سایت خبری پیام ما آنلاین | استانداران منطقه پنج کشور خواستار شدند توسعه خطوط ریلی شرق کشور

استانداران منطقه پنج کشور خواستار شدند توسعه خطوط ریلی شرق کشور





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۵۱

استانداران منطقه پنج کشور خواستار شدند
توسعه خطوط ریلی شرق کشور

نشست استانداران منطقه پنج کشور در بجنورد به محلی برای درخواست استانداران شش استان شرقی کشور برای توسعه خطوط ریلی و ارتباط بیشتر این استان ها از طریق این خطوط تبدیل شد. این نشست که هفتمین نشست از سری نشست های استانداران منطقه پنج کشور بود، در روزهای پنج شنبه و جمعه گذشته در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد. استانداران شش استان کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در حالی در بجنورد گردهم آمدند که در سال 95 نشست بجنورد، اولین نشست استانداران شرق کشور بود. در این نشست خباز استاندار سمنان هم به عنوان مهمان ویژه حضور داشت.
نشست هایی برای گرفتن امتیاز بیشتر از دولت
نشست های منطقه ای استانداران شرق و یا همان منطقه پنج کشور در حالی در بجنورد برگزار شد که پیش از این شش نشست دیگر هم با این عنوان برگزار شده بود. هدف از برگزاری نشست های استانداران مناطق مختلف کشور، هماهنگی بیشتر به جهت توسعه است و معمولا در هر نشست استانداران یک موضوع خاص را مدنظر قرار می دهند و سعی می کنند از دولت امتیازهای ویژه ای بگیرند. یکی از مهم ترین نشست های استانداران منطقه پنج کشور اردیبهشت ماه گذشته در کرمان برگزار شد. موضوع اصلی آن نشست که با حضور امین زاده معاون امور حقوقی ریاست جمهوری برگزار شده بود، افزایش اختیارات استانداران بود و در نهایت هم سندی در خصوص افزایش اختیارات استانداران امضا شد و برای تحویل به رییس جمهور، به معاون حقوقی وی داده شد.
البته خروجی این جلسات الزاما به معنای موفقیت کامل این استانداران در خواسته هایشان نیست. همانطور که در همان نشستی که در کرمان برگزار شد، معاون حقوقی رییس جمهور پس از اصرار استانداران شش استان شرقی کشور در خصوص افزایش اختیارات استانداران گفت که ضعف برخی استانداران کشور در اجرای وظایف حساس محوله و محرز نبودن میزان مسئولیت پذیری آنها مانعی در مسیر افزایش اختیارات استانداران است. وی اگرچه حق را به استانداران معترض حاضر در جلسه داد و آمادگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری را برای کمک مطالعاتی و حقوقی در خصوص تفویض اختیارات بیشتر به استانداران اعلام کرد اما تاکید کرد که تفویض اختیارات ، معادله یک مجهولی نیست که به راحتی قابل حل باشد چرا که در گذشته اختیاراتی واگذار شد اما بازخورد خوبی نداشت و به همین علت هم اکنون مقاومت هایی در این خصوص صورت می گیرد. امین زاده به عنوان مثال به اختیاراتی که در حوزه مسکن و نیز در مناطق آزاد تفویض شد اشاره کرد و گفت به دلیل برخی موارد، بازخورد مناسبی از این واگذاری به دست نیامد.
تاکید استانداران شرق کشور
بر توسعه خطوط ریلی منطقه
به مانند نشست های پیشین که یک موضوع اصلی داشت، این بار هم حاضران در نشست بر یک موضوع خاص اصرار ورزیدند. توسعه خطوط ریلی شرق کشور و افزایش ارتباطات ریلی شش استان منطقه، در نشست هفتم کشور مورد تاکید استانداران منطقه پنج کشور قرار گرفت و در این رابطه صحبت کردند. در این میان علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان پیشنهادی را هم مطرح کرد که مورد توجه قرار گرفت.
استاندار کرمان: نخستین راه آهن غیردولتی در شرق کشور تشکیل شود
رزم حسینی استاندار کرمان در این نشست یکی از ظرفیت های کمتر توجه شده این استان ها را بخش معدن دانست و افزود: با توجه به اعلام موافقت ضمنی وزیر راه و شهرسازی جهت همکاری به منظور راه اندازی راه آهن خصوصی، با همکاری استانداران منطقه پنج و بخش خصوصی می توان از ظرفیت و زیرساخت موجود برای تشکیل نخستین راه آهن غیردولتی بهره مند شد. به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان وی با بیان اینکه ایجاد راه آهن توسط بخش خصوصی گام مهمی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است، خاطر نشان کرد: از میان استان های مناطق پنج کشور استانهای کرمان و یزد ظرفیت ایجاد راه آهن توسط بخش خصوصی را دارا می باشند. خبرگزاری ایرنا هم گزارش داد که علیرضا رزم حسینی هم چنین با اشاره به این که کرمان به عنوان یکی از سه استان منتخب ستاد اقتصاد مقاومتی کشور برای اجرای آزمایشی برنامه های این ستاد انتخاب شده است، تاکید کرد: هر توفیقی که در این عرصه حاصل شود، نتایج و راهکارهای آن را به سایر استان ها منعکس خواهیم کرد.
هم صدایی استانداران شرق کشور
به جز رزم حسینی دیگر استانداران حاضر در جلسه هم بر توسعه خطوط ریلی تاکید کردند. استاندار خراسان جنوبی در این نشست با تاکید براینکه اقتصاد استان ها با اتصال شبکه ریلی رونق بیشتری می گیرد، گفت: دولت یازدهم مصمم است ارتباط ریلی استان های منطقه پنج کشور را به صورت شبکه ای نهایی کند چرا که این ارتباطات ریلی نقش مهمی در اقتصاد کشور و سایر استان ها خواهد داشت .وجه ا.. خدمتگزار با اشاره به اینکه موضوع اتصال به شبکه ریلی استان ها قابل قیاس با سایر حوزه ها نیست، افزود: این اتصال می تواند نقش مهمی در تشویق سرمایه گذار در حوزه انتقال کالا ، مسافر ، بار و کاهش آلودگی زیست محیطی و ایمنی داشته باشد. وی با اشاره به اینکه سهم صادرات ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی تنها یک درصد است لذا باید مساله اتصال به شبکه ریلی بیشتر مود توجه و پیگیری قرار گیرد، یادآور شد: شبکه ریلی اصلی استان های مناطق پنج کشور از نظر موقعیت بین المللی و وضعیت خوب ژئوپلیتیک مورد توجه دولت نیز هست که اتصال این شبکه ریلی میتواند از این حیث بسیار کارآمد و مفید باشد.
استاندار خراسان شمالی نیز با اشاره به قوانینی نظیر توسعه محور شرق و توسعه ترانزیت در این منطقه گفت: این امر نیازمند هماهنگی بیشتر استانداران منطقه و انعکاس نیازهای این حوزه به دولت بویژه وزارت راه و شهرسازی است. سیدعلی اکبر پرویزی لازمه توسعه هر چه بیشتر این منطقه را فعال تر شدن پروژه های زیرساختی در حوزه های ترانزیت، انرژی، آب و امثال آن دانست و تصریح کرد: اتصال ریلی چابهار به اینچه برون بسیاری از مشکلات این استان ها و دغدغه های بخش خصوصی را برطرف خواهد کرد. وی با اشاره به پیشنهاد استاندار کرمان تاکید کرد: اصل کار در اقتصاد مقاومتی بر عهده بخش خصوصی است و دولت فقط متولی تامین زیرساخت هاست و نقش تسهیلگری دارد و امیدوار هستیم بخش خصوصی بتواند از این فرصت ها نهایت بهره برداری را داشته باشد تا با همکاری دولت، توسعه محور شرق کشور و توسعه متوازن در این منطقه شکل بگیرد.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اذعان به این که تا پیش از این به ظرفیت عظیمی مثل بهره گیری از آب های آزاد و اقیانوسی کمتر توجه شده بود، گفت: استان های منطقه پنج باید به سهم ملی خود از این ظرفیت دست یابند. علی اوسط هاشمی یکی از ملزومات این امر را توسعه شبکه ریلی و جاده ای دانست و تصریح کرد: با توجه به توافق های اخیر جمهوری اسلامی ایران با هند و افغانستان، چنانچه در آینده نزدیک کشورهای چین و روسیه هم به این محور متصل شوند، چابهار به ‹هاب› منطقه تبدیل خواهد شد و ما را از وابستگی به امارات رها می کند.
علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم گفت: شاهرگ حیاتی اقتصاد ما حوزه حمل و نقل است و با توجه به ظرفیت های بسیار بالای ترانزیتی این شش استان می توان در قالب کریدور شمال-جنوب و نیز فعال کردن کریدور شرق به غرب نقش موثرتری ایفا کرد. وی ادامه داد: زیرساخت های موجود در این استان ها در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای در کنار ظرفیت مهمی مثل بندر چابهارمی تواند به تسهیل تجارت، گسترش صادرات و واردات و ثروت آفرینی هر چه بیشتر در منطقه منجر شود.
حال با توجه به درخواست استانداران شرق کشور بر توسعه خطوط ریلی شرق کشور، باید دید دولت چه امتیازاتی را در این خصوص این موضوع در نظر خواهد گرفت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مجرمان در کرمان به جای زندان، درخت می‌کارند

مجرمان در کرمان به جای زندان، درخت می‌کارند

احتمال سرریز دوبارهٔ سدهای سیستان‌وبلوچستان

سازمان هواشناسی هشدار داد

احتمال سرریز دوبارهٔ سدهای سیستان‌وبلوچستان

«پیشین» از امدادرسانی جا ماند

اختلالات مخابراتی و اینترنتی موجب شد اخبار بسیاری از روستاهای سیل‌زدهٔ سیستان‌وبلوچستان منتشر نشود

«پیشین» از امدادرسانی جا ماند

نقش «خوشاب‌»ها در کنترل سیلاب منطقه مَکُران

نقش «خوشاب‌»ها در کنترل سیلاب منطقه مَکُران

حبس حقابهٔ ایران در «کمال‌خان»

بر اثر بارش‌های اخیر رودخانهٔ هیرمند سیلابی شد

حبس حقابهٔ ایران در «کمال‌خان»

گره «آب» با آرزو گشوده نمی‌شود   ‌

واکاوی چالش‌های سیاست خارجه در حوزهٔ آب و محیط زیست در گفت‌وگو با «محمدجواد ظریف»

گره «آب» با آرزو گشوده نمی‌شود ‌

تصویب قطعنامهٔ مقابله با گردوغبار به ابتکار ایران

ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد با ۱۵ قطعنامه پایان یافت

تصویب قطعنامهٔ مقابله با گردوغبار به ابتکار ایران

آزاد شدن ساخت واحد مسکونی در اراضی کشاورزی تکذیب شد

آزاد شدن ساخت واحد مسکونی در اراضی کشاورزی تکذیب شد

فرونشست زیر پای آثار تاریخی

فرونشست‌های محوطه تاریخی مرودشت به ۲۰ سانتی‌متر رسید

فرونشست زیر پای آثار تاریخی

اسطوره به مثابه بال حفاظت؟

برخی معتقدند باورها و افسانه‌های مردم دربارهٔ گونه‌ها به مدیریت حیات‌وحش کمک کنند

اسطوره به مثابه بال حفاظت؟

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *