پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سخنی با شورای شهر رفسنجان؛ شهردار را استیضاح‌کنید

سخنی با شورای شهر رفسنجان؛ شهردار را استیضاح‌کنید





۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۰۸

سخنی با شورای شهر رفسنجان؛
شهردار را استیضاح‌کنید
نعمت احمدی- حقوقدان
یک هم در قانون و هم در شرع با حیوان آزاری و کشتن حیوانات مخالفت شده است. عملی که انجام شده از سه جهت قابل بررسی است. اول آلوده کردن محیط زیست. دوم برابر قانون کشتن حیواناتی که وحشی باشند و دستور قانونی برای معدوم کردن وجود نداشته باشد، حبس دارد. سوم هم احسان نسبت به حیوانات در احادیث و روایات. در قانون مجازات اسلامی که در سال 92 مصوب شد، در چندین ماده راجع به این نوع اعمال صحبت شده است. در ماده 688 آمده است: «هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می‌باشد و مرتکبین چنان چه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.» کسانی که 8 هزار سگ را کشته اند باعث آلوده شدن محیط زیست شده اند. تبصره 2 همین ماده 688 می گوید که منظور از آلودگی محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک آن را به طوری که به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار یا ابنیه مضر باشد تغییر دهد. نخستین اثری که این کشتار دارد، اثر زیست محیطی است. با لاشه این 8 هزار سگ کشته شده چکار کرده اند؟ کجا دفن شده اند؟ این باعث آلودگی محیط زیست است و طبق ماده 688 عاملان این کار مستوجب مجازات هستند. ماده قانونی دیگری که به آن بیشتر استناد می شود، ماده 679 است. طبق این ماده قانونی هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. ماده 680 هم به صراحت به مسئله کشتن حیوانات برمی گردد. در این ماده آمده است که هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. ما این مواد قانونی را داریم. کسانی که حیوانی را بکشند آن هم به این تعداد، صرف نظر از اینکه یک موجود الهی که آزاری هم ندارد را کشته اند، باعث شدند محیط زیست هم آلوده شود.
دو از طرفی روایات مختلفی در ارتباط با احسان به حیوانات در دین اسلام داریم. از حضرت رسول (ص) نقل شده است که زنی بدکاره سگ تشنه ای را دید که بر سر چاهی له له می زند و چیزی نمانده بود که از تشنگی هلاک شود. آن زن کفش خود را درآورد و به روسری خود بست و از چاه آب کشید و سگ را سیراب کرد. خداوند به خاطر احسان به این حیوان، گناهان این زن را آمرزید. حتی روایاتی از حضرت رسول داریم که به صراحت فردی که حیوان آزاری می کند را در حد مشرک دانسته اند.
سه کسی که اینچنین عملی انجام داده چون نماینده دولت در اداره یک شهر است، در واقع نماد دولت است. چون این خشونتی که انجام داده در بین مردم واکنش هایی ایجاد کرده، باعث وهن نظام شده است. مسئولان باید نظامات دولتی را رعایت کنند. وقتی این مسئولین برخلاف آیات و احادیث و قانون عمل می کنند و روحیه مردم را آزار می دهند، باعث وهن نظام می شوند. کشتن این 8 هزار سگ الان چه تغییری در شهر رفسنجان ایجاد کرده است؟ این یک عمل غیرضرور است.
چهار امام سجاد (ع) می فرمایند اشاعه فحشا از فحشا گناه بیشتری دارد. اینکه یک نفر بیاید نگاه درونی و بیرونی را به نظامی که همواره احسان و رحمت را ترویج می کند، بد کند، به عنوان یک الگو لیاقت ماندن ندارد. آیا با این اوصاف، شورای شهر رفسنجان به این رایی که به شهردار رفسنجان داده، اعتماد دارد؟ آیا اعضای شواری شهر در این گناهی که رخ داده خود را شریک نمی دانند؟ آیا شورای شهر رفسنجان در اولین جلسه شورای شهر نمی خواهد این شهردار را استیضاح کند؟

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *