پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تاثير تغذيه بر افسردگی

تاثیر تغذیه بر افسردگی





۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۳۱

تاثیر تغذیه بر افسردگی
عوامل تغذیه ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند. از طرف دیگر، کسانی که دچار افسردگی هستند غالبا تغذیه نامناسبی داشته و بنابراین از این جهت در معرض خطر هستند. هنگامی که فردی دچار افسردگی باشد، سطح انرژی در او کمتر از حد معمول است و اشتیاق و اشتها برای بسیاری از چیزها از جمله غذا در او از بین می رود و درنتیجه، تغذیه فرد دچار اختلال می شود.کاهش یا افزایش وزن به صورت ناخواسته و جذب ناکافی ویتامین ها و مواد معدنی، غالبا با افسردگی ارتباط دارد.
کمبود برخی از مواد مغذی در رژیم غذایی فرد می تواند سبب ایجاد افسردگی شود یا حالت افسردگی فرد را تشدید کند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اسیدهای چرب، امگا 3
کمبود این مواد در رژیم غذایی می تواند افراد را مستعد افسردگی کند. منابع غذایی این اسید چرب عبارتند ازغذاهای دریایی به ویژه ماهی های چرب، تخم مرغ های غنی شده با امگا 3، روغن بذر کتان، گردو، سویا و سبزیجات برگ سبز برهمین اساس توصیه کلی این است که تمام بزرگسالان حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنند.
اسید فولیک
سطح اسید فولیک در خون برخی از افراد مبتلا به افسردگی پایین است. جگر، قارچ و سبزی های برگ سبز به ویژه اسفناج و کلم بروکلی، گوشت گاو کم چربی، سیب زمینی، نان گندم کامل، آب پرتقال و لوبیا از منابع اسید فولیک هستند.سطوح بالاتر اسید فولیک در خون افراد افسرده ، سبب می شود که این افراد به درمان پاسخ بهتری دهند.
روی
این عنصر نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی دارد. تعادل این عنصر در بدن در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است.گوشت، مرغ، ماهی، شیر و فرآورده های آن، جگر، غلات کامل، لوبیا و مغزها از منابع روی هستند.
آهن
کمبود آهن می تواند سبب بی حوصلگی شود و باالعکس باعث بهبود خلق می شود. این ماده مغذی در جگر بیش از سایرمنابع غذایی و سپس در غذاهای دریایی، کلیه، قلب، گوشت بدون چربی، گوشت پرندگان، زرده تخم مرغ، میوه های خشک، غلات کامل ونان غنی شده وجود دارد.
آهن موجود درمنابع گیاهی مانند حبوبات و برخی سبزی های سبز رنگ به مقدار کمتری جذب می شود.مصرف آن در درمان و پیشگیری از افسردگی موثر است.
ویتامین E
به علت اثرات آنتی اکسیدانی زیادی که این ویتامین دارد، می تواند در درمان و پیشگیری از افسردگی موثر باشد. که ویتامینE در روغن آفتابگردان، کلزا، ذرت، روغن های گیاهی بهترین منابع آن هستند.
غلظت این ویتامین در مغز زیاد است و به نظر می رسد در تنظیم فعالیت های عصبی نقش داشته باشد.
ویتامین C
این ویتامین بسیار مهم است و دارای خواص آنتی اکسیدانی است. سبزی ها و میوه ها به ویژه مرکبات بهترین منبع آن هستند.و برسطح شادابی فرد تاثیر میگذارد.
منیزیم
سطح منیزیم در بدن افراد مبتلا به افسردگی، کمتر از افراد سالم است. به نظر می رسد که دریافت منیزم در کاهش افسردگی موثر است. دانه ها، مغزها، حبوبات، سبزی های برگ سبز تیره مانند منیزیم منابع خوب این ماده مغذی هستند. شیر نیز در صورتی که به مقدار کافی مصرف شود، یکی از منابع منیزیم محسوب می شود. چاقی نیز از دیگر عوامل بروز افسردگی است. به طوری که افراد چاق به علل مختلف، بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند. از سوی دیگر افسردگی نیزمی تواند فرد را مستعد چاقی کند. بنابراین در افراد افسرده، باید مراقب چاقی بود و افراد چاق را تشویق به داشتن فعالیت بدنی و کاهش مصرف مواد پرکالری کرد.
قهوه و مواد دیگر حاوی کافئین
افرادی که دچار افسردگی هستند، معمولا از کافئین برای بالا بردن انرژی خود استفاده می کنند. اما این اقدام می تواند کاملا اشتباه باشد. کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند. بنابراین مقدارزیاد آن می تواند مانع استراحت خوب شبانه شود.کافئین از خواب عمیق جلوگیری می کند. تحریک بیش از حد سیستم عصبی می تواند به طور بالقوه باعث افزایش سطح اضطراب گردد.اضطراب و افسردگی معمولا دست در دست هم حرکت می کنند و این امر، بهبودی را دشوارتر می سازد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *