پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در شش سال گذشته اهدای اعضای 103 نفر به بیماران نیازمند در کرمان

در شش سال گذشته اهدای اعضای 103 نفر به بیماران نیازمند در کرمان





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۹

در شش سال گذشته اهدای اعضای 103 نفر به بیماران نیازمند در کرمان

مسوول اداره پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از سال 1388 تاکنون 103 مورد عمل جراحی برداشت عضو از بیماران مرگ مغزی در کرمان انجام شده است.
محمدرضا میرزایی افزود: در حال حاضر پیوند کلیه، کبد و قرنیه در کرمان انجام می شود.
وی بیان کرد: پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در کرمان از سال 85 آغاز شد و از سال 1388 تاکنون 153 پیوند کلیه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است.
مسوول اداره پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: پیوند کبد از سال 88 در کرمان آغاز شد که از آن موقع تاکنون 41 مورد پیوند کبد انجام شده و تعداد پیوندهای کبدی که از کرمان در شیراز انجام شده 44 مورد بوده است.
وی گفت: در صورتی که در کرمان بیمار کاندید پیوند عضو وجود نداشته باشد در برخی موارد کبد برداشت شده از بیماران به شیراز منتقل می شود.
میرزایی اضافه کرد: پیوند کلیه از فرد زنده هم در کرمان انجام می شود که تاکنون 668 پیوند کلیه از زنده انجام شده است.
وی گفت: پیوند قرنیه در کرمان نیز از سال های خیلی قبل انجام شده و از سال 1388 تاکنون 401 پیوند از این نوع صورت گرفته است.
وی بیان کرد: قرنیه برای پیوند به بیمار از بانک قرنیه تهیه می شود.
مسوول اداره پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تاکنون بیش از پنج هزار نفر در کرمان کارت اهدای عضو را دریافت کرده اند.
وی افزود: استان کرمان یکی از قطب های 9 گانه پیوند عضو کشور محسوب می شود که مباحث مربوط به پیوند عضو در دانشگاه های علوم پزشکی بم، رفسنجان و جیرفت را نیز پیگیری می کند.
وی گفت: همکاران ما در دانشگاه های علوم پزشکی رفسنجان، بم و جیرفت فقط کار شناسایی بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو را انجام می دهند.
میرزایی، مهمترین کمبود در حوزه پیوند عضو را اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دانست و گفت: رسانه ها باید به این عرصه ورود کنند تا این باور در وجود همراهان بیماران نهادینه شود که بیمار مرگ مغزی امکان برگشت به زندگی را ندارد.
وی گفت: مرگ مغزی بیماران از سوی پنج پزشک متخصص مورد تایید قرار می گیرد.
استان کرمان علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهرستان های رفسنجان، بم و جیرفت نیز دانشگاه علوم پزشکی دارد.
کارشناس ستادی پیوند اعضا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان گفت: در شش سال گذشته تعدادی از افراد به علت عارضه های مختلف دچار مرگ مغزی و از این تعداد 10 نفر موفق به اهدای عضو به نیازمندان شدند.
محمدحسین کاظمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع بیماران مرگ مغزی شده در این شهرستان، دو نفر در سال جاری برای پیوند عضو به کرمان انتقال داده شده اند.
وی با اشاره به اینکه این افراد بیشتر جوان بودند افزود: سخت ترین شرایط در این زمان گرفتن رضایت از خانواده این افراد بود.
وی تصریح کرد: پس از شناسایی عضوهای قابل پیوند، بیماران از بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان به مراکز کرمان و شیراز انتقال می یابند.
کاظمیان بیان کرد: آخرین مرگ مغزی که از این بیمارستان به کرمان و شیراز اعزام شد تابستان امسال بود.
وی گفت: در حال حاضر یک جوان به علت تصادف دچار مرگ مغزی شده و در بیمارستان بستری است که پس از حصول رضایت از خانواده، وی را برای پیوند اعضا انتقال می دهیم.
کارشناس ستادی پیوند اعضا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان در خصوص سامانه ثبت نام اهدای عضو گفت: از سال 92 تاکنون از طریق دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برای 2 هزار و 117 نفر کارت اهدای عضو به صورت الکترونیکی صادر شده است.
این دانشگاه شهرستان های رفسنجان و انار را زیر پوشش دارد. رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم گفت: تاکنون پیوند اعضا در شهرستان های جنوبی کرمان انجام نشده است.
محمدرضا محمدی افزود: علت انجام نشدن جراحی پیوند عضو به دلیل نبود بخش تخصصی پیوند اعضا در بیمارستان های این منطقه است.
وی گفت: افراد مبتلا به مرگ مغزی برای پیوند اعضا به مرکز استان اعزام می شوند.
هم اکنون دو بیمارستان در شهرستان جیرفت، یک بیمارستان در شهرستان کهنوج و یک بیمارستان در شهرستان منوجان فعال است.
بیمارستان در شهرستان های قلعه گنج، عنبرآباد و رودبار جنوب نیز در حال ساخت است که در شهرستان قلعه گنج و رودبار جنوب مراحل پایانی ساخت بیمارستان ها طی می شود.
دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هفت شهرستان جیرفت، منوجان، قلعه گنج، فاریاب، عنبرآباد، کهنوج و رودبار جنوب را با جمعیت حدود یک میلیون نفر زیر پوشش دارد.
مسوولان مربوط در دانشگاه علوم پزشکی بم نیز با بیان این که امکان پیوند عضو در این دانشگاه وجود ندارد از اعزام بیماران مرگ مغزی به مرکز استان خبر دادند.
این دانشگاه چهار شهرستان بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در شرق استان را زیر پوشش دارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *