوری ملی(داوری سایبری و بازدید از محل فعالیت کارآفرینان) انجام می گیرد. رییس جشنواره نیز وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد که جشنواره با حضور ایشان و لوح های تقدیر به کارآفرینان برتر ملی نیز توسط رییس جشنواره صادر و اعطا می گردد. دبیرخانه جشنواره ملی نیز در دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر بوده و انجام امور مربوط به جشنواره را بر اساس وظایف تدوین شده بر عهده خواهد داشت.»
اسماعیلی فرایند انتخاب کارآفرینان برتر را شامل دو مرحله عنوان کرد و افزود:«دو مرحله پیش بینی شده است که مرحله اول آن انتخاب کارآفرینان برتر استانی است. در این مرحله، شورای سیاستگذاری جشنواره در سطح استان به ریاست استاندار و یا یکی از معاونین ایشان و با حضور استادان، متخصصان و کارشناسان حوزه کارآفرینی و همچنین کارگروه اجرایی و اطلاع رسانی در هر استان تشکیل می شود و داوطلبین از طریق مراجعه به سایت جشنواره نسبت به تکمیل پرسشنامه و ارسال مستندات لازم اقدام می نمایند. پس از انتخاب داوران توسط شورای سیاست گذاری استان، پرسش نامه ها از طریق سایت، داوری و پس از انجام بازدید از محل فعالیت و رویت و تطبیق مستندات، نتایج اعلام می شود. جزییات بیش تر فرایند کار در شورای سیاست گذاری مشخص و تصویب می گردد. اما مرحله دوم جشنواره، انتخاب کارآفرینان برتر ملی است. در این مرحله از بین منتخبان استانی، با انجام داوری و بازدید از محل فعالیت افراد، نسبت به انتخاب و معرفی کارآفرینان برتر ملی اقدام می شود. جزییات فرایند کار در کارگروه علمی و شورای سیاست گذاری ملی مشخص و تصویب می گردد.»
وی مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی، معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، سازمان حفاظت از محیط زیست، اتاق بازرگانی ایران و… را به عنوان برخی از اعضای کارگروه جشنواره نام برد و اضافه کرد:«کارگروه علمی جشنواره متشکل از صاحب نظران و نمایندگان علمی دستگاه های مختلف می باشد. تعیین شاخص های انتخاب کارآفرینان و داوری طرح ها که از مهم ترین امور فرایند اجرای جشنواره می باشد بر عهده این کارگروه قرار دارد.»
وی همچنین در خصوص جشنواره استانی کارآفرینان برتر که در واقع مرحله اول جشنواره ملی به شمار می آید بیان داشت:« دبیرخانه جشنواره استانی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان مستقر بوده و انجام امور مربوط به جشنواره در استان را بر اساس وظایف تدوین شده بر عهده خواهد داشت.»
اسماعیلی ضمن تشریح وظایف دبیرخانه جشنواره استانی ادامه داد:« تعیین دستور جلسات شورای سیاست گذاری استان با هماهنگی رییس شورا( استاندار یا یکی از معاونین ایشان)، ارائه پیشنهادهای کارگروه اجرایی و اطلاع رسانی به شورای سیاستگذاری استان جهت طرح در شورا، انجام سایر امور محوله از سوی شورای سیاست گذاری از جمله وظایف دبیرخانه جشنواره استانی است.»
رییس دبیرخانه جشنواره استانی کار آفرینان برتر ادامه داد:«ریاست شورا را استاندار محترم یا یکی از معاونان ایشان به انتخاب استاندار بر عهده دارد. ریاست دبیرخانه جشنواره هم بر عهده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. رییس کانون کارآفرینی استان، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، 10 نفر از مدیران دستگاه های اجرایی استان مشابه اعضای شورای سیاست گذاری در سطح ملی( سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان جهاد کشاورزی استان، اداره کل آموزش و پرورش استان، بنیاد نخبگان استان، رییس اتاق بازرگانی استان، مدیرکل صدا و سیما، اتاق تعاون، 2 نفر از استادان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی با انتخاب رییس دبیرخانه جشنواره استان و… نیز عضو شورای سیاست گذاری می باشند.»
مدیر کل اداره کار استان با یادآوری این که از سال 1385 تا کنون 10 دوره جشنواره کارآفرینان برتر برگزار شده است، اظهار کرد:«جشنواره های گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار و کارآفرینان برتر در سطوح ملی و استانی شناسایی شده اند. پنج جشنواره توسط معانت توسعه کارآفرینی و اشتغال و پنج جشنواره نیز توسط معاونت فرهنگی- اجتماعی وزارت متبوع برگزار شده است. در طی برگزاری این جشنواره ها که بر اساس شاخص های طراحی شده جهت شناسایی کارآفرینان برتر در استان ها و 120 کارآفرین برتر ملی در بخش های مختلف اقتصادی(صنعت، کشاورزی و خدمات) انتخاب و معرفی شده اند.
رییس دبیرخانه جشنواره استانی کار آفرینان برتر افزود:«در دوره های مختلف رویه ها و شاخص های شناسایی کارآفرینان بر اساس سیاست های کلان کشور و فن آوری روز دنیا، اصلاح و روزآمد شده است. همچنین برخی شرایط و ضوابط نیز بر اساس نیاز کشور تغییر یافته و اصلاح شده است. تشکیل کانون های کارآفرینی در استان های سراسر کشور، با حضور کارآفرینان برتر استانی و ملی و مشارکت آنان با نهادهای اجرایی به عنوان اتاق فکر کارآفرینی، یکی از دستاوردهای همین جشنواره هاست که نتایج موثری در توسعه کارآفرینی در مناطق مختلف کشور به همراه داشته است.»
اسماعیلی ساختار اتاق فکر کارآفرینی و کارکرد آن را این گونه تشریح کرد:«کانون های کار آفرینی استان ها از کارآفرینان برتر، صاحب نظران و کارشناسان خبره کارآفرینی هر استان تشکیل شده اند. در حال حاضر به عنوان اتاق فکر مدیران دولتی هر استان ایفای نقش کرده و علاوه بر ارائه پیشنهادها و طرح ها در راستای ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی در استان، تصمیم گیران را از پیامدهای احتمالی تصمیمات و سیاستگزاری ها نیز آگاه می سازند. این کانون ها با توجه به عقبه علمی، تجربی، تکنیکی و مالی کارآفرینان برتر، سرمایه بسیار ارزشمندی برای مسوولین دولتی بوده که می توانند به بهبود فضای کسب و کار در استان ها و بالتبع در کشور کم نمایند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *