پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش «پیام ما» از شایعه مرغ‌های آلوده/ دروغ مرغ جیوه‌ای

گزارش «پیام ما» از شایعه مرغ‌های آلوده/ دروغ مرغ جیوه‌ای





۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۴۷

گزارش «پیام ما» از شایعه مرغ‌های آلوده/ دروغ مرغ جیوه‌ای

چندی پیش، رئیس سازمان دامپزشکی کشور از وجود فلزات سنگین حد مجاز در گوشت برخی از مرغ هایی که در برنامه پایش محصولات خام دامی آزمایش شده بودند، خبر داد. بعدتر اما در شبکه های اجتماعی موبایلی پیامکی با چنین مضمونی منتشر شد: «خبرخبرخبرخبر/ تااطلاع ثانوی مرغ نخرید ونخورید اخبار30/8 اعلام کرد بیش ازبیست مرغداری درتهران دیشب پلمب شده بدلیل وجود جیوه وآهن که ماده ای خطرناک وسرطان زا بوده که درغذای مرغها میریختن بخاطراینکه مرغها سنگین وزن شوند لطفا به عزیزانى که دوستشان دارید اطلاع رسانی کنید.» در این شماره «پیام ما» به این ماجرا پرداخته ایم.

کلاه گشاد بر سر مصرف کنندگان گوشت سفید؟
با توجه به افزایش مبتلایان به سرطان در ایران که برخی رسانه ها از آن به عنوان سونامی سرطان هم نام می برند، توجه مردم به عواملی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهند بیشتر شده و مواد خوراکی که مصرف می کنند بیشترین توجه را به خود جلب کرده اند. امروز مواد غذایی ارگانیک بیشتر از گذشته نزد مردم اهمیت دارند و اکثر افراد نسبت به غذایی که می خورند حساس هستند.
در سال های گذشته بدلیل مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز به افراد توصیه شد که از گوشت مرغ و ماهی به جای آن استفاده کنند. استفاده از گوشت سفید در بین افراد با سن بالا و مبتلایان به بیماری هایی مثل قند و چربی به نسبت گوشت قرمز بیشتر است چرا که گوشت سفید در مقایسه با گوشت‌های قرمز چربی و آهن کمتری دارد پس برای اشخاصی که غلظت کلسترول، تری گلیسیرید و اسیداوریک خونشان بالاست و دچار بیماری‌های قلبی – عروقی و یا مشکلات نقرس هستند مناسب‌تر از گوشت قرمز می‌باشد.
موارد فوق باعث شده تا تصور شود گوشت سفید از گوشت قرمز سالم تر است. با این حال در سال های اخیر خبرهایی در مورد هورمونی بودن مرغ ها و در نتیجه مضر بودن آن برای سلامتی افراد منتشر می شد اما خبر آخری که در مورد گوشت مرغ در شبکه های اجتماعی موبایلی منتشر شد کمی نگران کننده بود. حالا این سوال پیش می آید که اگر این خبر درست باشد، سر افرادی که در این چند سال به توصیه کارشناسان و پزشکان از گوشت مرغ به جای گوشت قرمز استفاده می کردند کلاه رفته است؟
وجود جیوه در غذای مرغ غیر منطقی است
معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان به «پیام ما» می گوید: تنها عنصری که هیچ کاربردی در بدن هیچ موجود زنده ای ندارد همین جیوه است. عناصر دیگر مثلا در خون سازی ویا دیگر موارد نقش دارند اما جیوه نه تنها نقشی ندارد بلکه برای موجودات زنده هم مضر است. دکتر صباغ افزود: جیوه فقط باعث مسمومیت انسان و دام و طیور می شود و اگر در غذای مرغ ها جیوه بریزند مرغ مسموم می شود. وی تصریح کرد: وجود جیوه در غذای مرغ آن هم برای سنگین شدن وزن مرغ کاملا غیر منطقی است. شما ببینید می گویند جیوه یک دماسنج جیوه ای برای آلوده کردن تمام ماهی های یک دریاچه کافی است پس چگونه مرغ ها جیوه می خورند و نمی میرند؟ او ادامه داد: اگر می گفتند میزان جیوه در بدن ماهی ها زیاد شده منطقی تر بود چرا که با نفوذ مواد شیمیایی در دریاها و اقیانوس ها ممکن است جیوه افزایش پیدا کند اما در غذای مرغ ها امکان ندارد. چرا که اگر مرغی جیوه بخورد مسموم و تلف می شود. آیا کسی حاضر است به مال خود ضرر بزند؟
معاون سلامت دامپزشکی کرمان درباره وجود فلزات سنگین در غذای مرغ گفت: در مکمل ها فلزات سنگین مثل سرب وجود دارد که ضرر ندارند. وی افزود: همه کارخانه های مکمل سازی در کل کشور آزمایشگاه دارند و باید میزان فلزات سنگین را بسنجند تا از حد مجاز بیشتر نشود. در سیرجان هم یک کارخانه مکمل سازی برای طیور داریم که آنجا هم آزمایشگاه وجود دارد. تا میزان فلزات سنگین مجاز نباشد مجوز پخش داده نمی شود. صباغ تصریح کرد: در کرمان اخبار غیر رسمی از زیاد بودن فلور در مکمل ها به گوش رسیده اما مستنندات وجود ندارد و نمی توان به طور قطعی اظهار نظر کرد. صباغ ادامه داد: مردم کرمان بدانند از نظر فلزات سنگین در دام و طیور هیچ مشکلی وجود ندارد و با خیال راحت گوشت سفید و قرمز را مصرف کنند. معاون سلامت دامپزشکی کرمان در پایان گفت: موضوعی که برای ما اهمیت دارد وجود آنتی بیوتیک بیش از حد مجاز در مرغ هاست که با پیگیری های اداره کل دامپزشکی از این نظر هم در کرمان مشکلی وجود ندارد.
وجود فلزات سنگین حد مجاز در گوشت مضر نیست
خبری که رئیس سازمان دامپزشکی کشور از وجود فلزات سنگین حد مجاز در گوشت برخی از مرغ هایی که در برنامه پایش محصولات خام دامی آزمایش شده بودند داد از نظر بسیاری از کارشناسان بی مورد بود. چرا که همانطور که معاونت سلامت دامپزشکی کرمان هم گفت فلزات سنگین در اندازه مجاز می تواند در همه مواد غذایی وجود داشته باشد و از این نظر مشکلی نیست. یوسفی، رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی، هم به شرق گفته بود: مرغ دارانی که در واحد های پرورشی خوراک مورد نیاز خود را تولید می کنند، هیچ مشکلی از این نظر ندارند و ردپای فلزات سنگین در نمونه گیری هایی پیدا شده است که مرغ داران خوراک مورد نیاز گله های مولدشان را از کارخانه های دیگری تأمین می کردند.
80 درصد غذای طیور وارداتی است
دبیر انجمن ملی طیور ایران به فرصت امروز می گوید: صنعت مرغداری کشور هر چه مصیبت می‌کشد از نبود برند است. برندها هیچ‌گاه حاضر نمی‌شوند محصول‌شان را زیر سوال ببرند و هرگز سود استراتژیک بنگاه را فدای سودهای آنی و لحظه‌ای نمی‌کنند. سعید اصغری فرد افزود: تولیدکنندگانی که دارای برند هستند سعی می‌کنند میزان فلزات سنگین و آرسنیک را در خوراک دام و طیور پایین بیاورند اما تولیدکنندگان غیرمجاز، در تولید دی‌کلسیم فسفات تنها به سود لحظه‌ای فکر می‌کنند. مانند داستان خمیر مرغ که هیچ کارخانه معروف و شناخته شده‌ای حاضر نمی‌شود در تولید سوسیس و کالباس از تاج خروس و امعا و احشای مرغ استفاده کند و محصول و برند خود را زیر سوال ببرد. وی به شرق هم گفته بود: حدود ۸۰ درصد ذرت و سویای موردنیاز برای فراوری و تهیه دان مرغ، از کشورهایی مانند اوکراین، برزیل، آرژانتین، هند و گاه قزاقستان وارد می شود و بعد از قرنطینه در بندرگاه، توسط کارشناسان دامپزشکی و جهادکشاورزی بررسی و آزمایش و یک بار هم در فرایند خریدوفروش در مبدأ و مقصد چک می شوند و به چرخه غذایی طیور راه پیدا می کنند. برای فراوری، برخی از موارد معدنی نیز وارد چرخه می شوند و بسته به خلوص، می توانند مقداری از فلزات سنگین را به خوراک اضافه کنند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *