پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون دانشگاه علوم پزشکی: مرگ نوزاد مبتلا به تب کنگو صحت ندارد

معاون دانشگاه علوم پزشکی: مرگ نوزاد مبتلا به تب کنگو صحت ندارد





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۰

معاون دانشگاه علوم پزشکی: مرگ نوزاد مبتلا به تب کنگو صحت ندارد
پیام ما: چنین خبری چاپ نکردیم

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان جوابیه ای را به خبری که در شماره 402 پیام ما چاپ شده بود فرستاد که در زیر می آید: مدیر عامل محترم موسسه مطبوعاتی پیام آوران کرمان
موضوع: انتشار خبر کذب مرگ یک نوزاد به دلیل تب کریمه کنگو
با سلام احتراماً نظر به انتشار خبر کذب مبنی بر مرگ یک نوزاد به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو در کرمان شماره پیاپی 402 روزنامه پیام ما مورخ 10/4/94 به استحضار می رساند معاون بهداشتی این دانشگاه جناب آقای دکتر نوذر نخعی ضمن اعلام کذب بودن این خبر علت مرگ این نوزاد را نارس بودن اعلام کرد. لذا خواهشمند است دستور فرمایید منبعد از انتشار چنین اخباری که باعث بر هم زدن آرامش روانی و تشویش اذهان عمومی می گردد، خودداری شود ضمناً حسب قانون مطبوعات مقتضی است. متن ذیل به عنوان جوابیه در آن روزنامه درج گردد: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پی انتشار شایعه کذب مبنی بر مرگ یک نوزاد به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو در کرمان گفت: هیچ مورد مرگ نوزاد به دلیل این بیماری در استان مشاهده نشده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه، دکتر نوذر نخعی گفت: یک مورد مرگ نوزاد را در هفته گذشته شاهد بودیم که آن هم به دلیل نارس بودن نوزاد بود. وی اضافه کرد: با توجه به پایین بودن پلاکت خون مادر این نوزاد، شک به ابتلا به تب کریمه کنگو می رفت، چون پایین بودن پلاکت یکی ازعلائم ابتلا به این بیماری است، بنابراین آزمایش های لازم در این رابطه انجام شد و جواب آزمایش، این فرد منفی بوده است. وی ادامه داد: نوزاد این مادر نیز با وزن 1200 گرم و زودتر از موعد(هفت ماهه) به دنیا آمد که علت فوت او نیز نارس بودن اعلام شده است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان شمار مبتلایان به تب کریمه کنگو از ابتدای سال 94 را در حوزه تحت پوشش این دانشگاه سه نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون سه مورد ابتلا در شهرستان های سیرجان، زرند و شهربابک اعلام شده است که مورد ابتلا در شهرستان زرند یک زن 22 ساله افغانی بوده که در اثر تماس با دام آلوده و احیانا گزش کنه مبتلا شده و فوت کرده است. به گفته وی دو بیمار دیگر بهبود یافته اند. دکتر نخعی با بیان اینکه منبع موثق در خصوص اطلاع رسانی در مورد شیوع بیماری ها شخص رییس و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هستند، گفت: از رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی در خواست می کنیم که اخبار کذب را منتشر نکنند چرا که باعث برهم زدن آرامش روانی و تشویش اذهان عمومی می شود.
پیام ما: نکته ای که در جوابیه دانشگاه علوم پزشکی به چشم می خورد، تکذیب مرگ یک نوزاد به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو است در حالی که در خبر منتشر شده در روزنامه پیام ما شماره 402 اصلا چنین خبری وجود نداشته است. در آن گزارش آمده بود: «یکی از کارکنان بیمارستان افضلی پور به «پیام ما» گفت: فرد مبتلا به این بیماری از اول تیرماه در بیمارستان افضلی پور بستری شد و الان سه روز است که به بخش زنان و زایمان رفته است. این فرد که نخواست نامش فاش شود افزود: بیمار باردار بود و متاسفانه فرزندش هنگام زایمان از دست رفت اما حال خود بیمار رو به بهبود است.» همانطور که مشاهده می شود در این گزارش به دلیل مرگ نوزاد پرداخته نشده است و فقط به از دست رفتن نوزاد در هنگام زایمان اشاره شده است و به هیچ عنوان و در هیچ کجای گزارش ابتلای نوزاد به تب کنگو اعلام نشده است در حالیکه مسئولان علوم پزشکی مرگ یک نوزاد به دلیل ابتلا به تب کنگو را تکذیب کرده اند! و جوابیه ای برای پیام ما فرستاده اند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *