پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شب گردشگری و تاریخی استان کرمان در برج میلاد برگزار شد/ کرمان به توان گردشگری

شب گردشگری و تاریخی استان کرمان در برج میلاد برگزار شد/ کرمان به توان گردشگری





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۰

شب گردشگری و تاریخی استان کرمان در برج میلاد برگزار شد/ کرمان به توان گردشگری

شب گردشگری و تاریخی استان کرمان در برج میلاد محل جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان با حضور جمعی از مسئولان استان کرمان و شخصیت های مطرح در حوزه گردشگری کشور برگزار شد. سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان بیش از 5 هزار اثر تاریخی ثبت ملی شده است تصریح کرد: صنعت گردشگری یکی از بزرگ ترین و تاثیرگذارترین فعالیت های امروزی است و استان کرمان در این زمینه جزو شاخص ترین های کشور محسوب می شود. محمدعلی کدوری گفت: استان کرمان پهناورترین استان کشور با جمعیت حدود 3 میلیون نفر است و در گذرگاه زمان از سابقه ای به طولانی بودن تاریخ برخوردار است. وی افزود: استان کرمان به همت مردم پرتلاش همیشه از سختی های فراوان ابزاری ساخته و در ورق های تاریخ چهره کرمان را در تولید، اقتصاد و تجارت درخشان می بینیم. کدوری با بیان اینکه در استان کرمان بیش از 5 هزار اثر تاریخی ثبت ملی شده است تصریح کرد: صنعت گردشگری یکی از بزرگ ترین و تاثیرگذارترین فعالیت های امروزی است و استان کرمان در این زمینه جزو شاخص ترین های کشور محسوب می شود. وی بیان کرد: وجود زیرساخت های مهم از جمله حمل و نقل ریلی، فرودگاه ها و شاهراها و هتل های یک تا پنج ستاره و مراکز خدمات گردشگری نشان دهنده توجه ویژه به حوزه گردشگری استان است. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: قابلیت های استان در حوزه گردشگی شامل معرفی آثار تاریخی و فرهنگی و فراهم کردن سرمایه گذاری برای ارتقاء ظرفیت ها، توسعه صنعت گردشگری با استفاده از سرمایه گذاری، معرفی و عرضه صنایع دستی و … می باشد.
کرمان باید فرصت های گردشگری کشور را به خود اختصاص دهد
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان و مدیرعامل شرکت عمران هفت باغ علوی دومین سخنران این همایش بود. سیاوشی گفت: استان کرمان دارای ظرفیت ها پتانسیل ها و امکانات گردشگری و باستانی فراوانی است. آسمان پرستاره کرمان و کویر دیدنی کرمان بلاعث شده زمین و آسمان کرمان جذاب باشد. وی افزود: استفاده از این ظرفیت ها مستلزم آماده کردن زیرساخت هاست. وی تصریح کرد: مسیر هفت باغ علوی به یکی از زیاترین مسیرهای کشور و به سبزراه دست ساز بشر با بیش از 60 هزار اصله درخت تبدیل شده است. همه زیرساخت های لازم تامین شده و زمینه لازم برای گردشگری فراهم شده است. سیاوشی در ادامه به امکانات تفریحی مسیر هفت باغ علوی اشاره کرد و افزود: بیش از 20 رستوران و باغ رستوران، دو مجموعه گردشگری پدیده و فلامینگو، سه مجموعه سوارکاری که دو مجموعه دارای تجهیزات روز سوارکاری هستند و انتخابی تیم ملی در آن ها برگزار شده است، ظرف دو هفته آینده رستوران زیبای آسیابادی بهره برداری می شود، مجموعه پالیز 2، پیست کارتینگ تا پایان تابستان به بهره برداری می رسد، مجموعه پردیس که بیش از 40 درصد پیشرفت داشته و بزودی پیست دوچرخه سواری، موتورسواری احداث می شود و مجتمع خودرویی هزار که در کشور کم نظیر است و مورد بهره برداری قرار گرفته است از جمله این امکانات هستند. وی همچنین اظهار داشت: در روز پنج شنبه و در ادامه همین جشنواره فرصت های سرمایه گذاری در بحث گردشگری به سرمایه گذاران بخش گردشگری ارائه می شود. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان ابراز داشت: امیدواریم هفت باغ باعث رونق گردشگری در استان شود. هفت باغ در منطقه ای که مملو از ماسه بوده احداث شده و بخشی دست نخورده باقی مانده تا سافاری هم اضافه شود. وی ادامه داد: بیش از 60 درصد کویر ایران در کرمان است، بزودی بسته کامل کویر نوردی به صورت بسته سرمایه گذاری ارائه می شود و مجموعه اقدامات در هفت باغ علوی زیرساخت لازم را ارائه کرده است. سیاوشی در پایان گفت: کرمان می تواند و باید بخش عظیمی از فرصت های گردشگری در کشور را به خود اختصاص دهد و شاهد رونق گردشگری در استان کرمان باشیم.
کرمان را در تمام فصول پراز گردشگر خارجی می کنیم
رئیس جامعه تورگردانان ایران دیگر سخنران این همایش بود. پورفرج گفت: جامعه تورگردانان ایران وظیفه اش آوردن تورها به ایران است و از کشورهای مختلف به ایران تور می آورد. وی افزود: در دو سال گذشته شرایط همکاران من خوب شده است چرا که ورود گردشگران به ایران زیاد شده است. لبخند جناب دکتر روحانی برای ما بسیار خوب بود و شرایط خاورمیانه و امنیت امروز ایران باعث افزایش گردشگر به ایران شد. وی اظهار داشت: بحث زیرساخت های گردشگری مثل کمبود هتل، حمل و نقل و دیگر مسائل ها بسیار مهم است. البته به نظر می رسد در کمترین زمان این کمبودها به همت سازمان میراث فرهنگی برآورد شود و حل شود. رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: تا پایان سال 2016 تمام هتل های ما در مسیر گردشگری پر شده است. متاسفانه خیلی از این تقاضاها را نمی توانیم پاسخ دهیم. بعد از تفاهم نامه با 1+5 تقاضا برای سال 2016 زیاد شده است و کرمان یکی از استان هایی است که تقاضا زیاد دارد. در طول دو سال گذشته کرمان بطور دائم یکی از مقصدهای دائم قطارهای وی آی پی اروپا هست و باید به زیرساخت های گردشگری توجه بیشتری شود. پورفرج ابراز داشت: امسال یکی از شرکت های جامعه تورگردانان ایران 4 مسابقه رالی کویر در کرمان برگزار خواهد کرد. فرانسه، ایتالیا و کرمان محل های این مسابقه هستند و برای سال های بعد تعداد این مساتبقات زیادتر می شود. وی ادامه داد: فصل بهار و پاییز دو فصل توریستی درایران هستند و در دو فصل دیگر تورها کم می شود. امسال اما چند گروه بزرگ را در کرمان داریم. جذابیت این استان اینقدر هست که در گرمای بسیار بالا هنوز گروه هایی از کرمان دیدن می کنند. پورفرج خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که استان کرمان را در تمام فصول پر از گردشگر خارجی بکنیم و این مستلزم توجه به زیرساخت های گردشگری است. وی درپایان گفت: قطاری از دانشگاه هاروارد امریکا از ایران در یک ماه آینده بازدید می کنند و کرمان هم جزو برنامه قرار دارد.
تمدن هلیل 500 سال تاریخ تمدن جهان را تکان می دهد
اینانلو از شخصیت های فعال گردشگری در ایران از دیگر سخنرانان این همایش بود. وی گفت: زمانی در کرمان دایناسور زندگی می کرده است. الان در فصل تابسان هم توریست به کرمان می رود. وی افزود: طبیعت کرمان که باید درباره آن فیلم ساخته شود به نحوی است که اگر از قله پر برف سر بخورید در کویر می افتید. وقتی روی تپه گندم بریان می ایستید که یک سال گرمترین نقطه روی کره زمین بود، برف های روی کوه سیرچ را می بینید. در هیچ کجای دنیا امکان ندارد اینچنین چیزی. اینانلو اظهار داشت: در ذهن ما این هست که هرچه به سمت جنوب ایران می رویم گرم تر می شود ولی شیب جغرافیای ایران برعکس است. این خیلی از نظر گردشگری مهم است. یعنی آن دشتی که بین کرمان و بم می بینید یکی از سردسیرترین نقاط ایران است. این تناقض جغرافیایی موجباتی را ایجاد کرده که علاوه بر داشتن تاریخ بسیار غنی و فرهنگ بسیار غنی، طبیعت بسیار متناقضی دارد. اینانلو در ادامه اشاره ای هم به تمدن هلیل کرد و گفت: من اعتقاد دارم که خاستگاه تاریخ برعکس چیزی که باستان شناسان انگلیسی سعی کردند بین النهرین بدانند، پروفسور مجید زاده ثابت کرد که اینطور نیست. هنوز خطی که در کنار صندل جیرفت دیده شده خوانده نشده است. اگر این خطوط خوانده شود تاریخ تمدن جهان 500 سال تکان می خورد. کنارصندل کرمان حتما و حتما باید حفاری شود تا این تمدن به نتیجه برسد. وی اشاره ای هم به مدیریت میراث فرهنگی در دولت قبل کرد و افزود: معنی ندارد کسی که با میراث فرهنگی آشنایی ندارد بشود مسئول میراث فرهنگی ایران و حفاری کنارصندل جیرفت را بخاطر 70 میلیون تعطیل می کند. باید حفاری ها ادامه یابد و تاریخ تمدن را 500 سال عوض کند.
اینانلو پس از تمدن هلیل درباره کویر لوت صحبت کرد و گفت: موضوع مهم درباره کویر لوت این است که تا به امروز به جز یک مورد هیچ کس به اعماق لوت مرکزی راه نیافته است.فقط دانشمندان از روی فیلم ها و عکس های ماهواره ای حدس هایی زده اند. تنها گروهی که به اعماق لوت رفت گروه تصویر برداری ما بود که در نوروز سال 90 به اعماق لوت رفتیم. وی اظهار داشت: ترین ها در صنعت گردشگری نقش بسیار بزرگی پیدا می کنند. قله اورست بلندترین نقطه کره زمین است، این ترین بودن سالیانه میلیاردها میلیارد دلار نصیب کشورهای آن منطقه کرده است. ما در کویر لوت چندین ترین بدست آوردیم و جالب است که بدانید ریپورت علمی این سفر به زبان های فارسی و انگلیسی تهیه شد و به سازمان های میراث، محیط زیست و چندجای دیگر فرستاده شد از جمله استانداری ها و فرمانداری های اطراف کویر لوت و دریغ از یک خط جواب. یکی دو دانشگاه خارجی به ما جواب دادند اما در ایران سکوت. اینانلوادامه داد: می گویند پایین ترین نقطه فلات ایران چاله جازموریان یا کف چاله لوت است در حالی که کف چاله لوت 355 متر از سطح دریا بالاتر است. ما جایی را در لوت کشف کردیم که پایین ترین نقطه فلات ایران است و 104 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. امروز همسایه جنوبی ما منهای سایر درآمدهایی که دارد میلیون ها میلیون دلار از توریسم و طبیعت و رفتن روی تپه های ماسه ای است. بلندترین تپه ها و کوهای ماسه ای در دنیا 400 متر ارتفاع دارد. در کویر لوت کوه های ماسه ای وجود دارد که 500 متر ارتفاع دارد. یعنی یک ترین. یعنی منبع درآمد. طولانی ترین دره ها در کویرهای دنیا در کویر لوت ایران است. وی ابراز داشت: به گندم بریان رفتیم. گندم بریان یک سال گمترین نقطه کره زمین بوده است ولی ریگ یلان که در سمت شرقی کویر لوت قرار دارد 8 سال پشت سر هم گرمترین نقطه زمین بوده است. اینانلو صحبت هایش را قالی کرمان به پابان برد و گفت: انسان محو و مات می شود از زیبایی قالی کرمان.
خود زنی نکنیم
رئیس انجمن خدمات صنفی آژانس های مسافرتی دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: ما زیر ساخت داریم. این خودزنی ما چه علتی دارد؟ هرکس می گوید جا نداریم، بیاورد ما جا می دهیم. حرف های تخصصی را نباید در جمع عمومی زد. کرمانی افزود: نیمه پر لیوان را ببینیم. هتل هایمان خوب است و بهتر هم می شود. فرش و پته و مس در حال از بین رفتن است. راه صادرات این ها باید باز شود. ما باید سعی کنیم دفاتر صنایع دستی را در خارج از کشور راه اندازی کنیم و راه بقای صنایع دستی ما عرضه در خارج کشور است. او در پایان گفت: کرمان نیاز به محیط زنده دارد و صدای موسیقی به گوش برسد.
به کرمانی بودن خود افتخار می کنم
رئیس اتاق بازرگانی ایران سخنران بعدی این مراسم بود. محسن جلال پور گفت: در گردشگری تقریبا صفر هستیم. ایران 1404 بیست میلیون گردشگر را پیش بینی کرده که ما الان خیلی پایین تر هستیم. وی افزود: صنعت گردشگری در دنیا رقابتی است. کشور ما در برخی زمینه ها امکان حضور گردشگر را ندارد و حتما باید نیازهای آن دسته از گردشگرانی را که به ایران می آیند دیده شود. وی تصریح کرد: ظرفیت های کرمان بسیار بالاست و همه شاخص ها را برای علاقمندی یک گردشگر به یک منطقه را دارد.
رئیس اتاق ایران اظهار داشت: هر گردشگری که به ایران می آید اشتغال زاست. حضور گردشگر بدون صرف سرمایه گذاری فراوان یکی از راه های رفع بیکاری است. هر گردشگر سفیر فرهنگی ایران است و سفیر این هست که ایران کشور صلح است و تمدن دارد. وی در ادامه گفت: ما کرمانی ها چیزی را داریم که باید بیش تر از پیش به آن بپردازیم و آن اخلاق و مهمان نوازی کرمانی هاست. در زمینه پسته مشکلی پیش آمده بود و هیاتی را به بلژیک اعزام کردیم. سخت گیری خیلی جدی بود. تقریبا پسته ایران در آستان تحریم بود. در این هیات چند نفری که کرمانی بودند گفتند یکی از کسانی که خیلی موثر بوده در آنجا و باعث شده مشکل حل شود، فردی بوده که سال ها پیش به کرمان آمده بود و بدلیل مهمان نوازی کرمانی ها به هیات ایرانی کمک کرد. جلال پور ابراز داشت: مهمان نوازی کرمانی ها بسیار در صنعت گردشگری مهم است. برگشت به اینکه ما در کرمان به کرمانی بودن خودمان افتخار کنیم و به سنت خودمان برگردیم این می تواند فضا را برای گردشگران داخلی و خارجی محیا کند.
رئیس اتاق ایران در پایان گفت: حتما همه کسانی به کرمان آمده اند یاد اخلاق مداری کرمانی ها و تمدن کرمانی ها در ذهنشان خواهد ماند. من همیشه به کرمانی بودن خود افتخار می کنم.
شیرکوند معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی هم آخرین سخنران این همایش بود که تنها به ذکر خیر مقدم اکتفا کرد.
در پایان این همایش از برگزار کنندگان جشنواره کرمان تجلیل شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی در اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری با مجامع جهانی تاکید کرد

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

عضو میز تخصصی صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد:

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *