پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۸

گشایش همایش آب و خاک ایران در رفسنجان
چهاردهمین همایش آب و خاک ایران روز دوشنبه در دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان گشایش یافت. به گزارش ایرنا دبیر اجرایی همایش آب و خاک در آیین گشایش این رویداد علمی گفت: یکهزار و 209 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و از این تعداد 726 مقاله پذیرفته شده است. عیسی اسفندیارپور افزود: 183 داور از سراسر کشور این مقالات را بررسی و داوری کرده اند و 68 مقاله به صورت شفاهی و بقیه در بخش پوستر چاپ و ارایه می شود. وی گفت: روز اول دو نشست عمومی با عناوین تجاری سازی علم خاک شناسی و نقش شرکت های دانش بنیان در درآمد زایی این رشته برگزار می شود. وی بیان کرد: این همایش با همت موسسه اعتباری نور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق حمایت از پژوهشگران و فن آوران ریاست جمهوری، مجتمع مس سرچشمه، دانشگاه جیرفت، بانک کشاورزی، بانک تجارت، فرمانداری و شهرداری رفسنجان برگزار می شود. اسفندیارپور برنامه های جنبی این همایش را برپایی شش غرفه و نمایشگاه آب و خاک و صنایع دستی عنوان کرد.

عده‌ای در برابر برنامه ریزی مقاومت نشان می‌دهند
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: ما باید بپذیریم ساختار فعلی اقتصاد کشور،ساختاری مبتنی بر اقتصاد سیاسی است که این اصلاح ساختار زمان بر و کاری است که همکاری و مشارکت همه ارگان ها ،مقام ها،دستگاه ها و کارشناسان را می طلبد. به گزارش ایسنا جعفر رودری درباره تاریخچه تاسیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: زمینه شکل گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی فعلی از قبل از انقلاب و در سال 1316 بود که در آن زمان به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیت های عمرانی و تهیه برنامه های توسعه شورایی؛ به نام شورای اقتصاد شکل گرفت که هدفش ایجاد هماهنگی لازم بین طرح و پروژه هایی که در سطح کشور باید انجام می شد، بود. وی با بیان اینکه این شورا زیر بنای اولیه نظری برای شکل گیری سازمان برنامه و بودجه بود تصریح کرد: در سال 1325 هیئتی، تحت عنوان هیئت برنامه که کارش ایجاد هماهنگی برای برنامه های ارائه شده از سوی وزارتخانه ها مصوب شد که بعدا اسم کمیسیون برنامه را به خود گرفت که مسئول برنامه 7 ساله عمرانی اول را قبل از انقلاب در سال 1327 بر عهده گرفت.

فعالیت 60 تعاونی روستایی در جنوب کرمان
مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان گفت: بیش از 200 شرکت تعاونی روستایی در جنوب کرمان داریم که در حال حاضر با اقدامات انجام شده، 60 تعاونی روستایی فعال هستند. به گزارش فارس فرود سالاری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: وقتی قیمت تولید محصول، از قیمت تمام‌شده در بازار بیشتر است برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکننده، با عنوان خرید تضمین، ورود می‌کنیم و اجازه سوء‌استفاده به دلالان داده نمی‌شود. وی بیان داشت: سال گذشته در منطقه، بر اساس وظیفه ذاتی سازمان تعاون روستایی که حمایت از روستائیان در بخش کشاورزی است، عمل شد و هر جا که لازم بود، اقدام فوری در خرید تضمینی و توافقی داشته‌ایم که در این راستا، 28 هزار تن گوجه‌فرنگی به صورت توافقی برای تنظیم بازار محصول، از کشاورزان جنوب کرمان خریداری شد. سالاری با بیان اینکه در سال‌جاری هم با خرید 6 هزار تن گوجه‌فرنگی، بازار تنظیم و قیمت‌ها واقعی شد، افزود: در سال 93 و 94 با خرید کالاهایی مانند سیب‌زمینی و پیاز که در سبد تضمین دولت قرار دارند، در مجموع بیش از 20 هزار تن محصول، از کشاورزان منطقه خریداری شده است.

صادرات 163 هزار تن خرما در سال 93
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال 93 حدود 163 هزار تن خرمای ایران صادر شده است گفت: ارزش کل تجارت جهانی خرما 900 میلیون دلار که در این ایران ایرن رقم در حدود 200 میلیون دلار است که اگر بتوانیم خرمای فراوری شده داشته باشیم قطعا ارزش افزوده خوبی خواهند داشت. به گزارش ایسنا محمدعلی طهماسبی در همایش تخصصی خرما در کرمان با بیان اینکه می توان با حضور فعال انجمن ها و تشکل ها، بورس خرما را در کشور راه اندازی کرد، گفت: زنجیره تولید خرما با تولید و توزیع نهال به شیوه کشت بافت شروع شده و در سایر موارد نیاز است تولید کنندگان تشکلها و انجمن ها حضور فعال داشته باشند تا این زنجیره کامل شود. وی با بیان اینکه حدود 70 هزار هکتار از نخیلات کشور قدیمی و سنتی هستند و نمی‌توان در آنها به صورت مکانیزه کارکرد افزود: حدود 30 درصد از باغات خرما نیز درجه 2 هستند که در مجموع 230 هزار هکتار از نخیلات نیاز به باز سازی جدی دارند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *