سایت خبری پیام ما آنلاین | پاسخ مدیرعامل آبفای کرمان به عضو شورای شهر: اگر می‌دانستید آب آلوده است چرا 2 سال سکوت کردید؟

پاسخ مدیرعامل آبفای کرمان به عضو شورای شهر: اگر می‌دانستید آب آلوده است چرا 2 سال سکوت کردید؟





۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۵۹

پاسخ مدیرعامل آبفای کرمان به عضو شورای شهر:
اگر می‌دانستید آب آلوده است
چرا 2 سال سکوت کردید؟

نشست خبری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان با اصحاب رسانه ، صبح دیروز در محل سالن اجتماعات این اداره برگزار شد. در ابتدای این مراسم، محمدحسین غفاری، مسئول روابط عمومی آب و فاضلاب کرمان ضمن خوش‌آمد و خیرمقدم به خبرنگاران، از ضرورت پرداختن به مقوله کم‌آبی و خشک‌سالی در ایران و استان کرمان گفت و افزود: به دلیل کاهش شدید نزولات آسمانی استان کرمان روی خط قرمز قرار دارد و امیدواریم همچنان که شما اهالی مطبوعات و رسانه‌ها با ما و در کنار ما بودید، این روند را ادامه دهید تا بتوانیم مشکل ملی کمبود آب را پشت سر گذاریم. شعار امسال ما این است؛ آب هست ولی کم است، قدر آن را بدانیم.
آب کرمان بهداشتی‌ترین آب ایران است
در ادامه مهندس محمد طاهری، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب، با اشاره به ادعای سرطان‌زا بودن آب شرب کرمان از طرف جوانمرد، عضو شورای شهر کرمان گفت: متأسفانه این موضوع باعث اذهان عمومی و سلامت روانی مردم شده است، این ادعا تقریباً یک ماه قبل از طرف ایشان در رسانه‌ها مطرح شد که ما هم با جوابگویی روشن و شفاف‌سازی موضوع را خاتمه یافته تلقی کردیم تا اینکه آقای جوانمرد در مصاحبه‌ای که در یکم تیرماه با یکی از نشریات محلی کرمان انجام دادند مجدداً صحبت‌هایی را انجام داده و چیزهایی را گفته‌اند که بنده مجبور هستم جهت روشن شدن موضوع و تهمت‌های زده‌شده، مطالبی را بیان کنم. وی افزود: اول اینکه باقدرت اعلام می‌کنم آب شرب کرمان، بهترین و بهداشتی‌ترین آب ایران است و مردم ما هیچ نگرانی از مصرف این آب نداشته باشند، این اداره با داشتن تجهیزات کامل آزمایشگاهی، آب کرمان را ازنظر کلیه املاح معدنی مورد تفکیک قرار می‌دهد و هرگونه کمبود یا افزون بودن املاح را برطرف می‌کند. پس به‌جرئت تأکید می‌کنم مردم کرمان هیچ نگرانی بابت مصرف آب شرب نداشته باشند.
اگر می‌دانستید آب آلوده است، چرا 2 سال سکوت کردید؟
این مسئول اضافه کرد: ضمن اینکه از دوستان‌ هم می‌خواهم شرکت آب و فاضلاب را محلی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی نکنند.این آب متعلق به همه است و همه موجودات از آن سهم دارند، مسلمان و غیرمسلمان، واحدهای مسکونی و آموزشی و بیمارستانی و خلاصه کلاً از این چشمه حیات سهم دارند و مربوط به دولت خاصی نمی‌شود.نمی‌دانم آقایان چرا این موضوعات و حرف‌ها را مطرح می‌کنند؟ من تا امروز نامی از این آقا نبرده بودم اما چون ایشان در کاری غیرمنطقی و اخلاقی در آن مصاحبه به‌صراحت از بنده نام‌برده‌اند و آن روزنامه هم در عملی کارشناسی نشده نسبت به چاپ این مصاحبه اقدام کرده ، بنده هم مجبورم با تمام احترامی که برای دوست عزیزم آقای جوانمرد قائلم، عرض کنم، که چرا بعد از دو سال که شما مدعی هستید در تاریخ 18/3/1393 بنده در شورای شهر از آلودگی آب کرمان گفته‌ام حال یاد این موضوع افتاده‌اید؟ کدام عقل سلیم و آدم منصف و خردمندی، به مدت 2 سال جمعیت یک‌میلیونی کرمان را رها می‌کند و پیگیر این موضوع نمی‌شود؟ درست و صحیح‌تر این بود که این موضوع را از طریق مجاری قانونی دنبال کنند نا افکار عمومی و مطرح کردن آن در رسانه‌ها. این کار جز فشار روحی و روانی برای مردم چه درد دیگری را درمان می‌کند؟ ما هم در آن دولت کار می‌کردیم و هم در این دولت. پس این سیاسی بازی‌ها برای چیست؟
چرا قبل از ادعا، از ما استعلام نگرفتند؟
مدیرعامل آبفای کرمان بابیان اینکه در آن جلسه من از مشکلات شرکت آب و فاضلاب کرمان ازجمله فرسودگی لوله‌های آب گفتم و خواستار کمک شورا برای حل این مشکل و رفع بدهی 30 میلیاردی این شرکت، شدم، افزود: ما در یک جلسه‌ کاملاً خصوصی گزارشی از مشکلات را برای شورای شهری که مورد اعتماد و منتخب همه است ارائه کردیم اما آقای جوانمرد امانت‌داری نکرده‌اند. شورای محترم شهر کرمان چرا از آن زمان تاکنون آن را نگه‌داشته والان به عرصه و افکار عمومی کشانده‌اند؟ طاهری اظهار کرد: موضوع دیگر اینکه کاش شورای شهر از ما و دانشگاه علوم پزشکی دعوت می‌کرد تا برای توضیح و رفع ابهامات پیش‌آمده در جلسه‌ای حضوری باهم صحبت می‌کردیم. یا حتی در یک تماس تلفنی و یا به‌صورت مکتوب ،از ما توضیحاتی می‌خواستند اما احتمالاً چون از چهره ما خوششان نمی‌آمد از ما چیزی نخواستند.نه‌تنها صحبت ما را نخواستند بلکه حتی یک نظر از دانشگاه علوم پزشکی هم نکردند. وقتی این موضوع را به افکار عمومی کشیده‌اند حتماً انتظار دارند کارگر زحمتکش شهرداری و یا قصاب محل از ما استعلام بگیرد.
این نوع رفتار باعث شرمندگی است
وی ادامه داد: جوانمرد در قسمت دیگر از صحبت‌هایش گفته که تعرفه اضافه شدن مبلغ آب را چکار کرده‌ایم و کجاها مصرف کرده‌ایم؟ آیا شورا تا به امروز دو خط نامه بر بال کبوتر برای من فرستاده که چکار کرده‌ایم؟ کدام دفعه از من آنالیز خواستید؟ یعنی شورا رئیس و قائم‌مقام ندارد که ما باید در روزنامه‌ها پاسخ دوستان را بدهیم؟ این نوع رفتار باعث شرمندگی است، در این مدت سکوت کردم و فقط جایی که لازم شد در حیطه وظایف قانونی و شرعی از آب شرب و منافع مردم دفاع کردم، اما بعد از 20 روز متأسفانه شاهدم که یک صفحه کامل از صحبت‌های ایشان چاپ‌شده و مجدداً همان ادعاهای قبلی را تکرار کرده‌اند. این رفتار دنیای متمدن امروزی نیست هر وقت از من گزارش خواستند یا حتی خواستند مواخذه‌ام کنند، نامه بنویسند و از من توضیحات بخواهند.
سلامتی مردم در اولویت است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در ادامه به نگرانی مجموعه شرکت مطبوعش از بهداشتی و سالم بودن، آب اشاره کرد و افزود: به شرف انسان‌ها قسم می‌خورم پس‌ازاین چندین سال خدمتم، اگر الآن‌هم بشنوم که در دورترین نقطه استان کلر آب به صفر رسیده، آشفته و نگران خواهم شد چراکه درصد صفر کلر یعنی وبا و بیماری. یعنی مشکلات زندگی برای مردم. دقیقاً شبیه همان اتفاقی که حدود 4 سال پیش رخ داد و با ابتلای 2 افغانی به وبا ما مجبور شدیم حتی سبزی‌خوردن مردم را از سطح شهر جمع کنیم، چراکه احتمال فراگیر شدن بیماری را دادیم، پس سلامتی مردم ما در اولویت اول قرار دارد.
آرسنیک آب کرمان زیر 10 درصد است
طاهری درباره لوله‌های آزبست و حرف‌های پیرامون آن‌هم گفت: سال 93 خدمت دوستان در شورای شهر کرمان رسیدیم و درخواست کردیم با افزایش تعرفه آب‌بهای مصرفی، هزینه‌ترمیم تأسیسات را تأمین کنیم که شورای شهر ازجمله همین آقای جوانمرد با ما کمال همکاری را داشتند و تصویب شد. بر اساس همان بودجه ما توانستیم هرساله حدود 40 تا 200 کیلومتر از لوله‌های فرسوده را بازسازی کنیم اما 1900 کیلومتر خط انتقال آب و 9000 کیلومتر طول شبکه‌های آب‌رسانی داریم، بازسازی این مسافت‌های بالا با این مبالغ جزئی در عرض 3 یا 4 سال غیرممکن است. وی عنوان کرد: کارخانه‌های آزبست نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا فعالیت دارند بااین‌حال ما نزدیک به 8 سال است که فعالیت این کارخانه‌ها را در ایران متوقف کرده‌ایم. تأسیسات ولوله‌های آب سراسر ایران ازجمله کرمان پوسیده و فرسوده است وعموما فلزی بوده و هنوز هم 30درصد این لوله‌ها فلزی است. الآن چندین سال است که استفاده از آن را در کل جهان منسوخ کرده‌اند و آن به خاطر لوله‌های آزبست است که از طریق تنفس و استنشاق جذب می‌شود.آزبست جزو عناصر بی ارزشی است که کمیسیون جهانی بهداشت آن را محاسبه نمی‌کند، این را می‌توانید از منابع ذیصلاح و مورد اعتماد بپرسید. منیزیم و آرسنیک از عناصر خطرناک هستند بطوریکه اگر آرسنیک موجود در آب طبق استاندارد جهانی بهداشت تا سال 76 تا 50 واحد مجاز بود که بعدها این مقدار به نصف کاهش یافت. الآن باجرئت اعلام می‌کنم میزان آرسنیک موجود در آب کرمان زیر 10 درصد است، برعکس شایعات آقایان که آب کرمان را دارای 100 درصد آرسنیک می‌دانند.
بعضی‌ها می‌خواهند از جیب مردم پولدار شوند
وی در بخش دیگری از سخنانش به وجود افراد سود طلب اشاره کرد و افزود: بعضی آقایان منتظرند فرصتی پیش بیاید تا از جیب مردم معمولی خود را پولدار کنند، چند سال پیش ناگهان اعلام کردند که آب آلوده است و به یک روز نکشید که آب‌معدنی در مغازه‌ها کمیاب شد وعده زیادی پول هنگفتی به جیب زدند ضمن اینکه با معرفی دستگاه‌هایی به‌عنوان تصفیه آب، مبالغ زیادی را از مردم می‌گیرند و دستگاه‌هایی را به آن‌ها می‌فروشند که فقط آب را آلوده‌تر کرده و املاحی را که با صرف هزینه‌های زیاد به آب اضافه‌شده، از آن می‌گیرند، خوشبختانه تا به امروز گزارش حتی یک بیماری در اثر مصرف آب شرب آلوده نداشته‌ایم که این مطلب نشان‌دهنده بهداشتی و سالم بودن آب کرمان است.
اگر مردم صرفه‌جویی کنند
آب جیره‌بندی نمی‌شود
طاهری در پایان سخنانش به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که اهم آن‌ها در ادامه می‌آید:
در مورد برداشت آب از منابع زیرزمینی سعی کرده‌ایم حتی‌الامکان با کاهش دادن میزان برداشتی پروانه‌های آب، نقدینگی لازم را برای خرید چاه‌ها تأمین کنیم.
در ساخت‌وسازها برای انبوه‌سازان تا پایان کار انشعاب امتیاز آب واگذار نمی‌شود و باید از تانکر و یا منابع آب استفاده کنند اما برای ساخت واحدهای مسکونی تکی معمولاً سخت‌گیری نمی‌شود چون تأمین آب موردنیاز سخت و مشکل است.
درباره فاضلاب شهر کرمان، 30 میلیارد با پیمانکاران جاری قرارداد داریم که در سال 94 فقط 1 میلیارد و 800 میلیون تخصیص‌یافته. بااین‌حال و با توجه به شرایط سخت‌کاری در بلوار جهاد که در عمق 11 متری زمین کار می‌شود و امیدواریم تا 2 ماه آینده به اتمام برسد.
میزان مطالبات ما از مردم 15 میلیارد تومان بوده و بدهی‌های ما به پیمانکاران بالغ‌بر 30 میلیارد تومان است.
با توجه به بحران آب در مناطقی مانند کرمان و زرند سطح آب مصرفی در حد قرمز است و اگر مردم مانند آنچه تاکنون رعایت کرده‌اند، ادامه دهند، جیره‌بندی نداریم اما درمناطقی مانند هجدک، دهج، قلعه گنج و شهداد آب جیره‌بندی است.
در قلعه گنج، 2 برابر مشترکین آب مجاز، مشترکین غیرمجاز داریم.
آب با لیتری 110 تومان تهیه و با 350 تومان به مردم ارائه می‌شود.
در سیرجان و رفسنجان برای نصب 50 دستگاه تصفیه آب با پیمانکار به توافق رسیده‌ایم و تا نیمه دوم تیرماه اولین آن‌ها نصب خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *