سایت خبری پیام ما آنلاین | تجلی معاون اداره کل فرهنگی و رئیس مرکز رسانه‌های دیداری و شنیداری دردانشگاه تهران: کار کردن با همشهریانم برای من باعث افتخار بود

تجلی معاون اداره کل فرهنگی و رئیس مرکز رسانه‌های دیداری و شنیداری دردانشگاه تهران: کار کردن با همشهریانم برای من باعث افتخار بود





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۱۹

تجلی معاون اداره کل فرهنگی و رئیس مرکز رسانه‌های دیداری و شنیداری دردانشگاه تهران: کار کردن با همشهریانم برای من باعث افتخار بود

مهدی تجلی، متولد ۱۳۵۲ کرمان. دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. از فعالیت‌های اجرایی وی می توان به: عضویت در شورای سیاستگذاری مجامع کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور، عضو شورای سیاستگذاری دو سالانه آهنگسازی دانشگاه تهران، دبیر مجمع موسیقی دانشجویان کشور، مدیر هنری فصلنامه برگ فرهنگ، مدیر هنری ماهنامه اثر،‌ مدیر نگارخانه تهران،‌ مشاور هنری سازمان زیبا سازی شهر تهران،‌ رئیس اداره همکاری‌های فرهنگی دانشگاه تهران و … اشاره کرد. او تا کنون برنامه‌های متعددی را در داخل و خارج ازایران؛ از جمله در شهرهای وین،‌ آنکارا، زاگرب، بیروت، پراگ، سالزبورگ، پاریس و … با موضوعات هفته‌ فرهنگ ایران، کارگاه آموزشی و کنسرت موسیقی داشته است. در حال حاضر او در کنار تدریس به عنوان معاون اداره کل فرهنگی و رئیس مرکز رسانه‌های دیداری و شنیداری دردانشگاه تهران مشغول فعالیت است. با او درباره جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان صحبت کرده ایم. گفتنی ست تجلی در این جشنواره کارگردانی مراسم افتاحیه و اختتامیه را برعهده داشت.
درباره روند فعالیت تان در جشنواره کرمان بفرمایید.
آقای یزدانپناه به عنوان مشاور عالی جشنواره با بنده صحبت مقدماتی کردند و بعد جلسه با دبیر جشنواره آقای سلیمانی داشتیم و قرار شد کارگردانی مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره را بر عهده بگیرم.
درباره کارگردانی همایش های این جشنواره توضیح دهید.
به هر صورت این جشنواره یک برنامه رسمی با دو محور فرهنگی و اقتصادی کرمان بود و مسلما نمی شود با یک برنامه خاص که فقط یک بعد دارد مقایسه کرد منظورم اینست که مثلا در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر فقط به موضوع فیلم پرداخته می شود و فضای برنامه کاملا هنری است اما این برنامه مخاطبان خاص خود را داشته و ما مجبور بودیم فصل مشترک این دو محور را مبنای اصلی خود برای چیدمان برنامه، طراحی میزانسن،‌ ساخت‌کلیپ‌ها و … قراردهیم. به طور مثال برای دکور به جهت تغییر محتوای هر روز برنامه‌ها، از قابلیت‌های تصویری مرکز همایش‌ها استفاده کردیم و به صورت ثابت چند نماد مربوط به کرمان، مثل بادگیرهای کرمان، شمعدانی و … به صورت حجم در صحنه قراردادیم. در چیدمان برنامه‌ها، تعدد سخنران‌ها در مراسم افتتاحیه -که با توجه به موضوع جشنواره گریزی از ان وجود نداشت و زمان کم برنامه جایی برای اجرای برنامه‌های ویژه باقی نمی گذاشت. ما در برنامه افتتاحیه دو اجرای هنری زنده داشتیم و استفاده از ویدیو آرت و عناصر دیداری و شنیداری را به عنوان دستمایه اصلی کل برنامه قرار دادیم. در اختتامیه هم تقریبا روال به همین گونه بود یعنی به علت محدودیت زمانی، حتی وقت برای اجرای یک گروه موسیقی نداشتیم چون ورود، خروج و جای‌گیری گروه موسیقی در روی صحنه زمانبر بود لذا ما مجبور شدیم فقط به یک خواننده فکر کنیم. پخش زنده مراسم از شبکه های صدا و سیما نیز حساسیت های خاص خود را داشت و ما می‌بایست در تنظیم برنامه‌ها با کارگردان‌های پخش هماهنگی لازم را داشته باشیم. به نظرم در مجموع محتوی برنامه‌ها و نظم به جز زمان شروع برنامه!- مناسب بود.
درباره هویت بصری جشنواره چه نظری دارید.
باید در سه بخش این موضوع را بررسی کرد. بخش اول نشان جشنواره و پوستر و تیزر جشنواره و … بخش دوم گرافیک محیطی نمایشگاه جشنواره که شامل المان‌های تبلیغاتی و طراحی غرفه و …. و بخش سوم کلیپ‌های برنامه‌ای و گزارش های تصویری و … هستند که هر کدام باید با شاخص‌های خود جداگانه بررسی و تحلیل شوند. به طور کلی از نظر من نشان و پوستر جشنواره طرح مناسبی را داشت، در طراحی نمایشگاهی غرفه‌ها به جز چند غرفه بقیه طراحی مناسبی نداشتند و کلیپ‌ها هم در مجموع حد متوسطی داشتند.
صحبت خاصی اگر مانده بفرمایید.
دو مطلب اول اینکه خیلی خوشحال بودم با یک گروه کرمانی کار می‌کردم یعنی جدا از عوامل اصلی جشنواره یعنی رئیس، دبیر، ستاد مرکزی، … در برنامه‌‌های دیگر از جمله برنامه‌های همایش‌ها، همه عوامل کرمانی بودند یعنی مجری، شاعر، قاری، خواننده، آهنگساز، نویسنده، تدوین، برنامه ریز و … و این مساله برای من باعث افتخار بود که با یک گروه حرفه‌ای کرمانی کار می‌کردم. مطلب دوم برای اجرای یک ثانیه از برنامه، یک گروه بزرگ همزمان با هم مشغول فعالیت هستند که خیلی از این عوامل دیده نمی‌شوند اما درست عمل نکردن حتی یک نفر از آنها در خروجی کار کاملا قابل مشاهده است و اینجاست که کار تیمی مفهوم پیدا می‌کند و من لازم می‌دانم از تمام بچه‌های این گروه بزرگ تشکر و قدردانی کنم. از آقای دکتر یزدانپناه که یک هفته کامل را همیشه با هم بودیم و راهنمایی‌های ارزنده‌ای داشتند ممنونم.
همچنین از استاندار محترم، دکتر گرامی، آقای سلیمانی، دکتر پورنصاری، آقای عظیمی زاده، آقای نوروزی، خانم خالقی، خانم مرادی، خانم بیگی،‌ آقای منظری، آقای جعفری مدیر فنی مرکز همایش‌ها وسایر عوامل فنی مرکز همایش‌های میلاد و دیگر دوستان تشکر می‌کنم. از شما و همکارانتان هم برای پوشش رسانه‌ای جشنواره تشکر می‌کنم و آرزوی توفیق دارم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *