سایت خبری پیام ما آنلاین | باغ های تاریخی کرمان

باغ های تاریخی کرمان





۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۰۸

باغ های تاریخی کرمان
باغ شاهزاده: این باغ که به حق زیباترین باغ ایرانی است، مهمترین باغ تاریخی کرمان است که ثبت جهانی نیز شده‌است. باغ شازده متعلق به زمان عبدالحمید میرزا فرمانفرما حاکم عصر قاجار کرمان است.(۱۲۹۷هجری قمری)این باغ در دامنه کوه بلند و زیبای تیگران قرار دارد و مساحتی قریب به ۵/۵ هکتار دارد. دو مجموعه شرقی و غربی دارد. کوشک یا همان عمارت‌های آن بسیار زیباست و به صورت دو آشکوبه ساخته شده‌است و سر در آن از معماری خیلی زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی متمایز و ممتاز می‌سازد. فواره‌های آن چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. این فواره‌ها که در طول باغ قرار دارند، زیباترین فواره باغ‌های ایرانی هستند. زیرا سایر باغ‌های ایرانی کمتر فواره داشته‌اند و یا اگر داشته‌اند به این زیبایی نبوده‌اند. فواره‌های زیبای باغ شاهزاده بر اساس اختلاف ارتفاع و نه هیچ نیروی دیگری فعال هستند که این خود دلیلی بر هوش و ذکاوت مردمان کرمان زمین است. طول باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷متر و عرض آن ۱۲۲ متر است. و بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می‌شود. این باغ همه ساله و به ویژه در فصل تابستان و بهار شاهد بازدید تعداد بی شماری از گردشگران از نقاط مختلف کشور است که این باغ دیدنی و دلفریب را برای تماشا انتخاب می‌کنند.
باغ ملی: این باغ که از اماکن مورد علاقه مردم کرمان برای تفریح است در زمان مصطفی خان کاظمی و در زمان استانداری وی در۷۰ سال پیش ساخته شده‌است و درختان زیبا و محیطی دلنشین دارد.
باغ بیرم آباد: این باغ که در شرق شهر کرمان و در جوار بنای تاریخی تخت درگاه قلی بیگ قرار دارد، توسط بیرام بیگ افشار است که در زمان شاه اسماعیل صفوی و از سوی محمدخان استاجلو در سال۹۱۶ هجری قمری به کرمان آمد. قدمت این باغ بیش از ۴قرن است. گفته شده‌است که شاه عباس اول در سفری که برای حل مشکلات مردم و رسیدگی به مردم به کرمان داشته سری به این باغ زده‌است.(نقل از کتاب تاریخ کرمان)بنای این باغ نیز بسیار زیبا و دیدنی است.
باغ نشاط:این باغ بسیار زیبا که در انتهای خیابان فردوسی کرمان قرار دارد، از باغ‌های قدیمی و خاطره انگیز است که حوادث تاریخی مهمی را در حافظه خود دارد. از جمله محاصره سردار نصرت حاکم کرمان در بیش از یک قرن پیش. تاریخ احداث این باغ به دوران قاجاریه باز می‌گردد. این باغ اکنون به عنوان یکی از پارک‌های کرمان مورد بازدید و گردش عموم قرار دارد.
باغ هرندی: این باغ زیبا اکنون به عنوان موزه ساز کرمان فعال است.
باغ فتح آباد: این باغ از معماری بسیار زیبایی برخوردار است که به سبک باغ شازده ماهان است، در ۲۵کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و در سال ۱۲۵۵ هجری خورشیدی توسط فضل علی خان بیگلربیگی ازحاکمان کرمان در زمان قاجاریه ساخته شده‌است و ۱۳۵سال قدمت دارد. سر در آن بسیار زیبا و تاق نماهای آن نیز دیدنی است. این باغ در حال بازسازی است.
باغ سرآسیاب: این باغ متعلق به دوره سلجوقیان است و قدمت آن با قدمت مسجدملک کرمان برابری می‌کند. باغ سرآسیاب در جنوب شرقی شهرکرمان واقع شده ‌است و وقایع جالبی در آن رخ داده‌است. در قدیم دو باغ معروف نیز در سرآسیاب وجود داشته یکی باغ سردار و یکی هم باغی به نام روحی.
باغ مشیز: متعلق به دوره قراختاییان است که کرمان پایتخت بوده‌است و واقعه «رقص ترکانی» در این باغ اتفاق افتاده‌است.(تاریخ کرمان۱۵۶)
باغ گلشن: باغ گلشن کرمان توسط ابراهیم خان ظهیرالدوله حاکم کرمان در دوران قاجار ساخته شده‌است و ادامه ارگ کرمان است.
باغ آقا: این باغ در انتهای خیابان زریسف قرار گرفته‌است و بانی آن آقاخان محلاتی است. عمارتی بسیار زیبا دارد و مدتی به عنوان کنسولگری انگلیس در کرمان بوده‌است.
باغ دیلمقانی: این باغ در انتهای خیابان زریسف واقع شده ‌است و اکنون به عنوان پرورشگاه مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از۶۰ سال قدمت دارد.
باغ نظر: این باغ مشجر و دلگشا و بسیار زیبا که بیش از۲۵۰ سال قدمت دارد، حوادث زیادی را در سینه خود ضبط کرده‌است. از جمله این که نظرعلی خان سردار بزرگ عصر زندیه پس از دستگیری تقی خان درانی او را به نزد کریم خان زند برد. این واقعه در سال ۱۱۷۹هجری قمری اتفاق افتاده بود. باغ تاریخی نظر اکنون به عنوان ستاد مرکزی آموزشی ۰۵ کرمان استفاده می‌شود.
باغ‌های دیگرکرمان که تنها نامی از آن‌ها باقی است:
باغ خان: متعلق به دوران گنجعلیخان حاکم کرمان در دوره صفویه‌است.
باغ ناصریه: توسط محمد حسن خان سردار ایروانی در قریب به ۲ قرن پیش و در کنار دروازه ارگ کرمان ساخته شده بود.
باغ لَلِه:باغ لَلِه اکنون تنها نامی از خود به یادگار دارد و متعلق به خواجه اتابک برقوش در دوره سلجوقیان است. وسعت این باغ بسیار زیاد بوده و مقبره خواجه اتابک هم در نزدیکی همین باغ قدیمی وجود دارد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *