سایت خبری پیام ما آنلاین | اپیدمی مرگ جوانان

اپیدمی مرگ جوانان





۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۰۳

اپیدمی مرگ جوانان

«مرگ» در زیست‌شناسی پایان زندگی موجودات زنده است وزندگی موجودات زنده است و در پزشکی به معنای توقف برگشت‌ناپذیر علائم حیاتی در اوج جوانی درست وقتی تازه در کسب و کار پیشرفت کرده اند و قرار است یک زندگی ایده آل را سپری کنند؛ ناگهان مرگ به استقبالشان می آید. واژه جوان ناکام در سالهای اخیر بیش از پیش به چشم می خورد، آهی می کشیم و با یک خدابیامرزد بدرقه شان می‌کنیم. به گزارش ابتکار، در روزهای پرترافیک و آلوده در کنار مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه کنونی یک خبر مرگ فشارهای روانی زیاد را به همراه خواهد داشت. مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی در سنین کمتر از 40 سال، خودکشی در متروها و پریدن ها از پل های درون شهری و …. . مرگ هایی که در پشت پرده آن علل و دلایلی وجود دارد. دلایلی جامعه شناختی و پزشکی. در سال های اخیر جوانان زیادی در سن حدود 30 سالگی به دلایل مختلفی جان خود را از دست داده اند. برخی شخصیت ها معروف تر هستند که مرگشان رسانه ای می شود اما تعداد زیادی نیز جان خود را از دست می دهند و فقط عکسی از آن ها روی سنگ قبری گرانیتی چاپ می شود. چرا مرگ در میان جوانان شایع شده است؟ چرا ورزشکاران در اوج دوران ورزشی خود می میرند؟
ایست قلبی
ابتدا نگاهی خواهیم داشت به مرگ شخصیت های برجسته سینما، تلویزیون، تئاتر، خوانندگان، آهنگسازان و ورزشکاران در سنین جوانی و علل فوت آن ها. در این میان نیما وارسته، مازیار، فرانک میری، اشکان بانکی، عسل بدیعی، داوود اسدی، سید علی طباطبایی، هادی نوروزی، مهرداد اولادی دلیل مرگشان ایست قلبی بوده است.
نیما وارسته، نوازنده ویولن و تنظیم کننده آثار پاپ در سن 35 سالگی، علت مرگ: نارسایی قلبی
داریوش رفیعی، خوانند ترانه «گلنار» در 31 سالگی، علت مرگ: آمپول آلوده به کزاز
سید علی طباطبایی، بازیگر سینما، علت فوت: ایست قلبی
افشین مقدم، خواننده ترانه زمستان در سن 31 سالگی، علت مرگ: تصادف رانندگی
مازیار خواننده قطعه «شهید» در 46 سالگی، علت مرگ: سکته قلبی
ریحانه بهشتی، ورزشکار دو و میدانی، 27 ساله، علت مرگ: سکته مغزی
مرتضی پاشایی در 30 سالگی بر اثر سرطان ریه
کیمیا یادگاری نژاد بازیگر تئاتر در سن 19 سالگی علت مرگ: گازگرفتگی
محسن رسول‌اف عکاس در 25 سالگی و بر اثر سقوط هواپیما
فرانک میری بازیگر سینما و تئاتر در سن 28 سالگی در سال 90 ، علت مرگ: سکته قلبی
مصطفی مزرعتی مستندساز در سن 28 سالگی بر اثر سقوط هواپیما
اشکان بانکی بازیگر در سن 29 سالگی علت مرگ: سکته قلبی
نیما نهاوندیان مجری برنامه‌های ورزشی صدا و سیما در 32 سالگی و براثر برخورد با میز و تاخیر در رسیدن به بیمارستان
پوپک گلدره بازیگر در سن 35 سالگی، علت مرگ: صانحه رانندگی
عسل بدیعی فروردین‌ماه سال 92 در 35 سالگی وی پس از ایست قلبی
داوود اسدی بازیگر در سن 38 سالگی علت مرگ: سکته قلبی
مجید بهرامی 37 ساله بازیگر سینما و تئاتر بر اثر بیماری سرطان در سال 93
هادی نوروزی، بازیکن فوتبال، در 31 سالگی، علت مرگ: ایست قلبی
مهرداد اولادی، بازیکن فوتبال، در 30 سالگی، علت مرگ: ایست قلبی
عامل برخی از این مرگ ها تغذیه صنعتی
و فست فود ها است
فاطمه زارع، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» می گوید: در بررسی راجع به مرگ ناگهانی جوانان که اخیرا شیوع یافته وقتی به منابع گوناگون مراجعه کنیم تمامی آنها در نهایت به چند مساله مشترک اشاره دارند ؛ در تمام موارد فرد پیش از مرگ سلامت کامل بدنی داشته و عدم سابقه بیماری در این افراد وجود دارد. تقریبا در همه موارد به یکباره دچار شک یا حمله شده و دیگر بازگشتی وجود نداشته است؛ (به عبارتی در گذشته مرگ صدرصدی وجود نداشته است). اکثر افرادی که اینگونه مرگ را تجربه کردند در سالهای جوانی و بین ۳۰ سالگی تا ۴۰ سالگی خود بوده اند. پزشک قانونی در همه موارد پس از کالبد شکافی و نیافتن علتی خاص در نهایت به ایست قلبی اشاره می کند؛ اما دلایل چگونگی رخ دادن مرگها و راههای پیشگیری نسبی واقعا چیست؟ این مدکار اجتماعی در ادامه می افزاید: در آسیب شناسی اینگونه مرگ ها مساله مشترک، وجود بیش از اندازه «تغذیه صنعتی» در رژیم غذایی و «عدم تحرک» بوده، همچنین «تنش»، «اضطراب» و «آلودگی صنعتی» نیز در علل شایع این نوع مرگ می گنجد، البته در جوانان ورزشکار شاید بحث عدم تحرک مصداق نداشته باشد چون تصور ما این است که یک جوان ورزشکار همیشه در حال نرمش و تمرین منظم است. هرچند استفاده از مکمل های خوراکی که در بدنسازی ورزشکاران وجود دارد، شاید سهم بیشتری در مرگ ناگهانی این افراد داشته است.
زارع افزایش غذاهای صنعتی در رژیم غذایی جوانان را یکی دیگر از معضلات امروزه می داند و می گوید: از طرف دیگر سبک غذاهای صنعتی و انواع فست فودها که مصرفشان افزایش یافته؛ که بافت آنها با ساختار فیزیولوژی بدن کمترین هماهنگی را دارد و بدن برای هضم آن ممکن است دچار اختلال شود. در نتیجه عامل برخی از این مرگ ها تغذیه صنعتی و فست فود ها است. زمانی که استفاده از این نوع غذاها افزایش یابد به مراتب بدن توان و ظرفیت خود را از دست می دهد و ممکن است دچار شوک شود. وی می افزاید: امروزه اکثر متخصصین تاکید ویژه ای به پیاده روی برای تنظیم سوخت و ساز بدن دارند و سایر ورزش ها باید اصولی و زیر نظر افراد متخصص صورت گیرد؛ چرا که انجام یک ورزش صحیح بسیار حائز اهمیت است. حال اینکه چند درصد از حرفه ای های ورزش به اصول اولیه در تمرین های فشرده خود عمل می کنند بحث کاملا جدایی است! همه ی این عوامل را وقتی در کنار اضطراب های ناشی از زندگی صنعتی در کلانشهر ها می گذاریم شاید دیگر خیلی دور از ذهن نیست که جوانی در بهترین شرایط خود دچار ایست قلبی شود.
زارع می افزاید: باتوجه به اینکه سوخت و ساز بدن یک فرد ۳۰ یا ۴۰ ساله و البته تنش ها و نگرانی هایش و از جهت دیگر میل به غذاهای فست فودی در او بیش از هر دوره دیگر زندگی است پس تا حدودی منطقی بنظر می رسد که بیشتر این نوع مرگ و میر ها در این بازه سنی رخ دهد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *