پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مشاور عالي وزير صنعت، معدن و تجارت باتوجه به ظرفيت بالاي منطقه تاکيد کرد: جنوب کرمان يکي از قطب هاي توسعه آينده کشور محسوب مي‌شود

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت باتوجه به ظرفیت بالای منطقه تاکید کرد: جنوب کرمان یکی از قطب های توسعه آینده کشور محسوب می‌شود





۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۷

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت باتوجه به ظرفیت بالای منطقه تاکید کرد:جنوب کرمان یکی از قطب های توسعه آینده کشور محسوب می‌شود

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت باتوجه به ظرفیت بالای منطقه تاکید کرد: جنوب کرمان یکی از قطب های توسعه آینده کشور محسوب می شود
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت های معدنی در جنوب کرمان گفت: ذخیره تیتانیوم در این منطقه 400 میلیون تن است.
دکتر بهروز ریاحی در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شهرستان جیرفت در جمع خبرنگاران افزود: ذخایر تیتانیوم جنوب کرمان که عمده آن در شهرستان کهنوج می باشد یکی از با ارزش ترین ذخایر کشور است.
وی با اشاره به رکود 10 ساله فعالیت در کارخانه تیتانیوم شهرستان کهنوج بیان کرد: با پیگیری های انجام شده مراحل سرمایه گذاری در این کارخانه در حال انجام است و پیش بینی می شود کارخانه تولید پیگمنت آن که حلقه مفقوده تکنولوژیکی این فرآیند استراتژیک کشور است، در هفته دولت به بهره برداری برسد.
وی گفت: با بهره برداری از کارخانجات صنعتی تیتانیوم کهنوج بیش از 1000 نفر به صورت مستقیم و چندین هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول بکار خواهند شد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با استقرار کامل سازمان صنعت، معدن و تجارت در این منطقه امیدواریم بانک صنعت و معدن، سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن نیز در این منطقه راه اندازی شود.
وی گفت: اگر سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در جنوب کرمان را داشته باشند زمین در شهرک های صنعتی با قیمت کارشناسی و کمتر از سایر مناطق استان به آنها واگذار می شود.
ریاحی با اشاره به فعالیت سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: در سال 93 سرمایه گذاری جواز تأسیس در این سازمان نسبت به مدت مشابه قبل از آن، 2056 درصد رشد داشته است..
وی تاکید کرد: جنوب کرمان به دلیل ظرفیت بالا و توانمندی در بخش کشاورزی، معدنی و صنایع تبدیلی کشاورزی یکی از قطب های توسعه آینده کشور محسوب می شود.
وی گفت: میل به سرمایه گذاری در این منطقه رشد خوبی داشته و افزایش 2056 درصدی سرمایه گذاری جواز تاسیس بیانگر این موضوع است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در کمتر از دو سال گذشته بیش از 30 پروانه بهره برداری در جنوب کرمان صادر و با فعالیت این 30 واحد زمینه اشتغال 313 نفر فراهم شده است.
سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان مستقل از مرکز استان فعالیت می کند و هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان را تحت پوشش دارد.

عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در دولت تدبیر و امید
حوزه معدن
استان کرمان به عنوان بهشت معادن کشور معروف می باشد و جنوب استان نیز از این موضوع مستثنی نیست. با توجه به بکر بودن منطقه و وجود ذخایر عظیمی از سنگ های معدنی با ارزش ازجمله مس- آهن – تیتانیوم – طلا – سنگ ساختمانی – کرومیت – منگنز – سیلیس – مرمریت و خاک صنعتی، شناسایی هرچه بیشتر این پتانسیل ها نیازمند کار ویژه می باشد که در مدت دوساله قبل در دولت تدبیر و امید کارهای فرآوانی جهت فعال سازی این حوزه در منطقه جنوب استان کرمان انجام شده که برخی از شاخص های آن به شرح زیر است:
* صدور 43.4 درصد از تعداد کل پروانه های اکتشاف صادر شده در تاریخ جنوب کرمان به تعداد 70 فقره از 161 فقره
* صدور 75.1 درصد از حجم کل سرمایه گذاری پروانه های بهره برداری صادر شده در تاریخ جنوب کرمان به مبلغ 716 میلیارد ریال از 953 میلیارد ریال
به دلیل وجود مواد معدنی فرآوان در جنوب کرمان، اهمیت تأسیس کارخانجات فرآوری مواد معدنی برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال جزو ضروریات پیشرفت اقتصادی منطقه و یکی از اولویت های مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان تعریف شده است. از این رو با تلاش های سازمان در این حوزه شاهد رشد بسیار بالایی در روند ایجاد و راه اندازی کاخانجات فرآوری مواد معدنی هستیم که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
* صدور 67.9درصد از حجم کل سرمایه گذاری جوازهای تأسیس صنایع معدنی صادر شده در تاریخ جنوب کرمان به مبلغ 11856 میلیارد ریال از 17437 میلیارد ریال
* صدور 64.5 درصد از حجم کل سرمایه گذاری پروانه های بهره برداری صنایع معدنی صادر شده در تاریخ جنوب کرمان به مبلغ 340 میلیارد ریال از 527 میلیارد ریال
برخی از مهمترین فعالیت های شاخص انجام شده در این حوزه عبارتند از:
1. فعال شدن مجموعه صنعتی و معدنی تیتانیوم کهنوج: با پیگیری های متعدد و مجدانه سازمان، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و استاندار محترم کرمان، این پروژه با سرمایه گذاری 6000 میلیارد ریال و اشتغال مستقیم 1000 نفر پس از 20 سال وارد فاز اجرایی می شود به طوری که در حال حاضر مشاور مادر طرح جهت احداث کارخانجات توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) انتخاب گردیده و مناقصه جهت احداث کارخانجات در حال انجام است.
2. جذب سرمایه گذاران متعدد جهت احداث و راه اندازی کارخانه های فرآوری مواد معدنی: برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی، طی گذشت مدت حدود دو سال اخیر با تشکیل جلسات فرآوان با سرمایه گذاران متعدد در سطح کشور و جذب چندین شرکت سرمایه گذار بزرگ کشوری و ارائه مدل جدیدی از سرمایه گذاری در کشور (که در آن با تجمیع معادن کوچک و ایجاد پکیج معدنی، خوراک مورد نیاز برای ایجاد کارخانجات بزرگ فرآوری مواد معدنی فراهم می شود) و امضای دو تفاهم نامه با استفاده از این روش و در نتیجه صدور دو جواز تأسیس برای احداث کارخانه فروکروم با سرمایه گذاری بیش از 2700 میلیارد ریال و همچنین بهره برداری از کارخانه پرعیار سازی کرومیت امین یار با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریال و تولید سالیانه بیش از 50000 تن کرومیت گام بزرگی در جهت به فعلیت رساندن فرآوری 70 درصد کرومیت کشور موجود در جنوب کرمان، برداشته شد. در این راستا همچنین با حضور سرمایه گذار موفق این حوزه (آقای حسینی) شاهد راه اندازی معدن و کارخانه فرآوری آهن در منطقه اسفندقه شهرستان جیرفت بودیم که ظرف 3 ماه این مهم به انجام رسید و در ادامه روند توسعه طرح با واگذاری محدوده های معدنی از طریق مزایده در حال انجام است. در خصوص ظرفیت های مس نیز با ایجاد تفاهم با 5 سرمایه گذار حقیقی و حقوقی راه برای ایجاد 5 کارخانه فرآوری مس با ظرفیت 103480 تن و سرمایه گذاری 442 میلیارد ریال هموار شده است که ان شا الله در آینده شاهد شکوفایی این بخش باشیم. در جهت فرآوری منگنز موجود در منطقه نیز با راه اندازی بزرگترین کارخانه فرومنگنز کشور در شهرستان عنبرآباد با ظرفیت 15000 تن فرومنگنز پرکربن و 16000 تن فروسیلیکو منگنز و سرمایه گذاری 150 میلیار ریال در شهریور ماه سال 93 و نیز صدور مجوز کارخانه کنسانتره منگنز با ظرفیت 20000 تن و سرمایه گذاری 31 میلیارد ریال، گام موثری برداشته شد.
3. یکی از استراتژی های مهم در جهت توسعه معادن در جنوب استان کرمان، واگذاری معادن باطل شده به سرمایه گذاران واقعی این حوزه از طریق مزایده مد نظر می باشد به طوری که در این سازمان برای اولین بار در سال 93، سه دوره مزایده برگزار و تعداد 19 مجوز معدن با مبلغ بیش از 180 میلیارد ریال به سرمایه گذاران واگذار گردید. همچنین دو پهنه معدنی به مساحت بیش از 2200 کیلومترمربع به یکی از سرمایه گذاران بزرگ کشور (بنیاد مستضعفان و جانبازان) واگذار گردید.
4. تلاش برای حل مشکلات معادن واقع در محدوده های ارتقاء سطح حفاظتی ایجاد شده توسط محیط زیست با مانع ادامه فعالیت مواجه شده بودند که خوشبختانه با پیگیری های فشرده سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش اعظم آنها مرتفع شد.
حوزه صنعت
منطقه جنوب کرمان یکی از بزرگترین قطب های کشاورزی کشور می باشد به طوری که در تولید 10 محصول رتبه تک رقمی در سطح کشور را داراست. وجود کارخانه های فرآوری برای 5/4 میلیون تن محصولات کشاورزی منطقه یکی از نیازهای اساسی در منطقه می باشد. در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بررسی و معرفی پتانسیل های سرمایه گذاری منطقه در حوزه صنعت زمینه را برای ورود سرمایه گذاران در این بخش مهیا و رایزنی های متعددی برای فعالسازی این حوزه آغاز کرده که در دوساله گذشته نتایج قابل ملاحظه ای در زمینه فعالیت های مختلف صنعتی در منطقه، من جمله موارد زیرحاصل شده است:
* صدور 49.3 درصد از حجم کل سرمایه گذاری جنوب استان کرمان به مبلغ 13214 میلیارد ریال از 26788 میلیارد ریال در جوازهای تأسیس
* صدور 23.8 درصد از حجم کل سرمایه گذاری جنوب استان کرمان به مبلغ 303 میلیارد ریال از 1271 میلیارد ریال در پروانه های بهره برداری
سایر فعالیت های شاخص انجام شده در این حوزه عبارتند از:
1. جذب سرمایه گذاران بزرگ برای اجرای پروژه های کلان: با تلاش های سازمان در جهت استفاده حداکثری ازپتانسیل های کشاورزی منطقه، سرمایه گذاران بزرگی جذب شد از جمله صدور مجوز برای اولین کشتارگاه های جنوب کرمان ( 2 کشتارگاه به ارزش 269 میلیارد ریال) ، صدور مجوز برای 6 طرح بزرگ فرآوری محصولات کشاورزی به ارزش 1789 میلیارد ریال
2. شناسایی کلیه صنایع جنوب استان کرمان به تفکیک شهرستان و بررسی مشکلات آن ها و تهیه کتابچه صنعت سازمان و همچنین حذف بروکراسی اداری و کاهش زمان صدور جواز تأسیس به کمتر از یک روز
سازمان در حوزه تسهیلات سعی کرد تلاش های گسترده ای برای حل مشکلات واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل انجام دهد که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. برگزاری 14 جلسه رفع موانع تولید (شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت ) و بررسی 34 پرونده (از سال92 تا 94)
2. معرفی و تصویب تعداد 17 پروژه نیمه تمام جهت دریافت تسهیلات قرض الحسنه از صندوق کارافرینی امید
3. معرفی 110 طرح نیمه تمام و100 واحد نیازمند سرمایه در گردش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت به بانک مرکزی و نهایتأ معرفی آنها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک های عامل جهت پرداخت تسهیلات
4. تفاهم طرح کمک های فنی و اعتباری وزارتخانه (مبلغ 15 میلیارد ریال) و بانک ملی جهت پرداخت تسهیلات یارانه دار
* تلاش های فوق سازمان را موفق به کسب رتبه سوم دریافت تسهیلات کمک های فنی و اعتباری در کشور در سال 93 کرد.
حوزه بازرگانی:
1. آغاز عملیات احداث اولین پایانه صادراتی و همچنین صدور مجوز دومین پایانه صادراتی جنوب استان کرمان: وجود جنوب کرمان به عنوان قطب کشاورزی در کشور و نیاز مبرم منطقه به صادرات محصولات کشاورزی، سازمان را برآن داشت که برای احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در منطقه گام بردارد. با تلاش گسترده در جهت تحقق این امر، با سرمایه گذاران مختلفی در این خصوص رایزنی صورت گرفت که در نتیجه با صدور جواز تأسیس این طرح، عملیات احداث پروژه و تسطیح زمین آن در شهرستان جیرفت آغاز گردید. با بهره برداری از این طرح شاهد ساماندهی و تسهیل صادرات حوزه جنوب استان کرمان، کاهش هزینه های حمل و نقل، توسعه ظرفیت های صادراتی جنوب استان، ایجاد رقابت سالم بین صادرکنندگان کالا در جنوب، هم افزایی قدرت صادراتی جنوب کرمان به واسطه حضور جمعی صادرکنندگان کالا در پایانه و توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی خواهیم بود.
2. راه اندازی نمایندگی های سازمان صنعت ،معدن و تجارت جنوب استان کرمان در شهرستان های قلعه گنج و رودبار
3. مستقل کردن بخش خصوصی بازرگانی از جمله اداره اصناف جنوب کرمان و اخذ مجوز برگزاری کمیسیون نظارت جنوب استان کرمان در شهرستان جیرفت از وزارت صنعت، معدن و تجارت
4. صدور 22 فقره کارت بازرگانی
5. پیگیری مشکلات و هماهنگی با گمرک (بحث اظهارنامه الکترونیکی صادرات مواد معدنی از طریق گمرک کرمان)
6. برگزاری نمایشگاه های مختلف در حوزه جنوب استان کرمان
عملکرد سازمان به روایت وزارت
مقایسه عملکرد 10 ماهه ابتدایی سال 93 با 10 ماهه ابتدایی سال 92
جواز تأسیس
رتبه دوم رشد سرمایه گذاری با 2056 درصد
رتبه سوم رشد تعداد صدور جواز تأسیس را با 108.7 درصد
رتبه سوم رشد اشتغال با 374.2 درصد
پروانه بهره برداری
رتبه اول رشد سرمایه گذاری با 3028.3 درصد
رتبه اول رشد تعداد صدور پروانه بهره برداری را با 1500 درصد
رتبه اول رشد اشتغال با 4140 درصد
مقایسه عملکرد 2 ماهه ابتدایی سال 94 با 2 ماهه ابتدایی سال 93
جواز تأسیس
رتبه دوم رشد سرمایه گذاری با 1339.1درصد
رتبه سوم رشد تعداد صدور جواز تأسیس را با 44.4درصد
رتبه اول رشد اشتغال با 279.7درصد
پروانه بهره برداری
با توجه به اینکه در دو ماهه ابتدایی سال 93 هیچ پروانه ای صادر نشده است، رشد در این حوزه کامل می باشد به طوری که در مدت مذکور 2 پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 35.3 میلیارد ریال صادر شده است.
اقدامات انجام شده توسط سازمان در راستای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و توسعه بخش صنعت و معدن منطقه
برگزاری 14 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و بررسی مشکلات 34 پرونده
کاهش زمان صدور مجوز به یک روز
تدوین سیایتهای حمایتی از صنایع
پیگیری پرداخت تسهیلات یارانه دار
تفاهم طرح کمکهای فنی و اعتباری وزارتخانه (مبلغ 15 میلیارد ریال)و بانک ملی جهت پرداخت تسهیلات یارانه دار
برنامه ریزی برای افزایش تولیدات داخلی و افزایش ارزش افزوده :
پیگیری تکمیل زنجیره تولید و افزایش صادرات
(پیگیری راه اندازی 2 طرح پایانه صادراتی و صدور 197 جواز تاسیس در حدود 2 سال اخیر)
تشویق جهت احداث واحدهای فراوری مواد معدنی (احداث 17 طرح از 26 طرح(کل طرحها) در 2 سال اخیر)

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *