سایت خبری پیام ما آنلاین | سهمیه سوخت خردادماه خودروهای شخصی واریز نشد / بنزین سوخت

سهمیه سوخت خردادماه خودروهای شخصی واریز نشد / بنزین سوخت





۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۴۷

سهمیه سوخت خردادماه خودروهای شخصی واریز نشد / بنزین سوخت
یکم هر ماه طبق قانون هدفمندی یارانه ها می بایست 60 لیتر سهمیه بنزین خودروهای شخصی و 25 لیتر سهمیه موتورسیکلت ها به کارت سوخت آن ها واریز شود اما سهمیه خردادماه تاکنون به کارت های سوخت واریز نشده است و اکثر مردم در پمپ بنزین ها متوجه این امر می شوند و جایگاه داران هم اطلاعی از این ماجرا ندارند. این اتفاق باعث شده گمانه زنی هایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین مطرح شود.
دولت گفته بود بنزین گران نمی شود
دور جدید تغییر قیمت بنزین در دولت تدبیر و امید در حالی کلید می‌خورد که پیش تر چندین مقام ارشد دولتی همچون بیژن زنگنه وزیر نفت و محمد باقر نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت از تثبیت قیمت و سهمیه های بنزین تا اطلاع ثانوی خبرداده و تاکید کرده بودند دولت فعلا هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین یا تغییر سهمیه ها ندارد. به گزارش مهر سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران هم هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفته بود: قیمت و سهمیه های بنزین دستکم تا پایان سال جاری هیچ تغییری نمی یابد. در همین حال، اردیبهشت ماه سال جاری فیض بخش رئیس ستاد مدیریت و حمل و سوخت کشور هم با رد هر گونه افزایش و یا تغییر در قیمت و یا سهمیه های بنزین تاکید کرده بود: هیچ برنامه ای برای تغییر سهمیه ها و قیمت بنزین فعلا در دستور کار نیست.
جایگاه داران سپر بلای دولت
واریز نشدن سهمیه بنزین خردادماه باعث ایجاد حواشی هم در برخی جایگاه های عرضه سوخت شده است. رئیس انجمن جایگاه داران سوخت به تسنیم گفته: بی‌خبری مردم از شارژ نشدن کارت سوخت موجب بدگمانی به برخی جایگاه‌داران و درگیری‌های کلامی شده است. افراد بعد از این که متوجه می‌شوند نمی‌توانند از سهمیه ماهانه خود که همیشه ساعات ابتدایی هر ماه واریز می‌شد برداشت کنند، به گمان اینکه که مسؤلان جایگاه برای افزایش درآمد خود سیستم را دستکاری کرده‌اند تا سوختگیری بنزین سهمیه‌ای ممکن نباشد با کارگر یا مسئولان جایگاه درگیر می‌شوند که البته در بیشتر موارد این درگیری کلامی است. بیژن حاج محمدرضا افزود: زمانی که که مراجعه کننده به جایگاه علت شارژ نشدن کارت سوخت خود را جویا می‌شود، جایگاه‌داران بی‌اطلاع، پاسخ مناسبی برای آرام کردن فرد ندارند. همین موضوع موجب می‌شود افراد نسبت به موضوع حساس شوند. وی در پایان :یکی از علل حساس شدن افراد دارای خودرو شخصی این است که مشاهده می‌کنند که خودروهای عمومی بدون مشکل قادرند که از سهمیه ماهانه خود برداشت کنند. این موضوع آنها را نگران می‌کنند که شاید باید منتظر تغییرات در سهمیه سوخت خودروهای شخصی باشند.
یکی از کارکنان پمپ بنزین محتشم در بلوار جمهوری به «پیام ما» می گوید: ما هم از واریز نشدن سهمیه بنزین بی خبر بودیم و با سوالات مردم متوجه این قضیه شدیم. وی ادامه می دهد: برخی از مردم عصبانی می شوند و از دولت گله می کنند. او درباره درگیری برخی مردم با جایگاه داران هم می گوید: خوشبختانه اینجا درگیری نداشتیم. چرا که مردم هم می دانند جایگاه سوخت نقشی در این ماجرا ندارد. یکی از کارکنان پمپ بنزین هوانیروز اعتقاد دارد دیگر قرار نیست سهمیه ای واریز شود. او به «پیام ما» می گوید: احتمالا قرار است بنزین لیتری هزارتومان شود. برای همین کارت سوخت خودروهای شخصی شارژ نشده است. وی درباره برخورد مردم می گوید: خوشبختانه کسی به ما بی احترامی نمی کند. اما تقریبا اکثر کسانی که در پمپ بنزین متوجه این موضوع می شوند از این گله دارند که چرا دولت اطلاع رسانی نمی کند.
نارضایتی مردم از سردرگمی
دولت بدون اطلاع قبلی سهمیه سوخت خرداد ماه را واریز نکرده و همین موضوع باعث نارضایتی بخشی از مردم شده است. خانمی که نزدیک به چهل سال سن دارد به «پیام ما» می گوید: وقتی به پمپ بنزین رفتم متوجه شدم باید بنزین هزار تومانی بزنم. وی ادامه داد: از کارکن پمپ بنزین هم که پرسیدم گفت قرار است بنزین هفتصد تومانی حذف شود. این زن که پژو 206 دارد گفت: هفته پیش یارانه ما را حذف کردند و این هفته سهمیه سوخت مان را. هر دو هم بدون اطلاع رسانی دقیق. پسر جوانی که مزدا 3 دارد به «پیام ما» می گوید: دولت قبل حداقل به مردم می گفت قرار است چه اتفاقی بیفتد اما این دولت بدون خبر سهمیه را حذف کرده است. امیرحسین افزود: البته آن شصت لیتر سهمیه هم به جایی نمی رسید اما خوب بود دولت به مردم می گفت و بعد تصمیمش را عملی می کرد. وی گفت: احتمالا دولت می خواهد بدون اطلاع تصمیماتی را که باعث فشار مردمی می شود انجام دهد تا حواشی کمتر شود. این رفتار درست نیست و باعث بی اعتمادی مردم به دولت می شود.
مشکل نرم افزاری یا تصمیمات دولتی؟
در رسانه ها دو دلیل برای واریز نشدن سهمیه سوخت عنوان شده است و هر دو دلیل از زبان سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منتشر شده اند. ابتدا از قول داوود عربعلی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عدم واریز سهمیه سوخت خرداد ماه به مشکلات نرم افزاری ربط داده شد. به گزارش وطن امروز او گفته بود: سهمیه بنزین این خودروها طی روزهای آینده به تدریج واریز خواهد شد. اما یک روز بعد این مقام مسئول مشکلات نرم افزاری را تکذیب کرد. به گزارش مهر داوود عربعلی گفت: واریز سهمیه بنزین خودروهای شخصی برای خردادماه سال جاری فعلا در مرحله تصمیم‌گیری قرار دارد. این مقام مسئول با رد هر گونه مشکلات فنی سامانه هوشمند سوخت به منظور واریز سهمیه‌های بنزین خردادماه، اظهار دشت: هیچ مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد و دلیل عدم واریز سهمیه بنزین خودروهای شخصی صرفا به دلیل «تصمیم‌گیری‌های دولتی» است.
شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان: از افزایش قیمت بنزین اطلاعی نداریم
مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منطقه کرمان به «پیام ما» گفت:« مطابق معمول سهمیه سوخت وانت ها و وسایل نقلیه عمومی واریز شده و فقط خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها شارژ نشده اند.» بختیاری افزود:« اگر تصمیم جدیدی گرفته شود از تهران به ما ابلاغ می شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.» وی تصریح کرد:« ما مجری تصمیمات ستاد سوخت هستیم و همه تصمیمات از تهران به شرکت پخش فرآورده های نفتی ابلاغ می شود فعلا چیزی به ما اطلاع داده نشده است.» بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا قرار است قیمت بنزین افزایش پیدا کند گفت:« تاکنون که چنین چیزی به ما ابلاغ نشده است و ما هم منتظر هستیم.»
بنزین گران می شود؟
هفته گذشته محسن روحانی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تغییر در سهمیه های بنزین تا پایان سال جاری را منتفی اعلام کرد و گفت: دولت فعلابرنامه ای برای افزایش قیمت این فرآورده نفتی اعلام نکرده است. در همین حال اقتصاد نیوز گزار ش داد چند روز بعد از تکذیب محسن روحانی، مسئله افزایش قیمت بنزین دوباره مطرح شد و به نظر می‌رسد این بار دولت قصد دارد قیمت بنزین را با افزایش روبرو کند. آن طور که شنیده‌ها نشان می‌دهد، در جلسه اخیر هیئت دولت، افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی برای سال جاری به تصویب رسیده اما هنوز ابلاغ نشده است. در حالی شارژ سوخت خودروهای شخصی در مرحله «تصمیم گیری» اعلام شده است که طی هفته های گذشته عبارات «سناریونویسی»، «برنامه ریزی» و تصمیم گیری» در خصوص نحوه کسری بودجه هدفمندی یارانه ها توسط اعضای تیم اقتصادی دولت به دفعات شنیده شده است. هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور تاکید کرده بود که رفع کسری بودجه هدفمندی هم با برنامه ریزی برای کاهش هزینه ها ( مثل حذف یارانه برخی اقشار) و هم افزایش درآمد ( مثل افزایش قیمت حامل های انرژی) ممکن است.
گفتنی ست افزایش ۵ درصدی قیمت حاملهای انرژی سال گذشته با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۴ رقم خورد. آنطور که باشگاه خبرنگاران نوشته این افزایش قیمت در حالی مطرح می‌شود که کلیه فرآورده‌های نفتی در سال قبل با افزایش قیمت روبرو شدند. بنزین، نفت سفید، گاز مایع، نفت کوره و گازوئیل در سال گذشته افزایش قیمت جدیدی را تجربه کردند. همچنین نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس و کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه کشور نیز اعلام کردند که تاکنون در این راستا سخنی به میان نیامده است. غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه کشور گفت: در حال حاضر راجع به تک نرخی شدن قیمت بنزین در این کمیسیون زده نشده است اما اگر دولت تصویب کرده باشد باید قانون اجرایی شود. ابراهیم نکو دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تاکنون بحثی در رابطه با تک نرخی شدن سوخت در کمیسیون اقتصاد مجلس مطرح نشده است، گفت: موضوع تک نرخی شدن بنزین در این کمیسیون تا به حال مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *