سایت خبری پیام ما آنلاین | نگاه پیام ما به پرونده جدید علیه مدیر عامل سابق بانک ملی در کانادا از سیر تا پیاز محمود خاوری

نگاه پیام ما به پرونده جدید علیه مدیر عامل سابق بانک ملی در کانادا از سیر تا پیاز محمود خاوری





۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳

نگاه پیام ما به پرونده جدید علیه مدیر عامل سابق بانک ملی در کانادا
از سیر تا پیاز محمود خاوری

شهرام جزایری، محمدرضا رحیمی، محمد توکلی؛ فاضل خداداد، امیرمنصور آریا، بابک زنجانی، حمید بقایی، پرونده پتروپارس، پرونده کرسنت، محمود خاوری و…. نمونه های بارز مفاسد اقتصادی است که انگشت نما شده اند.
محمودرضا خاوری متولد ۱۳۳۱ در خرم‌آباد و مدیر عامل اسبق بانک ملی ایران است که در مهر ماه سال 1390 به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا و به کانادا می رود. وی که دارای مدرک فوق لیسانس حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است، قبل از آنکه به عنوان مدیر عامل بانک ملی ایران منصوب شود در پست هایی مانند مدیریت در بانک‌های صنعت و معدن و سپه فعالیت داشته و در دانشکده حسابداری شرکت نفت، دانشکده امور اقتصادی و دارایی، مؤسسه عالی بانکداری ایران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تدریس بوده است.
ماموریت بی بازگشت
خاوری که دارای پاسپورت کانادایی است، در ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ در مقام رئیس بانک ملی ایران، تقاضای سفر به انگلستان را در قالب یک مأموریت کاری برای شرکت در جلسه پی‌ال‌سی بانک لویدز مطرح کرده بود که در تاریخ ۲۹ شهریور همان سال با مأموریت وی به خارج از کشور موافقت شد. چند روز بعد، خاوری با ارسال فکسی از داخل هتلی در انگلستان به شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد از رهبر معظم انقلاب و مردم عذر خواهی و از سمت خود ناگهانی کناره گیری می کند. این استعفا ابتدا با اقبال عمومی روبرو می شود چراکه تصور می شد بالاخره فرهنگ استعفای مسئولان بعد از تقصیر و یا قصور( به‌دلیل تخلفات رخ داده در مجموعه تحت مدیریت خود درشعبه کیش) جای خودش را پیدا کرده اما هنوز چند وقتی از این موضوع نگذشته بود که خبر اختلاس 3 هزار میلیاردی خاوری و خروج از ایران همه جا را فرا می گیرد.به نظر می رسد این دومین اختلاس در بانک ملی است که اتفاق افتاده چرا که قبل از وی نیز در جریان فساد بزرگ اقتصادی در پرونده المکاسب از اسدالله امیر اصلانی مدیرعامل وقت بانک ملی ایران به عنوان متهم ردیف اول نام برده شده بود.
طبق مصوبه دولت هیچ ارگان دولتی حق به کار گیری نیروی باز نشسته را ندارد مگر اینکه هیات وزیران که عالی ترین شورای دستگاه اجرایی کشوراست نسبت به بکارگیری مجدد نیرو مصوبه خاص داشته باشد.با این حال طی حکمی در تاریخ 23/3/1389 که به امضای محمود رحیمی، معاون اول احمدی نژاد رسیده است مجوز اشتغال به کار خاوری صادر گردیده است.
بانک زنانه خاوری
بانک ملی ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد، زمانی که ریاستش در دست محمود خاوری بود با تبلیغات بسیار، شعباتی با عنوان «شعبه ‌ویژه بانوان» را در شهرهای مشهد، رشت و اصفهان افتتاح کرد. شعبه‌هایی که قرار بود همه کارکنانش، از رئیس تا دربان و آبدارچی و همچنین مشتریانش زنان باشند. طرحی که خود خاوری در مراسم افتتاح اولین شعبه آن در مشهد گفته بود: «بحث عفاف‌ وحجاب همواره مورد تأکید ما بوده برای اینکه حرمت و حجاب بانوان در محیط اجتماعی حفظ شود».
او در همان مراسم وعده داده بود: «تا پایان سال ۸۹ در همه مراکز استان‌های کشور شعب ویژه بانوان بانک ملی راه‌اندازی خواهد‌شد» اما بانک زنانه‌ای که خاوری ، دست به تأسیس آن زده بود و رئیس وقت اداره امور شعب استان خراسان‌رضوی در مراسم افتتاحیه‌اش، آن را «شاخص‌ترین طرح ابداعی تاریخ بانکداری کشور» خواند، آرام و بی‌سروصدا تعطیل شده و کرکره‌هایشان را پایین کشیده‌اند. زنانی هم که در آن مشغول به کار بوده‌اند یا بازخرید شده یا به شعب عادی بانک منتقل شدند و در بررسی ها مشخص شد به نظر می رسد هدف تأسیس این بانک استفاده از نام حجاب و عفاف بانوان در سر پوش گذاشتن به اختلاس های بزرگ دوران احمدی نژاد می باشد.
خانه 4 میلیارد تومانی در کانادا
خاوری پس از کوچ به کانادا در منطقه ای به نام ، بریدل پث واقع در شهر (با نام قبلی) نورث یورک (North York) ، که در حال حاضر قسمتی از شهر تورنتو، واقع در انتاریو کانادا است در خانه ای 4 میلیارد تومانی ساکن می شود. در این محله که با نام «راسته میلیونرها» معروف است افراد سرشناس کانادایی مانند موسی نایمر(شخصیت تلویزیونی کانادا)، کانارد بلک (ژورنالیست معروف) و سلن دیون (خواننده ترانه معروف تایتانیک)که همگی از میلیاردرها و متمولین کانادا هستند، زندگی می کنند.
کوچ متهم دوم به کانادا
در آبان 90 مهرگان امیرخسروی پس از محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی، دومین شخص مرتبط با این اتفاق نیز روانه کانادا می شود، مهرگان از برادران مه آفرید امیرخسروی است که از یک یا دو ماه پیش از افشا شدن پرونده فساد مالی به همراه همسرش وارد کانادا شده است. گفته می شود، بخشی از پول اختلاس به خارج از ایران منتقل شده است.با توجه به اینکه همسر و فرزندان «مهرگان امیرخسروی» و «مسعود امیرخسروی» در کانادا و آمریکا ساکن هستند، مقدار قابل توجهی از سرمایه اختلاس شده از طریق برادران مه افرید در طی این سالها به این دو کشور انتقال یافته است.(مه آفرید امیرخسروی بعدها به جرم اختلاس و مفسد فی الارض بودن اعدام شد)دختر مهرگان که در مونترال تحصیل می‌کند ، در ژوئیه، تیرماه همان سال خانه‌ای به مبلغ 980 هزار دلار کانادا معادل یک میلیون دلار آمریکا در مونترال خریداری کرده است.
تلاش برای استرداد
پیگیری های پلیس اینترپل ایران جهت بازگرداندن خاوری و همدستانش از سوی پلیس کانادا به بهانه اینکه وی در اتاوا کانادا ساکن است و بر اساس قانون این کشورامکان استرداد نیست، بی نتیجه می ماند و کانادا حاضر به تحویل دادن او به ایران نمی شود.ضمن اینکه دکتر مرتضی نجفی، وکیل پرونده های بین المللی معتقد است تا زمانی که خاوری در دادگاه محکوم نشود نباید انتظار داشت پلیس اینترپل او را تحویل ایران دهد. قبل از آن شایعه شده بود خاوری با فرار به یکی از کشورهای آمریکای لاتین در آنجا سکونت گزیده است. پس از آن غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور از محاکمه غیابی محمود خاوری و عباس جعفری دولت آبادی،دادستان تهران ازصدور کیفرخواست اتهامات وی خبر میدهند. از آن زمان تا کنون تلاش های زیادی جهت استرداد او به ایران انجام شده که به دلیل کارشکنی ها هنوز به سرانجام نرسیده بطوری که سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در 27 اردیبهشت سال جاری گفته: در این زمینه ما خواستار بازگشت این فرد هستیم اما کشور مربوطه همکاری‌های لازم را با ما نداشته است.
شکایت علیه خاوری در کانادا
محمود خاوری که با نام جعلی خلیلی در کانادا مشغول به کار است به تازگی با شریک اقتصادی هم خود به مشکل برخورده و شکایتی علیه او در دادگاه اونتاریو مطرح گردیده است.پایگاه خبری بلومبرگ در این زمینه می نویسد؛«سام میزراهی» یکی از شناخته‌شده‌ترین ساختمان‌سازهای کانادا، شریک «خشایار خاوری» فرزند محمود است. میزراهی ادعا کرده است که بعد از بروز اختلاف در پروژه، خاوری با وی تماس گرفته و تهدید کرده است که اگر میلیون‌ها دلار به او نپردازد، خانه وی را آتش‌ زده و آبرویش را می‌برد.
موضوع اصلی در این پرونده، به معامله‌ای بازمی‌گردد که بین میزراهی و خشایار انجام شده و هدف از آن تأمین سرمایه برای دو پروژه لوکس آپارتمان‌سازی در منطقه ثروتمند «یورکویل» تورنتو بوده است. در اسناد پرونده شرح داده شده است که چطور این مشارکت با مشکل مواجه شده و نهایتا طرفین بر سر مالکلیت بر ساختمان‌ها و سود حاصل از پروژه به اختلاف خورده‌اند.
فرزند خاوری در دادگاه ادعا کرده است که پدرش تماسی با میزراهی نداشته و وی دروغ می‌گوید. به نوشته بلومبرگ، نه خشایار و نه محمود خاوری ، حاضر به اظهار نظر در این رابطه نشده‌اند. بلومبرگ به خانه خاوری در تورنتو هم سر زده، اما کسی درب را باز نکرده است.
خشایار به همراه میزراهی جزو مدیران شرکت بوده است و اول هم او بوده که از شریک خود شکایت کرده است. وی مدعی است که میزراهی آن‌ها را فریب داده، سرمایه‌ها را بد هزینه کرده و نتوانسته به درستی شرکت را مدیریت کند. وی مدعی است که او سود شرکت را طلبکار است و میزراهی باید دستکم 81 میلیون دلار آمریکا به او بپردازد. خشایار خاوری می‌گوید میزراهی از پروژه‌های دیگر از جمله آپارتمان «وان» که قرار است بلندترین برج کانادا باشد هم به وی بدهکار است.
در مقابل میزراهی می‌گوید خشایار و به خصوص پدرش در پروژه یورکویل سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بر اساس قرارداد اولیه قرار بوده بعد از پایان پروژه تنها 50 درصد سود را سهیم باشند. به گفته وی، آن‌ها در دیگر پروژه‌ها از جمله پروژه وان سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. وی همچنین پرونده دیگری باز کرده و از خاوری‌ها به دلیل نقض توافق، سهل‌انگاری، تهدید و تلاش برای زدن خسارت اقتصادی به وی، بیش از 38 میلیون دلار آمریکا طلب کرده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *