پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چرا دوش آب سرد بهتر است!

چرا دوش آب سرد بهتر است!





۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۳۸

چرا دوش آب سرد بهتر است!
اگر تا به حال با آب گرم و داغ دوش می گرفت اید در اشتباه بودید. دوش آب سرد به طرز شگفت آوری می تواند کل بدن را احیا کند.اما چند نکته را هم به یاد داشته باشید:
دوش آب سرد نباید توسط افرادی که بیماری یا شرایط قلبی خاص دارند گرفته شود.وقتی می گوییم آب سرد، منظورمان 10 تا 15 درجه سانتیگراد است. سعی کنید حداقل 3 دقیقه زیر دوش آب سرد بمانید اما توجه کنید که بیشتر از 10 دقیقه هم نشود.
آب سرد رطوبت را بیشتر نگه می دارد.
دوش های داغ و پربخار به طور مکرر، پوست را خشک و بی روح می کند. درمقایسه با آب گرم که چربی های سالم پوست را از بین می برد، آب سرد رطوبت را در آن به دام میندازد. این عمل به طور موثر، با سفت کردن منافذ و لایه های شاخی پوست اتفاق می افتد. هم چنین سفت شدن منافذ باعث جلوگیری از گرفتگی آنها و دیگر عیوب پوستی می شود.
آب سرد کمک می کند عضلات سریعتر درمان شوند
آب سرد سریعتر عضلات را التیام می بخشد به این دلیل که ضربان قلب را کاهش می دهد و همزمان گردش خون را افزایش می دهد. این عمل به میزان قابل توجهی زمان بهبودی را کاهش می دهد. بنابراین دفعه بعد که دویدید یا وزنه بلند کردید بدنتان را با یک دوش آب سرد خنک کنید. هم چنین آب سرد به کاهش التهابات منجر به درد نیز کمک می کند.
آب سرد هوشیاری را افزایش می دهد
آیا شده تا به حال از خواب بیدار شوید و باز هم احساس خستگی و ضعف و بیحالی داشته باشید؟ دوش آب سرد می تواند به شما کمک کند. هنگامی که احساس می کنیم رویمان آب سرد ریخته، دچار یک شوک کوچک می شویم. در واکنش، برای کمک به گرم نگه داشتن بدنمان، تنفسمان عمیق تر می شود. در نتیجه اکسیژن بیشتری مصرف می کنیم. ضربان قلبمان بیشتر می شود و خون با سرعت زیاد در بدنمان به گردش در می آید. و حالاست که انرژی و هوشیاری شما بیشتر شده!
آب سرد خلق و خو و روحیه شما را تقویت می کند
به گفته دکتر نیکولای شوچوک، دوش آب سرد می تواند به درمان افسردگی کمک کند و اگر به طور منظم استفاده شود، از داروهای افسردگی هم می تواند موثرتر باشد. آب سرد در تحریک و تنظیم هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد و می تواند مغز شما را سرشار از ناقلان عصبی خوشحالی کند.
آب سرد و موهای سالم تر
دوش آب سرد می تواند با مسطح کردن فولیکول های مو و افزایش توانایی آنها در گرفتن پوست سر، موها را درخشان تر، سالم تر و قوی تر کند . حتی اگر نمی توانید یک دوش کامل آب سرد بگیرید، در پایان، یک شستشوی سریع با آب سرد داشته باشید و درخشش قابل توجه موهای خود را احساس کنید.
آب سرد می تواند حافظه شما
را بهبود بخشد
دانشمندان در مطالعات روی شناگران، به ارتباطی قوی بین افزایش خلق و خو و حافظه و ورزش در آب سرد دست یافتند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *